Alternativ motor man kan stoppa i RS125a 00a, krav minst 100hk

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jo jag vet att TS är bara nån form av nått krims krams.

Fackta hämtad från nätet

■Aprilia RS 125
■124.8cc L-cooled single cylinder two stroke :
■Dry weight 114kg
■Claimed power 33bhp :

Year (of specifications) 1994- 2003
Engine 249 cc, V-twin two stroke
Transmission 6-speed, chain
Horsepower 70 bhp @ 10,500 rpm
dry Weight 140 kg

Har nytt krav så slipper vi grubla över motor som ska klara 100hk o vara stort som ett hus :D

De nya kravet e att hojen ska kuna klara minst 220km/h.

Åhhh nej äkta fackta från internet.....:yoparty

Jag skiter totalt i vad Aprilia specar för vikt. Gå in och kolla vad tillverkaren specar för vikt våt och ställ sedan cykeln på en våg, skillnaden brukar vara slående. En del MC tidningar bla Bike har skrivit artiklar om det....

Båda cyklarna använd(es) i RR standardklasser i Sverige och den verkliga viktskillnaden när man väger dem där är ungefär 15kg.

220km/h kräver ju inga mängder av effekt. En KTM 660 räcker utmärkt för det om du åker med kåpor...

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Du kan trimma hastighetsmätaren :banana

Jo men vist de låter ju skoj :huvet sätter den på 405km/h o sen fungerar den inte så jag tror jag kör i 405km/h hela tiden, ojojoj racer fort, fortare en världens snabbaste bil vejron :tuttar

Åhhh nej äkta fackta från internet.....:yoparty

Jag skiter totalt i vad Aprilia specar för vikt. Gå in och kolla vad tillverkaren specar för vikt våt och ställ sedan cykeln på en våg, skillnaden brukar vara slående. En del MC tidningar bla Bike har skrivit artiklar om det....

Båda cyklarna använd(es) i RR standardklasser i Sverige och den verkliga viktskillnaden när man väger dem där är ungefär 15kg.

220km/h kräver ju inga mängder av effekt. En KTM 660 räcker utmärkt för det om du åker med kåpor...

KTM 660 motorn e dyr i mina ögon :huvet

Slutar la med att jag säljer RS125an till våren o köper mig en Kawasaki zx9r eller nått o köra ihjäl mig på :huvet

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har kanske en Husamotor över. Är det encylindrigt 4-t du vill ha så är den lätt, stark och billig.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Jag har kanske en Husamotor över. Är det encylindrigt 4-t du vill ha så är den lätt, stark och billig.

Spelar ingen roll om den är så kallad 2T - 4T, bara motorn hälst e komplet så den e startbar så under lättar de, men e de nån liten del som fattas så kan man ju åna de.

Dessa motoralternativerna e de jag främst söker.

1cyl
2cyl rad
2cyl twin
4cyl twin men smal

Ikväll ska jag riva hojen tänkte jag, porta cyl, blir en så kallad inslippning bara i första steget, svarva ner toppen lite, beror vad för squise jag har nu, men söker betydligt mindre en de som den har nu, runt 0.7-0.9 är tanken, står att den ska ha 1.5mm org men de e ju på tok för mycke, sen ska jag montera min mikuni TM32a, sen har jag bestält drev från VRM roffe, se när 17drevet kommer :) sen kommer de munstycken imon :)

Se vad man kan få upp för topp på hojen, lika bra o prova o se vad org motorn kan ge så länge :D

Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Ikväll ska jag riva hojen tänkte jag, porta cyl, blir en så kallad inslippning bara i första steget, svarva ner toppen lite, beror vad för squise jag har nu, men söker betydligt mindre en de som den har nu, runt 0.7-0.9 är tanken, står att den ska ha 1.5mm org men de e ju på tok för mycke, sen ska jag montera min mikuni TM32a, sen har jag bestält drev från VRM roffe, se när 17drevet kommer :) sen kommer de munstycken imon :)

Se vad man kan få upp för topp på hojen, lika bra o prova o se vad org motorn kan ge så länge :D

Akta så att hojen inte börjar spika när du höjer kompet. Kör på 98oktan och/eller ställ tändningen något senare.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Spelar ingen roll om den är så kallad 2T - 4T, bara motorn hälst e komplet så den e startbar så under lättar de, men e de nån liten del som fattas så kan man ju åna de.

Dessa motoralternativerna e de jag främst söker.

1cyl
2cyl rad
2cyl twin
4cyl twin men smal

Borde inte en gammal Honda V4 vara rätt smal oxå?

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Slutar la med att jag säljer RS125an till våren o köper mig en Kawasaki zx9r eller nått o köra ihjäl mig på :huvet

Väger inte en zx9r nästan 100kg mer än rs250? iaf 80kg
Om nu vikten var bett problem:va

mickelin

Guest
Hondas VFR 750-motor måste ju vara det mest ekonomiska och vettiga förutom en RS 250-motor eller KTM 660-motor. Tror mest på RS 250 personligen då det skulle vara enklast på alla sätt. Lycka till iaf och jag ser fram emot byggtråden!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Upp med ögorna jag har hittat motorn jag drömer om :hojraket

Undra var man kan köpa den :) säjs lämna 210hk o endast 500cc o de e med 2T :D väger under 40kg :blah

Construction V 4 cylinder, 2 stroke, watercooled

engine power 210 HP at 12'500 rpm

Displacement 500 cc

Bore 54 mm

Stroke 54.5 mm

Cylinder angle 108°

Housing Aluminium or Magnesium gravity cast

Carburetion 4 35mm Mikuni flat slide carburettors with 2 power valves

Firing offset 30° to 180° variable

Engine controller Map based programmable Ignition system with electronic exhaust port valve

Exhaust suter - swissauto; Resonance system out of steel or titanium

Gearbox 6 - speed cassette gearbox with variable ratios

Clutch Multishim dryclutch

Weight 39.5 kg

Bifogat

• EN_20006S.jpg
    EN_20006S.jpg
    21.3 KB · Visningar: 87
  • swizzauto4.jpg
    swizzauto4.jpg
    48.7 KB · Visningar: 85
  • swizzauto3.jpg
    swizzauto3.jpg
    56.4 KB · Visningar: 84
  • swizzauto2.jpg
    swizzauto2.jpg
    109.4 KB · Visningar: 89
  • EN_200078.jpg
    EN_200078.jpg
    31.1 KB · Visningar: 79
  • EN_200074.jpg
    EN_200074.jpg
    21 KB · Visningar: 75
  • EN_200072.jpg
    EN_200072.jpg
    23.5 KB · Visningar: 72
  • EN_200076.jpg
    EN_200076.jpg
    24.6 KB · Visningar: 83
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Upp med ögorna jag har hittat motorn jag drömer om :hojraket

Undra var man kan köpa den :) säjs lämna 210hk o endast 500cc o de e med 2T :D väger under 40kg :blah

Construction V 4 cylinder, 2 stroke, watercooled

engine power 210 HP at 12'500 rpm

Displacement 500 cc

Bore 54 mm

Stroke 54.5 mm

Cylinder angle 108°

Housing Aluminium or Magnesium gravity cast

Carburetion 4 35mm Mikuni flat slide carburettors with 2 power valves

Firing offset 30° to 180° variable

Engine controller Map based programmable Ignition system with electronic exhaust port valve

Exhaust suter - swissauto; Resonance system out of steel or titanium

Gearbox 6 - speed cassette gearbox with variable ratios

Clutch Multishim dryclutch

Weight 39.5 kg

...Och din budget var...?:såjaponken

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
...Och din budget var...?:såjaponken

300 pap :tuttar

Du funderar på radfyra 1000cc men är rädd att en RS250 blir för stor??

Hehe nu börjar han igen......

Jag har inte pratat om nån rad 4a 1000cc, vist skrev la nån rad men tycker den e för bred, aldeles för bred, en V4a kan vara lämpligare o kompacktare o lättare, forfarande 4cyl men betydligt kompaktare.

jag vill ha en lätt o smidig hoj, vist stor motor gör la inget bara hojen e liten så underlättar de.

