Allt om platt-TV & hembio!

ruffrida

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
husaberg
Hej

Letar efter en bra lcd-TV(ej LED)

Har spanat in 2 st:

Samsung
Samsung LE40C675, finns även LE40C655 och 658 men antar att det är samma beroende på vilken säljare man är hos?

Denna samsung kostar runt 8000:-

LG
LG 46LD550(N?), kommer tyvärr ej ihåg om det var N-modellen och vet ej vad som skiljer mellan dessa!
Denna kostar 7500kr

ngn som har ngn av ovanstående och kan lämna lite feedback?

ngn annan TV runt 8000kr som är bra?inte lägre än 100hz!

TPF

MVH

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Mor och far ska byta ut tjock-tv'n.
Och jag fick uppgiften att välja ut något.
Trodde jag iaf hade lite koll på det här.
Men det hade jag tydligen inte, upptäckte jag efter att ha varit in på Media Markt. :va
Så lika bra att man frågar här.

*Storlek: 40-42" (Eventuellt större.)
*Pris: Hade tänkt 6-8k
*Användning: 80% tv (mycket sport), 10% film och 10% xbox.
*TV-leverantör: Antar att det blir Boxer eller Telia, finns väl inte så mycket annat att välja på, ute på landet.

Så vad ska man ha? :va

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Men det hade jag tydligen inte, upptäckte jag efter att ha varit in på Media Markt. :va

*TV-leverantör: Antar att det blir Boxer eller Telia, finns väl inte så mycket annat att välja på, ute på landet.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656199 dendär kan man väl slå till på.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Den har jag kikat på :)

Vet inte riktigt vilka funktioner man behöver? "Smart TV" osv?
Något som vore bra, är om man iaf kan spela upp film direkt från ett USB-minne.

Smart TV kan väl va trevligt o jag är lite sugen på de på min nästa, men skulle inte tro det är så värst nödvändigt alls.
Dedär har ju USB-port iaf så går säkert spela upp film från minne.

Den faller tyvärr bort för mig pga att den bara har 2 HDMI, hade den haft 3 så hade jag nog köpt.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Jag köpte en sån här för några veckor sen - http://www.webhallen.com/hemelektronik/129523-sony_46_lcd-tv_kdl46cx520baep

och är mycket nöjd hittills. DLNA, och du kan jacka in hårddisk eller usb-sticka och spela upp direkt från den (dock inte mkv).

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Smart TV kan väl va trevligt o jag är lite sugen på de på min nästa, men skulle inte tro det är så värst nödvändigt alls.
Dedär har ju USB-port iaf så går säkert spela upp film från minne.

Den faller tyvärr bort för mig pga att den bara har 2 HDMI, hade den haft 3 så hade jag nog köpt.

Vad jag kunde läsa så är det endast JPEG och MP3 som går att spela upp tyvärr.
Tror det skulle räcka med 2 HDMI.

Jag köpte en sån här för några veckor sen - http://www.webhallen.com/hemelektronik/129523-sony_46_lcd-tv_kdl46cx520baep

och är mycket nöjd hittills. DLNA, och du kan jacka in hårddisk eller usb-sticka och spela upp direkt från den (dock inte mkv).

Den såg bra ut :)
Får gå och kolla hur den ser ut.
Tackar för tipset.

Edit: Den är på 50Hz.
Vad är det man behöver gällande uppdateringsfrekvensen?

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Utveckla gärna.

Skall du ha en tv som börjar på s så köp en sony.

Hitintills aldrig blivit annat en förvånad över bilskvaliten på samsung och inte possitivt förvånad.

Men visst, någon måste det väl finnas någonstans, och då blir jag förvånad på riktigt.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Kunnig får slänga ihop en bra reciever + några högtalar för max 5000 mvh

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Köpte en 32tum LED från Samsung idag, modellen heter 5-serien-nånting. Har dock svårt att få ut ljud från tvn på ett bra sätt. Har en philips soundbar av lite enklare variant. För ljud IN från tvn till soundbaren, så har min soundbar 2st coaxiala ingångar (ingen röd OCH vit, utan bara en liksom. Detta hade jag faktiskt inte sett innan) och 1st Aux. Däremot har min tv som enda audio OUT en optisk kontakt. Just nu har jag ljudet från tvns hörlur-uttag in till soundbarens Aux in, låter skit! Vad göra?

