Allvarligt trim av KTM 450 & 525

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har ingen anning om vad som skall kapas bort och inte. Men jag vill ju självklart att det blir så stort som möjligt.

Jag tror du kommer på något bra där, om den skall vara kvar eller ej. Men det kanske ligger något i det som ping säger?

Toppen ser kanon bra ut.

Jag kan svetsa ihop den igen om något probbs uppstår (tror inte det) Tomgången och en bit upp i gas blir ju inte alls påverkad, Blir väl lite mer turbulece just på gas över kapet när luften passerar trottelns diken/spår. Vi kan ju inte låta Ping ha större gasare!!!! Mikuni har ju inget sådant skit, nä ush fy bort med den:D
Det låter som det går bra att få fart på Pingen maskin:tummenupp
Bestycka gärna upp tills den känns varva ur sämmre,,gå sedan ner till 150 och känn skillnaden ingen (om den stuper igen),,jag tänker att det strulade ju skapligt från början med div,,, Min xr650 med samma typ av portning fick jag gå otroligt långt ner i bestyckning för att få bra slutvarv och drag 1,4mm i högfart körde jag!! Därimot fick jag ha nålen högt.

Skulle lägga ut lite portbilder nu tänkte jag men datorn ville inte ta imot kamran längre:gnissla

Boost3: Vad jag vet ska ringen hjälpa det där trycket som skapas mellan tomgång och maxgas (venturicon eller vafan det heter), det är säkert en feature på keihin eftersom den är dyrare än mikuni. Tror inte det är så smart att ta bort den.

Vi drog på filtret idag, fick klippa bort halva luftburken och böjja filtret lite pga. det var för trångt, men det funkade. Satte även i 172.5 huvudmunstycke - gick kanonbra! Film + bilder kommer senare ikväll!

Den drar ändlöst bra nu redan från botten, men jag har fortfarande trubbel mellan tomgång -> 1/4 gas (kan dra tomgång -> 4/4 gas utan problem, utan att den köver sig). Troligtvis axpumpen, men kanske lågfart. Har 27.5 i nu.

Härligt kämpat Höj trottelnålen 2 snäpp dvs flytta ner klippset 2
 
Last edited:

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Alltså med 150 så kunde jag inte ens dra på fullt när jag körde, den gick sämre då (halvgas = ökade farten).

Får se i bänken vad lambdat säger :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Alltså med 150 så kunde jag inte ens dra på fullt när jag körde, den gick sämre då (halvgas = ökade farten).

Får se i bänken vad lambdat säger :)

Ja visst..Roger här på forumet hade samma problem när han bytte till mikuni.
han körde på 150 (mikunimunstycke) Då kollade han upp vad det motsvarade och det var otroligt litet typ 1,1mm !! Det vore stenbra om du kunde borra ett munstycke till 1,5mm ,,för normalt så brukar man hammna på 1,4-1,5mm på mikuni i enstonkor. Jag ska pma Roger och höra,,han vet exakt vad mikunis munstycke har för siffror som motsvarar 150.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag använder Duells huvudmunstycken och dom mäter:

250 = 1,4 mm
300 = 1,5 mm

Man blir ju tokigt på alla olika siffror:gnissla Det kan väl inte vara så att mikunis och duells munstycken har samma mätsystem? Fan Isåfall måste ju Ping i med 300!!
Det blir till att inhandla en 1,4 och 1,5 borr tills bänkningen Ping!
Finns på Hobbyaffärer och järnhandel,clasohssss,?.?,?
Du kan fyllborra det är inte noga faktist:tummenupp
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Oroa dig inte, jag kör med över 2mm nu! Tydligen så mäts mikuni munstyckena i mm3, inte mm. Det är alltså hur mycket kubik dom flödar man mäter, inte millimteter.

Ett 170 var 2.05mm och 182.5 var 2.15mm tror jag.
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Oroa dig inte, jag kör med över 2mm nu! Tydligen så mäts mikuni munstyckena i mm3, inte mm. Det är alltså hur mycket kubik dom flödar man mäter, inte millimteter.

Ett 170 var 2.05mm och 182.5 var 2.15mm tror jag.

http://www.ds650.net/mikunivsdynojet.htm

stämmer hyfsat mot va jag har kunnat mäta mej till. Detta stämmet nog inte på alla mikuni munstycken men om de e dem runda med stor skalle som du bode ha i den hsr så funkar de att följa den.

angående dina problem upp till 1/4 gas så hjälpte de på min att byta till en smalare nål. va har du för nål nu? testa koppla bort accpumpen o se om de blir bätte först.

min setup är en HSR42 på en 620 med lätt portad o plastad topp (ej större kanaler utan bara slipade o plastade för bättre strömning). Kör den på E85 med 177,5 munstycke o de e på gränsen till för fett.
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Kommer inte ihåg vad den heter, 97 eller 98 tror jag ?
Det har funkat innan, men det är alltid nåt som strular. Antingen kan jag inte dra fullgas utan kövning, eller så bluddrar den på låg gas...

Men men, ska få ordning på det senare i veckan täntkte jag.
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Kommer inte ihåg vad den heter, 97 eller 98 tror jag ?
Det har funkat innan, men det är alltid nåt som strular. Antingen kan jag inte dra fullgas utan kövning, eller så bluddrar den på låg gas...

Men men, ska få ordning på det senare i veckan täntkte jag.

97 lr särskilt om du har 98 nål så e de ju en väldigt "snål" nål, brukar rekomenderas 96 nål på lc4an iaf. Hade först en 97 nål på min o då gick de knappt att hålla jämn låg fart utan att den misstände o gick etremt orent, men den gick bra vid acceleration.

Kör med E85 av flera anledningar:
Billigare att tanka
Bättre för miljön
Skoj att testa nått nytt o inte bara tro på alla myter som folk snackar om.

Ska även teoretisk sett ge lite mer effekt (även utan högre komp mm) men eftersom de var osäkert så e de inte därför jag gjorde de.
Är svårt att säga om de har gett mer effekt eftersom jag byta förgasare från en dellorto utan accpump till HSRen samtidigt men effekten har iaf inte minskat:)
Och för alla dem som säger att man inte tjänar nått på de för att den drar mycke mer efteråt så kan jag säga att jag har en bränsleförbrukning vid långturer på 0.57 och innan konverteringen med den gammla förgasaren drog den 0.6:D
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Hahah åh fan... har du mätt upp det ?
Troligtvis har jag 97 nålen om jag inte minns fel. Har tidigare haft massa problem med accpumpen, säkert det igen.
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Hahah åh fan... har du mätt upp det ?
Troligtvis har jag 97 nålen om jag inte minns fel. Har tidigare haft massa problem med accpumpen, säkert det igen.

Nä...ska bänka den när jag får lite mer pengar.

Men ta o koppla bort accpumpen o se till att få rätt bestyckning först, gjorde iaf så på min
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Oroa dig inte, jag kör med över 2mm nu! Tydligen så mäts mikuni munstyckena i mm3, inte mm. Det är alltså hur mycket kubik dom flödar man mäter, inte millimteter.

Ett 170 var 2.05mm och 182.5 var 2.15mm tror jag.

Det låter som du har en bredare nål eller ett smalare nålmunstycke,,för så stora som 1,7mm munstycken har aldrig jag hört en tm/hsr körts med på enstonka. Skulle vara Intresant om du skulle kunna kolla färgen på stiftet...

Undra om E-85 mannen vet vilket nålmunstycke han har och nål visste han redan..

varför den drar 0,57 på e-85 beror snarare på att den går effektivare nu med plastportningen och den är inbestyckad rätt


Jag har faktist kört min xr på 0.37lm med soppa så 20-35% mer då med e-85 är möjligt

Livebilder på portningen,,förankring för jb welden.... Den är plastad nu--
 

Bifogat

  • P6180032.JPG
    P6180032.JPG
    70.5 KB · Visningar: 128
  • P6180040.JPG
    P6180040.JPG
    67.8 KB · Visningar: 133
  • P6180031.JPG
    P6180031.JPG
    122.4 KB · Visningar: 158
  • P6180038.JPG
    P6180038.JPG
    69.5 KB · Visningar: 136

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Stiftet var oboyfärgat... men som sagt, det måste vara Mikuni original för att siffrorna ska stämma. Sen är ju inte hålet 2.05mm hela vägen utan är liksom försänkt. Lustiga gasare som där :)
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Undra om E-85 mannen vet vilket nålmunstycke han har och nål visste han redan..

varför den drar 0,57 på e-85 beror snarare på att den går effektivare nu med plastportningen och den är inbestyckad rätt

Är rätt säker på att de e ett Y-6 nålmunstycke och har en 95 nål i nedersta hacket och lågfart borrad till 0,55 tror ja.

jo de e ju klart att den går effektivare nu men att en ny förgasare kunde göra så mycke e ju rätt bra. fast PHM40SD förgasaren som sitter orginal är ju inte känd för att va snål. Toppen var plastad även innan.
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Jag antar att det är min topp som är på bilderna?

Boost3, vad tror du om att ajg behöver ta ur lite på kolven för ventilerna? Då du bara kunnde plana den 0,8mm???

Hur går det med gasaren?
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Låter som att jag kommer få mer häst här nu... gasaren kommer pajja och inte funka och toppen är mindre planad! Yippie :)

Säker gammelgubben som ägde din hojj som har pagat sig johan! Muahahha
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag antar att det är min topp som är på bilderna?

Boost3, vad tror du om att ajg behöver ta ur lite på kolven för ventilerna? Då du bara kunnde plana den 0,8mm???

Hur går det med gasaren?

Ja din topp...färdig för slutslipning av plast nu..Men skulle gärna vänta med det tills ping bromsat om det är möjligt/du kan vänta? Fördelen vore att jag skulle kunna ändra lite på slipningen,vinkeln,mängden på spackelt om pings sluteffekt skulle visa sig för låg. Pings topp är maximerad tumbling för att få så bra låg o mellanreg och förhoppningsvist hög toppeffekt, men risken med fööör mycket igenspaclat är att slutvarvspullvret blir lidande. Man kan säga att vi är pionjärer på denna typ av portning, jag har ingen att gämföra med eller data bromsning ni blir nybyggarna vad gäller denna typ av portning:yoparty Jag vet bara att topplocksverstan körde denna typ av port i en husabergare 650 motor som gick i fjol i sos racing och den bromsade 75hk bakhjul , men då vet man inte vilka andra moddar den hade ,så det är lika bra att få en egen känsla genom upprepade bromsningar. Man kan säga att ni är mina labbråttor:D Jo fuggen är istort sett klar,,,bara att kapa väck mittenringen ,jag lägger ut en bild på den i mogon:tummenupp

Om du behöver slipa ur ventilfickorna på kolven?....Ja det är bäst så för vi vet ju inte den exakta lyfthöjden på org kammen eller durationen,, Det enda jag vet är att det går att pilla i en hotcam på org kolv o topp utan urslip. Men vad är den exakta skillnaden i lyfthöjd och durr mellan org kam och hotcams? hade vi vetat det med säkerhet skulle man ev slippa slipa. Men o andra sidan fördelen om du slipar ur 0,8mm är ju att du sedan kan dunka i hotcammen rakt av utan att lyfta toppen:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top