AMF satsar ½ miljard på sv elhoj

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Alltså...jag skulle vilja ha mera hoj från deras modeller.

T.ex. Makka
Makka.gif
25 km/h och 45 km/h... 5 mil och 6 mil i räckvidd ?

Minst 100 km/h och 10 mil i räckvidd och under 70 000 SEK så är de bra som pendlarfordon.
Som de står nu köper jag ju hellre en Honda Monkey.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Alltså...jag skulle vilja ha mera hoj från deras modeller.

T.ex. Makka
View attachment 465601
25 km/h och 45 km/h... 5 mil och 6 mil i räckvidd ?

Minst 100 km/h och 10 mil i räckvidd och under 70 000 SEK så är de bra som pendlarfordon.
Som de står nu köper jag ju hellre en Honda Monkey.

Allt är en balansgång - jag ser förstås helst en kreativ mångfald med allt från små, behändiga el-pendlarfordon till prestandahojar (ja, så småningom, alltså, då batteritekniken tillåter det). Men, som född och uppväxt i huvudstaden har jag det i generna att aldrig någonsin lämna något på gatan som lätt går att stjäla, och batteriet till el-hojar är nog en större och mer lukrativ frestelse för tjuvjäveln än hen mäktar med? Så för mig är första valet självklart: Små, lätta batterienheter som jag enkelt kan lyfta i och ur hojen. Inte ett stort jäkla batteripack på 30-40 kilo utan uppdelat på två eller fler mindre enheter. Nej, det finns inte ens på kartan att jag skulle lämna en el-hoj på laddning, ens vid gynnsam väderlek, på gården. Och sådan är nog situationen för fler än mig som bor i stadsmiljö...
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det var ena fula j**** hojar. :sick:
Tacka vet jag RGNT Motorcycles! De ser ju i alla fall stilrena ut. :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vill man ha en el-pendlare som även klarar ringleder hyggligt, men inte motorväg (toppfart 95), så har Seat nyligen lanserat en modell för 75 000 kr. Jag provkörde en sådan för en tid sedan.

Snygg att se på. Lite för låg vindruta för svensk höst. Ok prestanda (för vad den är) men lite okänslig i chassie/fjädring. Summering: den hade funkat för mig! Den hade varit ett pendlingsalternativ om den hade kostat runt 50 000 kr, men för 75 000 kr så blev det ingen affär.

Kanske ändrar jag mig om något år när det kommit ut begagnade på marknaden för lägre pris? Det är ju stor möjlighet till felköp med sådana här fordon. Typ "ähhh, det blev inte så bra som jag hade trott, tänker sälja den igen".

 
Last edited:

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Allt är en balansgång - jag ser förstås helst en kreativ mångfald med allt från små, behändiga el-pendlarfordon till prestandahojar (ja, så småningom, alltså, då batteritekniken tillåter det). Men, som född och uppväxt i huvudstaden har jag det i generna att aldrig någonsin lämna något på gatan som lätt går att stjäla, och batteriet till el-hojar är nog en större och mer lukrativ frestelse för tjuvjäveln än hen mäktar med? Så för mig är första valet självklart: Små, lätta batterienheter som jag enkelt kan lyfta i och ur hojen. Inte ett stort jäkla batteripack på 30-40 kilo utan uppdelat på två eller fler mindre enheter. Nej, det finns inte ens på kartan att jag skulle lämna en el-hoj på laddning, ens vid gynnsam väderlek, på gården. Och sådan är nog situationen för fler än mig som bor i stadsmiljö...
Off-topic, men värt att nämna, de där batterierna är tydligen mycket stöldbegärliga. Här nere i Italien är det hybridbilarnas batterier som stjäls på löpande band. Det tar inte många minuter för dem att öppna bilen, montera bort soffan, klippa kablarna och bära iväg med ett batteri för cirka 25.000 SEK. Det tar sedan 3 månader och 60.000 SEK att laga bilen (i alla fall vår bil)... Det är kö vid märkesverkstäderna för att laga bilar med stulna batterier (man börjar ju nästan fundera om det är de själva som stjäl dem...).Det är väl bara en tidsfråga innan det dyker upp i Sverige (om det inte redan har gjort det)!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag hoppas verkligen att de utvecklar och släpper vettiga hojar.
Och att de inte bara bränner pengar på lite schyssta löner samt innestadskontor.
Elektrifieringen vänder upp och ned på marknader, det vet vi.
De gamla märkena tar tid innan de kommer ikapp och det finns en bra öppning för något riktigt bra.
Men det krävs lite för att lyckas med, inte bara 500 mille på banken.

