Ambulans körde inte deltagare till sjukhus vid olycka på bana

Status
Ej öppen för fler svar.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Stör mig som fan på kvällspressens bristand.... totalt uteblivna(!) faktakoll och källkritik.

Att vissa av dem - efter sin sex veckor långa journalistutbildning på någon sunkig och bortglömd folkhögskola - tror sig veta mer om teknik än en civilingenjör, mer om ekonomi än vår finansminister eller som i detta fall mer om akutsjukvård än en professionell ambulansförare, det gör ju inte saken mindre skrattretande. Detta om något vore väl intressant att granska...? Ingen "Janne Josefsson wannabe" där ute som är sugen på att skriva en artikel om inkompetensen inom de egna leden...?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Att vissa av dem - efter sin sex veckor långa journalistutbildning på någon sunkig och bortglömd folkhögskola - tror sig veta mer om teknik än en civilingenjör, mer om ekonomi än vår finansminister eller som i detta fall mer om akutsjukvård än en professionell ambulansförare, det gör ju inte saken mindre skrattretande. Detta om något vore väl intressant att granska...? Ingen "Janne Josefsson wannabe" där ute som är sugen på att skriva en artikel om inkompetensen inom de egna leden...?

:rofl

För 10 år sen var min tilltro högre, låg, men högre än idag.

Det finns mycket i livet jag är dålig på och inte kan avgöra när man läser om det i tidingen. Men efter att ha fått koll på MC/trafik, segling, hästvärlden, till dessa hörande grundläggande fysik/teknik etc. Pluggat några år och förstått politik, ekonomi och management på en högre nivå osv..

Så har jag vänt till att inte lita på nåt alls överhuvudtaget INGENTING. Nära 100% av allt som skrivs om ovan nämnda intresseområden är fel, eller innehåller allvarliga fel.

Jag kan dock tillägga att detsamma gäller DN, SvD och DI när det kommer till finans t.ex. Vår professor i corporate finance var helt kategoriskt hatísk mot i princip all press. DI, DN & SvD klumpades ihop till "Kalle Anka-pressen" på föreläsningarna. Vi fíck också i uppgift att gå hem och hitta ett felaktigt påstående i någon av de "seriösa" tidningarna, det gick rätt fort.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Lugn/Medel denna dag. Kan lika gärna minnas fel men det var i princip ingen annan grupp som var av banan på onsdagen.

Stämmer.
Jag körde förbi honom och kunde inte fatta hur han hamnat där han gjorde förrän jag förstod hur han tagit sig dit.
Han gjorde tummen upp när jag passerade. Cykeln gjorde inte tummen upp däremot.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Du är den förste jag skulle tänka mig göra precis det. Du är ju mer uppmärksamhetstörstande än en 14-årig bloggerska.

Jag står fast vid mitt uttalande. Jag startade en tråd för något år sedan där jag förde diskussionen om man borde ge ambulans till folk som utövar extremsporter så jag tyckte det var ett intressant samtalsämne.

Har ingen blogg får väl skapa en då :tummenupp

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Stämmer.
Jag körde förbi honom och kunde inte fatta hur han hamnat där han gjorde förrän jag förstod hur han tagit sig dit.
Han gjorde tummen upp när jag passerade. Cykeln gjorde inte tummen upp däremot.

Sånt ska man iofs inte lita på. Jag gav tummen upp när jag sen åkte in med en platt lunga, vad som dåkändes som 2 brutna händer och en tämligen komprimerad bröstkorg. Och det är rätt vanligt att folk med riktigt allvarliga skador ger tummen upp, försöker gå själva och tror att de kan köra nästa pass etc, trots att de brutit varenda ben i kroppen. En timme senare i depån däremot...

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Sånt ska man iofs inte lita på. Jag gav tummen upp när jag sen åkte in med en platt lunga, vad som dåkändes som 2 brutna händer och en tämligen komprimerad bröstkorg. Och det är rätt vanligt att folk med riktigt allvarliga skador ger tummen upp, försöker gå själva och tror att de kan köra nästa pass etc, trots att de brutit varenda ben i kroppen. En timme senare i depån däremot...

Jag menade mer som en ögonvittnesskildring.

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
2xR1
Jag tycker personligen det låter som han hade änglavakt i den hastigheten i den kurvan borde han ju flugit lågt och helvete och inte vara i det bra "skicket" han ändå är i. Jag vet inte men 180km/h var väl ändå att ta i. Vad vill man få ut av artikeln liksom !? Han kom ju fortare in till sjukhuset med sina anhöriga istället för att han skulle få stå och vänta på att Linköpings plingplong taxi skulle komma och byta av den andre. Jag tycker ambulans personalen gjorde rätt i det dom gjorde utav det man läst. Sen får vi väl hoppas självklart att det blir bra med gubben efter det som har hänt :rock

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
hade han varit tyst hade dom kört honom in direkt, ni vet om man skriker mår man bra och då gjorde dom bedömningen att han kunde överleva en egen transport in.

läste det i en tråd ( I fall ni kommer först till en olycka) här att man får hjälp först om man är tyst host host.

Ser ut som att du försöker vara ironisk/sarkastisk. Har du hört talas om ABC, Andning, Blödning, Chock? Den som skriker kan uppenbarligen andas och därför blir han knappast kollad först av professionell personal.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Så klart får man ambulans om man behöver det även om man lekar på bana så funkar det i sverige en så länge. Och hur kan ni gå igång på en massa missförstånd skapade av en sket journalist,,,,,,,,, det är ju deras jobb att spetsa till det.
Jag har en del erfarenhet av bankörningar och det kommer ALLTID ambulans när så krävs.

Stäng tråden för att inte förvirra till det ännu mer.

toppfart

man kan inte vara bäst på allt
Gick med
30 Jul 2009
Hoj
2007 honda cbr 600 rr race
Nu vet jag att denna dag var det 2st mycket erfarna i ambulansen de jobbar enbart med detta dagligen så jag litar till 100% på deras bedömning
Så snälla stäng denna tråd innan det spårar ut helt

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
180km/h? Det är ju vad de djärvaste piloterna i lugn gatgrupp kommer upp i på flygrakan på A-torp. I kurvorna snarare 18km/h. :fakta

De riktiga kungarna däremot, literklubborna snabb gatgrupp, har 299km/h på flygrakan. Fortfarande 18km/h i kurvorna dock...

Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
180km/h? Det är ju vad de djärvaste piloterna i lugn gatgrupp kommer upp i på flygrakan på A-torp. I kurvorna snarare 18km/h. :fakta

De riktiga kungarna däremot, literklubborna snabb gatgrupp, har 299km/h på flygrakan. Fortfarande 18km/h i kurvorna dock...
Va kul,, är du världsmästare själv eller? Du vet inte ett skit om vad farter tycks det, känns mer som du är en tangentbordförare som kan allt i teorin.

Logga ut är du snäll med respekt för folk som kan bättre.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Tragiskt, meingslös artickel, meningslös tråd, bara ytterligare negativ publicitet för Mc åkandet.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Va kul,, är du världsmästare själv eller? Du vet inte ett skit om vad farter tycks det, känns mer som du är en tangentbordförare som kan allt i teorin.

Logga ut är du snäll med respekt för folk som kan bättre.

Verkar som om du tog åt dig.

(Du har inte så hög IQ va om du inte fattar ironin i nämnda siffror? "Du vet inte ett skit om fart..." :rofl Fartexperten West har talat.)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag kan dock tillägga att detsamma gäller DN, SvD och DI när det kommer till finans t.ex. Vår professor i corporate finance var helt kategoriskt hatísk mot i princip all press. DI, DN & SvD klumpades ihop till "Kalle Anka-pressen" på föreläsningarna. Vi fíck också i uppgift att gå hem och hitta ett felaktigt påstående i någon av de "seriösa" tidningarna, det gick rätt fort.

Har DI hemma och den används till att tända brasan. Det är bara en tidsfråga innan jag säger upp prenumerationen. Rena skvallertidningen.

Kan bara instämma i det du skriver. De så kallade accepterade tidningarna som en gång i tiden hade ett gott anseende är inte mycket bättre än kvällspressen när det väl kommer till kritan. Det gäller att verkligen sålla bort bruset och då märker man inte sällan att artiklarna är plockade och översatta från någon annan källa utomlands. Ytterst sällan det är något som känns läsvärt och fördjupande.

