Ambulansers intresse i att "rapportera" fortkörning?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det finns självklart inget generellt svar på ovanstående frågeställning, tänkte ändå försöka undersöka lite inom ämnet.

Bakgrund:
Körde nu ikväll från GBG till Halmstad. Mellan Falkenberg och Halmstad är det 120 km/h på motorvägen. Ligger väl och tourar i 155 km/h varpå jag kommer ifatt en ambulans som ligger i ~140 km/h. Sänker hastigheten litet men kör ändå om ambulansen. Tanken slår mig mitt under omkörningen att de kanske är griniga som fasen och kontaktar polisväsendet direkCt?

Jag skulle ändå köra av nästkommande avfart och tänkte inte mer på omkörningen, fick inte heller någon polisbil efter mig. Själva "händelsen" var således helt "ofarlig" och resultatlös.

Frågeställningen kvarstår dock; Hur ofta, hur angelägna eller hur mycket skiter ambulanspersonal i hur man kör? Nu menar jag självfallet inte idiotkörningar på 50-väg med jeans och bar överkropp, utan i stil med ovan nämnda händelse.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dom kollar upp ägaren på hojen och nekar honom vård om han råkar ut för en olycka! :mattias

Skämt å sido, jag snackade med en ambulansförare en gång, och han berättade att dom ibland rapporterar bilar som åker efter ambulanser med blåljus, eftersom dom får fri lejd, och kör rätt fort, så händer det att folk slipstreamar efter. Det är INTE poppis!
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jag kan inte svara for andra men jag Gillar INTE at nogon kjør om mig nar jag kjør med blåljusen påslagna....och om nogon slipstreamar efter mig ringer jag snuten...orsaken ar at jag ska kunde konsentrera mig om min egen kjøring, husk at jag har allt anvar for 3-5 personer inuti ambulansen....det ar inte ett ansvar jag tar latt på.....
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Arctic#1 skrev:
2128796 Jag kan inte svara for andra men jag Gillar INTE at nogon kjør om mig nar jag kjør med blåljusen påslagna....och om nogon slipstreamar efter mig ringer jag snuten...orsaken ar at jag ska kunde konsentrera mig om min egen kjøring, husk at jag har allt anvar for 3-5 personer inuti ambulansen....det ar inte ett ansvar jag tar latt på.....
Men nu var ju inte det frågan. Frågan var ju om ambulansen plockar upp radion och påkallar polisens uppmärksamhet om man skulle köra förbi en ambulans i hög hastighet.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Förstår självklart att ambulanspersonalen inte gillar om man svinar efter när de är under utryckning.

I "mitt" fall var ambulansen INTE under utryckning.
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
hållundan skrev:
2128823 Förstår självklart att ambulanspersonalen inte gillar om man svinar efter när de är under utryckning.

I "mitt" fall var ambulansen INTE under utryckning.


Jag ringer inte snuten om du inte ar en sakerhets risiko for ambulansen, jag har alldrig ringt snuten nar jag inte kjør utryknig och en gång under utrykning (Och då va det en bil som vinglade over hela vagen,antagligen rattfylla)
 

eriksson.

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2005
Ort
värnamo
Hoj
Fz1-N -08
frågade morsan.. (kör ambulans) i ett sånt fall som beskrivs av hållundan så påkallar de inte polis eller tipsar eller nåt sånt om det enbart är hög hastighet. däremot om det kommer bilar o motorcyklar på insidan som kör vårdslöst så händer det att de kontaktar polis. (hon kan givetvis inte svara för hur andra ambulansförare gör) men de har ingen "plikt" att kontakta farbror.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Körde om en ambulans med blåljusen påslagna för några år sedan, dom ringde polisen......

Dom körde inte särskilt fort, kanske 120-130(90 väg), körde bara i min fart som var lite högre och svepte förbi helt odramatiskt.
Förstår inte problemet med detta då jag försvann tämligen kvick ur deras åsyn.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
WetWilly skrev:
2128854men de har ingen "plikt" att kontakta farbror.
Inte mer än vi andra iaf, ser man ett misstänkt rattfyllo i trafiken anser jag att det är en slags plikt att ringa snuten, man gör ju en god gärning om inte annat! :tummenupp
Som Arctic skrev, om nån börjar racea, eller utsätta ambulansen för fara så är det ju självklart att man bör ropa på snuten. Ambulanser är stora å breda, och totalt ogenomskinliga. Det är ju inte alls säkert att bilen bakom kan läsa trafiken, och pallnitar ambulansen, vilket det ju finns risk för att dom gör när dom kör fort med blåljus, alla ser sig ju inte för, så är ju risken stor att rallykalle bakom inte hänger med. Och ambulanser är det jävligtjätteförbjudet att köra på! :fakta
 

eriksson.