Men klart det vore nice med en svensk hojtillverkare igen ?
Grundaren för cake är Stefan Ytterborn som startade poc vilket syns tydligt i designspråket och namnet är ju en flört till just poc som betyder piece of cake. Han sålde poc för 300milj SEK så pengar behöver han inte...

Jag har ju faktiskt kört en cake under en dag på vad man kan kalla light enduro och det var ju kul som bara den MEN inte i närheten av en riktig enduro. Att utrusta en hoj som inte får köras på allmän väg(detta var första versionen av KALK) på ett sätt som gör att den max klarar värre grusvägar där den inte får köras är ju dumt på riktigt.

Än så länge är det bara en hipstermoppe för dom som tror sig vilja göra något för miljön och har lite för mkt pengar över.
Deras nuvarande kalk-versioner har fortfarande en fantastiskt värdelös fälgdimension som begränsar däckvalen markant.
Deras andra moppar har väl lite andra dimensioner men jag är inte speciellt imponerad....
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Off-topic, men värt att nämna, de där batterierna är tydligen mycket stöldbegärliga. Här nere i Italien är det hybridbilarnas batterier som stjäls på löpande band. Det tar inte många minuter för dem att öppna bilen, montera bort soffan, klippa kablarna och bära iväg med ett batteri för cirka 25.000 SEK. Det tar sedan 3 månader och 60.000 SEK att laga bilen (i alla fall vår bil)... Det är kö vid märkesverkstäderna för att laga bilar med stulna batterier (man börjar ju nästan fundera om det är de själva som stjäl dem...).Det är väl bara en tidsfråga innan det dyker upp i Sverige (om det inte redan har gjort det)!
Jag trodde att batterierna vägde ett ton och var integrerade i chassit?
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Jag trodde att batterierna vägde ett ton och var integrerade i chassit?
Ett hybridbilsbatteri är mindre och mer hanterligt, tyvärr... Återstår att se hur det är med batterier till el-motorcyklar. De lär väl inte vara alltför stora, men hur lätta är de att montera bort?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Vill man ha en el-pendlare som även klarar ringleder hyggligt, men inte motorväg (toppfart 95), så har Seat nyligen lanserat en modell för 75 000 kr. Jag provkörde en sådan för en tid sedan.

Snygg att se på. Lite för låg vindruta för svensk höst. Ok prestanda (för vad det är) men lite okänslig i chassie/fjädring. Summering: den hade funkat för mig! Den hade varit ett pendlingsalternativ om den hade kostat runt 50 000 kr, men för 75 000 kr så blev det ingen affär.

Kanske ändrar jag mig om något år när det kommit ut begagnade på marknaden för lägre pris? Det är ju stor möjlighet till felköp med sådana här fordon. Typ "ähhh, det blev inte så bra som jag hade trott, tänker sälja den igen".

Den är faktiskt intressant! Jag såg att på den ena bilden fanns en högre ruta, men den verkade inte finnas att beställa online, kanske Seat kan beställa en? Jag ska nog prova den hos Seat! Kan kanske bli ett fint köp som begagnad - finansen på den var ju helt ok, 20% kontantinsats, 950 kr/mån ink service. Det blir ett billigt pendlingsfordon - 1262 kr per månad. Den kan laddas på jobbet.

