Andelen motorcyklar som fångas av fartkameror ökar.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Statistik från Polismyndigheten visar att motorcyklar som överskrider hastigheten i ATK ökar.

Andelen hojåkare som registreras i ATK är nu uppe över den nivå som var 2009, när en trolig konsekvens av utvecklingen påpekades.

Ganska precis exakt vad vi inte behöver.


MC-förare kan inte bötfällas genom registrering i ATK vilket SMC ständigt får försvara och diskutera i olika sammahang. Det finns en enkel lösning och metod för att SMC ska slippa strida om en främre registreringsskylt och ägaransvar för motorcyklister. Det är att inga motorcyklar registreras i ATK överhuvudtaget. Inför MC-säsongen 2016 uppmanar SMC därför motorcyklisterna att hålla hastigheten, även förbi ATK-kamerorna.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fler-MC-overskred-hastighet-i-ATK1/


Något att fundera över inför säsongsstart...
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Det kan vara kul att köra saktare än fartgränsen som omväxling, så varför inte förbi kamerorna.:hihi
Dessutom får man testa bromsarna innan och axet efter.
Å vad festligt det är att vara politiskt inkorrekt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, att hävda frihet på motorcykel genom att dra ned sina egna byxor och registrera sig för hastighetsöverträdelser är en något märklig inställning i min bok. TrV och myndigheter förefaller luta sig mot tre metoder som flitigt används för att utlysa hastighets-bannbullor mot motorcyklister och vägra inlåta sig i djupare resonemang:

1 - Registrering av hastighetsöverträdelser i ATK.
2 - Hastighetsstatistik mellan olika fordonsslag i samband med trafikflödesmätningar typ "två slangar över vägen"
3 - Djupstudier av dödsolyckor och polisrapportens uppskattning av motorcykelns hastighet.

Nr 1 och 2 är enkelt åtgärdade för den intelligente motorcyklisten - vrid av på gasrullen och "flyg under radarn".

Nr 3 handlar kanske mer om vettig riskbedömning hos var och en av oss - kör inte fortare än att allt rörligt i Din omgivning kan analyseras och pareras oaktat att det innehar ett intellekt motsvarande en renkalv. Minneslunden är tillräckligt omfattande som den är.

Hur svårt kan det va? /MoRAlTJerRInnG
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
2 - Hastighetsstatistik mellan olika fordonsslag i samband med trafikflödesmätningar typ "två slangar över vägen"

De svarta slangarna är lätt att upptäcka för sent, sjäv råkat köra över sånna en bit över hastighetsgränsen med hojen, fick göra samma repa 2 ggr med bilen sen för att kompensera :tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Helt rätt.
Slå av-->peta ner-->passera-->vila.

Enkelt om man inte är dum.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
De svarta slangarna är lätt att upptäcka för sent, sjäv råkat köra över sånna en bit över hastighetsgränsen med hojen, fick göra samma repa 2 ggr med bilen sen för att kompensera :tummenupp
Innovativt :tummenupp Jo, första gången man passerar en sådan är det lätt att bomma, men att passera samma plats upprepade gånger och skita i att dämpa framfarten förefaller måttligt vältänkt, eller?

Som alltid gäller det kanske bara att göra så gott man kan :)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Vi hävdar alltid att bilister inte har något innanför pannbenet.
Hojåkare som kör för fort vid ATK-kameror kanske också har mindre innanför pannbenet:va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi har ju sett en ökning av nya hojpiloter, motsvarar de två kurvorna varandra månne?
Själv kör jag lagligt förbi kamerorna både i bil och på hoj. ��

Och punkt 3 är ju ganska osäker, det går svårligen att bedöma hastigheten utifrån resultatet av en krasch, och vittnesuppgifter brukar vara helt fel vad gäller hastighet, men det lär ju våra kära beslutsorgan sakna förmågan att förstå.
Det är ju dessutom lite knepigt att de använder trafiknätningsdatan som slagträ då den visar att hojfolket är rätt duktiga på att hålla hastigheten.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Det är ju dessutom lite knepigt att de använder trafiknätningsdatan som slagträ då den visar att hojfolket är rätt duktiga på att hålla hastigheten.
Ja, men då blandar man friskt - t ex trafikmäter man hojar runt de mest frekventerade hojvägarna och jämför med den rikstäckande statistiken för bilister på det större vägnätet (och skyller på att motorcyklisternas i vissa avseende bättre utfall i det sammanhanget inte kan åberopas då antalet registrerade hojar är för lågt) :3freak

