Andelen motorcyklar som fångas av fartkameror ökar.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Alla gör inte det utan de gör tvärtom, även fast de skulle vilja bete sig vettigt så blir det en motreaktion av moraliserande och tjatandet, hade jag varit 18 hade jag sannolikt gjort precis tvärtemot även fast jag förstått anledningen och även nu, i mogen ålder går tankegångarna däråt.
Mmm, jag är övertygad om att Du körde och kör snyggt på gata och vet att Du är med på resonemanget. Sedan är Du en flitig läsare på denna site och kanske är det därför Du tycker budskapet återkommer.

Samtidigt tror jag Du inser att inget blir bättre om man inte lyfter frågan - trenden när det gäller ATK de senaste åren talar sitt tydliga språk. Och då kommer en vädjan, får det bara några av oss att tänka till så är väl i alla fall något vunnet. Se det som en påminnelse då - och en vädjan.

Tvång, hugg och slag funkar inte, det är ju det motorcyklisterna försöker få TrV att inse. Så den som tolkar denna tråd och länken till SMCs pressrelease på det viset missförstår eller vill missförstå hela syftet.

Tror jag.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Kan man inte vända på steken lite?

Om vi kör för fort så ofta som möjligt förbi fartkamerorna men ser till att undvika några (singel)olyckor så kan vi trycka upp statistiken i röven på godtyckliga idioter som vill slå oss på fingrarna.

- Se här! 999 miljarder gånger fastnade motorcyklar i kamerorna under 2016. Samtidigt var de i princip inte inblandade i några olyckor alls relaterat till detta.

Fattar ni trafikverket? Antalet som fastnar i kamerorna spelar i sig ingen roll om inte olycksstatistiken(på de aktuella vägsträckorna) korrelerar med detta antal. Då är det snarare hastighetsbegränsningen det är fel på.

Hur ofta presenteras det förresten siffror på antalet olyckor samt antalet hastighetsöverträdelser på vägar med fasta fartkameror? Finns det ens?

Raderad medlem 51742

Guest

Om vi kör för fort så ofta som möjligt förbi fartkamerorna men ser till att undvika några (singel)olyckor så kan vi trycka upp statistiken i röven på godtyckliga idioter som vill slå oss på fingrarna.

- Se här! 999 miljarder gånger fastnade motorcyklar i kamerorna under 2016. Samtidigt var de i princip inte inblandade i några olyckor alls relaterat till detta.

Fattar ni trafikverket? Antalet som fastnar i kamerorna spelar i sig ingen roll om inte olycksstatistiken(på de aktuella vägsträckorna) korrelerar med detta antal. Då är det snarare hastighetsbegränsningen det är fel på.

Hur ofta presenteras det förresten siffror på antalet olyckor samt antalet hastighetsöverträdelser på vägar med fasta fartkameror? Finns det ens?

Min gissning är att om motorcyklar fastnade i kamerorna 999 miljarder gånger skulle någon byråkrat bli så ohyggligt upprörd att denne så fort den återfick fattningen genast skulle beordra att landets samlade resurser av rullgrus och olja skulle hällas ut på dessa vägar - utan varningsskyltar! Då skulle det inträffa massor av MC-olyckor, myndigheterna skulle få sin statistik och allt skulle återgå till det normala igen.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tar mig rätten att vara Besserwisser här. Jag har jobbat med utveckling av fordonslagkrav i ett antal år och 2007/46/EU och General Safety Regulation har inte ett skit med streetracing att göra. Lika lite som LEVIII eller Tier3 (USA) egentligen tillåter modifiering av emissioner eller att IWVTA kommer förändra situationen i t.ex Japan. Vill du fortsätta debatten? :krama

Vilken debatt? Du bytte precis ämne och utövade ett gott stycke härskarteknik, det är bara nerplockning.
Jag ser fortfarande ingen anledning att aktivt reta upp hastighetstalibanerna.

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
De krafter som vi motorcyklister har att kämpa mot hävdar på allvar att strikt hastighetsefterlevnad trumfar körkortsinnehav och -utbildning!

Ytterligare en anledning att vi MÅSTE komma förbi den encellige dörrvakten som bara kan prata hastighet, och komma in i salongerna där man kanske, kanske kan träffa någon som går att ha ett meningsfullt resonemang med...

Not right rider! :tummenupp

Nu är jag nybörjare, bara 35 år på hoj, men jag vill fortsätta köra hoj. Inte färdas i en hastighet värdig en hyfsad EU-moped.

måste vi visa det för människor, visserligen ofta okunniga och korkade men människor med makt att göra det besvärligt för oss, att vi inte kör "för fort" överallt!

Nu kör jag sällan för fort men ofta över skyltad hastighet. Nävekvarnsvägen var väldigt krokig men 90-skyltad i början på 80-talet och jag klarade inte av att "hålla" hastigheten. Fri fart var mindre än 15 år bort så det gällde fortfarande att anpassa hastigheten inte hålla den.

Vi med lite erfarenhet vet att det inte är hastigheten utan fel hastighet efter omständigheterna som kan vara farligt. Vilket betyder att jag, som förare, måste anpassa hastigheten efter förhållandena.

Men det passar inte in i Tragikverkets Noll Vision. :(

Om vi litar på "överheten" att veta bättre kräver det att jag inte kan göra dessa bedömningar själv utan måste lita på skyltad hastighet...

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det hade dock onekligen varit intressant med en femte kolumn: "Antalet fartkameror i drift" för att få in den parametern i statistiken. För om antalet kameror har fördubblats under samma tidsperiod har ju antalet fortkörare inte ökat, snarare tvärtom.

Att enbart utgå från antalet fotograferade överträdelse blir ju lite snedvridet, hade det stått en kamera var tionde kilometer på varje vägsträcka hade förmodligen de redovisade siffrorna bestått av nio siffror...

Inte för att trollen på Trafikverket bryr sig....

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det hade dock onekligen varit intressant med en femte kolumn: "Antalet fartkameror i drift" för att få in den parametern i statistiken. För om antalet kameror har fördubblats under samma tidsperiod har ju antalet fortkörare inte ökat, snarare tvärtom.

Att enbart utgå från antalet fotograferade överträdelse blir ju lite snedvridet, hade det stått en kamera var tionde kilometer på varje vägsträcka hade förmodligen de redovisade siffrorna bestått av nio siffror...

Inte för att trollen på Trafikverket bryr sig....

Ja sen skulle det vara bra att se antalet fordon - bil respektive mc(med körsträcka) - så att man kan sätta antalet som fastnat i kamerorna i förhållande till hur många som faktiskt rör sig ute på vägarna.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja sen skulle det vara bra att se antalet fordon - bil respektive mc(med körsträcka) - så att man kan sätta antalet som fastnat i kamerorna i förhållande till hur många som faktiskt rör sig ute på vägarna.
Ptjaa, några siffror som passerat genom mina öron:

- Trafikarbetet med mc utgör 1-2% av totala andelen trafikarbete på vägarna, baserat på bl a Bilprovningarnas statistik. Så på årsbasis hade man kanske kunnat förvänta sig motsvarande antal registreringar.
- vårmånaderna utgör MC hela 15% av registreringarna i ATK, lite svårt att bortförklara trots att allt trafikarbete med mc i princip utförs under sommarmånaderna... :)
- statistik över utvärderingar av ATK hittar man på VTI:s hemsida, t ex denna: http://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:675422/FULLTEXT01.pdf
- idag finns fler än 1 300 installerade ATK, i rapporten ovan anges de då aktuella siffrorna. -09 Hittade jag någon siffra på strax under 1 000 enheter.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ptjaa, några siffror som passerat genom mina öron:

- Trafikarbetet med mc utgör 1-2% av totala andelen trafikarbete på vägarna, baserat på bl a Bilprovningarnas statistik. Så på årsbasis hade man kanske kunnat förvänta sig motsvarande antal registreringar.
- vårmånaderna utgör MC hela 15% av registreringarna i ATK, lite svårt att bortförklara trots att allt trafikarbete med mc i princip utförs under sommarmånaderna... :)
- statistik över utvärderingar av ATK hittar man på VTI:s hemsida, t ex denna: http://vti.diva-portal.org/smash/get/diva2:675422/FULLTEXT01.pdf
- idag finns fler än 1 000 installerade ATK, i rapporten ovan anges de då aktuella siffrorna.

Tack Roffe!

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Varför inte bara släppa på gasen förbi kamerorna så att byrokraterna kan sova gott om kvällarna, behöver vi verkligen utmana ödet och förstöra för oss själva. En bilist fastnar bara i kameran vid tillfällen som man talar i mobilen, sminkar sig, surfar med ipad eller är rent allmänt förrvirad och super trött. Vi kan ju enkelt ändra på statestiken så att det kan bli lite lungnare...

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Jag brukar komma på mig själv med att hälsa på mc-folk när jag kör bil. Så en logisk slutsats blir att ifall jag skiter i kamerorna när jag kör mc så är det bara en tidsfråga innan jag blåser förbi i bil.

För min del får det gärna bli ägaransvar för både mc och bil.

Ta på struten och ställ dig i hörnet en längre stund och fundera riktigt ordentligt. :7peta
Ägaransvar för vad det nu än vara må är inte ett ställe eller tillstånd till vilket vi vill och helst inte skall komma till.

Det finns synnerligen obehagliga konsekvenser som väntar runt hörnet om när det första hindret på vägen dit undanröjts.

Så, på med struten nu...

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
jag minns det ljuva 80-talet när det fortfarande fanns lite stake i svensken å det sprängdes lite plåt-poliser som dom hette då eller när någon råkade sätta en hagelsvärm i dessa onödiga storebror ser dig grunkor fan vilka dj-mesar vi blivit

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
De svarta slangarna är lätt att upptäcka för sent, sjäv råkat köra över sånna en bit över hastighetsgränsen med hojen, fick göra samma repa 2 ggr med bilen sen för att kompensera :tummenupp
Råkade göra samma sak förra året, körde dock ett par extra vändor i HD-tempo för att kompensera.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp

Exakt så resonerar jag så jag skiter fullständigt i dom där kamerorna.
Jag passerade ca 100 st förra året i minst +20 km/h och bara 4-5 st brann av varav 1 var på hojen. Hade ganska exakt 200 km/h när den blixtrade men hade jag vetat att den skulle blixtra så hade jag varit frestad att gasa på. ZX-12´or har rykte om sig och jag vill inte förstöra det :hojraket

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
jag minns det ljuva 80-talet när det fortfarande fanns lite stake i svensken å det sprängdes lite plåt-poliser som dom hette då eller när någon råkade sätta en hagelsvärm i dessa onödiga storebror ser dig grunkor fan vilka dj-mesar vi blivit

Hörde även att de fanns dom som såga ner dom å snodde kamerorna i dom... Va inga dåliga grejor me hyfsade objektiv....

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Hörde även att de fanns dom som såga ner dom å snodde kamerorna i dom... Va inga dåliga grejor me hyfsade objektiv....

Ja, så var det då - här och var i landet.

Nu är det en annan stämning: folk verkar gilla både vajerkorridorer och plåtpoliser.
"Staten har sagt att det är bra för oss"

Skulle man idag börja rycka ner kameror lite mer systematiskt så lär de kringboende snabbt bilda nattvandringspatruller som samlas under paroller som "vi stolpar runt för säkerhets skull" och annat hiskeligt, sponsade med varseloveraller från samma försäkringsbolag som vill sätta svarta dosor på våra fordon "för vår eegeeeen skuuuuull" och med kaffekorgar från Trafikverket.

Nej, det är inte "nymoralism".
Det handlar mer om någon slags brinnande vilja att låta andra bestämma vad som skall ske, när, hur och var.
Även "flexibla hastighetsgränser" scorar högt när Mogadon-Svensson tillfrågas.
Då kan någon annan, någon annanstans bestämma vad som är en säker hastighet för mig just nu, så kan jag koppla av och engagera mig i något annat än själva bilkörningen..,

Tvi vale!
Nu fick jag puls också, mitt på Torsdagsmorgonen...

Vi lättar upp stämningen lite - men håller oss kring det angelägna temat ändå.

Holger Aue är populär här inne just nu, förstår jag.
Vi kör en till!

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...