MEN! Kommer jag att spara 1262 kr per månad på att inte köra den hoj jag redan har? Kostnaden per arbetsdag för elscootern blir 1262kr / 20 dagar = 63kr. Eftersom jag har 24 km t&r till jobbet, och min hoj tar 0.5 liter per mil har jag en bränslekostnad på knappa 10 kr per mil * 2,4 = 22,8 kr per dag i soppa. Plus resten då. Men blir den "resten" 40 kr? Tror tyvärr inte det - scootern ska ju också ha försäkring tex. Min MC har haft sin stora värdeminskning redan - den betalade förra ägaren.

Aja - om jag lägger ekonomin åt sidan - jag vill prova den iaf! :giggle:
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Satan, plötsligt tänkte jag tanken att man kanske ska ha en el-bike. Sälja en av mina två befintliga och lägga till X kr. Det har tidigare känts som "No way" men jag märker att mitt motstånd har försvagats. Så om ett år eller två så är jag nog spekulant
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vill man ha en el-pendlare som även klarar ringleder hyggligt, men inte motorväg (toppfart 95), så har Seat nyligen lanserat en modell för 75 000 kr. Jag provkörde en sådan för en tid sedan.

Snygg att se på. Lite för låg vindruta för svensk höst. Ok prestanda (för vad den är) men lite okänslig i chassie/fjädring. Summering: den hade funkat för mig! Den hade varit ett pendlingsalternativ om den hade kostat runt 50 000 kr, men för 75 000 kr så blev det ingen affär.

Kanske ändrar jag mig om något år när det kommit ut begagnade på marknaden för lägre pris? Det är ju stor möjlighet till felköp med sådana här fordon. Typ "ähhh, det blev inte så bra som jag hade trott, tänker sälja den igen".


Själv är jag ju nyfiken på om det blir något av Ola Electric (bra namn för övrigt) och om de då kommer lansera sina elscootrar i Europa. 15 000 kr (130 000 rupees) för en skoter som gör 115 km/h och upptill 18 mils räckvidd känns ju helt ok, men det är ju priserna i Indien. Även det dubbla hade känts helt ok.

 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Hmm...

Den där Surron såg ju faktiskt jävligt kul ut. Ngn här inte som testat IRL o kan göra ett utlåtande...?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hmm...

Den där Surron såg ju faktiskt jävligt kul ut. Ngn här inte som testat IRL o kan göra ett utlåtande...?
Tycker jag med. Skulle vara klockren ute på landet så man kan köra tillsammans med lilltjejen när hon far runt på sin oset eller motsvarande i sommar.

Med eldrivet tycks man vara mer accepterad av ryttare och friluftsfolk längs med stigar och små grusvägar. Terrängkörning? Ja. Lagligt? Mnjaeä.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Elhoj i senaste Bike och Alpenmasters.

Det kommer att bli samma utveckling som för bilar, några år förskjutet.

Om två år spår jag att en elnakenhoj i sportklassen har ungefär 25 mils räckvidd, kring 200 hk, vikt kring 230 kilo och prestanda fullständigt överlägsna dagens powernaked-hojar.

Inget ljud, men det betyder bara att alla stängda vägar/områden kan öppna igen.

2edf4efa38ecaa99791ca9ef5faae0e5.png

97db7ee56292f58bff028915a66610ae.png

782a02abdb89218f2ecc38cab18cae3f.png

38149793fd09a4520e8fffaee6aaf911.png
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det kommer att bli samma utveckling som för bilar, några år förskjutet.

Om två år spår jag att en elnakenhoj i sportklassen har ungefär 25 mils räckvidd, kring 200 hk, vikt kring 230 kilo och prestanda fullständigt överlägsna dagens powernaked-hojar.

Inget ljud, men det betyder bara att alla stängda vägar/områden kan öppna igen.

Blir spännande att se. Ett stort problem för MC idag är att de har högt DC/luftmotstånd (ofta mer än dubbelt av bilar) samt inte kan bära stora batterier. Kanske måste man ändra designen kraftigt för att få bra räckvidd på landsvägen?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top