Allt om platt-TV & hembio!

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Det är en bra tv!

Själv har jag en G30, blev en sån för jag är helt ointresserad av 3D, sen fann jag också att glasögonen inte direkt var bekväma heller..

Ja den ska ju vara snäppet bättre sägs det.
Inte heller direkt intresserad av 3D men jag orkade inte vänta på leverans av G30n o GT30 fanns hemma i annan butik så slog till.

Finns med andra ord en G30 på HiFi-klubben i Örebro om nån är intresserad, han lät lite besviken idag när de ringde o sa den kommit o jag sa jag köpt en annan :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag funderade på att köpa en sån här modern LED tv, men efter lite Youtubande är jag inte riktigt säker, dom bygger ut mer från väggen än jag trodde, bilden var inte heller så skarp som jag hade väntat mig, dessutom tycks jag höra ett irriterande surr från den, ska det verkligen vara så här?

EDIT: Hoppa till 3.50, jag försökte klippa in vid den tidpunkten men gjorde fel

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag funderade på att köpa en sån här modern LED tv, men efter lite Youtubande är jag inte riktigt säker, dom bygger ut mer från väggen än jag trodde, bilden var inte heller så skarp som jag hade väntat mig, dessutom tycks jag höra ett irriterande surr från den, ska det verkligen vara så här?

Den va fin ju, Bang Olufsen måste de va.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Baseras på anläggningar innefattande både hdmi, composit, component, rgb, dvb-t, dvbt2 och klassiskt analogt.

Har själv provat ställa in efter konstens alla regler, visst kan du få det någorlunda hyfsat i ett mottagningsläge, men aldrig två eller fler. Så nej, baserar det inte på timmavist tittande på apparater som hänger tre meter upp i en butik.

Har också under flera års tid förvånats över deras recensioner, men anar att dom inte är opartiska.

Nej. visst är det så att det sällan går att få en riktigt bra bild i alla mottagningslägen.
Men man får ju inte glömma att det faktiskt är så att bilden inte blir bättre än den svagaste länken. Har man taskigt källmaterial så blir inte bilden bra.
Dagens stora platt-TV har ju också nackdelen att alla skavanker förstoras. Störningar i bilden syns helt enkelt mycket bättre på en stor TV än på en liten.
Många av dom bildförbättringsfunktioner som finns inbyggda och som har till syfte att ge högre kontrast och skarpare bild förstör ju i viss mån bilden.

Personligen så har jag upplevt att jag har fått bäst och naturligast bild när jag stängt av alla bildförbättringsfunktioner och bara justerar färgåtergivning, kontrast och ljusstyrka lite. Brusreducering och liknande bara förstör bilden och det tror jag är lätt att glömma bort då dom ofta är på som default.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition

Jösses! Vad ända in i helsefyr var det för en dödsmaskin som tysken hade snickrat ihop!? Den var väldigt imponerande hur som helst!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har alltid undrat varför man inte fick sitta för nära tv.n förr, antar att dom syftade på den skapelsen.

Hahaha, jag tänkte precis samma sak när jag skrev det där "sitt inte för nära TV'n barn", vaffan man hade en fyrkantig 28" sex meter från soffan, satt man bara fyra meter ifrån kunde man få cancer....

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Hahaha, jag tänkte precis samma sak när jag skrev det där "sitt inte för nära TV'n barn", vaffan man hade en fyrkantig 28" sex meter från soffan, satt man bara fyra meter ifrån kunde man få cancer....

Precis, sen var man tvungen att ha en lampa tänd bakom så inte ögon brann upp i sina hålor.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
På gång att köpa en ny Tv till våren. Har kollat på Panasonic 65" plasma, har fått bra betyg i tester. Men tyvärr kostar den 20.000:- Någon som kan rekommendera en lite billigare men ändå bra 65" ?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är det viktigt att följa rekommendationer gällande hur mycket luft man skall lämna runt tv vid väggmontage?

Noterar att fäste ger 1,5cm, TV anger 2cm minimum.

WDYT?

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Är det viktigt att följa rekommendationer gällande hur mycket luft man skall lämna runt tv vid väggmontage?

WDYT?
Jag hade nog försökt inte lägga mig under min-värdet Det lär ha med kylning att köra och en stor LED-tv kan slicka i sig rätt många watt dvs det lär bli varmt på sina ställen. Om du mot förmodan har drag bakom tvn så lär det kompensera

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

WDYT?
Dessa 5mm extra luftspalt är skillnaden mellan liv och död. TVn kommer explodera i ett inferno av eld och lågor.

Fast jag är ändå säker på att det inte gör någon skillnad. De flesta TV klarar +10 till +40 grader i inomhustemp. Skulle du nå 40+, antagligen finns marginal till 50+, grader i kåken och har en extrem otur så kanske TVn slutar fungera. Annars är du safe.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA