Allvarligt trim av KTM 450 & 525

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
ROFL! Jo, hojjen gick MYCKET bättre med 165 munstycke. Hoppas det kommer ett 170, 175 och 180 imorgon så jag kan prova det med. Får upp den en liiiten bit på 6an nu tom. Har mätt upp följande hastigheter + tider på 0-90m:
5.0-5.2 sekunder och 91-96km/h (detta då med halvgas i början så jag inte slår över)

Den är grymmt mycket starkare än förut på låga/mellan varv och låter som fan. Bänkning fortfarande på måndag hoppas jag.

Låter bra detta här.. starkare på låg o mellanreg trotts backad kam några grader! Nu är det bara att losa det äckliga luftfiltret då och bort med locket till burken eller kasta bort hela burken och hitta något lämpligt filter keep on the good work:tummenupp

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Är du knasig? Utveckla hur kamdrevet ska sitta fast när man har förstört skruvhålen?

Ja förklarade det lite tidigare i tråden. Men vi tar det igen.
Förmodligen så sitter kammen kvar i rätt läge utan att lägga igen urslipet, en del snubbar drar bara åt ,,på med locktite och dra åt max. Men nog tycker jag att man bör lägga igen med jb weld i runt bulten,,men då måste man fetta in själva bulten så den inte fastnar i limmet!! och bultskallen måste täcka limmet annars får man lägga dit en bricka så det täcker. Går ju slipa till en metallbit också, eller helt enkelt svetsa igen hålet när man nollat kammen. Om mr ping väljer att trimma vidare så sätter man dit ex en hotcams och då är det lika bra att svetsa igen hålet i 0 läget.
Ställbara kammdrev är endast bra på att kosta pengar

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Vad tror du lilja....ska jag slipa ventilerna så här så du kör ifrån ping ordenligt!

Enligt firman som gör denna slipmodd så ska det ge 2hk:D Ytterst tveksammt och på utblåssidan är det ingen mening för där sotar hålen över på mindre än 100 mil. Men jag skulle ju kunna testa att slipa såhär för skojs skull det gör ju ingen skada:)

Bifogat

• valve2.jpg
    valve2.jpg
    80.2 KB · Visningar: 205

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Neeej det får du inte göra!
Alla mått ska vara mindre på johans hojj :)

Faktum är att cool L förgasaren blir nog inte riktigt 43+ ,, jag mätte nu fisringen i mitten som sitter runt nålmunstycket och där mäter den endast 41,? 41,5 det går inte slipa upp den mer.. så vilken storlek fcren klassas som kan man fråga sig? Den conar ju visserligen ut till 43,,. men din är äkta 43,3 rakt igenom:tummenupp . Men lillja behöver ev inte vara lessen för det , för den gasaren kan vara effektivare istället. Dessutom har ju jag pings skrotade gasare så vi kan prova senare när farbror Lillja kört ett tag ,att plocka i den sönderborrade fisringen då blir den 43mm. Frågan är bara om det stör mycket att köra med endast halva bottendelen av den fisringen? Det får bli ett expriment:)

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Johan säger att du kan mecka till ventilerna åt han!

Vi meckar i större munstycken imorgon i min...

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Kan jag också få vara med i "Utan-Tröja-&-Gay-Som-Fan"?

[Borttagen supergaybild av tröjlös Ken med flexade muskler ;)]

Jag kan bromsa min cykel i vilken bänk som helst runt Ängelholm eller Helsingborg med omnejd. Kan ni skrammla till min bänkning också så att jag slipper sälja min kropp till nån bösse, kanske med för kort tröja, för att ha råd med min semester så vore jag också nöjd. Annars får jag pantsätta min sambo så länge och byta ut henne mot en..*trumvirvel* gay!

Last edited:

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
XR650R
Det här måste vara den konstigaste tråden jag läst på länge...På samma gång som den innehåller intressant läsning så innehåller den...ja kanske ,ni får ursäkta, inte lika intressanta bilder...

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Det här måste vara den konstigaste tråden jag läst på länge...På samma gång som den innehåller intressant läsning så innehåller den...ja kanske ,ni får ursäkta, inte lika intressanta bilder...

