American Express

More

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
-
Har fått hem ett erbjudande om att skaffa American Express Amexblue.
Jag har läst på en hel del ställen om att det är ett bra och säkert kort för nät handel och jag gör det ganska ofta både från inrikes och utrikes.

Första året är gratis och efter 1år börjar kosta 200kr om året, plus att man får ett konto på internet där man kan se hur mycket pengar man handlat för och vad man köpt och var man köpt osv.
Kortet är ett CC och det går att koppla det till sitt bankkonto.

Är det någon som har ett sådant här kort och kan berätta hur det funkar osv?
 

Lidbrandt

utrustad
Gick med
2 Sep 2003
Ort
stockholm
Hoj
Kawa Ztusen
More skrev:
Har fått hem ett erbjudande om att skaffa American Express Amexblue.
Jag har läst på en hel del ställen om att det är ett bra och säkert kort för nät handel och jag gör det ganska ofta både från inrikes och utrikes.

Första året är gratis och efter 1år börjar kosta 200kr om året, plus att man får ett konto på internet där man kan se hur mycket pengar man handlat för och vad man köpt och var man köpt osv.
Kortet är ett CC och det går att koppla det till sitt bankkonto.

Är det någon som har ett sådant här kort och kan berätta hur det funkar osv?

Det funkar bra, jätte bra MEN ibland funkar det inte alls att ta ut kontanter från bankomater...RUGGIT irreterande :mad: det enda som är negativt enligt mig...
 

More

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
-
Lidbrandt skrev:
Det funkar bra, jätte bra MEN ibland funkar det inte alls att ta ut kontanter från bankomater...RUGGIT irreterande :mad: det enda som är negativt enligt mig...

Har du ringt och frågat varför?
 

Mingves

Guest
Har för mig att med mitt amexcard kostar det 60kr/gng man tar ut i automat :huvet
Jag skulle skaffa ett fisrtcard istället om jag var du. De funkar på mer ställen i världen än Amex- Jag måste ha båda då Amex nästan bara funkar i Sverige :kocko
 

Zwung

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Luleå
Hoj
FZR 600
Olika banker

Tidigare så var det iallafall så att American Express inte hade avtal med Nordea (tror jag det var), vilket gör att korten funkar i alla bankomater, UTOM i de som är ägda av Nordea. Brukar sitta en liten logo på bankomaterna om vilken bank som äger dem.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
själv har man visa. Har inte stött på ett problem varken i sverige eller utomlands.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Kör med visa istället. Funkar överallt ihela världen och du lär väl kunna få det via din vanliga bank, sedan kopplar du ett e-vias till detta för intenetköp.
Annars är firstcard ok, hade det förut via jobbet.
Dock funkar firstcard lite sådär i Tyska butiker enligt nuvarande jobbarkompisar då de bara tog visa, (firstcard = mastercard)
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Har Amex guld, måste säga att jag är mycket nöjd! ..specielt utomlands när mastercard sviker så räddar amex.

:tummenupp
 

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Mingves skrev:
Har för mig att med mitt amexcard kostar det 60kr/gng man tar ut i automat :huvet
Jag skulle skaffa ett fisrtcard istället om jag var du. De funkar på mer ställen i världen än Amex- Jag måste ha båda då Amex nästan bara funkar i Sverige :kocko

Nästan bara funkar i Sverige? :rofl :rofl

Ja just det... Det är ju inte världens nästan äldsta kreditkort eller så... :tummenupp


More Fixa Amex! Riktigt smidigt att kolla saldot på Internet och alltid bra med autogiro! :tummenupp
 

Mingves

Guest
M.G.F skrev:
Nästan bara funkar i Sverige? :rofl :rofl

Ja just det... Det är ju inte världens nästan äldsta kreditkort eller så... :tummenupp


More Fixa Amex! Riktigt smidigt att kolla saldot på Internet och alltid bra med autogiro! :tummenupp


Jag tycker att varje gång man varit utomlands så har man varit tvungen att hala fram sitt mastercard eftersom ingen vill ta Amex....men i sverige funkar det helt ok.

Autogiro och internet har väl mastercard oxå.....

///M
 

MikkE

Guest
enda anledningen till varför jag skulle skaffa amex blue är för att det är klart det snyggaste kortet!!!! så frächt!!!


har nu Nordeabank med VISAkort oh det funkar perfa med deras SOLO tjänst!
 

MikkE

Guest
för att få American Blackcard. hur mkt ska man ha i inkomst då?? några miljarder??
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
MikkE skrev:
för att få American Blackcard. hur mkt ska man ha i inkomst då?? några miljarder??
Du måste först ha vanliga gröna.. sen får du en inbjudan om guld, sen en för platina...
När du har platina så ska du handla med det kortet för ca 25kkr i månaden ett år(?) sen får du sista inbjudan för ett Senturion (black)

har du en massa pengar på banken så kan du hoppa över en del procedurer. t.ex. så tror jag du ska ha 1kkkr i årsinkomst för guld.
 

MikkE

Guest
kajlyl skrev:
Du måste först ha vanliga gröna.. sen får du en inbjudan om guld, sen en för platina...
När du har platina så ska du handla med det kortet för ca 25kkr i månaden ett år(?) sen får du sista inbjudan för ett Senturion (black)

har du en massa pengar på banken så kan du hoppa över en del procedurer. t.ex. så tror jag du ska ha 1kkkr i årsinkomst för guld.
låter bara omständigt.. morsning korsning.. nä du. jag håller nog mig till mitt VISA (som f.ö. är avmagnetiserat.. suck, måste skaffa nytt)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Blue, Green, Gold, Platinium kort...

Det spelar ingen roll vilket ni har/väljer. Det funkar på lika många eller FÅ ställen i Sverige. Hur ni väljer att se på det är upp till er. Förutom flertalet restauranger är det oftast exklusiva butiker som tar emot AMEX. Min erfarenhet är att AMEX funkar bättre utomlands (givetvis beroende på vart man åker). Med det sagt så skulle jag inte förlita mig enbart på ett AMEX kort. Ett kompletterande Visa kort är bra till hands speciellt om man vill slippa betala avgift varje gång man tar ut pengar på en bankomat i Sverige om inte annat. Ta ut pengar på en bankomat med AMEX kostar 3% av beloppet eller minst 25 kr per tillfälle med Platinum kort.

Skillnaden mellan korten är tjänsterna som man erbjuds. Jag tror inte merparten av er på SH har någon större glädje av t ex ett Platinum kort ärligt talat, förutom att imponera på krogen med det vill säga. För det nöjet får ni betala en årsavgift på 4200 kr. Med det sagt är det inget att sträva efter om ni inte har behov av ett. Rätt använt är inte avgiften speciellt hög. Vill ni fördjupa er i skillnaderna kan ni gå in på www.americanexpress.se

Är ni ute och reser så kan det vara bra att ha ett AMEX (oavsett färg) till hands om något oförutsägbart skulle inträffa. I en sådan situation kan det vara skillnaden mellan att komma hem eller inte.

Läs vilkoren och jämför dessa med t ex Visa som Nordea tillhandahåller så kommer ni att upptäcka att allt som det står AMEX på inte glimmar.

//Harm
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
VISA är det kort som funkar bäst. Det kan vara problem med AmEx t.o.m. i USA ute på vischan därför att AmEx tar ut högre avgifter (för handlaren) än de andra kortföretagen.

More skrev:
Har fått hem ett erbjudande om att skaffa American Express Amexblue.
 

MadMx

Ny medlem
Gick med
2 May 2004
Ort
Lund
Hoj
R1-06
Har haft guldkortet i två år och rekomenderar det...
Black har inte kommit till europa än, men vid årsskiftet beräknas det komma.
25k om året blir notan... men man behöver absolut inte vara rik för att få det.
 

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Harmon Rabb skrev:
Är ni ute och reser så kan det vara bra att ha ett AMEX (oavsett färg) till hands om något oförutsägbart skulle inträffa.
//Harm

Är ni ute och reser med AMEX, så kan det vara bra att ha ett VISA i reserv.
Skulle betala ett hotellrum i Paris (vid utcheckning), men portieren räckte vänligt tillbaka kortet och sa:
-"I hope you have another card, Sir."

Fick traska upp till rummet igen efter VISA-kortet, (tur att det fick följa med!) och när jag frågade varför de inte tog AMEX mumlade han något om:
-"To expensive"...

Riktigt knepigt är det dock i Danmark, där många nästan bara tar sitt inhemska "Danska kort". :confused:
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Är det bara jag som får uppfattningen att ett amex används som ersättning för små genetalier?
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Mingves skrev:
Jag tycker att varje gång man varit utomlands så har man varit tvungen att hala fram sitt mastercard eftersom ingen vill ta Amex....men i sverige funkar det helt ok.

Autogiro och internet har väl mastercard oxå.....

///M
Anledningen till att många inte vill ta amex är att dom tar ut en sån j.vla avgift till butikerna när man handlar något, tror att det är 7% om jag inte har helt fel, vid större köp så blir det ju en del pengar! :gnissla
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top