Vist har hittat en drömhoj, 130kg 180hk & 2T :yoparty men kostar, vet inte, ingen prislap, men tror närmare 750k-2miljoner kanske :huvet

http://www.classic-motorbikes.com/stock.asp?Ref=DX87&Lang=en

CAGIVA V593 SPECIFICATIONS

Engine: liquid-cooled 80° V4 twin crank two-stroke
Bore x stroke: 56 x 50.6 mm
Displacement: 498 cc
Power: 180 hp @12600 rpm

Fuel delivery: two twin-choke 36mm electronic power-jet flat-slide Mikunis
Exhaust: titanium expansion chambers with carbon-fibre mufflers, electronically controlled cylindrical power valves
Ignition: electronic with programmable advance curve

Primary drive: straight-cut gear to clutch from right-hand end of lower crank
Clutch: dry multi-plate, seven friction and six steel plates, six springs
Gearbox: six-speed cassette-style

Frame: twin-spar aluminium with adjustable steering angle, carbon-fibre swingarm
Wheelbase: 1390 mm

Suspension: (front) fully adjustable inverted carbon-fibre Ohlins forks
(rear) Ohlins fully adjustable shock
Brakes: (front) twin 320 mm carbon-carbon rotors with Brembo four-piston monoblock calipers, radial master cylinder & Brembo pads
(rear) single 190 mm carbon-carbon rotor with Brembo twin-piston monoblock caliper & Brembo pads

Fuel capacity: 21 litres
Dry weight: 130kg

Bifogat

• 17.jpg
    17.jpg
    60.8 KB · Visningar: 77
  • 16.jpg
    16.jpg
    73.4 KB · Visningar: 81
  • 15.jpg
    15.jpg
    103.2 KB · Visningar: 83
  • 10.jpg
    10.jpg
    73.1 KB · Visningar: 87
  • 9.jpg
    9.jpg
    90 KB · Visningar: 75
  • 8.jpg
    8.jpg
    100.5 KB · Visningar: 93
  • 6.jpg
    6.jpg
    76.2 KB · Visningar: 84
  • 1.jpg
    1.jpg
    75.5 KB · Visningar: 95
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
300 pap :tuttar

Jag har inte pratat om nån rad 4a 1000cc, vist skrev la nån rad men tycker den e för bred, aldeles för bred, en V4a kan vara lämpligare o kompacktare o lättare, forfarande 4cyl men betydligt kompaktare.

Sorry, my bad. Självklart är en V4 fullständigt lämpad att skohorna in mellan rambenen i en gammal lättviktare:rolleyes::D:D

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Om du nu vill ha en rad 4:a, det finns väl inte många av dem, men gsxr 400, sen finns väl även Kawasaki zxr 400r, vet inte vad de har i effekt:va plus 70 hk något antar jag.

Vill du ha liten motor finns det utomlands med flera små sporthojs modeller rad4:eek:r på 250 cc. Men effekt i dessa? Gissningsvis 45-50 hk? Motorerna är mindre iaf:tummenupp

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
440-800cc snöskotermotor?
Det innebär att du måste meka ihop den med en växellåda, om du inte väljer variatordrift.

Kommer att tänka på Roehr. De första modellerna av hans motorcykel var lätta och hade hög effekt.Här är citat från hemsidan och pressen 2004:
History

In 1995, company founder, Walter Roehrich

set out to build his ultimate street bike.

It needed to be light weight, powerful

and above all handle like a current GP bike.

The desire to take on this challenging project

grew from Walter Roehrich's love and passion for

the motorcycle and a desire to express his idea's

and build a unique bike that was not available

from current manufacturers.

The Rv500 was born. A 500cc two-stroke,

twin crank, V-twin based on Yamaha

YZ250 motocross engine parts, housed in Roehrich's

own custom made crankcase.

At 115hp and 315lbs. the Rv500 offered a totally

unique and thrilling riding experience.

Research and experiments in the application of new

direct fuel injection technology to bring the two-stroke

within EPA emission limits were carried out with

promising results.

The Rv500 was introduced to the press in Jan 2000 .

The overwhelming response from motorcycle enthusiasts

all over the world fueled the idea of creating a new

American motorcycle company to bring this bike

to production.

The company would focus on producing high

performance motorcycles in limited numbers, offering unique

technical solutions combined with beautiful design

in an exclusive package.

It became clear that to produce the Rv500 engine with the

addition of the DFI fuel system was prohibitively expensive

due to low production volumes and the use of new

proprietary DFI technology.

Walter Roehrich set out to create a new bike with production

in mind. It had to retain the same light weight, high power

and fine handling characteristics of the Rv500 yet

be even more striking.

In 2004 the Rv1000 was born. The heart of this bike

is a 120hp 936cc 60deg. 4-stroke V-twin, the lightest

large displacement twin cylinder engine in the industry.

The Rv1000 is powered by a 120 HP, 936cc, liquid cooled 60deg. V-twin with DOHC 4-valve cylinder heads. At 100lbs. this engine is the lightest and most compact large displacement twin cylinder engine in the industry. This engine is the key ingredient to the character and overall light weight of the 335 lb. Rv1000.