Artikeln i fråga om olyckan höll ingen vidare klass. Den saken finns det nog ingen som har någon annan åsikt om. Det känns som det fattas en hel del information för att ge läsaren något att ta ställning till.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har DI hemma och den används till att tända brasan. Det är bara en tidsfråga innan jag säger upp prenumerationen. Rena skvallertidningen.

Kan bara instämma i det du skriver. De så kallade accepterade tidningarna som en gång i tiden hade ett gott anseende är inte mycket bättre än kvällspressen när det väl kommer till kritan. Det gäller att verkligen sålla bort bruset och då märker man inte sällan att artiklarna är plockade och översatta från någon annan källa utomlands. Ytterst sällan det är något som känns läsvärt och fördjupande.

Artikeln i fråga om olyckan höll ingen vidare klass. Den saken finns det nog ingen som har någon annan åsikt om. Det känns som det fattas en hel del information för att ge läsaren något att ta ställning till.

Jag stör mig redan på de 180 km/h.. Den kurvan har man typ 120-150 i beroende på nivå. "Blå" grupp var tydligen lugn/medel, vilket gör 120-135 rimligt kanske. En VÄLDIG skillnad mot 180. Men 120 låter inte så extremt på uppslaget så det fick nog bli 180 i redigeringsrummet (vanligt förekommande enl. journalistvän). Eller så frågade journalisten hur fort det går på banan och killen svarade "upp mot 180" (syftar då på långrakan) och hon skriver direkt att han kraschat i 180.

Jag fattar inte hur hon fått nys om historien öht. Killen måste ju ha ringt själv, varför skulle de annars bry sig om att nån körde omkull 25 mil från sthlm, under kontrollerade former, helt lagligt, på en räserbana?

Och som många påpekat. Mot vem riktas kritiken? Finns det nån kritik? Om inte, vad är caset? Maken till icke-historia har jag inte sett på länge. Men jag läser å andra sidan inte kvällspress.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag stör mig redan på de 180 km/h.. Den kurvan har man typ 120-150 i beroende på nivå. "Blå" grupp var tydligen lugn/medel, vilket gör 120-135 rimligt kanske. En VÄLDIG skillnad mot 180. Men 120 låter inte så extremt på uppslaget så det fick nog bli 180 i redigeringsrummet (vanligt förekommande enl. journalistvän). Eller så frågade journalisten hur fort det går på banan och killen svarade "upp mot 180" (syftar då på långrakan) och hon skriver direkt att han kraschat i 180.

Jag fattar inte hur hon fått nys om historien öht. Killen måste ju ha ringt själv, varför skulle de annars bry sig om att nån körde omkull 25 mil från sthlm, under kontrollerade former, helt lagligt, på en räserbana?

Och som många påpekat. Mot vem riktas kritiken? Finns det nån kritik? Om inte, vad är caset? Maken till icke-historia har jag inte sett på länge. Men jag läser å andra sidan inte kvällspress.

Jag reagerade också på hastigheten och antog att den var starkt överdriven och ett sätt att förstärka händelsen ytterligare. Reagerade dock mer på att man inte beskrev att familjen fanns på plats som senare körde in honom till sjukhuset. Vad hade en ambulansfärd gjort för skillnad givet den skada som killen hade jämfört med att han blev körd av familjen i en vanlig personbil? Tycker dessutom det hade dessutom varit på sin plats att beskriva vad det var för typ av bankörning det var frågan om så att en oinvigd läsare kan förstå vad det var för något de skulle ta ställning till. Man byggde upp något som sedan inte visade sig mynna ut i något alls. Jag tror helt enkelt att man i ett sent skede insett att det egentligen inte var något att skriva om, men ändå tagit beslut om att publicera artikeln. Kanske har man t om reviderat den lite efter samtal med bl a banarrangören och sjukvårdspersonalen. Den känns ofullständig. Som sagt rena spekulationerna från min sida. Man kanske skulle hålla sig borta från det.

Det är synd att det publiceras så mycket skit i media numera. Allt handlar om att chockera med snaskiga rubriker. Sedan visar det sig att det bara är en del av sanningen som framkommit som varit känt redan från början men som tidningarna valt att släppa bit för bit för att kunna tjäna mer pengar.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S