Ni förstår - kravet på ovedersäglig, statistiskt säkerställd mätdata och analys förefaller endast gälla när motorcyklister t ex försöker hävda att vi förkovrar oss genom att gå en kurs, åker omkull i rullgrus eller styckas upp vid kollision med vajerräcke. När det gäller att hävda att motorcyklisterna kör som hojtjyvar hela bunten gäller helt andra - läs inga - sådana hänsyn...

Och denna raspiga skiva snurrar på tallriken vareviga gång det ska diskuteras trafiksäkerhet eller vision. Har jag hört...
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Varför bara sakta ner vid kameror. Kör under hastighetsbegränsningen hela tiden. Sätt upp arga lappar i kvarteret mot fortkörning. Gå i NTF. Stå med orange väst bredvid vägen och se sur ut. Sälj hojen och köp husvagn, blockera alla som vill köra om. Hjälmtvång i sandlådan. Inför obligatorium på att titta på fegisboll varje lördag och avskaffa all TV utom utbildningsradion.

Om detta är nya Sporthoj så hoppar jag av. Jag har kanske blivit för gammal för att förstå nymoralismen men vad är poängen med att köra sporthoj som jag kör plåtlådan som tar mig och familjen till och från jobbet, träningar och övrig vardag. Jag kör hoj för att leva, inte för att få tiden att gå.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Egentligen är det inte hastigheten som dödar, utan olyckan som kan bero på en helt annan anledning...
Mycke snack å kontroll på hastigheten av fordon, (både bil å mc), när man lägger inga resurser på beteende i trafiken... Alla har varit me om att se idiotiska saker som är totalt livsfarliga i trafiken... Typ utan att använda blinkers, eller blinka höger å svänga vänster, rödljuskörningar, backa på motorväg, sms me mobil... Osv... Listan kan bli lång...
Sitter du i en bil är du hyfsat säker, men på mc är de någe annat...
Att sen försöka sätta dit lite mc folk som passerar förbi några fartkameror lite fortare än vad som är tillåtet känns som att pengarna å tiden kunde användas lite bättre...
Mc folk har alltid varit lite rebelliska i myndigheternas ögon å kommer ihåg när fartkameror kom å då va de typ en sport att folk wheela förbi dom... Bara för att de skulle bli bra bild typ... :lol
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Varför bara sakta ner vid kameror. Kör under hastighetsbegränsningen hela tiden. Sätt upp arga lappar i kvarteret mot fortkörning. Gå i NTF. Stå med orange väst bredvid vägen och se sur ut. Sälj hojen och köp husvagn, blockera alla som vill köra om. Hjälmtvång i sandlådan. Inför obligatorium på att titta på fegisboll varje lördag och avskaffa all TV utom utbildningsradion.

Om detta är nya Sporthoj så hoppar jag av. Jag har kanske blivit för gammal för att förstå nymoralismen men vad är poängen med att köra sporthoj som jag kör plåtlådan som tar mig och familjen till och från jobbet, träningar och övrig vardag. Jag kör hoj för att leva, inte för att få tiden att gå.

Poängen är att vi ska kunna FORTSÄTTA köra sporthoj på gatan, fastna inte på bild!
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Poängen är att vi ska kunna FORTSÄTTA köra sporthoj på gatan, fastna inte på bild!

Du är medveten om att streetracingkulturen på bilsidan är större än någonsin trots både fartkameror, nummerplåt fram och helbilsgodkännande som i praktiken förbjuder modifiering av bilar. Vi kommer nog KUNNA köra sporthoj även i framtiden.

Den intressanta frågan är vad du skall med en sporthoj till på gatan om du konstant skall slira på kopplingen...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Varför bara sakta ner vid kameror. Kör under hastighetsbegränsningen hela tiden. Sätt upp arga lappar i kvarteret mot fortkörning. Gå i NTF. Stå med orange väst bredvid vägen och se sur ut. Sälj hojen och köp husvagn, blockera alla som vill köra om. Hjälmtvång i sandlådan. Inför obligatorium på att titta på fegisboll varje lördag och avskaffa all TV utom utbildningsradion.

Om detta är nya Sporthoj så hoppar jag av. Jag har kanske blivit för gammal för att förstå nymoralismen men vad är poängen med att köra sporthoj som jag kör plåtlådan som tar mig och familjen till och från jobbet, träningar och övrig vardag. Jag kör hoj för att leva, inte för att få tiden att gå.

Det där tror jag de flesta här skriver under på, men nu handlar det väl inte i första hand om något moraliserande mot oss själva, utan om att få bort myndigheternas moraliserande och intresse för att begränsa vår frihet under ansvar som motorcyklister. Om man nu tycker det är roligt att köra förbi just fartkameror i olaglig hastighet är det upp till var och en att göra det, men det är inte direkt något som gynnar våra möjligheter att slippa ytterligare dumma påhitt från myndigheternas sida. Jag är också rätt säker på att att myndigheter, media och allmänhet då inte är speciellt mottagliga för den typ av argumentation du tar upp, även om det kanske funkar bland andra hojåkare.

Jag tolkar diskussionen mer som en önskan om att vi kanske skall hjälpas åt lite grann. Det är trots allt inte en speciellt stor uppoffring att hålla igen lite vid fartkamerorna och på andra sätt undvika att skapa negativ uppmärksamhet i onödan. :krama
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det där tror jag de flesta här skriver under på, men nu handlar det väl inte i första hand om något moraliserande mot oss själva, utan om att få bort myndigheternas moraliserande och intresse för att begränsa vår frihet under ansvar som motorcyklister. Om man nu tycker det är roligt att köra förbi just fartkameror i olaglig hastighet är det upp till var och en att göra det, men det är inte direkt något som gynnar våra möjligheter att slippa ytterligare dumma påhitt från myndigheternas sida. Jag är också rätt säker på att att myndigheter, media och allmänhet då inte är speciellt mottagliga för den typ av argumentation du tar upp, även om det kanske funkar bland andra hojåkare.

Jag tolkar diskussionen mer som en önskan om att vi kanske skall hjälpas åt lite grann. Det är trots allt inte en speciellt stor uppoffring att hålla igen lite vid fartkamerorna och på andra sätt undvika att skapa negativ uppmärksamhet i onödan. :krama

Det låter lite som yttrandefrihet. Vi alla tycker det är jättebra, tills någon använder den. Då blir vi bestörta över deras bristande moral och säger samma sak. Missbruka nu inte din frihet för då tar vi bort den.

I praktiken är jag långt ifrån den "rebell" jag framstår som bakom tangentbordet och jag ser inget värde i att köra som en idiot bara för att det är en kamera. Faktum kvarstår dock att större delen av den attitydförskjutning vi ser på SH är självpåtagen då nymoralism är högsta mode här just nu. Jag väntar bara på vågen av modeord som "trigger warning" och hen skall komma. Sedan behöver vi ingen egen server eller front end. Integrationen med Familjeliv kan ske smärtfritt även med rosa framsida.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man behöver inte köra för fort ....:yoparty
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Man behöver inte köra för fort ....:yoparty
Sant..
Och om vi i även i framtiden vill slippa skyltar fram ska man hålla fartgränserna, om så bara vid fartkamerorna. Det räcker med att vara ängel där.
Vill man vara ängel permanent finns det många andra sätt..
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Du är medveten om att streetracingkulturen på bilsidan är större än någonsin trots både fartkameror, nummerplåt fram och helbilsgodkännande som i praktiken förbjuder modifiering av bilar. Vi kommer nog KUNNA köra sporthoj även i framtiden.

Den intressanta frågan är vad du skall med en sporthoj till på gatan om du konstant skall slira på kopplingen...

Ska du jämföra med det får vi nog ta liknelsen att streetracingkulturen gjort att den enda gatgodkända bilmodellen är Toyota Aygo, alla andra blev förbjudna.

Om du ville vara så vänlig att inte fastna på bild så att någon annan kan köra och slira på kopplingen med godkänd farkost vore du jätterar.
Hur du sedan kör emellan kamerorna skiter jag (i princip) fullständigt i.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top