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Köpte en 32tum LED från Samsung idag, modellen heter 5-serien-nånting. Har dock svårt att få ut ljud från tvn på ett bra sätt. Har en philips soundbar av lite enklare variant. För ljud IN från tvn till soundbaren, så har min soundbar 2st coaxiala ingångar (ingen röd OCH vit, utan bara en liksom. Detta hade jag faktiskt inte sett innan) och 1st Aux. Däremot har min tv som enda audio OUT en optisk kontakt. Just nu har jag ljudet från tvns hörlur-uttag in till soundbarens Aux in, låter skit! Vad göra?

Kolla så nästa pryl du köper är kompatibel med de andra prylarna du vill ha va gäller in o utgångar är väl bästa tipset jag kan ge.

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek

http://www.ebay.com/itm/S-PDIF-Opti...265?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb00535f1

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Såg den här på Siba idag: http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=7399087
Är den något att ha?
Bättre eller sämre än den Pelle länkade?

Någon?

Den där är säkert utmärkt.

Jag har själv en 46 tums Samsung LCD ur 600 serien. Den har väl 2 år på nacken men om du frågar mig så ger den bättre bild än många andra LCD som jag har sett där ute.
Eftersom den är två år nyare än min och LED så lär du inte bli besviken om du inte är betydligt mer kräsen än mig. Och jag är nog relativt kräsen även om jag inte har lust att köpa den allra dyraste TV:n bara för att.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Skall du ha en tv som börjar på s så köp en sony.

Hitintills aldrig blivit annat en förvånad över bilskvaliten på samsung och inte possitivt förvånad.

Men visst, någon måste det väl finnas någonstans, och då blir jag förvånad på riktigt.

Samsungs TV:apparater får för det mesta riktigt bra resultat i dom tester jag läser. Till och med bättre än många Sony. Dom betraktas av många förståsigpåare som att dom tillhör dom marknadsledande på LCD och LED.

Personligen så tycker jag att Samsung ofta verkar ge bättre bild för samma pris än motsvarande Sony. Dock är det ju så att när man jämför bilden på TV apparater i affären så är det under långt ifrån optimala förhållanden.
Jämför man på apparater som står hemma hos folk (som orkar ställa in något annat än standardinställningarna) så är det inte någon större skllnad mellan olika märken.

Vad baserar du dina tester på. Jämförelse inne på MediaMarkt med full lysrörsbelysning i taket, kontrast och ljusstyrka på full makaron och brusreduceringen inställd på max så näsorna på skådespelarna hänger kvar på kinden om dom vrider huvudet för fort eller?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Panasonic plasma
samsung lcd/led och kanske plasma...
Alla gånger i veckan för mig.

Så tycker även de tester som jag tyckt känns seriösa.

Sony och lg funkar väl...
Resten är snudd på ointressant.
LG har ju lovordats här och där men känns ofta som det baserats på lite halvtaskiga tester.
Självklart finns det säkert en och annan modell som sticker ut hakan.

However när det gäller både ljud och bild så fungerar våra öron och ögon rätt olika. Det som är bra för den ena behöver inte vara bra för den andra.

Man kan vara känslig för olika typer av distorsioner eller uppskatta mättade färger.
Vara känslig för svärta, kontraster eller dynamiskt omfång.

Sedan håller jag med om att det är rätt trist ibland att gå i affärer fullt med lysrör som antingen är inställda efter fabrik som inte passar mitt öga alls. Alternativt har säljaren slagit på S-kurva och mättat/vivid-color.

I stort sett håller jag alltså med dig Steffo ville bara svamla ut lite.

Samsungs TV:apparater får för det mesta riktigt bra resultat i dom tester jag läser. Till och med bättre än många Sony. Dom betraktas av många förståsigpåare som att dom tillhör dom marknadsledande på LCD och LED.

Personligen så tycker jag att Samsung ofta verkar ge bättre bild för samma pris än motsvarande Sony. Dock är det ju så att när man jämför bilden på TV apparater i affären så är det under långt ifrån optimala förhållanden.
Jämför man på apparater som står hemma hos folk (som orkar ställa in något annat än standardinställningarna) så är det inte någon större skllnad mellan olika märken.

Vad baserar du dina tester på. Jämförelse inne på MediaMarkt med full lysrörsbelysning i taket, kontrast och ljusstyrka på full makaron och brusreduceringen inställd på max så näsorna på skådespelarna hänger kvar på kinden om dom vrider huvudet för fort eller?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!