Så, Highland-motorn? 120hk på 45 kg. Kanske är svår att få tag i. Fast de är ju svenska, så det kanske går. FettSnok verkar ha/haft kontakt med Highland-fabriken, om jag förstått hans inlägg här och här rätt.

Eller varför inte göra som Walter Roehrich gjorde från början? CNC-tillverka motorblock som rymmer två CR/YZ/RM/KX250-vevaxlar. Fast, det är nog mer komplicerat än att trimma RD350-motor.

Annat alternativ:
Kompressormata Husaberg/Husqvarna/KTM 600 med rotrexkompressor. De motorerna väger 30-40 kg. Så med kompressor nått kg mer. Fast det är nog också komplicerat.

Bifogat

• rv500eng.jpg
    rv500eng.jpg
    107.1 KB · Visningar: 94
  • p23.jpg
    p23.jpg
    24.7 KB · Visningar: 91
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Sorry, my bad. Självklart är en V4 fullständigt lämpad att skohorna in mellan rambenen i en gammal lättviktare:rolleyes::D:D

Klart de e :tummenupp lättare ram e o föredra :D

Om du nu vill ha en rad 4:a, det finns väl inte många av dem, men gsxr 400, sen finns väl även Kawasaki zxr 400r, vet inte vad de har i effekt:va plus 70 hk något antar jag.

Vill du ha liten motor finns det utomlands med flera små sporthojs modeller rad4:eek:r på 250 cc. Men effekt i dessa? Gissningsvis 45-50 hk? Motorerna är mindre iaf:tummenupp

Nja vill hälst inte ha nån rad 4a, skriver de la igen, kan ha 4cyl men inte på rad från höger till vänster men framifrån o bakot går utmärkt :yoparty

440-800cc snöskotermotor?
Det innebär att du måste meka ihop den med en växellåda, om du inte väljer variatordrift.

Jo har okså tängt på snöskotermotor men ända jag vill ha e cyl + vehuset då o moda på en annan motor, kanske org RS125a motor vore nått med 3 st cyl på 800cc :tuttar men tror jag kommer rasa växelådan ganska snabbt, klarar knapast av 150+ hk :huvet

Finns många motorer o välja på, frågan bara vad som e lämpligast till hojen. lätt som möjligt med masssssssssssssssssssssa effekt. :yoparty

Skiter fulständigt i köregenskaperna, vist en styrdämpare e ett måste, men så länge den ger mig adrelalin varje gång jag framför den så e de lungt, helt okörbar går utmärkt :yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nja vill hälst inte ha nån rad 4a, skriver de la igen, kan ha 4cyl men inte på rad från höger till vänster men framifrån o bakot går utmärkt :yoparty

Jo har okså tängt på snöskotermotor men ända jag vill ha e cyl + vehuset då o moda på en annan motor, kanske org RS125a motor vore nått med 3 st cyl på 800cc :tuttar men tror jag kommer rasa växelådan ganska snabbt, klarar knapast av 150+ hk :huvet

R4 på längden vore väl häftigt bortsett från att du aldrig får frigång från framhjulet och att vxlåda med vinkelväxel inte är något som växer på träd....

Att fixa en låda till en snöskotermotor är inga problem, där finns gott om lösa lådor även omd e inte är riktigt gratis....

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
R4 på längden vore väl häftigt bortsett från att du aldrig får frigång från framhjulet och att vxlåda med vinkelväxel inte är något som växer på träd....

Min motor sitter på längden, dessutom med växellådan bakom motorn!
Jag tror det går att få in en rad-4 på längden, det är bredden som skiter sig (om man tänkt sig att behålla växellådan orginal då).

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Världsmästartiteln i hojbygge gick till en längsmonterad radfyra.
cook-rambler-lux.jpg

I detta fallet tror jag dock inte att det är någon bra lösning.
En paralelltwin, helst luftkyld tror jag är modellen.
CB400N motorer är billiga, pålitliga men trötta.
GR650 är trevliga men ovanliga.
Z750 twinnen har massor med vrid men är ovanliga.
XS650 är en kanonmotor med massor av trimpotential, inte ovanliga men kultförklarade = kostar.

Därför tror jag mer på en husqvarna tvåtaktare, mest för det infernaliska oljudet de frambringar.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...