Ambulansers intresse i att "rapportera" fortkörning?

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Ambulansen kan ha haft ett s.k prioritet 2 alarm, då har de inte på blåljusen men det är ändå bråttom.

Måste återberätta vad som sades när jag åkte ambulans förra året¨(mycket smärtpåverkad)

"kan ni inte köra fortare?

" vi kör så så fort vi kan, 14o km/h" (110 väg)

"Jag: Det är ju krypfart, kör fortare"

"det går jättefort"

"NEJ det gör det inte!"

Ambulansmannen vänder sig om och kollar ut och ser att killen åker bakom med motorcykeln.

"oj, hänger han på"

När vi kom till örebro så stannade de vid vartenda rödljus och "ni är ju en ambulans, ni ska väl inte behöva stanna vid rödljusen" var min kommenter vid VARJE rödljus..sisådär 10 st :rodnar

Hade full skyddsutrustning så det var en himla aktivitet när vi kom fram då sjukhuspersonalen på akuten först trodde det var en mcolycka.

Gör man en juste omkörning och visar respekt, "inte är i vägen" så tror jag inte att ambulansen reagerar nämnvärt.
 
Last edited:

Ozena

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Västernorrland
Hoj
Kawasaki ZRT 1100
Hej!

Ska passa på att introducera mig själv. Mitt första inlägg här på SH. Kille från Västernorrland som köpte hoj i oktober, trånat och längtat hela vintern och nu har fått uppkörningstid 1:a juni.

Jag jobbar som sjuksköterska inom ambulanssjukvården och vi har inte några som helst generella direktiv att kontakta polisen vid trafikförseelser. Om något däremot äventyrar säkerheten t ex med blåljus-surfning, misstanke om rattfylleri osv skulle jag inte tveka att kontakta polis. Vi tillbringar mycket och åter mycket tid efter vägarna, skulle vi koncentrera denna kring att rapportera trafikförbrytare skulle det inte bli mycket tid över till annat.

Hoppas vi ses i sommar! (förhoppningsvis utanför min yrkestid).

Ha det
 

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
en polare o ja körde bil en kväll genom götet då de kom en ambulans i full fart förbi oss på 90-vägen genom stan, då bestämmer sig polaren att dra ikapp o köra om ambulansen.. Ambulansen körde ca 190 o vi körde om och ifrån honom. O ja tror inte han kallade på polis, då vi inte fick ngn snut efter oss..
så om dom tillkallar poliser så borde vi ha fått ngn efter oss där tycker jag..
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Showtime skrev:
2129583 en polare o ja körde bil en kväll genom götet då de kom en ambulans i full fart förbi oss på 90-vägen genom stan, då bestämmer sig polaren att dra ikapp o köra om ambulansen.. Ambulansen körde ca 190 o vi körde om och ifrån honom. O ja tror inte han kallade på polis, då vi inte fick ngn snut efter oss..
så om dom tillkallar poliser så borde vi ha fått ngn efter oss där tycker jag..
Bara för att ni inte fick polis efter er betyder det ju knappast att de inte ringde. Kan ju vara ganska svårt att veta vilken väg ni tar osv.
Har själv åkt efter ambulans med blåljus påslagna. Tycker de håller en ganska bra marschhastighet och alla bilar flyttar ju på sig. :hihi Dock har jag aldrig kört om en ambulans med blåljusen påslagna. Påpekas kan ju göra att jag inte ligger precis i röven på ambulansen utan håller avstånd ifall nån bil som man kör om plötsligt går ut i vanliga filen igen.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
pucko skrev:
2129194 Jo det va Mattias Sunneborn om ja minns rätt. :nicka

Fast det hade vällan inte med själva omkörningen av ambulansen att göra utan det faktum att han blåste om polisbilen som eskorterade den brådskande ambulandstransporten...
 

Bucho

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Lite här och var faktiskt
Hoj
KTM 525
IronMike skrev:
2129261 Jag hamna i rättegång då jag hakat på...sen kört om ambulans med bil, och fortsatt till toppfart med bil på 222an.

:huvet

dock klara jag mig pga av flyt.. det var nationella insattstyrkan som försökte bötfälla mig på plats en stund senare, dom hade ingen kalibrerad mätutrustning, men tydligen hade dom fått höra på radion, från ambulansen att jag åkt bakom å sen kört om..

:3freak

Varför i hela friden skulle NI börja jaga fortkörare? :3freak
 

MR.E

Guest
rollex skrev:
2129209 Jeg gillar ikke heller att ngn kjor om mig, jeg ringer allttid politien om ngn kjor for fort. Det är bra att ringa politi om ngn kjor for fort...

Ja anser att folk ska skita i hur fort man kör!

