AMF satsar ½ miljard på sv elhoj

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ungefär så är vad jag menar.

Du vet att en MC behöver 0.5 liter milen, så dina 25 mil är 12-13 liter bensin, eller 120-130 kWh. Ökar du verkningsgraden med 3 gånger så handlar det ändå om ca 40 kWh. Det handlar väl idag om 300 kg batteri?

Hur snabbt har energidensiteten för batterier ökat? Du kan körsbärsplocka och extrapolera från vilken tidsperiod du vill, din prognos om 25 mil är inte nåbar inom överskådlig tid med acceptabel fordonsvikt.

Undantaget är motorcyklar typ BMW C1 men med dörrar mer slimmade än C1. Det låter sig helt enkelt inte göras på annat sätt.
Undrar vem som egentligen körsbärsplockar (uppenbarligen nytt modeord i håndebattklimatet som förvandlat sporthoj till ett ganska risigt Flashback på tre månader).

0,5 liter milen, varav ca 60-70% går bort i värme pga låg verkningsgrad. Så det som faktiskt krävs för framdrivningen är ungefär 0,15-0,2 liter/mil. Moderna elmotorer ligger kring 95% verkningsgrad. En ingenjör vet ju det redan från början.

Batteriet i Tesla S LR från 2019 väger 480 kg och har 100 kWh. Dvs ungefär samma energidensitet som 21,5 kWh-batteriet i Energican som vägde 100 kg. De nya Panasonicbatterierna som redan finns och aviserats i produktion till 2022 ger 5% mer kapacitet samt 10% lägre vikt givet viss storlek.

Nästa steg - några ytterligare år framåt - är grafenbatterier som ger femdubbla kapaciteten för samma storlek, dessutom med lägre vikt.


 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ungefär så är vad jag menar.

Du vet att en MC behöver 0.5 liter milen, så dina 25 mil är 12-13 liter bensin, eller 120-130 kWh. Ökar du verkningsgraden med 3 gånger så handlar det ändå om ca 40 kWh. Det handlar väl idag om 300 kg batteri?

Hur snabbt har energidensiteten för batterier ökat? Du kan körsbärsplocka och extrapolera från vilken tidsperiod du vill, din prognos om 25 mil är inte nåbar inom överskådlig tid med acceptabel fordonsvikt.

Undantaget är motorcyklar typ BMW C1 men med dörrar mer slimmade än C1. Det låter sig helt enkelt inte göras på annat sätt.

Jag håller förvisso med om dagens batteriteknik inte har utvecklingspotential för att nå dit BrooklynS menar att vi kan nå inom bara två år, och förmodligen aldrig för just den batterikemiska sammansättningen. Många lyfter också fram solid-statebatterier som ett framtida lyft men de blir inte lättare per kWh, bara mer kompakta, så de hjälper inte heller särskilt mycket på mc-sidan.

Däremot finns det annan batterikemi som har större potential som inte är omöjligt långt borta, men det beror på vad man menar med ”inom överskådlig tid” förstås.
De första litiumjonbatterierna gick från demonstratorcell till kommersiellt tillgängligt på ca fem år. Litium-svavelbatterier finns nu som teknikdemonstrator där man löst de problem som den kemin tidigare haft, och kan potentiellt avsevärt högre energitäthet än dagens batterier. 600 Wh/kg har jag sett nämnas, vilket är 2-3 ggr så hög energitäthet som dagens batterier. Med en sådan täthet kan man få ett 30 kWh batteri som bara väger 50 kg, och med den typen av teknologi tror jag el-motorcyklarna blir konkurrenskraftiga på allvar. Så, kanske i mitten av detta decenniet. Vi får se!

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns inget så svårt att sia om som framtiden!

När man börjar utgå från att hojen är eldriven redan från början kommer större framsteg att ske, dvs nästa generation elhojar. Batteriet är en del, men framdrivningen, luftmotståndet och vikten är minst lika viktig.

Tänk BMW R100RS när den kom 1976, den är fortfarande överlägsen en nakenhoj vad gäller luftmotståndet.

Nu verkar det som om de 21,5 kWh i testet gav hojen dryga 16 mils räckvidd i Alpkörning. Första generationens VW e-Up hade 18 kWh, som en jämförelse… Den klarade ca 15 mil i bästa fall. Samma bil har idag dubbelt så hög batterikapacitet.

Utvecklingen går framåt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att det är svårt att sia om framtiden kan man tycka mycket om, lika mycket som hur svårt det är att bevisa rumtid, eller motbevisa dåtid. Det enda vi vet är att vi inte vet. Extrapolera dåtid med nutid är nog det enda möjliga utan att tappa förståndet - eller det kanske vi redan gjort? :näsblod
 
  • Gilla
Reaktioner: DrT

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

EGO+/RS
City: 420 km (261 miles) – Combined: 246 km (153 miles) – Extra-Urban: 198 km (123 miles)

Det visade sig att 25 mil var redan i år. :fakta


(New EMCE Motor provides approximately an additional 5% – 10% of range according to riding style vs. the previous motor design thanks to lower weight and greater thermal efficiency.
All range testing carried out in real-world conditions on actual road surfaces.)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

EGO+/RS
City: 420 km (261 miles) – Combined: 246 km (153 miles) – Extra-Urban: 198 km (123 miles)

Det visade sig att 25 mil var redan i år. :fakta


(New EMCE Motor provides approximately an additional 5% – 10% of range according to riding style vs. the previous motor design thanks to lower weight and greater thermal efficiency.
All range testing carried out in real-world conditions on actual road surfaces.)

I vilken hastighet? Har det bekräftats av någon annan än de själva?

Se bilden jag la in för en stund sedan. Den googlade jag fram bland länkarna som inte var till energikcas egen hemsida.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
17 mil i lagliga hastigherer på mestadels småvägar kom dom här snubbarna på energican. Så 10-12 mili normalt hojtempo kanske?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

EGO+/RS
City: 420 km (261 miles) – Combined: 246 km (153 miles) – Extra-Urban: 198 km (123 miles)

Det visade sig att 25 mil var redan i år. :fakta


(New EMCE Motor provides approximately an additional 5% – 10% of range according to riding style vs. the previous motor design thanks to lower weight and greater thermal efficiency.
All range testing carried out in real-world conditions on actual road surfaces.)

I testet som du själv länkade till så fick ju exakt den hojen bara 16,5 mils räckvidd, så en bit kvar är det allt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad väger den egentligen? Jag har hittat 258 kg, 280 kg och 595 pound.
EGO har 13 kWh EGO+ 21 kWh, samtidigt står det att EGO+ väger 258 kg, alltså den lägsta vikten trots det största batteriet? Är det inte en rimlig gissning att det är EGO med det mindre batteriet som väger 258kg? Och EGO+ väger mer?

258kg är ju redan det en hel del.

EDIT:
Det verkar tydligen vara EGO som är tyngre trots det "mindre" batteriet, 282kg.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vad väger den egentligen? Jag har hittat 258 kg, 280 kg och 595 pound.
EGO har 13 kWh EGO+ 21 kWh, samtidigt står det att EGO+ väger 258 kg, alltså den lägsta vikten trots det största batteriet? Är det inte en rimlig gissning att det är EGO med det mindre batteriet som väger 258kg? Och EGO+ väger mer?

258kg är ju redan det en hel del.

I videon som pimpelgas länkade till så säger de att energica ego väger 270 kg. Osäker på om det var plus eller den ”vanliga”.

-Edit- det var 21 kWh-versionen de testade.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
25 mil i motorvägstempo.
Max 30 minuter laddningen för dessa 25 mil.
Ska hänga av en Hayabusa 0-200.
Får väga max 230kg.
Får kosta max en svennebananårslön.

Hur långt borta är vi? Jag gissar på 15-20 år.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om vikterna som nämns ovan är publicerade av Energica själva så skulle jag ta dem med en enorm nypa salt. All marknadsföring kring deras MotoE-hoj uppger till exempel en vikt som är ren och skär lögn. Den verkliga vikten är nästan femtio kilo tyngre…

Det är inte många hojar som behöver 30% styvare framgaffelfjädrar än en Hayabusa…

Tror man inte på det så är det ju bara att se vad som händer när någon kraschar. Det är ju inte så att den lilla räkan till roadracingförare lyfter upp hojen helt själv, eller ens med hjälp av två flaggvakter…
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top