Allvarligt trim av KTM 450 & 525

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Skillnaden mellan 525 och 450 EXC är dryga 3-4 hästar, är inte det lite konstigt också isåfall ? 60cc skillnad, och man använder samma topp, förgasare, tändning, kam osv... Känns inte så optimerad från fabrik.

Kan man trimma en BMW M3 så kan man trimma en KTM 450/525 också. Så är det bara...


Återkommer med kommentarer ikväll när vi är klara!
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Ja, det skulle vara kul om ni bänkade en orörd 450exc ,orörd 525exc. o era boost trimmade moppar i en o samma bänk under samma förutsättningar o se hur mycket ni fått ut..
Min känsla e att ni skulle bli besvikna,sorry men det e vad jag tror. Överbevisa mig gärna:tummenupp
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Både jag och Cool_Liljas hojjar gick väldigt lika från början (450 och 525).
Vi fick precis upp dom på 3ans växel med vår teknik utan koppling, sitter i mitten av hojjen. Efter vårat lilla fulmeck hemma (bestyckning, borrad luftburk, lite fulfil) lyckades vi båda få upp hojjarna på 5an varje gång vi provade!

Det måste ju gett något då, eller hur :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Härligt med skeppticker det var på tiden:tummenupp

Jag gör igenligen inga underverk, jag gör i stort sett som vissa andra portare bara.

Så om man lämmnar in en topp exc 525a till ex topplocksverkstan så kan han fila ut minst 4hk det kan röra sig om 5hk och det UTAN plastning!! Ex crf 450 som han portat gav 4 hk mer i bänk,

Så om vi räknar lite på ktm 525.... En plastportning av detta slaget med tumbling utvecklat av just topplocksversktan ska kunna ge 10-12% och det i hela registret.

Och större gasare ger som regel 1hk per mm om det är ihopslipat med en bra portning!.

dvs då borde effekten hammna på 8hk mer

Att xr 650ien knäcker vevstakslager ,,har inte bara jag problem med, det har alla enstonkor som ligger på över 65bhp.

Ska se om jag fått slut på vevrasen nu..Har just inhandlat en carrillostake från en bmw 650 motor, fördelen är att den är glidlagrad, får se om det håller:gnissla
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Obänkat givetvis.

Visar lite bänkpapper på gammelhondan som fått stå ut med mycket!!

Turbobänkningen var endast på 0,8 bar!! gissa effekten på 1,1 som jag körde omkring med ibland!! Minst 125bhp förmodligen över 130.. Höll ihop 400mil otroligt nog med sådan misshandel och rullager i vevtappen!

Andra papperat är med org kolv 0ch org komp-förhåll på 10-1 endast .

snikportad utan plast, och 41mm gasare. tornado kam, hemmasnickrat avgas.

Tyvär har jag ju inte bromsat senaste portningen och 44mm lectrongasare höjt komp-f till minst 13-1, lättat svänghjul värre tändning, men är tämmligen säker på runt 80bhp
 

Bifogat

  • bänkpapper.jpg
    bänkpapper.jpg
    85.8 KB · Visningar: 176
  • min xr650 bänkat.jpg
    min xr650 bänkat.jpg
    100.2 KB · Visningar: 164

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Precis... och jag och johan har ju tom sett aset (inkl. alla trasiga vevpartier och motorer :)) Det är ingen bullshit helt enkelt.

Har bänktid på måndag, då får vi se. Jag har ovan en länk med flera 450 och 525 EXCer med ~43-47hk på hjulet, så jag vet vad min hade förut.

Tänk på att 450EXC och 525EXC är gatlaglig enduro som har en rätt dämpande ljuddämpare och litet luftintag jämfört med en CR500 från 90-talet som man också kunde köra enduro med.

Klart att det händer grejjer om man börjar mecka med en sån här... sen att skiten håller hälften så bra det är en annan sak. Men jag och johan meckar mer än vi åker så det är skit samma.

Min gamla Husa -02 dog ju helt plötsligt och den var helt original. Den skar på tomgång den skethojjen.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Säg att en 450 har ca 45hk org(bakhjul),menar du då att du kan öka hk med20-35% med en trimmkamm o en ljudämpare + slipa lite i förgasare o topp.Tycker det e konstigt att KTM släpper en tävlingshoj med så mycket kvar att trimma.
E fortfarande klart skeptisk till att ditt o mr bröstvårtas trimm slår en 540sxs på fingrarna.E också lite undrande över om dina uppfilade motorer har så lång livslängd. Känns som om du bara slipar ner på känn o hoppas det håller..Det e ändå tävlingsmotorer du slipar i ,o redan org kan livslängden vara sisådär. Vill dock påpeka att jag INTE håller på med trimmning så dina knep å knåp kanske e rent fantasiska , men jag e inte övertygad än iaf:)

De flesta MX-cyklar lämnar runt 50 hk standard. Innom Supermoto t.ex. du mer effekt ofta är välkommet är det inte alls ovanligt med 60 hk + på bakhjulet med div. trim.
Att det är mindre effekt på Enduro är ju mest pga att man inte vill ha mer effekt än att man inte kan få ut det.

SXS är väl inte så mkt special egentligen. Annan cylinder, avgassystem och tändbox + annan fjädring o lite annat kul kanske.
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Bara för att denna tråden innehåller en tröja, som givetvis inte räcker hela vägen ner så ska jag bänka min spritt språngande orginal KTM 520 så att du/ni har ett SVENSKT bänkpapper att jämföra med. Fast jag kör faktiskt utan luftburkslock. ;) Min intuition säger mej 45Hk on the slang! Let the game begin!
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Bara för att denna tråden innehåller en tröja, som givetvis inte räcker hela vägen ner så ska jag bänka min spritt språngande orginal KTM 520 så att du/ni har ett SVENSKT bänkpapper att jämföra med. Fast jag kör faktiskt utan luftburkslock. ;) Min intuition säger mej 45Hk on the slang! Let the game begin!

Får jag vara med i din hejaklack?:yoparty
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bara för att denna tråden innehåller en tröja, som givetvis inte räcker hela vägen ner så ska jag bänka min spritt språngande orginal KTM 520 så att du/ni har ett SVENSKT bänkpapper att jämföra med. Fast jag kör faktiskt utan luftburkslock. ;) Min intuition säger mej 45Hk on the slang! Let the game begin!

Stenbra:tummenupp
Är det någon som vet skillnaden mellan 520 och 525an? Jag har kört bägge samtidigt:va nästan ,,,ena för den andra då med lika modd i motorn dvs standard,,men 520ien var bra mycket vassare uppe på högre varv medans 525an starkare i botten,, dom har mig veterligt samma cc hur är det med borr och slag?

vi skulle ha fått kört maskinerna i samma bänk...Jag ska tvinga cool lilja att fara till samma bänk som du ska bänka i:D Vi skrammlar ihop soppapeng så han kan fara dit:tummenupp
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
vad som skiljer 520 mot 525 e vad jag vet iaf , olika cdiboxar(har bytt mellan olika årsmod,bla -03 kom en ny som sen bytes till -04 igen om jag nu inte e helt fel infomerad),ändrad svänghjulsvikt (lättad -03 o tyngre igen -04)har också för mig att man uppgraderade förgasaren -04. hur det e med kammen vet jag tyvärr inte.
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Om folket här är med o skramlar lite så åker jag till samma bänk som KuntKen bänkar på, om det så skulle vara i världens ände. Inga problem !!!


Idag satte jag o Ping i nytt munnstycke i fuggen. Jävlar vad hojen gick bra. Riktigt allvarlig confirm :)
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
måste bara säga att tråden verkar vara MYCKET ALLVARLIG trots diverse försmå tröjor. Så verkar det bli ett grymt resultat ändå. keep the good work up...
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Om det är så att bänkningen kommer äga rum mellan Ängelholm o Helsingborg så kan jag åka vilken dag som heslt när hojen e klar......
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Utan tröja

Får la lägga in en bild på mig också då, fast med saknad av tröja ;)
 

Bifogat

  • johan.jpg
    johan.jpg
    29 KB · Visningar: 109

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
ROFL! Jo, hojjen gick MYCKET bättre med 165 munstycke. Hoppas det kommer ett 170, 175 och 180 imorgon så jag kan prova det med. Får upp den en liiiten bit på 6an nu tom. Har mätt upp följande hastigheter + tider på 0-90m:
5.0-5.2 sekunder och 91-96km/h (detta då med halvgas i början så jag inte slår över)

Den är grymmt mycket starkare än förut på låga/mellan varv och låter som fan. Bänkning fortfarande på måndag hoppas jag.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top