De viktigaste e att man kör fort på rätt ställen, typ på motorvägen eller liknande så e d bara o gasa :tummenupp
 

Zedde

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Höllviken
Hoj
GSX-R 1000 -02
Jag och en polare körde norr om Växjö. Klockan var ca 12 på natten en vardag. Hade ett fullt släp bak på bilen. Ett stuprör stack ut ca 1 meter bak. Hade dock ingen flagga/lampa som lagen kräver. Strax innan Växjö kommer en ambulans ifatt. Han ligger bakom ett tag och blinkar på mig. Struntar i honom då jag retar mig som fan på privatpoliser. Ligger han så nära så han stör sig på röret förjänar han NÄSTAN att få det in i kupén :mad:. Detta skulle jag inte gjort då det ca 1 mil senare står en polisbil och väntar på oss. Jag blir inkallad av polisen och vi gick igenom lasten varpå den ena polisen talar om att det var ambulansen som kallat på dom. Det slutade med att vi fick eskort till närmaste mack där vi fick köpa en röd cykellampa. Vi slapp böter av dom snälla poliserna :pannkyss
 

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Falun/Varberg
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Zedde skrev:
2130650 ... flagga/lampa som lagen kräver. Strax innan Växjö kommer en ambulans ifatt. Han ligger bakom ett tag och blinkar på mig. Struntar i honom då jag retar mig som fan på privatpoliser. Ligger han så nära så han stör sig på röret förjänar han NÄSTAN att få det in i kupén

Jag håller med! Ser man en uppenbart full männsika (eller som jag å farsan en gång, en kille som körde med bägge fötterna ut genom TAKLUCKAN!) så skall man ringa men i annat fall är det så jävla idiotiskt och typiskt för små äckliga "klasspoliser" som kör samma stil som i tredje klass...

ett rör på en meter och ni fick eskort! helt otroligt,... trodde polisen hade viktiga saker för sig!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
sevehem skrev:
2130854ett rör på en meter och ni fick eskort! helt otroligt,... trodde polisen hade viktiga saker för sig!
Farsan körde fel å vände på motorvägen en gång, i en sån där öppning mellan filerna som VVs bilar brukar använda, och blev plockad av en mc-polis. Han gav farsan en böteslapp, å sen eskorterade han oss rätt! :tummenupp Dyr vägvisning dock :gnissla

Helt OT, men för några år sen var jag arbetslös, och satt uppe hela nätterna å programmerade. Halv två en natt ringde det, å nån presenterade sig som sson-nånting och ringde från polisen i Gävleborg. Obra tänkte jag. Sen frågade han om jag hade en blå Golf, vilket jag ju hade. Jag hann tänka en massa saker om att den var stulen och använd till väpnat rån, nån som kört ihjäl nån eller nått annat otyg :( Då säger han: "Jag skulle bara ringa och berätta att du har lyset på, så ska du ha bilen imorrn så ska du nog stänga av det". Mycket riktigt, lyset var på! Undrar bara lite varför dom ringde, och vid halv 2 på natten? :va Vanligt folk brukar ju sova på! Men jävligt hyggligt iaf! :tummenupp

2fast4hjo skrev:
2130065 Hade åkt bakpå vid en vanlig motorcykeltur då två stora cystor på äggstockarna hade börjat vrida sig,var stundtals inte kontaktbar.
Ajfan :( Det låter inge vidare alls :(
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
2fast4hjo skrev:
2129417 När vi kom till örebro så stannade de vid vartenda rödljus och "ni är ju en ambulans, ni ska väl inte behöva stanna vid rödljusen" var min kommenter vid VARJE rödljus..sisådär 10 st

Örebro HAR Sveriges högsta täthet av trafikljus/km! :fakta
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Hmmm... "Slipstreama", "Blåljussurfa"... Eum... :rodnar

Det har hänt ett otal gånger när man sitter i bilen, det är så skönt när trafiken ger vika likt Moses delande av vattnet! Inte behöva sitta svärandes över en k*rring i en Nissan Micra som ligger i yttern i exakt maxhastighet +2 Km/h i 18 km i sträck! :mad:

Visste inte att ambulanspersonalen tyckte *särskilt* illa om detta, tyvärr!

Men, men... I Stockholm gör vi allt för att tjäna en lucka eller två! Hade jag varit James Bond hade jag lagt upp Fårrrden på vänsterhjulen varje morgon och surfat förbi köerna i väggrenen! :yoparty
 

rollex

Guest
MR.E skrev:
2130611 Ja anser att folk ska skita i hur fort man kör!

De viktigaste e att man kör fort på rätt ställen, typ på motorvägen eller liknande så e d bara o gasa :tummenupp
Jaa, men jeg måste raportera, för jeg kjor aldriig for fort, jeg är en snäll och erlig pojke, politien måste få veta allt, jeg måste ringa och berätta, ni måste lyyyda laagen. inte kjora fort... inte kjoora fort. inte kjoora om mig... jeg ringer och raporterar...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Lucius skrev:
2131092Men, men... I Stockholm gör vi allt för att tjäna en lucka eller två! Hade jag varit James Bond hade jag lagt upp Fårrrden på vänsterhjulen varje morgon och surfat förbi köerna i väggrenen! :yoparty
Du... Du skulle ju kunna köra mc...
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
rollex skrev:
2132013 Jaa, men jeg måste raportera, för jeg kjor aldriig for fort, jeg är en snäll och erlig pojke, politien måste få veta allt, jeg måste ringa och berätta, ni måste lyyyda laagen. inte kjora fort... inte kjoora fort. inte kjoora om mig... jeg ringer och raporterar...

Du är en sådan som förföljer dem hem också va :gnissla



























pmsgubbjävel kallar vi dem "här hemma"
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top