AMF satsar ½ miljard på sv elhoj

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ligger fullt i linje med att byta ut motorcyklister och motorcyklar som vi känner dem. Lägg till lite geofencing bara så är Cake Trafikverkets våta dröm om hur man skulle kunna skapa en ny motorcykel och motorcyklist samtidigt som man gör det så svårt som möjligt för dagens motorcyklar och motorcyklister att existera att de i praktiken elimineras.


Ja, det var ju inte räckena det var fel på enligt Tingvall, utan motorcyklars design.
Kanske är vi en bit på vägen med Cake?

Ett par utriggare som skyddar benen, ett par stödhjul så att dagens barn som inte ens cyklar kan hålla balansen, några airbags...
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
5259c632a4fc1bd117d30d0fff7b4930.jpg

e64116a6d7f27c596e9fdb93cc314463.jpg

93b8e94c37c91457037905558e02fd80.jpg

1ddbceef13aad21c0d470892b1fb944b.jpg

01c28ead286bd0e382e4ee51fe3b5c09.jpg

9461cb2f00824769ed1be89fd9335a57.jpg

b41de764051683b5daa52111d0d9719c.jpg

6f3b772ecadc25f62f5d192d92ff2893.jpg

d566d103e14f68b88b30edfcaff95db3.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
637c8f5b545930e41614d0ede1a7251c.jpg

e464ca9b206c49a5e6aa1f420afb0129.jpg



Nå inte var det så illa, det finns en god chans att detta slår ganska bra… inte som ersättning för sporthojar utan som ersättning för cyklar och city-komplettering för dem som idag inte kör hoj alls.
 

Raderad medlem 51742

Guest
637c8f5b545930e41614d0ede1a7251c.jpg

e464ca9b206c49a5e6aa1f420afb0129.jpg



Nå inte var det så illa, det finns en god chans att detta slår ganska bra… inte som ersättning för sporthojar utan som ersättning för cyklar och city-komplettering för dem som idag inte kör hoj alls.

Jag tror den kommer slå. Men inte bland motorcyklister, utan bland de som liksom upphovsmannen närmast ideologiskt är emot motorcyklar. Fast den marknaden är väldigt stor och lukrativ.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Visst att upphovsmannen inte är motorcykelälskare och inte gör det för passionen skull.
Elon skapade ju inte Tesla för att han gillade bilar. Det var möjlighet att tjäna pengar och och drivkraft att vara innovativ som låg bakom.
Lite samma känsla med Cake och det är synd på sitt sätt.
Fast det är väl den bild man vill måla upp för att kunna få investerare intresserade. Titta vi är ett nytt Tesla, fast för MC.
Fast ser man på bilmarknaden så kan man ju dra lite andra lärdommar av den.
Tesla är en av de stora och de har varit innovativa, men det som säljer är de normala bilarna som lockar de vanliga bilköparna. Hade man kommit med de modellerna tidigare så hade man varit ännu större.
Applicerar du det på mc sidan så vore det kanske mera lönsamt att sälja en mera normalt designad mc för tja, den passionerade mc åkaren.
Man har ju kommit en bit på vägen med det tekniska.

Cake gör ju sen det rätta att plocka in folk som gillar hojar och jag hoppas han plockar in mera folk som har passion för motorcyklar. Kanske folk som är lite mera inne på gatmotorcyklar som väcker passionen i att köra.
Skall man bara köra "Vi skall uppfinna motorcykeln på nytt" stuket blir det jobbigare.
Fast det kanske är det som är ett problem med motorcykel och eldrift. Man kanske måste uppfinna den på nytt och låta den bli en hippig varumoped för att fungera?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag gillade känslan i Cake, men den var för trött. Hade gärna haft en som vinterhoj om den haft kanske 50% mer knuff.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Nu är det bevisat att ägaren till Cake är dum i skallen.
Inte bara oförmögen att designa något utan rent ointelligent.
"
Han gick i klinch med Ingvar Kamprad om nyttan med design och lyckades göra hjälmar coolt i skidbacken. Sedan tre år tillbaka driver Stefan Ytterborn elmotorcykelföretaget Cake – trots att han egentligen hatar motorcyklar.

– Jag blir skitstörd när det kommer någon på en trimmad italiensk motorcykel. Försvinn, du stör!"

Citat ur DN idag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det elbilsmärke som säljer mest globalt, i USA, Europa och i Sverige är ju Tesla, så den parallellen förstår jag inte alls. Med den logiken så förändrar Cake MC-marknaden i grunden och det tror jag inte.

Däremot att många som tidigare inte sett tvåhjulingar som ett alternativ faktiskt skaffar sig en Cake för att den är frän/inne/praktisk/etc och sedan upptäcker att det här med hoj var ju roligt…
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det elbilsmärke som säljer mest globalt, i USA, Europa och i Sverige är ju Tesla, så den parallellen förstår jag inte alls. Med den logiken så förändrar Cake MC-marknaden i grunden och det tror jag inte.

Däremot att många som tidigare inte sett tvåhjulingar som ett alternativ faktiskt skaffar sig en Cake för att den är frän/inne/praktisk/etc och sedan upptäcker att det här med hoj var ju roligt…
Och vilken Tesla säljer bäst..?
Model 3
Vilken Tesla är mest lik en vanlig bil..?
Model 3
Vilken Tesla är billigast..?
Model 3

Lärdomen där skulle kunna vara att vill man bli stor snabbt så gör något som passar marknaden istället för att uppfinna en ny marknad som passar produkten.
Vill man gå den långa vägen och uppfinna en marknad så kan man ju självklart göra det. Men det tar längre tid.

Kolla på VW som säljer fler elbilar i Europa än Tesla gör.
VW har ju sagt att de vill sälja miljoner bilar och inte bilar för miljonärer.

Från NyTeknik:
"Största elbilsproducent under Q3 var Volkswagengruppen med strax över 20 procents marknadsandel och 87 000 registrerade elbilar under årets första nio månader. Efter tyskarna kom Renault-Nissan-Mitsubishi följt av Hyundai Motor Group – och först på fjärdeplatsen kommer Tesla."
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kolla Worldwide och enskilda marknader över hela året så ser du. Övriga inte ens nära. Men det är ett sidospår.

Poängen är att marknaden också förändras när det kommer produkter som inte fanns tidigare.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är alltså inte en motorcykel utan en elsparkcykel som fått sadel.

Precis.

Sedan är jag inte riktigt med på det här mantrat om att "en motorcykel måste konstrueras om från grunden" för att den ska ha elmotor istället för förbränningsmotor. Det uttrycket börjar ju bli snudd på en gammal, sliten sång som man hör från var och varannan innovativ elhojstillverkare...

Det finns ett antal grundläggande chassieparametrar - till exempel framgaffelvinkel, försprång, hjulbas, tyngdpunkt, viktfördelning, viktförskjutningsvinklar och ett antal olika styvheter - som ger en motorcykel dess egenskaper. Dessa ändras inte nämnvärt för att man ersätter en fossilmotor med en elmotor. Elmotorn producrar fortfarande ett vridmoment som vill rotera bakhjulet framåt, oavsett om man har en konventionell lösning med kedja / kardan eller en mer innovativ lösning med navmonterad motor.

Således finns ingen som helst vetenskap bakom dylika uttalanden om att "en motorcykel måste konstrueras om från grunden". Vissa elhojskonstruktioner man sett har ju haft fullständigt fatala siffror hos några av dessa parametrar, med följden att dess egenskaper mycket riktigt blev minst sagt suspekta.

Jag misstänker därför att dylika uttalanden från flera av dessa..."innovatörer"...i själva verket är kamouflage för lika delar okunskap och låga produktionskostnader...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kolla Worldwide och enskilda marknader över hela året så ser du. Övriga inte ens nära. Men det är ett sidospår.

Poängen är att marknaden också förändras när det kommer produkter som inte fanns tidigare.
Fast eftersom de övriga började sälja volymer först i år och har inte slutat accelerera så visar ju inte siffrorna riktigt hela sanningen ännu. Q4 finns ju inte med heller.
Men visst kollar man bara på 2020 så ser det annorlunda ut, men 2020 på elfordonsmarknaden är ju som att kolla på siffror från år 2000. De visar inte verkligheten längre.
Men från Tesla är det ju fortfarande Model 3 som är den som säljer mest. Den som liknar en en vanlig bil mest. Den som passar den gamla existerande marknaden bäst.
Jag tror samma sak kommer gälla elektrifierade motorcyklar.

Sen får väl folk gå över till att köra elbudmopeder bäst de vill, men jag tror det fortfarande är mera effektivt att gå in på en existerande marknad och ta andelar där.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kolla Worldwide och enskilda marknader över hela året så ser du. Övriga inte ens nära. Men det är ett sidospår.

Också off topic, men om jag bara kollar väldigt lokalt så skulle jag nog säga att Volkswagen är överlägset störst. Jag tycker att man möter ID3' or och ID4'or lite då och då, men jag kan inte komma ihåg sist jag såg en Tesla...?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror också att det är "vanliga" hojar som kommer att sälja bäst - till en början. Dvs de fränaste och dyraste först medan tekniken är dyr, sedan allt billigare och bredare.

Sedan har naturligtvis Alatalo helt rätt i det att det finns många saker som man måste ha för att få körbarhet osv. Däremot kan man nog uppnå dessa på ett annat sätt när man inte har en bensinmotor+växellåda+kylsystem+avgassystem+kraftöverföring att ta hänsyn.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Också off topic, men om jag bara kollar väldigt lokalt så skulle jag nog säga att Volkswagen är överlägset störst. Jag tycker att man möter ID3' or och ID4'or lite då och då, men jag kan inte komma ihåg sist jag såg en Tesla...?
Haha, nä vi som reser långt med bilarna svänger ju oftast av redan i Töre... :D

Men VW måste ju hålla sig bara lokalt så det är väl heller inte så konstigt. :hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett billigt elfordon för den asiatiska marknaden kan ju sälja i kolossala mängder. Det är ju inte utan anledning att världens vanligast motorcykel är Honda Cub.

Men en dagens motsvarigheter kostar väl runt $1000 idag inkl skatter, och redan det är mycket pengar i en värld där dagslönerna för många kan vara $ 5.

Så då ska enhetspriserna ner en hel del även om kunderna sparar bränslepengar. Och hur lågt kan man pressa produktionskostnaden med tanke på råvarukostnaden för batterier?

Det som säljs till kund för $1000 måste nog kosta neråt $100 att producera för det är många som ska avlönas för pengarna där imellan. Forskning utveckling, försäljare, grossister, transporter, skatter....
 

Bifogat

  • Cub.jpg
    Cub.jpg
    54.6 KB · Visningar: 4

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Sedan har naturligtvis Alatalo helt rätt i det att det finns många saker som man måste ha för att få körbarhet osv. Däremot kan man nog uppnå dessa på ett annat sätt när man inte har en bensinmotor+växellåda+kylsystem+avgassystem+kraftöverföring att ta hänsyn.

Jo, att låta bli att "konstruera om en motorcykel från grunden" behöver inte alls betyda att elhojen måste se ut som en gammal GSX-R för evigt. Så länge konstruktören har koll på vad som händer med de grundläggande parametrarna så kan elhojens layout, design och utseende naturligtvis vara något helt annorlunda.

Tyvärr är mitt intryck - hittills - att människor med sådana kunskaper är lätträknade inom elhojsvärlden. Eller i alla fall att de fått stå tillbaka ganska rejält för designers, innovatörer, marknadsförare och andra snackare. Med följden att elhojen inte har så bra egenskaper som den skulle kunna ha.

Jag tror helt enkelt att X antal elhojstillverkare skulle kunna bygga bättre och roligare motorcyklar om de bara hade vett att fokusera på detta istället för att köra "en motorcykel måste konstrueras om från grunden" på repeat...
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top