Alternativ motor man kan stoppa i RS125a 00a, krav minst 100hk

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966

Bifogat

• bikepics-1014045-800.jpg
    bikepics-1014045-800.jpg
    54.7 KB · Visningar: 215
  • r1highpressure.jpg
    r1highpressure.jpg
    66.7 KB · Visningar: 258
  • r1highpressure4.jpg
    r1highpressure4.jpg
    79.8 KB · Visningar: 205
  • r1highpressure7.jpg
    r1highpressure7.jpg
    77.3 KB · Visningar: 253
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Tips!

Bygg på en stånka nån herrejösses motor!

Dels är det mer utmanning.

Men andra fördelar är ju att dom är smala.

Sen när du är klar kanske du har en herrejösses hoj som platsar rakt av i Sound of singles?

Kolla reglementet och bygg efter det, vore ju läckert va?

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ok, du kan få ett tips på motor av mig, stor 2-takt från typ maico 685, lämnar runt 90 hästar original och borde inte vara så jävlig att få i ramen.

Visst det är en crossmotor i grunden men du får inte in en radfyra i ramen, tveksamt om du får in en rsv motor också.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
nej en mycket modern encylindrig ettrig jävel som har ett jäkla klipp i sig! kanske uttryckte mig lite dåligt:näsblod

Stånka har jag fått för mig att de e på typp glid hojar, men kan ha fel :tuttar

Ojojoj du har ju nästan hittat motorn som skulle platsa mellan hjulerna :yoparty

Men länkar en bild på en motor jag vill ha http://www.blocket.se/boden/Rotax_440___07_24647168.htm?ca=15&w=3 lämnar orginal minst 120hk :yoparty

Har funderat p åde ett bra tag med snö scooter motor, liten e den ju kan man säja, men måste lösa med växelådan i sånna fall.

http://hem.passagen.se/anmagnusson/bilder/Ruston.gif

Tips!

Bygg på en stånka nån herrejösses motor!

Dels är det mer utmanning.

Men andra fördelar är ju att dom är smala.

Sen när du är klar kanske du har en herrejösses hoj som platsar rakt av i Sound of singles?

Kolla reglementet och bygg efter det, vore ju läckert va?

Jo så klart de e utmaning men jag tycker de e mer utmaning med en Rad 4a :tuttar :D

Vilket reglement menar du jag ska bygga efter ?

Ok, du kan få ett tips på motor av mig, stor 2-takt från typ maico 685, lämnar runt 90 hästar original och borde inte vara så jävlig att få i ramen.

Visst det är en crossmotor i grunden men du får inte in en radfyra i ramen, tveksamt om du får in en rsv motor också.

Jo jag viste redan att de finns Maico men de e som sakt forfarande cross, tror inte den kommer hålla om jag vill hålla varvbryttet gång efter gång mil efter mil :D men de låtter förjävla skoj när man sjuter sönder den o kolven o stacken far i väg :yoparty :banana :fyllisar

Last edited:

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
Cbr600rr -06
En aprilia SVX550 motor får plats.
var en australienskisk motortidning som byggde en sån när jag bodde där för nått år sen.
har dock inte lyckats hitta den på nätet...

lagom med klippp i motorn och rätt dimensioner

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
En TRX motor tar inte mycket plats, lämnar drygt 80 som den är och kostar nog inte så mycket, finns i princip samma i TDM och XTZ, nästan underhållsfri dessutom.

_rills_

Guest
Du pratar om att bygga nått driftsäkert och så länkar du till en 440cc? skotermotor? vart går den logiken ihop någon stans?

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
En aprilia SVX550 motor får plats.
var en australienskisk motortidning som byggde en sån när jag bodde där för nått år sen.
har dock inte lyckats hitta den på nätet...

lagom med klippp i motorn och rätt dimensioner

Jo jag har börjat snegla lite på den motorn me, som sakt finns en del små motorer på marknaden :)

En TRX motor tar inte mycket plats, lämnar drygt 80 som den är och kostar nog inte så mycket, finns i princip samma i TDM och XTZ, nästan underhållsfri dessutom.

Jo TDM kan ju vara ett alternativ, min granne har en yamaha TDM, kör han me i mellan åt :)

Du pratar om att bygga nått driftsäkert och så länkar du till en 440cc? skotermotor? vart går den logiken ihop någon stans?

Varför skulle inte 440motorn vara driftsäker för ? :va den e ju som sakt helt org från fabrik, vist man får bytta kolvar i mellan åt men skrev me nått om att bytta kolv vad 950-1000mil o tror den kommer klara den gränsen utan bekymer, beror så klart hur hårt jag kommer använda motorn me.

Du får förklara vad du mena att den inte skulle vara driftsäker för ?

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Jo jag har börjat snegla lite på den motorn me, som sakt finns en del små motorer på marknaden :)

Jo TDM kan ju vara ett alternativ, min granne har en yamaha TDM, kör han me i mellan åt :)

Varför skulle inte 440motorn vara driftsäker för ? :va den e ju som sakt helt org från fabrik, vist man får bytta kolvar i mellan åt men skrev me nått om att bytta kolv vad 950-1000mil o tror den kommer klara den gränsen utan bekymer, beror så klart hur hårt jag kommer använda motorn me.

Om jag vore dig skulle jag satsa på en cr500 motor.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
RD350-motor med längre slaglängd och större kolvdiameter?
Borde kunna ge 100 hästar.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Om jag vore dig skulle jag satsa på en cr500 motor.

Jo så klart tankarna finns men vill ha en fabrikstilvärkad landsvägs motor, cr500 klassas inte i den kategorin, men vist lite portning + strokad vev + 44/48mm fugge o den ger 90-100 hk lätt. efter lättare portning lämnar den 80hk, men tror inte motorn kommer klara 1000mils gränsen per bytte av kolv :gnissla

Men tror den inte blir bensin snål :huvet vill få den o dra runt 0.5-0.7 max

RD350-motor med längre slaglängd och större kolvdiameter?
Borde kunna ge 100 hästar.

Jo har sneglat lite på RD350 me, vet att dom ger bortot 100hk med extrem portning i allfall o mycke lull lull, men kostar ju multum då om man ska ha portningen + stroka + andra fuggar + handgjorda rör + annan tändning, o efter de så e de ju inte längre nån bruks motor :( :huvet

Men vist max borra cyl, fräsa blocket, i med så stora foder som nånsin kan monteras, fräsa topparna för nya kolven, snällare portning, på med ett par trimpipor, på med 2 större fuggar runt 30-34mm sen fungerar det utmärkt o köra som brukis, lär lämna minst 70-80hk utan bekymer :tuttar

Frågan e bara vad veven klarar för hk/varv :va

Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Rd 500 motor är kanske att alternativ?

Rätt ovanlig motor o lär inte släppas för 20 000 om man säjer så för en spis i fint skick:gnissla

Har kollat vidare på en alternativ motor, med tanke på att hojen väger med denna motorn 250kg o min hoj väger med fultankad 135hk, med denna motorn kanske vikten ökar till kanske 150-160kg så borde de finas tillräkligt för kraft till en bit över 230km/h i allfall :tuttar

Honda VF 750F 82-85 fanns den om de inte va ändå längre:yoparty

Engine and transmission
Displacement: 748.00 ccm (45.64 cubic inches)
Engine type: V4
Stroke: 4
Power: 90.00 HP (65.7 kW)) @ 10000 RPM
Compression: 10.5:1
Bore x stroke: 70.0 x 48.6 mm (2.8 x 1.9 inches)
Valves per cylinder: 4
Fuel control: DOHC
Cooling system: Liquid
Gearbox: 5-speed
Transmission type
final drive: Chain

Speed and acceleration
Top speed: 216.0 km/h (134.2 mph)

Bifogat

• Honda-VF750F-1984.jpg
    Honda-VF750F-1984.jpg
    109.2 KB · Visningar: 92
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
In för bes så monterar jag på org motorn, sen e de bara bräsa vidare 1 år till :yoparty

För hojar så är det två år mellan besiktningarna. :tummenupp

Stånka, menar du sån där gammal luftkyld saker med stötstänger/sidventiler ? :tuttar

Encylindriga hojmotorer brukar väl kallas stånka, en-stånka etc? :va

Oavsett luft/vätskekyld och om den har stötstänger eller överliggande kamaxlar.

Mad Lars

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
-97 Suzuki Gsxr 750

440 motorn är INTE driftsäker.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
För hojar så är det två år mellan besiktningarna. :tummenupp

Encylindriga hojmotorer brukar väl kallas stånka, en-stånka etc? :va

Oavsett luft/vätskekyld och om den har stötstänger eller överliggande kamaxlar.

2år de va mer en vad jag viste men bra för den infon då kan man köra vidare 2 år efter bes :tuttar

Har inte tängt på de med stånka bara, tänker i gammla barnor :arsele lättare om man skriver 1cyl motor :tuttar

440 motorn är INTE driftsäker.

Ingen motor e driftsäker om jag kör dom :D

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska