Andelen motorcyklar som fångas av fartkameror ökar.

Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Inte för att jag någonsin kör för fort :gnissla, MEN jag kör aldrig för fort förbi en fartkamera just för att vi inte behöver ett kvällspressdrev mot oss, de börjar tröttna på invandringen och behöver något nytt att skriva om, nu är det snart vår så vi är ett lätt offer.

GE fan i att tjöra för fort förbi kamerorna! Så jävla jobbigt är det inte att släppa gasen trots att man inte kan åka dit (ännu)! :dummer :smasha (seriöst)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ska du jämföra med det får vi nog ta liknelsen att streetracingkulturen gjort att den enda gatgodkända bilmodellen är Toyota Aygo, alla andra blev förbjudna.

Om du ville vara så vänlig att inte fastna på bild så att någon annan kan köra och slira på kopplingen med godkänd farkost vore du jätterar.
Hur du sedan kör emellan kamerorna skiter jag (i princip) fullständigt i.

Jag tar mig rätten att vara Besserwisser här. Jag har jobbat med utveckling av fordonslagkrav i ett antal år och 2007/46/EU och General Safety Regulation har inte ett skit med streetracing att göra. Lika lite som LEVIII eller Tier3 (USA) egentligen tillåter modifiering av emissioner eller att IWVTA kommer förändra situationen i t.ex Japan. Vill du fortsätta debatten? :krama
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det låter lite som yttrandefrihet. Vi alla tycker det är jättebra, tills någon använder den. Då blir vi bestörta över deras bristande moral och säger samma sak. Missbruka nu inte din frihet för då tar vi bort den.

I praktiken är jag långt ifrån den "rebell" jag framstår som bakom tangentbordet och jag ser inget värde i att köra som en idiot bara för att det är en kamera. Faktum kvarstår dock att större delen av den attitydförskjutning vi ser på SH är självpåtagen då nymoralism är högsta mode här just nu. Jag väntar bara på vågen av modeord som "trigger warning" och hen skall komma. Sedan behöver vi ingen egen server eller front end. Integrationen med Familjeliv kan ske smärtfritt även med rosa framsida.

I den mån det förekommer nymoralism här tror jag det snarare är resultatet av att det är så samhället i stort ser ut och att det spiller över lite här, snarare än något specifikt för sporthoj.com. Vi kan skriva sida upp och sida ner här i forumet om hur dumma våra myndigheter och politiker är och hålla med varandra om på vilket sätt vi vill framföra våra hojar - inget fel i det, öppen diskussion är bra. Men i den demokrati vi lever i är våra intressen tyvärr i en klar minoritet och det finns förutfattade meningar om motorcyklister som gör att vi har lite uppförsbacke när vi skall försöka få vår vilja igenom - det har vi att förhålla oss till när vi funderar på hur vi bäst agerar för att gynna våra egna intressen, oavsett om vi gillar det eller ej.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om detta är nya Sporthoj så hoppar jag av. Jag har kanske blivit för gammal för att förstå nymoralismen men vad är poängen med att köra sporthoj som jag kör plåtlådan som tar mig och familjen till och från jobbet, träningar och övrig vardag. Jag kör hoj för att leva, inte för att få tiden att gå.

För mig handlar det om att inte låta våra olika motparter få chansen att stoppa trafiksäkerhetsdiskussionen redan vid det hopplösa hastighetstjafset.

Vi dör ändå, även i laglig hastighet - om folk inte ser sig för innan de svänger ut.
Vi dör ändå, även i laglig hastighet - om räcket är aggressivt och strimlar både oss och personbilar.
Vi dör ändå, även i laglig hastighet - om asfalten är hal som på en halkövningsplats.

Allt detta måste komma upp i diskussionen - men så snart de som försöker föra motorcyklisternas talan i dessa viktiga frågor sätter sig ned så kommer just precis denna powerpointen fram:
"Er andel av hastighetsöverträdelserna fortsätter att öka, ser jag..." och sedan är vi inträngda i ett hörn och tvingas försvara oss mot något som vi alla vet är av mindre betydelse för vår egen säkerhet.

Det handlar inte om "nymoralism" - det handlar om att överleva!
Överleva som motorcyklister genom att arbeta för att styra undan lagstiftning som inskränker allas vår frihet.
Överleva som människor genom att kunna tvinga myndigheterna till att diskutera sådant som verkligen betyder något för vår egen säkerhet.

Bästa sättet att låta trafiksäkerhetsarbetet fastna på just hastighet är fortsätta mata myndigheterna med argument att vända mot oss själva.

Tolkar man detta som "nymoralism" så har jag nog haft fel översättning på det ordet hela tiden...
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Varför bara sakta ner vid kameror. Kör under hastighetsbegränsningen hela tiden. Sätt upp arga lappar i kvarteret mot fortkörning. Gå i NTF. Stå med orange väst bredvid vägen och se sur ut. Sälj hojen och köp husvagn, blockera alla som vill köra om. Hjälmtvång i sandlådan. Inför obligatorium på att titta på fegisboll varje lördag och avskaffa all TV utom utbildningsradion.

Om detta är nya Sporthoj så hoppar jag av. Jag har kanske blivit för gammal för att förstå nymoralismen men vad är poängen med att köra sporthoj som jag kör plåtlådan som tar mig och familjen till och från jobbet, träningar och övrig vardag. Jag kör hoj för att leva, inte för att få tiden att gå.
Videon bortklippt....

Det handlar inte om att lägga av med att köra fort. Jag kör mellan tummen och pekfingret väldigt mycket fortare/snabbare nu än när jag började åka. Visserligen gjorde inte 125:an så värst mycket mer än 110 men även i relativa termer...

Med en skillnad, en väldigt viktig sådan vill jag dessutom påstå, fortåkningen sker med betydligt större urskiljning m.a.p på tid och plats. Där det utifrån min egen trafikmoraliska kompass känns verkligen 1. Angeläget eller 2. Av andra skäl fiffigt att hålla skyltad, fart så gör jag det.
Under 1 kvalar skolor,dagis och vägarbeten in...under 2 är det lite mer varierande men ni/du förstår nog iden.

Rebellstuket funkar väl lite sådär i praktiken...när man till slut, efter som man förr eller senare lär bli av med körkortet med lite bonus får spika pallar eller vad det nu är man gör när man sitter kortare tid på lågsäkerhetsanstalt. Det brukar inverka menligt på inkomsterna...sedan kommer fogden och massa annat otrevligt som ett oönskat brev på posten.
Men visst pröva du...men för en någotsånär normal Svensson så är det liksom inget riktigt alternativ. :fakta
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fast det finns väl inte skuggan av ett bevis för att en enda av de där motorcyklarna skulle vara svenska?

Teoretiskt sett skulle de ju kunna vara utländska hela bunten. Tyskar som är här på semester. Så får Sverige en lag på nummerplåt fram på svenska hojar så innebär det ändå inte att det finns någon garanti för att andelen hojar som fastnar på bild i fartkamerorna kommer att minska. Eller ska det också ingå i lagen att vi inför krav på att alla utländska motorcyklister som vill köra in i Sverige måste stanna vid en gränsstation och köpa en tillfällig nummerplåt att klistra på fram på sina hojar?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Handlare inte detta egentligen om att hojåkare är fåfänga?

Tycker att en skylt fram är ful, för något annat är det väl inte?
Kan man inte bara se den som en klibba bland andra?

Om man nu Konstant kör lagligt förbi kameror för att inte få en skylt och ägaransvar för att bli bötfälld när man Konstant på samma sätt som i bilen kör..................lagligt förbi kameror...? Vad är problemet?

Blir som allt annat vi måste, skylten åker på inför besiktning som vi bara gör vartannat år (och om allt vill sig väl förlängs detta till det dubbla) tar lite böter när man råkar vara på fel ställe och får en reg.bes men direkt man kommer hem ligger den i soporna igen.

.....eller så kör man bara lagligt förbi kameror med eller utan skylt, något problem är det inte oavsett.

Eller ger fan i vägar med kameror, eller stryker lite kontaktlim framför kameran och tänd, eller sågar ner den fan "tiiiimbeeerrrrrR!, eller annat, vad vet jag, kan ju bara stanna hemma med för att bli domnesticerad står nog inte riktigt på listan som fick personen att ta beslutet att skaffa hoj.

Är inte saken i sig som är ett problem, alla förstår att det är bättre att "flyga under radarn", utan sättet det framförs, "stick inte ut när du syns", lixom va fan! Det är ju därför många skaffar hoj, för att sticka ut och synas! :D

När "kollektivet" nästan sektmässigt upprepar och trycker in att "man måste" istället för att bara enkelt upplysa att "detta ser vi nu och vi önskar att Ni gör så istället" blir man nästan obstinat och tar ut racehojen och röjer bara för att! Trådstarten var bra, mässandet är Jobbigt och kontraproduktivt!
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Jag brukar komma på mig själv med att hälsa på mc-folk när jag kör bil. Så en logisk slutsats blir att ifall jag skiter i kamerorna när jag kör mc så är det bara en tidsfråga innan jag blåser förbi i bil.

För min del får det gärna bli ägaransvar för både mc och bil.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Handlare inte detta egentligen om att hojåkare är fåfänga?

Tycker att en skylt fram är ful, för något annat är det väl inte?
Kan man inte bara se den som en klibba bland andra?

Jag undrar just, fult eller ej, var en standardskylt skulle kunna sitta på Ducatin utan att skymma sikten eller klämmas sönder...

Om man nu Konstant kör lagligt förbi kameror för att inte få en skylt och ägaransvar för att bli bötfälld när man Konstant på samma sätt som i bilen kör..................lagligt förbi kameror...? Vad är problemet?

I och med att det motioneras om detta i riksdagen efter varje val så är det alltid på tapeten...efterlevnad eller ej.

Ägaransvar är en burk mask som aldrig får öppnas. Det strider, än så länge tack och lov, mot svensk rättspraxis och även det allmänna rättsmedevetandet. Man skall inte lagföras för vad andra gjort. Om den öppnas går det aldrig att få tillbaka maskarna i burken. :fakta

Blir som allt annat vi måste, skylten åker på inför besiktning som vi bara gör vartannat år (och om allt vill sig väl förlängs detta till det dubbla) tar lite böter när man råkar vara på fel ställe och får en reg.bes men direkt man kommer hem ligger den i soporna igen.
Vem ör rebellisk nu då?

.....eller så kör man bara lagligt förbi kameror med eller utan skylt, något problem är det inte oavsett.

Vad som är laglig fart är inte alla gånger "rätt fart". Med det sagt så behöver diffen mellan skyltat och rätt inte vara sådär väldigt stor...

Eller ger fan i vägar med kameror, eller stryker lite kontaktlim framför kameran och tänd, eller sågar ner den fan "tiiiimbeeerrrrrR!, eller annat, vad vet jag, kan ju bara stanna hemma med för att bli domnesticerad står nog inte riktigt på listan som fick personen att ta beslutet att skaffa hoj.
Vem ör rebellisk nu då? Igen.

Är inte saken i sig som är ett problem, alla förstår att det är bättre att "flyga under radarn", utan sättet det framförs, "stick inte ut när du syns", lixom va fan! Det är ju därför många skaffar hoj, för att sticka ut och synas! :D
Folk med egoproblem och akuta självhävdelsebehov är ändå inte särskilt påverkbara eller möjliga att nå. Inte heller konsekvensanalysen är nog vad den borde vara inom den gruppen...

När "kollektivet" nästan sektmässigt upprepar och trycker in att "man måste" istället för att bara enkelt upplysa att "detta ser vi nu och vi önskar att Ni gör så istället" blir man nästan obstinat och tar ut racehojen och röjer bara för att! Trådstarten var bra, mässandet är Jobbigt och kontraproduktivt!
Men det är väldigt kul...
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
För min del får det gärna bli ägaransvar för både mc och bil.

