Polis och ambulans ligger väl inte på samma radiokanal..? Kan förstå om man lägger sig upp i .. när dem kör med blått, men annars tror jag dem skiter i vilket.
hållundan skrev:2128766Det finns självklart inget generellt svar på ovanstående frågeställning, tänkte ändå försöka undersöka lite inom ämnet.
Bakgrund:
Körde nu ikväll från GBG till Halmstad. Mellan Falkenberg och Halmstad är det 120 km/h på motorvägen. Ligger väl och tourar i 155 km/h varpå jag kommer ifatt en ambulans som ligger i ~140 km/h. Sänker hastigheten litet men kör ändå om ambulansen. Tanken slår mig mitt under omkörningen att de kanske är griniga som fasen och kontaktar polisväsendet direkCt?
Jag skulle ändå köra av nästkommande avfart och tänkte inte mer på omkörningen, fick inte heller någon polisbil efter mig. Själva "händelsen" var således helt "ofarlig" och resultatlös.
Frågeställningen kvarstår dock; Hur ofta, hur angelägna eller hur mycket skiter ambulanspersonal i hur man kör? Nu menar jag självfallet inte idiotkörningar på 50-väg med jeans och bar överkropp, utan i stil med ovan nämnda händelse.