AMF satsar ½ miljard på sv elhoj

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Trenden att bygga om hojar dör väl också ut i och med att elhojen inträder.
Med tanke på hur många blocketannonser som har "lite kvar att koppla med elen".
Och ställt i sammanhanget att ett batteri till en elhoj är ganska mycket att köra med när man kortsluter det, bara för att man skulle vinkla lite i ramen, sänka sadeln och göra en cafe eller scrambler.....eller det kanske inte spelar någon roll för just den killen längre.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Exakt en sådan där moppe hade min klasskompis på mellanstadiet och hans storebror (varsin alltså)! 70cc cylinder och vältrimmad. Den gick som ett as! Coolaste moppen i byn.
Idag skulle jag nog vilja att den var två storlekar större om jag inte skulle behöva se ut som John Candy på den, men i övrigt så hade jag nappat om du hade plussat på lite på toppfarten så att man faktiskt skulle kunna köra lite motorväg också vid behov.
Ok, 130 km/h så man kan köra jämnt med bilar ?

Tanken behövs ju egentligen inte, men är man smart så gör man den till låsbart förvringsutrymme. Typ gångjärm fram och mal lyfter hela tankdummyn och kan förvara små saker där.

Och resten är inte så svårt om man har det mekaniska klart.
Typ så här:
(Orkade inte photoshoppa bort avgassystemet ?)
Jag skulle vara intresserad av den första retro varianten. Den "nydanande" svarta...njaa... nej tack.

CKG.jpg

PRS

Medlem
Gick med
14 May 2021
Hoj
-
Jag är snudd på imponerad av tråden men här kommer det självklara; Cake är inte till för att ersätta din sporthoj, den är till för att ersätta din cykel eller elcykel. Det relativt låga priset kommer troligen göra dem populära för underhållsarbetare på större siter, brevbärare eller cykelpendlare i städer där cyklar trängs med bilarna etc.

Du får köra dem med A1 kort så gör man slag i saken att låta B-korts innehavare köra A1 så finns det definitivt en marknad.

När det kommer till den låga hastigheten så är det tyvärr så att den låga hastigheten är knuten till det lilla batteriet, luftmotstånd är ett problem!

Jag tror att Cake försöker göra en Honda Cub, dvs sälja "motorcyklar" till människor som idag inte köper motorcyklar.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag är snudd på imponerad av tråden men här kommer det självklara; Cake är inte till för att ersätta din sporthoj, den är till för att ersätta din cykel eller elcykel. Det relativt låga priset kommer troligen göra dem populära för underhållsarbetare på större siter, brevbärare eller cykelpendlare i städer där cyklar trängs med bilarna etc.

Du får köra dem med A1 kort så gör man slag i saken att låta B-korts innehavare köra A1 så finns det definitivt en marknad.

När det kommer till den låga hastigheten så är det tyvärr så att den låga hastigheten är knuten till det lilla batteriet, luftmotstånd är ett problem!

Jag tror att Cake försöker göra en Honda Cub, dvs sälja "motorcyklar" till människor som idag inte köper motorcyklar.
Jag håller med om allt, men varför göra dem så styggt fula så att endast fanatiker kan tänka sig bortse från detta och köra dem ändå, för sin vindkraftsreligions skull? Att design kan sticka ut för att sälja är inget nytt. Men när det sticker ut så pass att det är som att sätta sig på en sågklinga, och dessutom helt utan att det krävs rent praktiskt av den lösning man valt, så känns det dumt.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
15 mil är ok om laddtiden är 4 min. Annars ointressant.

PRS

Medlem
Gick med
14 May 2021
Hoj
-
Jag håller med om allt, men varför göra dem så styggt fula så att endast fanatiker kan tänka sig bortse från detta och köra dem ändå, för sin vindkraftsreligions skull? Att design kan sticka ut för att sälja är inget nytt. Men när det sticker ut så pass att det är som att sätta sig på en sågklinga, och dessutom helt utan att det krävs rent praktiskt av den lösning man valt, så känns det dumt.

Jag GISSAR att det handlar om att den inte skall se ut som en motorcykel, det är en annan produkt. Samtidigt tror jag inte att designa den som det vore en moppe från 70-talet är en en lösning heller. Som jag skrev innan, Honda Cub!

En ballare cykel är det nog Kalk skall se ut som. Arbetsmodellerna ser ut som de vore designade enligt samma princip som en arbetscykel, ex en postcykel. Låg tyngdpunkt även med last, låg ram så de är lättare att kliva av på, även om man är kort eller har arbetsbyxor som har hasat ner.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Varför skulle man vilja "göra slag i saken" i den frågan...? Det låter ju fullständigt idiotiskt...?

Vill man verkligen ha ut ett gäng mobilsurfande hipsters utan balanssinne - tränade i moderna, trygga bilar fulla av automatiska funktioner - på tvåhjulingar i verklig trafik, så att de kan orsaka en massa olyckor som i vanlig ordning kan skyllas på sporthojar...?

varför göra dem så styggt fula så att endast fanatiker kan tänka sig bortse från detta och köra dem ändå, för sin vindkraftsreligions skull?

