AMF satsar ½ miljard på sv elhoj

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Blir spännande att se. Ett stort problem för MC idag är att de har högt DC/luftmotstånd (ofta mer än dubbelt av bilar) samt inte kan bära stora batterier. Kanske måste man ändra designen kraftigt för att få bra räckvidd på landsvägen?

Det lär man behöva göra, dvs aerodynamik blir viktigare. Men framförallt blir batterierna allt lättare och mer energitäta.

Om du läser testet så har bägge hojarna lika tunga batterier, men den italienska hojen har ca 40% högre kapacitet. En generation nyare batterier.
 

Raderad medlem 51742

Guest
MC bör ju bli ännu mer beroende av att det tas rejäla kliv i energitäthet jämfört med hur det sett ut för bilar. Väldigt mycket av prestandaförbättringarna på bilsidan har ju kunnat ske tack vare att man gått över till nya plattformar som från början är designade för BEV, vilket gör att man kan få in väldigt mycket mer batterier när man inte behöver ha plats för en förbränningsmotor, bensintank och en massa annat. För en MC är frihetsgraderna betydligt mer begränsade i det avseendet.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det lär man behöva göra, dvs aerodynamik blir viktigare. Men framförallt blir batterierna allt lättare och mer energitäta.

Om du läser testet så har bägge hojarna lika tunga batterier, men den italienska hojen har ca 40% högre kapacitet. En generation nyare batterier.
Men å andra sidan bara 10% bättre räckvidd, 16,5 mil för Energican mot 15 mil för Harleyn.

Jag är nog inte lika optimistisk som du gällande utvecklingen kring elmotorcyklar, tror kanske snarare 5-7 år för att nå fram till det scenariot du nämner. dvs, Energica menar ju att deras hoj med störst kapacitet har upp till 400 km räckvidd i stadstrafik, men frågan är vad det innebär när man kör ”på riktigt”.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Stadstrafik är ju det som tar minst energi for ett elfordon, samtidigt som de flesta fordon i världen används framförallt där. Elfordon som ersätter bensindrivna tvåhjulingar i Asiens storstäder är kanske det som medför de största luftförbättringarna lokalt.

Och det är klart att räckvidden blir kortare om man använder mer effekt, precis som på ICE-fordon - men man har ju alltid valet att ta det lugnare, antingen via körprogram eller via högerhanden.

Vi har bara sett början av batteriutvecklingen. För varje år så satsas mer på forskning och utveckling globalt och det är därför jag är ganska optimistisk vad gäller tiden. Sju år är lång tid när det kommer stora förbättringar en gång i halvåret vad gäller pris/vikt/energikapacitet/laddhastighet.

Men de som varit rädda för att elmotorcyklar skulle innebära slöa och trista fordon kan sluta ängslas och se fram emot utvecklingen istället.
 

Zeromannen

Guest
Men de som varit rädda för att elmotorcyklar skulle innebära slöa och trista fordon kan sluta ängslas och se fram emot utvecklingen istället.
Min Zero FX är i princip en 11kW som motsvarar 125cc i EU. Enligt regbeviset har den 15kW. Jag tycker det mest är positivt, billig försäkring osv. Men den går helt okej, för en 125cc, iaf. till 100-110;)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Stadstrafik är ju det som tar minst energi for ett elfordon, samtidigt som de flesta fordon i världen används framförallt där. Elfordon som ersätter bensindrivna tvåhjulingar i Asiens storstäder är kanske det som medför de största luftförbättringarna lokalt.

Och det är klart att räckvidden blir kortare om man använder mer effekt, precis som på ICE-fordon - men man har ju alltid valet att ta det lugnare, antingen via körprogram eller via högerhanden.

Vi har bara sett början av batteriutvecklingen. För varje år så satsas mer på forskning och utveckling globalt och det är därför jag är ganska optimistisk vad gäller tiden. Sju år är lång tid när det kommer stora förbättringar en gång i halvåret vad gäller pris/vikt/energikapacitet/laddhastighet.

Men de som varit rädda för att elmotorcyklar skulle innebära slöa och trista fordon kan sluta ängslas och se fram emot utvecklingen istället.

För stadstrafik räcker väl dagens räckvidd alldeles utmärkt för motorcyklar.
Det är ju inte det du fick bra argument emot nyss.

Du vet lika väl som oss andra att en MC har energiförbrukning i klass med en småbil men ingen motorcyklist vill släpa runt på 100 eller 200 kg batterier på hojen för att få samma räckvidd.

Ska energiförbrukningen ner vid landsvägskörning så handlar det nog om helt inkapslade motorcyklar med tak och dörrar.
Det är nog bra som pendlarfordon men knappast längre intressant som ett nöjesfordon.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Twostroke: Jag vet inte vad du argumenterar för eller emot ärligt talat… menar du att utvecklingen kommer att stå still, att det bara kommer BMW C1 i elversion eller att batterierna kommer att väga 200 kg eller vad?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Baksidan med batterier...när underbetalda arbetare i Thailand blir sjuka och dör av ångorna från gamla, uttjänta batterier där man försöker återvinna någon procent av lithium, kobolt och vanadium. Vi får en bättre miljö hos oss men skapar en sämre miljö någon annanstans....

Allting har en kostnad och det är ju bra att vi i de rika länderna slipper den...:3freak

00e-waste-1-mobileMasterAt3x.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är ganska övertygad om att batterier återvinns i industriell skala framöver, tex i Skellefteå. Vilket jag tror de flesta faktiskt vet.

Det där är inget argument mot elhojar eller batterier utan snarare ett argument för ökad industriell utveckling i dessa länder, likt tidigare Japan och Sydkorea. Vi skall inte glömma att det såg ut sådär i Sverige också för inte så länge sedan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Twostroke: Jag vet inte vad du argumenterar för eller emot ärligt talat… menar du att utvecklingen kommer att stå still, att det bara kommer BMW C1 i elversion eller att batterierna kommer att väga 200 kg eller vad?

Ungefär så är vad jag menar.

Du vet att en MC behöver 0.5 liter milen, så dina 25 mil är 12-13 liter bensin, eller 120-130 kWh. Ökar du verkningsgraden med 3 gånger så handlar det ändå om ca 40 kWh. Det handlar väl idag om 300 kg batteri?

Hur snabbt har energidensiteten för batterier ökat? Du kan körsbärsplocka och extrapolera från vilken tidsperiod du vill, din prognos om 25 mil är inte nåbar inom överskådlig tid med acceptabel fordonsvikt.

Undantaget är motorcyklar typ BMW C1 men med dörrar mer slimmade än C1. Det låter sig helt enkelt inte göras på annat sätt.
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Sen behöver många MC inte ha en räckvidd på 25 mil om det går snabbt att ladda längst vägen. Har de flesta nya emc möjlighet att ladda på en snabbladdare för elbilar?
 

Zeromannen

Guest
Ungefär så är vad jag menar.

Du vet att en MC behöver 0.5 liter milen, så dina 25 mil är 12-13 liter bensin, eller 120-130 kWh. Ökar du verkningsgraden med 3 gånger så handlar det ändå om ca 40 kWh. Det handlar väl idag om 300 kg batteri?

Hur snabbt har energidensiteten för batterier ökat? Du kan körsbärsplocka och extrapolera från vilken tidsperiod du vill, din prognos om 25 mil är inte nåbar inom överskådlig tid med acceptabel fordonsvikt.

Undantaget är motorcyklar typ BMW C1 men med dörrar mer slimmade än C1. Det låter sig helt enkelt inte göras på annat sätt.
Applicerar du samma tänk när det kommer till bilar? Min dieselbil drar 0,4L/mil vid blandad körning, tanken rymmer 62L. Känns ju lite feltänk att sätta min gräns för vad jag kan acceptera vid ett elbilsköp att den ska klara 155 mil på en laddning. Man kan ju vara glad om en elbil fixar 20-30% av vad min bil fixar i räckvidd.

En Energica klarar 25 mil blandad körning, väger 260kg, laddar 6,7km/min, laddar 85% på 30min, gör 0-100 på 2,6s, toppar 240km/h. Vilka andra kriterier tycker du behövs? Att den är dyrare än motsvarande ICE har med individens ekonomi att göra och är inget argument i debatten då det skiljer mindre än motsvarande elbilsjämförelse!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vi skall inte glömma att det såg ut sådär i Sverige också för inte så länge sedan.
Tyvärr är det inte helt enkelt löst genom att bara stifta lagar - som lätt kan kringgås om det finns någon peng att tjäna på det hela. Det är ett problem som inte enbart handlar om batterier. Aktuellt i veckan som gick var det återvinning av plast som istället bränns samt märkning av plast som återvinningsbar som inte enkelt är det. T.ex. Think Pink är ett aktuellt inhemsk exempel på gniddenhet man inte lätt kommer åt.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Är det inte bättre att byta batteri istället för att ladda?
El-macken har batterier som man byter.

För min del verkar det enklare att koppla in en sladd och sträcka på benen i 20 minuter mot att demontera tunga batterier och koppla in nya. Laddstationer finns redan ett bra nätverk av och bättre blir det. Alternativet är batteribytarstationer men då måste alla motorcyklar byggas på samma sätt för att det ska fungera och det kan påverka aerodynamiken/DC negativt samt blir dyrt att bygga specialstationer överallt för MC som kör några 100 mil per år. Tänker jag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Applicerar du samma tänk när det kommer till bilar? Min dieselbil drar 0,4L/mil vid blandad körning, tanken rymmer 62L. Känns ju lite feltänk att sätta min gräns för vad jag kan acceptera vid ett elbilsköp att den ska klara 155 mil på en laddning. Man kan ju vara glad om en elbil fixar 20-30% av vad min bil fixar i räckvidd.

En Energica klarar 25 mil blandad körning, väger 260kg, laddar 6,7km/min, laddar 85% på 30min, gör 0-100 på 2,6s, toppar 240km/h. Vilka andra kriterier tycker du behövs? Att den är dyrare än motsvarande ICE har med individens ekonomi att göra och är inget argument i debatten då det skiljer mindre än motsvarande elbilsjämförelse!

Läste du ens inlägget du citerar?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Sen blir det också svårare att integrera batterier på ett bra sätt som en bärande del samt att löstagbara batterier kommer bli väldigt stöldbegärliga. Man släpar ju knappast med sig 50+ kilo batterier in varje gång man parkerar.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det blir intressant först när infrastrukturen finns.
Jag måste kunna ladda även om jag bor i lägenhet, och när jag ska sträcka ut mig till Norge, via Finland, det går ju knappt att tanka längre så att man klarar sträckorna.
Blir intressant hur man ska kunna tvinga på Ove på macken i Kainulasjärvi att investera i snabbladdare, när man nyss har indikerat att man ville låta hans verksamhet dö etanoldöden.
Jag låter skeptiskt och negativ, men det är nog faktiskt lite så just nu....
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top