AMF satsar ½ miljard på sv elhoj

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Med tanke på bullerrestriktioner både på banor och vägar kan man nog se stora fördelar. Inga utsläpp. Billig i drift. Osv.

Vill man inte ha en är väl det helt OK? Ingen tvingar en och utvecklingen står ju inte still för att det finns de som är emot eller tycker att de ”aldrig” kommer att köra ett elfordon.

Men för de intresserade är det nog roligt att veta att det redan idag finns elektriskt drivna motorcyklar som är riktigt intressanta, även om de snabbaste ännu är dyrare och har kortare räckvidd än vissa motorcyklar - men redan billigare och har längre räckvidd än vissa andra…

Utvecklingen går framåt även här och misströstarna finns även på bilsidan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den stora skillnaden mellan. El och ice är att även om du har en räckvidd på endast 10mil så kan du med en bensindriven hoj ändå köra 50-60 eller 100mil på en dag. Vilket blir oerhört svårt på en batterihoj.

Har man 25 mils räckvidd så sträcker man gärna på benen varannan timme för att ladda 20 min på en snabbladdare. Jag tror att jag hellre kör 80 mil på en dag med en Energica än med en HD Sportster med 8 liters tank…
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med tanke på bullerrestriktioner både på banor och vägar kan man nog se stora fördelar. Inga utsläpp. Billig i drift. Osv.

Vill man inte ha en är väl det helt OK? Ingen tvingar en och utvecklingen står ju inte still för att det finns de som är emot eller tycker att de ”aldrig” kommer att köra ett elfordon.

Men för de intresserade är det nog roligt att veta att det redan idag finns elektriskt drivna motorcyklar som är riktigt intressanta, även om de snabbaste ännu är dyrare och har kortare räckvidd än vissa motorcyklar - men redan billigare och har längre räckvidd än vissa andra…

Utvecklingen går framåt även här och misströstarna finns även på bilsidan.

Elhojar är kommer nog bli räddningen för många centrala banor som redan nu har problem med buller. Eller åtminstone grannar som har problem med bullret.

Miljövänligt är jag inte lika säker på när alla förare kommer tvingas dra igång sina elverk för att ladda i de flesta depåer. Det finns inte ens ström för att dom ska köra sina högtryckstvättar idag utan de flesta använde bensindriven högtryckstvätt.
 

Zeromannen

Guest
Den stora skillnaden mellan. El och ice är att även om du har en räckvidd på endast 10mil så kan du med en bensindriven hoj ändå köra 50-60 eller 100mil på en dag. Vilket blir oerhört svårt på en batterihoj.
Energica klarar ju 25 mil på en laddning med blandad körning och laddar 6,7km/min på en laddstation. Typ 40 min så kan du åka 25 mil igen. Ser inte det svåra i ekvationen så förklara gärna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Elhojar är kommer nog bli räddningen för många centrala banor som redan nu har problem med buller. Eller åtminstone grannar som har problem med bullret.

Miljövänligt är jag inte lika säker på när alla förare kommer tvingas dra igång sina elverk för att ladda i de flesta depåer. Det finns inte ens ström för att dom ska köra sina högtryckstvättar idag utan de flesta använde bensindriven högtryckstvätt.

Det är ju en konsekvens av att banorna måste läggas långt ute på vischan pga bullret…
Med elhoj kan man ju köra mitt i stan eller för den delen inomhus.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är ju en konsekvens av att banorna måste läggas långt ute på vischan pga bullret…
Med elhoj kan man ju köra mitt i stan eller för den delen inomhus.
Med tanke på hur inställningen till såväl motorsport som individuellt framförda fordon i allmänhet är hos de styrande har jag mycket svårt att tro att det kommer bli lättare att driva motorbanor och i synnerhet nära samhällen där folk bor. Försvinner bullret och utsläppen kommer man bara hitta andra anledningar. Efter långa byråkratiska processer, komplicerade miljökonsekvensutredningar och en massa överklaganden kommer det vara ytterst få som har uthålligheten, tålamodet och pengarna för att ta en sådan process i mål.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Med tanke på bullerrestriktioner både på banor och vägar kan man nog se stora fördelar. Inga utsläpp. Billig i drift. Osv.