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2005
Ort
värnamo
Hoj
Fz1-N -08
Hoztic skrev:
2128904 Inte mer än vi andra iaf, ser man ett misstänkt rattfyllo i trafiken anser jag att det är en slags plikt att ringa snuten, man gör ju en god gärning om inte annat! :tummenupp
Som Arctic skrev, om nån börjar racea, eller utsätta ambulansen för fara så är det ju självklart att man bör ropa på snuten. Ambulanser är stora å breda, och totalt ogenomskinliga. Det är ju inte alls säkert att bilen bakom kan läsa trafiken, och pallnitar ambulansen, vilket det ju finns risk för att dom gör när dom kör fort med blåljus, alla ser sig ju inte för, så är ju risken stor att rallykalle bakom inte hänger med. Och ambulanser är det jävligtjätteförbjudet att köra på! :fakta


exakt så menar jag oxå. vad jag menar så har de ingen plikt att påkalla snut i det läget som frågan handlar om. självklart ska man informera snuten om folk kör påverkade eller liknande. överens? :)
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Hörrö Hållundan, kunde du inte ringt mig innan du stack ner till Halmstad så kunde du fått me dig dina speglar+blinkers :rolleyes:. Nu blir ju jag tvungen att fräsa ner på min nyvaxade raket i solskenet i morgon :hihi.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Pinky skrev:
2129200 Hörrö Hållundan, kunde du inte ringt mig innan du stack ner till Halmstad så kunde du fått me dig dina speglar+blinkers :rolleyes:. Nu blir ju jag tvungen att fräsa ner på min nyvaxade raket i solskenet i morgon :hihi.
Tänkte det, men hade inte möjlighet att "komma loss". Så du får nog pallra dig hit med din nya bow! :hihi
 

rollex

Guest
Arctic#1 skrev:
2128796 Jag kan inte svara for andra men jag Gillar INTE at nogon kjør om mig nar jag kjør med blåljusen påslagna....och om nogon slipstreamar efter mig ringer jag snuten...orsaken ar at jag ska kunde konsentrera mig om min egen kjøring, husk at jag har allt anvar for 3-5 personer inuti ambulansen....det ar inte ett ansvar jag tar latt på.....
Jeg gillar ikke heller att ngn kjor om mig, jeg ringer allttid politien om ngn kjor for fort. Det är bra att ringa politi om ngn kjor for fort...
 

IronMike

Guest
hållundan skrev:
2128766 Det finns självklart inget generellt svar på ovanstående frågeställning, tänkte ändå försöka undersöka lite inom ämnet.

Bakgrund:
Körde nu ikväll från GBG till Halmstad. Mellan Falkenberg och Halmstad är det 120 km/h på motorvägen. Ligger väl och tourar i 155 km/h varpå jag kommer ifatt en ambulans som ligger i ~140 km/h. Sänker hastigheten litet men kör ändå om ambulansen. Tanken slår mig mitt under omkörningen att de kanske är griniga som fasen och kontaktar polisväsendet direkCt?

Jag skulle ändå köra av nästkommande avfart och tänkte inte mer på omkörningen, fick inte heller någon polisbil efter mig. Själva "händelsen" var således helt "ofarlig" och resultatlös.

Frågeställningen kvarstår dock; Hur ofta, hur angelägna eller hur mycket skiter ambulanspersonal i hur man kör? Nu menar jag självfallet inte idiotkörningar på 50-väg med jeans och bar överkropp, utan i stil med ovan nämnda händelse.

Jag hamna i rättegång då jag hakat på...sen kört om ambulans med bil, och fortsatt till toppfart med bil på 222an.

:huvet

dock klara jag mig pga av flyt.. det var nationella insattstyrkan som försökte bötfälla mig på plats en stund senare, dom hade ingen kalibrerad mätutrustning, men tydligen hade dom fått höra på radion, från ambulansen att jag åkt bakom å sen kört om..

:3freak
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top