AMF satsar ½ miljard på sv elhoj

Zeromannen

Guest
Jag måste säga att jag småler emellanåt när man killgissar till höger och vänster och har åsikter om elhojar när jag misstänker att 98% inte ens har kört någon. 10% kanske har provsuttit någon på en mässa vid något tillfälle. 99,99% av er äger ingen elhoj.

Det är nån form av taggarna utåt, "hjälp, det är något nytt, usch fy f-n, nu måste vi leta upp alla negativa fakta vi kan hitta på nätet om något som jag inte ens har provat". Det är faktist ganska roligt hur psykologin fungerar.

Man pratar prestanda, vikter, man killgissar för man sett någon 60kg racerförare som inte orkar lyfta hojen efter en vurpa:hihi. Kan ni inte åka och provköra en elhoj istället, känna, klämma, lyfta lite? Ni kommer inte att få utslag på hela kroppen, möjligtvis ståpäls och habegär, men det kanske är detta ni är oroliga för?

Ska ni gissa hur mycket min Zero FX väger mot uppgivet? Ja jag äger en elektrisk motorcykel så jag har ett hum om vad badrumsvågen visade när jag provade. Kom igen nu! 131kg säger specen på hemsidan, killgissa lite nu, 150? 160? Observera att det är fulltankad vikt som gäller, bara så vi på det klara med det:krama.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Med 21 kWh kommer du aldrig i helvete 25 mil. Hur skulle det gå till?

Jag har kört elektrisk mc på mässa och testat Cake några mil, men har kört elbil 9000 mil och laddhybrider ungefär 15000 och är elkraftingenjör i grunden så lite erfarenhet av elektrisk saker har jag.

Mina vanliga rundor på mc är 15-30 mil och jag brukar se efteråt att jag haft en snittfart på 67 km/h med peakar på 130. Det tror jag är svårt med dagens elhojar.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag måste säga att jag småler emellanåt när man killgissar till höger och vänster och har åsikter om elhojar när jag misstänker att 98% inte ens har kört någon. 10% kanske har provsuttit någon på en mässa vid något tillfälle. 99,99% av er äger ingen elhoj.

Det är nån form av taggarna utåt, "hjälp, det är något nytt, usch fy f-n, nu måste vi leta upp alla negativa fakta vi kan hitta på nätet om något som jag inte ens har provat". Det är faktist ganska roligt hur psykologin fungerar.

Man pratar prestanda, vikter, man killgissar för man sett någon 60kg racerförare som inte orkar lyfta hojen efter en vurpa:hihi. Kan ni inte åka och provköra en elhoj istället, känna, klämma, lyfta lite? Ni kommer inte att få utslag på hela kroppen, möjligtvis ståpäls och habegär, men det kanske är detta ni är oroliga för?

Ska ni gissa hur mycket min Zero FX väger mot uppgivet? Ja jag äger en elektrisk motorcykel så jag har ett hum om vad badrumsvågen visade när jag provade. Kom igen nu! 131kg säger specen på hemsidan, killgissa lite nu, 150? 160? Observera att det är fulltankad vikt som gäller, bara så vi på det klara med det:krama.
Tror inte att det spelar någon roll vad den väger in på.
Alla hojar som lanseras är ju för tunga enligt expertisen, i alla fall i adventure segmentet.
Så jag gissar att din hoj väger ca 20kg för mycket, oavsett vad den väger :krama

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000

vad är - killgissar - ???... just att det är killar som gissar eller kanske ej har något med kön att göra.

Zeromannen

Guest
Med 21 kWh kommer du aldrig i helvete 25 mil. Hur skulle det gå till?

Jag har kört elektrisk mc på mässa och testat Cake några mil, men har kört elbil 9000 mil och laddhybrider ungefär 15000 och är elkraftingenjör i grunden så lite erfarenhet av elektrisk saker har jag.

Mina vanliga rundor på mc är 15-30 mil och jag brukar se efteråt att jag haft en snittfart på 67 km/h med peakar på 130. Det tror jag är svårt med dagens elhojar.
Har du provat tex. en Zero eller Energica IRL för att säkerställa att det verkligen är så?
Landsvägskörning kombinerat med lite 50-vägar, 16 mils räckvidd, mitt batteri är på 7,2kWh.
Range 13 mil.JPG

90% 70-väg med en del fullgaslek till 120km/h, 15,5 mils räckvidd.
Range 1 mil.JPG
Nu får man beakta att range-indikatorn baserar sitt värde på hur man kört dom sista milen. Men min körning brukar inte särskilja sig speciellt mycket åt från det jag lämnar hemmet tills jag kommer hem. Sista körningen var den absolut längsta jag kört, 12 mil med 7% kvar, så 12,9 mil i teorin. Sedan säger dom som provat att man kommer minst 1 mil extra efter att SOC gått ned till 0%. Så 14 mil på mestadels 70-väg med 7,2kWh-batteri. Nominellt värde ligger såklart lägre.

