Coola Ola
Progressiv klassicist
Jag jobbar ju inte i cirkusen så jag googlade? På FIMs hemsida finns en två år gammal presentation där vikten antyds till 160-180 kg. Enligt de Angelis i denna länk vägde den ca 260 kg när den anlände: https://www.gpone.com/en/2018/11/26...-great-but-the-weight-remains-an-unknown.html . Ni som minns - visst blev det en rejäl viktskillnad när tvåtaktsfemhundrorna ersattes med fyrtakts litermotorer i MotoGP? Är det någon som minns hur mycket vikten höjdes när det begav sig? 10-20 kg?
Och visst är MC en större utmaning än bilar när batterier är energibärare, helt enkelt för att fordonet/chassit väger så lite i f t föraren. Plattformen blir därför mer känslig för varje kilo vikt som tillförs, sannolikt är det en rejäl utmaning att komma ned i vikt. Och frågan är vad som prioriteras i nuläget - lägre vikt eller längre räckvidd? 1 500 kg fyrhjulig bil är helt enkelt bättre på att dölja den extra vikten av batterierna.
Därför är det väl rimligt att tro att den första tvåhjuliga satsningen blir pendlarfordon för storstäder, där har vi ju också den i världen dominerande marknaden. Jag hoppas däremot att det inte dröjer alltför länge tills vi får möjlighet att prova någon streethoj eller halvkåpeförsedd maskin med elektrisk drivlina. Det kan säkert vara ett riktigt kul koncept för kvälls- och helgturer till att börja med, särskilt om de lyckas hålla tyngdpunkten vettigt långt ned ?
Ah, ja, 180 kg låter ju som rena fantasisiffror när man ser vad produktionsmodellen väger.
Ang vikt från 500 2t till 990 4t så har jag för mig att viktbegränsningen för tvåcylindriga 500or var minst 130 kg och 135 kg för fyrcylindriga. Inledningsvis har jag också för mig att man behöll viktklassning efter antal cylindrar, från tre till fem cylindrar. _Tror_ att fyrcylindriga fick en begränsning på 145 kg, så ett rejält hopp upp var det ju. Samtidigt så fick ju fyrtaktshojatna betydligt mindre tankvolym, en 2t 500 hade en tank på maximalt 32 liter ?
-Edit- 145 kg för fyrcylindriga och uppåt i 990-klassen inledningsvis, sedan har det gradvis höjts.
Last edited: