Hmmm, det stora problemet för de flesta av oss är nog att vi aldrig provat ett elektriskt tvåhjuligt fordon, än mindre levt med ett. På riktigt.
Elbil kan jag dra paralleller med, sedan ett år tillbaka har jag kört elbil vilket i stort är en mycket positiv erfarenhet med några smärre negativa glitchar. Men jag vet i alla fall hur konceptet funkar i min vardag. Jag vet t ex att en resa på åttio mil förlänger restiden med ca 1.5h om jag kör nuvarande elbil vs en diesel. Å andra sidan har jag börjat se fram emot laddstoppen då jag kan göra annat, som sträcka på benen, fixa mailen eller ta en fika. Improvise, adapt and overcome.
Tompamannen - tack för att Du delar med Dig av Dina erfarenheter som early adopter inom elhojsvärlden. Det är såväl värdefullt som viktigt för oss som ännu inte lämnat sidlinjen att ta del av erfarenheter från verkliga livet. Till exempel om det är kul att köra grus med den, om den är lättservad, hur funkar eventuell försörjning av reservdelar, om Du laddat lite längre utanför hemmet under en längre dagstripp, om Du blivit stående med tomt batteri någon gång, om det finns resor Du avstår någon gång på grund av laddning etc? Den typen av information är guld värd och kommer att behövas i stor omfattning de kommande åren.
När det gäller trådämnet - AMFs investering - misstänker jag om att det handlar om det kommande årens stora trafikfråga inom klimatpolitiken - att öka pendlingen inom storstadsområdena med klimatsmarta tvåhjulingar. Det handlar både om utsläpp och utrymmesbrist i infrastrukturen i urbana områden. I Tyskland har innehavare av B-kort och ett antal års erfarenhet numera rätt att köra A1 vilket sannolikt räcker för snabb och smart pendling. Jag anar att det är de marknadsutsikterna AMF ser och att det därför är i den riktningen CAKE sneglar med sin nuvarande utveckling.
För oss motorcyklister med andra behov och preferenser kommer säkert andra produkter, att Ducati blir nästa leverantör av hojar till Moto-E säger nog någonting om påtryckningar från samhälle och bolagsledning. Det har väl aldrig forskats så mycket som nu kring batteriteknik för fordon vilket lär synas i en brant utveckling av energitätheten i battericellerna.
Personligen så köpte jag en hoj i höstas, hade det konceptet funnits med elektrisk drivlina hade jag, säkert som amen i kyrkan, valt det alternativet. Bara för att prova. När det är dags att byta min Tiger till något annat lär alternativet finnas…
Mina 2p i en alldeles för lång post ?