Vill man inte ha en är väl det helt OK? Ingen tvingar en och utvecklingen står ju inte still för att det finns de som är emot eller tycker att de ”aldrig” kommer att köra ett elfordon.

Men för de intresserade är det nog roligt att veta att det redan idag finns elektriskt drivna motorcyklar som är riktigt intressanta, även om de snabbaste ännu är dyrare och har kortare räckvidd än vissa motorcyklar - men redan billigare och har längre räckvidd än vissa andra…

Utvecklingen går framåt även här och misströstarna finns även på bilsidan.
Skoja inte.
Jag kommer landa in på elhoj om ett par år själv - som pendlarfordon.

För nöjeskörning är ljudet, lukten och registret viktigt för egen del.
Jag går igång på att bottendraget är sämre men att den drar jävel så fort det varvar på, helt linjär kurva i en nöjesmaskin tappar lite tjusningen.
 

Raderad medlem 51742

Guest
En sak som jag funderat på som har rätt stor betydelse för om jag kommer uppleva en eldriven hoj som mer begränsad än motsvarande bensindriven är möjligheten att ladda dem snabbt ute på landsbygden där de trevliga hojvägarna finns.

Om det inte skall krävas en räckvidd på 40-50 mil så det täcker en hel dags körning så förutsätter det att det går att ladda. I några av de områden jag ofta kör får man ibland vara glad om man hittar en bensinmack som inte är nedlagd och tillgången till bensinstationer blir en viktig sak att ta hänsyn till när man planerar rutten.

Det skall bli intressant att se i vilken utsträckning det kommer byggas tillräcklig laddinfrastruktur i dessa avfolkningsområden. Även om folk som bor där går över till elfordon lär väl de allra flesta ladda bilen hemma, vilket gör att jag befarar att det kan ta tid innan laddstationerna byggs ut så att de finns i tillräcklig utsträckning utanför de större vägarna och samhällena.

Jag föreställer mig att en vanlig situation som uppstår vid hojresor i dessa områden är att när man till slut hittat en enstaka laddstation är den upptagen av en familjebil, så innan både man själv och de man kör med hunnit ladda kan det gå ett par timmar.

Det krävs ju laddstationer med rätt många platser för att kunna få ett vettigt flöde om flera behöver ladda samtidigt,
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Energica klarar ju 25 mil på en laddning med blandad körning och laddar 6,7km/min på en laddstation. Typ 40 min så kan du åka 25 mil igen. Ser inte det svåra i ekvationen så förklara gärna.
Nä du fattar ju uppenbarligen inte vad jag menar så nä tack
Edit : visa mig alla laddstationer mellan Piteå och nordkap, där jag dessutom slipper både e4 och e10. Nej jag vill inte ha batterifordon.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Energica klarar ju 25 mil på en laddning med blandad körning och laddar 6,7km/min på en laddstation. Typ 40 min så kan du åka 25 mil igen. Ser inte det svåra i ekvationen så förklara gärna.
Hur ser då körprofilen ut på de 25 milen?
När jag tar hojen till stugan, 32 mil bort så kör jag aldrig långsammare än 70, och det är mycket korta sträckor. Normalt ligger jag mellan 90 och 120. På de roliga bitarna kan det gå lite fortare, eller i alla fall mer aktivt. Stannar och tar en kaffe halvvägs. Jag passerar några samhällen men tror det bara finns laddstation på ett ställe, en bit ifrån stora vägen och dessutom bara 10 mil hemifrån.
Jag vågar påstå att det skulle ta rätt lång tid att köra samma sträcka med din elhoj.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Dyrare, generellt ja, precis som att en sporthoj är generellt dyrare än en nakenhoj.
Tyngre, beror på vad du jämför med. Per vilken definition tycker du t.ex. att min hoj ska jämföras med, vikt, effekt, acceleration, toppfart? Min Zero väger 136kg, min XR125 väger 132kg, är det korrekt att ställa dom emot varandra då?
Effektmässigt, beror även här på vad du definerar med "motsvarande ICE".
Räckvidd, samma sak här, vad är "motsvarande ICE", per vilken definition motsvarar en elhoj en ICEhoj och vilken körcykel är mest korrekt isf.?
Hittar du en elhoj som ligger nära specen för min nuvarande hoj, z1000sx 2012?
0-200 10 sek, 138hk
230kg fulltankad
minst 25 mil räckvidd i 140 knyck, 5 minuter att tanka
150 KSEK för en ny

Vilken elhoj ligger närmast den specen?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Även om folk som bor där går över till elfordon lär väl de allra flesta ladda bilen hemma, vilket gör att jag befarar att det kan ta tid innan laddstationerna byggs ut så att de finns i tillräcklig utsträckning utanför de större vägarna och samhällena.
Håll hårt i din ICE-hoj! När bensinstationerna bytts ut mot laddstationer är det bara att ladda packväskorna med egentillverkat kolat bränsle.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du har naturligtvis helt rätt, fakta är fakta. Jag vet inte vem som skrev att en Energica måste väga minst 50kg mer än vad specen säger på deras hemsida, men det var väl rena fakta..
Det var väl vår käre Öhlinsgubbe på forumet som uttalade sig om hojarna som Energica tillhandahållit till Dorna för att köras i Moto-E, där pressinformationen för hojarna haft väldigt tveksamt sanningsvärde.
Jag tror mer på honom än valfri säljare, oavsett vilket företag säljaren jobbar på.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hmmm, det stora problemet för de flesta av oss är nog att vi aldrig provat ett elektriskt tvåhjuligt fordon, än mindre levt med ett. På riktigt.

Elbil kan jag dra paralleller med, sedan ett år tillbaka har jag kört elbil vilket i stort är en mycket positiv erfarenhet med några smärre negativa glitchar. Men jag vet i alla fall hur konceptet funkar i min vardag. Jag vet t ex att en resa på åttio mil förlänger restiden med ca 1.5h om jag kör nuvarande elbil vs en diesel. Å andra sidan har jag börjat se fram emot laddstoppen då jag kan göra annat, som sträcka på benen, fixa mailen eller ta en fika. Improvise, adapt and overcome.

Tompamannen - tack för att Du delar med Dig av Dina erfarenheter som early adopter inom elhojsvärlden. Det är såväl värdefullt som viktigt för oss som ännu inte lämnat sidlinjen att ta del av erfarenheter från verkliga livet. Till exempel om det är kul att köra grus med den, om den är lättservad, hur funkar eventuell försörjning av reservdelar, om Du laddat lite längre utanför hemmet under en längre dagstripp, om Du blivit stående med tomt batteri någon gång, om det finns resor Du avstår någon gång på grund av laddning etc? Den typen av information är guld värd och kommer att behövas i stor omfattning de kommande åren.

När det gäller trådämnet - AMFs investering - misstänker jag om att det handlar om det kommande årens stora trafikfråga inom klimatpolitiken - att öka pendlingen inom storstadsområdena med klimatsmarta tvåhjulingar. Det handlar både om utsläpp och utrymmesbrist i infrastrukturen i urbana områden. I Tyskland har innehavare av B-kort och ett antal års erfarenhet numera rätt att köra A1 vilket sannolikt räcker för snabb och smart pendling. Jag anar att det är de marknadsutsikterna AMF ser och att det därför är i den riktningen CAKE sneglar med sin nuvarande utveckling.

För oss motorcyklister med andra behov och preferenser kommer säkert andra produkter, att Ducati blir nästa leverantör av hojar till Moto-E säger nog någonting om påtryckningar från samhälle och bolagsledning. Det har väl aldrig forskats så mycket som nu kring batteriteknik för fordon vilket lär synas i en brant utveckling av energitätheten i battericellerna.

Personligen så köpte jag en hoj i höstas, hade det konceptet funnits med elektrisk drivlina hade jag, säkert som amen i kyrkan, valt det alternativet. Bara för att prova. När det är dags att byta min Tiger till något annat lär alternativet finnas…

Mina 2p i en alldeles för lång post ?
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hmmm, det stora problemet för de flesta av oss är nog att vi aldrig provat ett elektriskt tvåhjuligt fordon, än mindre levt med ett. På riktigt.

Elbil kan jag dra paralleller med, sedan ett år tillbaka har jag kört elbil vilket i stort är en mycket positiv erfarenhet med några smärre negativa glitchar. Men jag vet i alla fall hur konceptet funkar i min vardag. Jag vet t ex att en resa på åttio mil förlänger restiden med ca 1.5h om jag kör nuvarande elbil vs en diesel. Å andra sidan har jag börjat se fram emot laddstoppen då jag kan göra annat, som sträcka på benen, fixa mailen eller ta en fika. Improvise, adapt and overcome.

Tompamannen - tack för att Du delar med Dig av Dina erfarenheter som early adopter inom elhojsvärlden. Det är såväl värdefullt som viktigt för oss som ännu inte lämnat sidlinjen att ta del av erfarenheter från verkliga livet. Till exempel om det är kul att köra grus med den, om den är lättservad, hur funkar eventuell försörjning av reservdelar, om Du laddat lite längre utanför hemmet under en längre dagstripp, om Du blivit stående med tomt batteri någon gång, om det finns resor Du avstår någon gång på grund av laddning etc? Den typen av information är guld värd och kommer att behövas i stor omfattning de kommande åren.

När det gäller trådämnet - AMFs investering - misstänker jag om att det handlar om det kommande årens stora trafikfråga inom klimatpolitiken - att öka pendlingen inom storstadsområdena med klimatsmarta tvåhjulingar. Det handlar både om utsläpp och utrymmesbrist i infrastrukturen i urbana områden. I Tyskland har innehavare av B-kort och ett antal års erfarenhet numera rätt att köra A1 vilket sannolikt räcker för snabb och smart pendling. Jag anar att det är de marknadsutsikterna AMF ser och att det därför är i den riktningen CAKE sneglar med sin nuvarande utveckling.

För oss motorcyklister med andra behov och preferenser kommer säkert andra produkter, att Ducati blir nästa leverantör av hojar till Moto-E säger nog någonting om påtryckningar från samhälle och bolagsledning. Det har väl aldrig forskats så mycket som nu kring batteriteknik för fordon vilket lär synas i en brant utveckling av energitätheten i battericellerna.

Personligen så köpte jag en hoj i höstas, hade det konceptet funnits med elektrisk drivlina hade jag, säkert som amen i kyrkan, valt det alternativet. Bara för att prova. När det är dags att byta min Tiger till något annat lär alternativet finnas…

Mina 2p i en alldeles för lång post ?
Första stycket. Man kan naturligtvis föreställa sig hur det är att ha en elhoj och komma ganska nära sanningen utan att ha levt med en elhoj. Precis ¨på samma sätt som att man kan föreställa sig hur det är att ta tåget, köra trampmoped etc.

Många har en god uppfattning och räckvidd, laddtid, fordonsvikt utan att ha levt med fordonet. Att du är nöjd med eldrift trots 1,5 timme längre restid är kanon. Med elhoj hade dessa 80 mil tagit ännu längre tid. Det kan man tveklöst säga utan att ha levt med en elhoj. För dig är det kanske acceptabelt. För mig är det inte det.

Vi får se hur fort utvecklingen går. Tyvärr tror jag att den kommer gå långsamt. Övergången från ICE till el kommer i första hand inte vara styrd av teknikutveckling utan av ekonomiska påtryckningar i form av skattehöjningar/förbud av ICE.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om nu Energicas hoj hade vägt 50 kilo mer, tror ni inte att Motorrad hade märkt det?

Personligen tror jag mer att motståndet bland de som själva aldrig provat handlar om missuppfattningar och fördomar, ungefär som med elbilar.

Teknikutvecklingen är definitivt det som orsakar förändringen, precis som på bilsidan. När konsumenter och konkurrenter upptäcker att de faktiskt är BÄTTRE inom många områden (absolut sämre inom andra, mindre viktiga för de flesta) så upphör efterfrågan på den gamla tekniken. Som inom allt annat.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Första stycket. Man kan naturligtvis föreställa sig hur det är att ha en elhoj och komma ganska nära sanningen utan att ha levt med en elhoj. Precis ¨på samma sätt som att man kan föreställa sig hur det är att ta tåget, köra trampmoped etc.

Många har en god uppfattning och räckvidd, laddtid, fordonsvikt utan att ha levt med fordonet. Att du är nöjd med eldrift trots 1,5 timme längre restid är kanon. Med elhoj hade dessa 80 mil tagit ännu längre tid. Det kan man tveklöst säga utan att ha levt med en elhoj. För dig är det kanske acceptabelt. För mig är det inte det...

Vi får se hur fort utvecklingen går. Tyvärr tror jag att den kommer gå långsamt. Övergången från ICE till el kommer i första hand inte vara styrd av teknikutveckling utan av ekonomiska påtryckningar i form av skattehöjningar/förbud av ICE.
I beg to differ :) När vi väl lever med en annorlunda teknik får marinkårscitatet "improvise, adapt and overcome" betydelse, det är först efter den erfarenheten vi vet hur stora för- och eventuella nackdelar egentligen är.

Ta bilexemplet - Jag kör dagsetapper >30 mil kanske 20 dagar per år och tillhör nog de mer "effektiva" långpendlarna som tidigare endast stannat vid tankstopp. Nu väljer jag elbilen framför vår diesel även vid långpendling, jag är helt enkelt en bättre chaufför under hela sträckan och kommer fram mer utvilad. Värdet av det hade jag aldrig föreställt mig innan jag provade. Resterande dagar av året klarar jag mig utan extra laddning, bilen är alltid fulladdad på morgonen. Det sparar in en hel del tanktid över året om man, som jag, bor på vischan.

Jag är enig om att man kan ha en god uppfattning, däremot inte att den ligger nära sanningen - för att hamna där behöver man även erfarenheten över hur man anpassar sina vanor till den nya tekniken. Jag föreställde mig t ex att långresorna skulle bli besvärligare än vad de i praktiken visade sig vara.

I det sista är vi överens, det är ekonomiska incitament i kombination med begränsningar i t ex stadskärnor som kommer att driva utvecklingen. Och därför är det än viktigare att vara öppen för t ex Tompamannens erfarenheter, det hjälper oss andra att få en bättre bild av vår upplevelse om och när vi själva vågar ta klivet.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skoja inte.
Jag kommer landa in på elhoj om ett par år själv - som pendlarfordon.

För nöjeskörning är ljudet, lukten och registret viktigt för egen del.
Jag går igång på att bottendraget är sämre men att den drar jävel så fort det varvar på, helt linjär kurva i en nöjesmaskin tappar lite tjusningen.
Lukten kan jag personligen leva utan, så även ljudet då jag inte har boxer 12 i någon hoj eller ens en Benelli Sei. :)

Det är däremot lite tjusning med vansinniga prestanda tillgängligt på en tiondels sekund, där är bränsledrivna motorer bara såååå hopplöst efter... Vi får hoppas att det inte dröjer alltför länge innan motsvarigheterna till Tesla Plaid osv finns i hojversion.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Teknikutvecklingen är definitivt det som orsakar förändringen, precis som på bilsidan. När konsumenter och konkurrenter upptäcker att de faktiskt är BÄTTRE inom många områden (absolut sämre inom andra, mindre viktiga för de flesta) så upphör efterfrågan på den gamla tekniken. Som inom allt annat.

Det ena behöver inte utesluta det andra, tänker jag. Naturligtvis sker fordonstillverkarnas utveckling på kommersiella grunder som drivs av en efterfrågan på elfordon, där människor på en marknad väljer att köpa dessa. Men det är en marknad, vars förutsättningar i allra högsta grad också påverkas av politisk styrning. Utan politisk inblandning, som syftar till att göra fossildrivna fordon mindre attraktiva samtidigt som eldrivna fordon görs mer attraktiva, hade utfallet blivit annorlunda. Lite som med kärnkraften ;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det ena behöver inte utesluta det andra, tänker jag. Naturligtvis sker fordonstillverkarnas utveckling på kommersiella grunder som drivs av en efterfrågan på elfordon, där människor på en marknad väljer att köpa dessa. Men det är en marknad, vars förutsättningar i allra högsta grad också påverkas av politisk styrning. Utan politisk inblandning, som syftar till att göra fossildrivna fordon mindre attraktiva samtidigt som eldrivna fordon görs mer attraktiva, hade utfallet blivit annorlunda. Lite som med kärnkraften ;)
Teknikutvecklingen utgör ju i sig också underlag för politiska beslut, så det är inte särskilt konstigt.

Men att vara EMOT teknikutveckling har aldrig fört mänskligheten framåt, och vi skall komma ihåg att det ofta är nya miljökrav inom tex motorsport som gett oss effektiva och relativt rena förbränningsmotorer i konsumentledet. Och tysta, moderna R-hojar hörs ju minst av alla hojar på KNIX-banorna...
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top