Jag väger drygt 80kg och hojen är en offroad med allt annat än positiv körställning för låg förbrukning.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
90% 70-väg med en del fullgaslek till 120km/h
Utan att ta ställning för eller emot elhojar eller Tompas information.....
Herregud vad framtiden är tråkig om man skall köra så ?
Jag är glad att jag faktisk fått genomleva och njuta av bensindrivna sporthojarnas peakperiod och lyckats göra det under min ungdom utan att ordningsmakten varit allt för nitiska.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Körning som drar mindre än 0,5kW/mil vill jag inte ägna mig åt, då tar jag hellre cykeln.
Min laddhybrid tar 1,8kW/mil vid helt normal körning.
Om en elhoj drar hälften av det så är det bra tror jag, och då är det 0,9kW fortfarande.
Och då förutsätter jag att jag minst kan hålla skyltad fart.
Tyvärr är inte elfordon med kort räckvidd aktuellt för mig då det skulle tvinga ut mig på motorväg eller omvägar för att ladda.

Zeromannen

Guest
Utan att ta ställning för eller emot elhojar eller Tompas information.....
Herregud vad framtiden är tråkig om man skall köra så ?
Jag är glad att jag faktisk fått genomleva och njuta av bensindrivna sporthojarnas peakperiod och lyckats göra det under min ungdom utan att ordningsmakten varit allt för nitiska.
Känner likadant som dig fast för bilar, även om jag gillar elbilens framsteg. Volvo spärrar toppfarten på alla nya bilar till 180, elbilar som bara gör 160. Känner mig lycklig och nöjd att ha överlevt 90/00-talet med diverse bilar med sexor och överladdning som kördes alldeles för fort allt som oftast.

Om vi ska gå in på detaljer så gör Energicas Evo 240km/h. Jag har sett 146 på mätaren på min offroad, det var allt annat än spännande tycker jag. Men vissa kanske uppskattar att åka +120 på en offroadcykel utan kåpa? ?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Det är väldigt lätt att avfärda sakliga argument om man tänker som du gör i det andra stycket av ditt inlägg.

Mest sålda hojen har jag för mig är MT-07. Vilken elhoj menar du är jämförbar med den när det gäller räckvidd, vikt, prestanda och pris? Tar du ”racigare” hojar blir det ännu svårare. Att du jämför med din hoj som motsvarar en 125a säger en del.

Ingen har sagt att elhojar inte är framtiden. Flera har sagt att tekniken och laddinfrastrukturen inte är där än för att möta deras krav.

Zeromannen

Guest
Det är väldigt lätt att avfärda sakliga argument om man tänker som du gör i det andra stycket av ditt inlägg.

Mest sålda hojen har jag för mig är MT-07. Vilken elhoj menar du är jämförbar med den när det gäller räckvidd, vikt, prestanda och pris? Tar du ”racigare” hojar blir det ännu svårare. Att du jämför med din hoj som motsvarar en 125a säger en del.

Ingen har sagt att elhojar inte är framtiden. Flera har sagt att tekniken och laddinfrastrukturen inte är där än för att möta deras krav.
Hela denna diskussion blir ju lika bakvänd som att jag skulle diskutera Hayabusa eller H2, tycker du inte det själv? Man baserar alla sina intryck på vad som står på nätet, blir ju aningen skevt. Det blir ju lite https://en.wiktionary.org/wiki/killgissa över hela grejen. Åter igen, provkör! Har man provkört så kanske man tänker att "dom där 50 milen som min ICE-hoj fixar idag kanske jag kan ha överseende med då annat är mer positivt".

Prismässigt har jag skrivit det innan, precis som en elbil så är en elhoj dyrare, så den diskussionen vet jag inte vart vi ska landa i. Det blir ju som att diskutera H2 med nån som åker CBX500-82 av ekonomiska skäl. Rent ut, har man inte råd så kanske man kan avstå diskussionen tills vidare..

Prestandamässigt vet jag inget om MT-07. Zero har några olika nakenhojar i segmentet, Energica likaså. Att 11kWh-varianten av min hoj motsvarar en 125'a är något som EU har bestämt, enligt svenska reglementet klassas den som en A2. Jag tror inte att myndigheterna riktigt har koll på hur elhojar ska klassas då det är relativt nytt. Många kanske minns hur olika Teslas bilar klassades när dessa dök upp på marknaden. Testförfarande med certifiering osv. är inte riktigt avsett för elhojar är min teori.

Min hoj har max effekt på 34kW, men enligt transportstyrelsen är den på 15kW.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Hela denna diskussion blir ju lika bakvänd som att jag skulle diskutera Hayabusa eller H2, tycker du inte det själv? Man baserar alla sina intryck på vad som står på nätet, blir ju aningen skevt. Det blir ju lite https://en.wiktionary.org/wiki/killgissa över hela grejen. Åter igen, provkör! Har man provkört så kanske man tänker att "dom där 50 milen som min ICE-hoj fixar idag kanske jag kan ha överseende med då annat är mer positivt".

Prismässigt har jag skrivit det innan, precis som en elbil så är en elhoj dyrare, så den diskussionen vet jag inte vart vi ska landa i. Det blir ju som att diskutera H2 med nån som åker CBX500-82 av ekonomiska skäl. Rent ut, har man inte råd så kanske man kan avstå diskussionen tills vidare..

Prestandamässigt vet jag inget om MT-07. Zero har några olika nakenhojar i segmentet, Energica likaså. Att 11kWh-varianten av min hoj motsvarar en 125'a är något som EU har bestämt, enligt svenska reglementet klassas den som en A2. Jag tror inte att myndigheterna riktigt har koll på hur elhojar ska klassas då det är relativt nytt. Många kanske minns hur olika Teslas bilar klassades när dessa dök upp på marknaden. Testförfarande med certifiering osv. är inte riktigt avsett för elhojar är min teori.

Min hoj har max effekt på 34kW, men enligt transportstyrelsen är den på 15kW.
Du lockar ingen med 34kw.

I dagsläget är elhojar:
Dyrare än motsvarande ICE.
Tyngre än motsvarande ICE.
Lägre effekt än motsvarande ICE.
Lägre räckvidd än motsvarande ICE.

Har jag fel?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
...har åsikter om elhojar när jag misstänker att 98% inte ens har kört någon.
Vad menar du? Är det något som är konstigt med det?
Väger en ice-hoj eller elhoj si eller så många kilo tex så kan jag väl ha åsikter om det utan att först provköra? Eller blir åsikterna per automatik mindre värda då?

Fakta är fakta oavsett om man provat...

Jag har åsikter om hur sverige ska starta ikväll mot spanien men jag har aldrig spelat i landslaget.
Hur tänker du kring alla läkare som har åsikter om cancer utan att själva någonsin varit drabbade?
Vad är det vi gör när vi går och röstar?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Ber om ursäkt, jag glömde att man blev mer kompetent än en fordonsingenjör direkt man köpt sig en elbil eller en elmoped.

Jag killgissar att den väger 144 kg och tar sig 3 mil i 110 km/h.

Last edited:

Zeromannen

Guest
Du lockar ingen med 34kw.

I dagsläget är elhojar:
Dyrare än motsvarande ICE.
Tyngre än motsvarande ICE.
Lägre effekt än motsvarande ICE.
Lägre räckvidd än motsvarande ICE.

Har jag fel?
Dyrare, generellt ja, precis som att en sporthoj är generellt dyrare än en nakenhoj.
Tyngre, beror på vad du jämför med. Per vilken definition tycker du t.ex. att min hoj ska jämföras med, vikt, effekt, acceleration, toppfart? Min Zero väger 136kg, min XR125 väger 132kg, är det korrekt att ställa dom emot varandra då?
Effektmässigt, beror även här på vad du definerar med "motsvarande ICE".
Räckvidd, samma sak här, vad är "motsvarande ICE", per vilken definition motsvarar en elhoj en ICEhoj och vilken körcykel är mest korrekt isf.?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Den stora skillnaden mellan. El och ice är att även om du har en räckvidd på endast 10mil så kan du med en bensindriven hoj ändå köra 50-60 eller 100mil på en dag. Vilket blir oerhört svårt på en batterihoj.

Zeromannen

Guest
Vad menar du? Är det något som är konstigt med det?
Väger en ice-hoj eller elhoj si eller så många kilo tex så kan jag väl ha åsikter om det utan att först provköra? Eller blir åsikterna per automatik mindre värda då?

Fakta är fakta oavsett om man provat...

Jag har åsikter om hur sverige ska starta ikväll mot spanien men jag har aldrig spelat i landslaget.
Hur tänker du kring alla läkare som har åsikter om cancer utan att själva någonsin varit drabbade?
Vad är det vi gör när vi går och röstar?
Du har naturligtvis helt rätt, fakta är fakta. Jag vet inte vem som skrev att en Energica måste väga minst 50kg mer än vad specen säger på deras hemsida, men det var väl rena fakta..

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Baksidan med batterier...när underbetalda arbetare i Thailand blir sjuka och dör av ångorna från gamla, uttjänta batterier där man försöker återvinna någon procent av lithium, kobolt och vanadium. Vi får en bättre miljö hos oss men skapar en sämre miljö någon annanstans....

Allting har en kostnad och det är ju bra att vi i de rika länderna slipper den...:3freak
Ptjaa, på vilket sätt skiljer sig detta från allt elände som följer i spåren av alla drivmedel vi använder, t ex har vi ju den aktuella Lundin-affären som påminner oss om problem vi nästan sett som vardag under industrialismen?

Detta har väl mer att göra med skrupelfri kapitalism, unken kolonialism och Västvärldens traditionella konsumtionsbeteende, en del i den lösningen är väl att prioritera allt som kan fungera i någon form av cirkulärt kretslopp och inte förbrukas momentant när det används?

Northvolt hade väl lyckats tillverka en battericell med återvunna delmaterial enligt en pressrelease häromveckan? Det är precis sådan teknik vi vill se mer av. Behöver se mer av?

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...