Precis min tanke, och jag undrar om ens den mest inbitne fanatikern verkligen tycker att hans Cake är vacker...?

Men det är väl i vanlig ordning vi konservativa bajkers som är idioterna som inte har fattat någonting...? Vi som inte springer omkring i yllekavaj och lustiga glasögon och inte heller har gått på designhögskola...?

Men jag fortsätter gladeligen att tillhöra de som vaknar med morgonstånd istället för irritation om en trimmad italiensk hoj råkar väcka mig.

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Verkar ju gå framåt med utvecklingen...

Skillnaden mellan Stark och Cake är monumental, men då har man också börjat i den andra änden, genom att införskaffa kompetens som kan och vill bygga en bra motorcykel...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Skillnaden mellan Stark och Cake är monumental, men då har man också börjat i den andra änden, genom att införskaffa kompetens som kan och vill bygga en bra motorcykel...
Ja och jag utgår från att vi som gillar att köra hoj också kommer att få produkter vars utveckling börjat i den änden... Medan Cake mfl är något helt annat.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

De tror jag kan lyckas väl faktiskt.
Förfinad "gammal" design där man inte behöver uppfinna hjulet på nytt. Ändock med en massa nya innovationer.
En gatreggad motardversion av den ?

Anton Wass är inte han en av de som startade 24MX?

Men uttalet av namnet..... VAAARG. ? Säg VARG och låt alla utländska personer lära sig uttala det korrekt. ?

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Men uttalet av namnet..... VAAARG. ? Säg VARG och låt alla utländska personer lära sig uttala det korrekt. ?

Då skulle du höra när motorcykelvärlden försöker uttala Husqvarna...När de engelskspråkiga försöker så blir det något i stil med HUSSKY-WARRNAHH...Med spanjorer går det inte ens att höra vad de säger...

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Den kommer inte att sälja till dagens motorcyklister, den är för ful och tråkig.
Den kommer inte att sälja till dom som idag cyklar eller åker kollektivt, den tar för stor plats och är för bökig att äga.
Den kommer inte att sälja i Asien, den är för dyr.
Till bilister som inte längre har råd med bil? Kanske.
Nej, det enda den kommer att göra är att ge några direktörer och och designers för hög lön i några år. Tycker det är sorgligt att våra gemensamma pengar slarvas bort på sånt här.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Den kommer inte att sälja till dagens motorcyklister, den är för ful och tråkig.
Den kommer inte att sälja till dom som idag cyklar eller åker kollektivt, den tar för stor plats och är för bökig att äga.
Den kommer inte att sälja i Asien, den är för dyr.
Till bilister som inte längre har råd med bil? Kanske.
Nej, det enda den kommer att göra är att ge några direktörer och och designers för hög lön i några år. Tycker det är sorgligt att våra gemensamma pengar slarvas bort på sånt här.
Du kan naturligtvis flytta dina pengar från AMF. Jag har gjort det.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
.. med "logga av 24-karats guld". Vem köper en sån hoj? Den där hojen är väl inte ens på riktigt, har ni kollat att den inte bara dator-renderad in i miljön? Dom hoppas bara få många 'likes' på klippet där, eller så har man slagit vad med varandra om det öht går att blåsa folk på det viset. Så höj upplösningen och ta på er glasögonen ;)

Stämmer det att man i sverige stängt ner 20% av motocrossbanorna dom senaste 10 åren?

Haha, den låter som mina rc-bilar. Helt kass är den inte. Jag skulle kunna tänka mig .. OBS *tänka mig* en sådan, om den kostar som en KTM.

Jaha, då återstår bara var jag kan prova en... ? "Deliveries start September 2022"
StarkVarg.jpg

.. jag kommer inte in på hemsidan https://starkfuture.com/ , får ett "server error". Provar imorgon.

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Inte illa alls! 110 kg, 80 hk och minst 1 timmes körtid på crossbana eller liknande i högt tempo, menar de. Hur står det sig mot motsvarande fossilhojar?

-Edit- Man får ju dock ta detta med en ganska stor nypa salt. Enligt specifikationen så har den ett batteri på 6 kWh. Det räcker alltså för en genomsnittseffekt på 6 kW i en timme. Hur står sig DET mot en fossilhoj?

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Har aldrig haft dom där. Det gör mig i nte mindre förbannad.
Okej det var mest att du skrev ”våra gemensamma pengar” som fick mig att tro det.

Håller med dig i saken. Att pensionsbolag ska ägna sig åt riskkapitalverksamhet är beklämmande. Att AMF värderar Cake, som omsätter 50 MSEK och gör 70 MSEK i förlust, till 2 miljarder SEK är ett skämt.

Det är lätt att sprätta andras pengar.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Hittade lite fler bilder på Vargen. Och...ja, batterikapaciteten ska nog, som sagt, tas med ett för årstiden passande, helt lastbilsflak med salt...

1639520255283.jpeg
1639520286562.jpeg
1639520319195.jpeg

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...