Det är ju det som är grejen. Ping hånas för att han har SportHojs gay'igaste spännbögs avatar, samtidigt som det skrivs vettiga svar i samma text. Two-In-One så att säga. Efter den andra tomtebilden på den "sittande snickaren" med bar överkropp, så är man ju tvungen att följa trenden med en tröjlös bild.

Sen är nog den allmänna uppfattningen att, bara för att man är stark i bänkpress, så betyder det varken att man slänger upp en bild på sej med naveltröja eller att man ser ut som Markus Ruhl eller Who ever. Då får man finna sej i att bli trakasera, och det gör han ju! Men framför allt, så får man inte fler hästar i hojen! :tuttar :tummenupp

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Nakenwheelien från 2003 ligger här :)
http://www.youtube.com/watch?v=VEE8DWbTi8g

KuntaKen: Det är helt enkelt fräckt att bänka mycket och köra KTM!
Dock så bänkar inte Cool_Lilja så mkt... ROFL

O huuuva jag trodde inte att ping verkligen hade kört Husa naken:gnissla

Jag ber om ursäkt att ni andra oskyldiga fick genomlida detta:D
Hädanefter tror jag allt Mr Ping säger:rolleyes:

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Jag bänkar väll ungefär lika många häst som min KTM kommer leverera på hjulet.

Imorgon (Lördag) kommer jag o ping att fortsätta mecka i nya munnstycken i fuggen, även försöka sätta dit ett nytt luftfilter.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Nytt filter Lysande!!

Det enda som begränsar effekten nu är ljuddäparens kontruktion. Nu är ju endast bakdelen uppkapad och snabel borttagen, det innebär att man byggt sig en kammardämpare, och dom är inte bra för varvtal över 6000v direkt dödligt faktist, jag gjorde själv detta på min husaberg och fick inte någon mer kuse över 6000v mot org faktist. Dom här dämparna är ju inte stoppade med ull mot röret ens första biten. Man måste helt enkelt fippla isär hela skiten och hårdstoppa den med ull hela vägen runt röret, då får man minst 2hk mer-----------------
En sak till som grämer mig på fcr gasaren är den förbannade ringen i mitten av gasaren som stryper ner den till 41,5mm nu,,jag funderar på att kapa väck överdelen på den ringen så gasaren blir 43,3mm. Jag TROR" inte det påverkar så mycket negativt? Jag menar mikuni har ju ingen ring alls tänker jag.....vad tror Lilja....... mf go figure
Visar en bild....visar fler senare i dag innefrån gasaren..Visar även toppen planad utan portning....

Bifogat

• Bild 120.jpg
    Bild 120.jpg
    136.6 KB · Visningar: 122
  • Bild 128.jpg
    Bild 128.jpg
    138.8 KB · Visningar: 104

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Boost3: Vad jag vet ska ringen hjälpa det där trycket som skapas mellan tomgång och maxgas (venturicon eller vafan det heter), det är säkert en feature på keihin eftersom den är dyrare än mikuni. Tror inte det är så smart att ta bort den.

Vi drog på filtret idag, fick klippa bort halva luftburken och böjja filtret lite pga. det var för trångt, men det funkade. Satte även i 172.5 huvudmunstycke - gick kanonbra! Film + bilder kommer senare ikväll!

Den drar ändlöst bra nu redan från botten, men jag har fortfarande trubbel mellan tomgång -> 1/4 gas (kan dra tomgång -> 4/4 gas utan problem, utan att den köver sig). Troligtvis axpumpen, men kanske lågfart. Har 27.5 i nu.

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Jag har ingen anning om vad som skall kapas bort och inte. Men jag vill ju självklart att det blir så stort som möjligt.

Jag tror du kommer på något bra där, om den skall vara kvar eller ej. Men det kanske ligger något i det som ping säger?

Toppen ser kanon bra ut.

Last edited:

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Tycker inte du ska ta mer alltså.. chansen att den kommer svara sämre är ganska stor tror jag. Nöj dig med 41mm johan eller chansa. Kan nog fixa en HSR 42/44a för 2500 kanske ?

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping