Det är alltså inte en motorcykel utan en elsparkcykel som fått sadel.
Precis.
Sedan är jag inte riktigt med på det här mantrat om att "en motorcykel måste konstrueras om från grunden" för att den ska ha elmotor istället för förbränningsmotor. Det uttrycket börjar ju bli snudd på en gammal, sliten sång som man hör från var och varannan innovativ elhojstillverkare...
Det finns ett antal grundläggande chassieparametrar - till exempel framgaffelvinkel, försprång, hjulbas, tyngdpunkt, viktfördelning, viktförskjutningsvinklar och ett antal olika styvheter - som ger en motorcykel dess egenskaper. Dessa ändras inte nämnvärt för att man ersätter en fossilmotor med en elmotor. Elmotorn producrar fortfarande ett vridmoment som vill rotera bakhjulet framåt, oavsett om man har en konventionell lösning med kedja / kardan eller en mer innovativ lösning med navmonterad motor.
Således finns ingen som helst vetenskap bakom dylika uttalanden om att "en motorcykel måste konstrueras om från grunden". Vissa elhojskonstruktioner man sett har ju haft fullständigt fatala siffror hos några av dessa parametrar, med följden att dess egenskaper mycket riktigt blev minst sagt suspekta.
Jag misstänker därför att dylika uttalanden från flera av dessa..."innovatörer"...i själva verket är kamouflage för lika delar okunskap och låga produktionskostnader...