Det finns en mängd problem med ägaransvar och börjar man fundera lite mer på saken är det långt ifrån så enkelt som att det bara handlar om att man kan bötfälla folk på samma sätt som vid parkeringsavgifter. Några tankar:

- Fortkörning är ett brott, vilket innebär en juridiskt viktig skillnad mot en felparkering.
- För brott gäller rättsliga principer om att man måste kunna bevisa vem som är skyldig
- En annan person kan köra fordonet (lånat, stulet osv) och medföra att ägaren döms för brott som denne inte begått.
- Hur skall man hantera om någon i lånat/stulet fordon kör över gränsen för körkortsindraging?

En gissning som juridisk lekman är att om man överhuvud taget skall få till något som går att genomföra behöver man skapa en separat lag som säger något i stil med att en avgift automatiskt tas ut från fordonsägare som passerar en hastighetskamera över gällande hastighetsbegränsning, ungefär som med trängselskattelagen. En lag som verkar helt oberoende av ordinarie trafiklagstiftning för fortkörning och där fortkörningen i sig inte är ett brott och det inte heller kan leda till körkortsindragning. Hela resonemanget leder lätt in i en juridisk snårskog.
 
Last edited by a moderator:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...När "kollektivet" nästan sektmässigt upprepar och trycker in att "man måste" istället för att bara enkelt upplysa att "detta ser vi nu och vi önskar att Ni gör så istället" blir man nästan obstinat och tar ut racehojen och röjer bara för att! Trådstarten var bra, mässandet är Jobbigt och kontraproduktivt!
Problemet är inte mässandet - anser man det skjuter man tyvärr bara budbäraren.

Det är inget kollektiv som sitter i ändlösa möten med TrV m fl och utstår spott och spe så fort man försöker leda in samtalen mot något annat än hastighetsmantrat i säkerhetsdebatten. Det är inget kollektiv som hamnar i skottgluggen i möten, i ord och i masskommunicerade mail från aktörer som borde se till motorcyklismens bästa men som aningslöst reducerar sig själva till TrVs lakejer. Det är ett fåtal människor och flera av oss (bland annat Du) känner dem till förnamn.

Jag tror inte detta ska ses som mer än en enkel vädjan om att underlätta deras jobb genom att inte mata trollen mer än nödvändigt.

Kolla siffrorna från NRRs länk och fundera en smula på vad de säger:ATK-registrerade.JPG

2009 var vi uppe i 6% registrerade och vad jag kommer ihåg uppmanade vi varandra att hålla igen och inte i onödan spela Allan framför kamerorna.
2010 sjönk siffran till 3.8%! Fantastiskt bra jobbat och nu blev det genast enklare att förhandla.
2011-2012 låg siffrorna hyfsat stabila för att 2014-2015 stiga till väders igen. Låt oss inte glömma den massiva utbyggnad av ATK-systemet som skett under dessa år.

Nu är tiotusenkronorsfrågan - vad läser vi för siffra för säsongen 2016? Vågar vi sätta målet att halvera fjolårssiffran och hamna på 3-4% ? Jag vet i alla fall ett par personer som får det så mycket enklare att föra vår talan och börja prata viktigare frågor när det gäller allas vår säkerhet.

För mig personligen anser jag inte att det berövar mitt mc-liv dess mening att ställa upp på den vädjan...
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ägaransvar är en burk mask som aldrig får öppnas. Det strider, än så länge tack och lov, mot svensk rättspraxis och även det allmänna rättsmedevetandet. Man skall inte lagföras för vad andra gjort. Om den öppnas går det aldrig att få tillbaka maskarna i burken. :fakta

Det finns en mängd problem med ägaransvar och börjar man fundera lite mer på saken är det långt ifrån så enkelt som att det bara handlar om att man kan bötfälla folk på samma sätt som vid parkeringsavgifter. Några tankar:

- Fortkörning är ett brott, vilket innebär en juridiskt viktig skillnad mot en felparkering.
- För brott gäller rättsliga principer om att man måste kunna bevisa vem som är skyldig
- En annan person kan köra fordonet (lånat, stulet osv) och medföra att ägaren döms för brott som denne inte begått.
- Hur skall man hantera om någon i lånat/stulet fordon kör över gränsen för körkortsindraging?

En gissning som juridisk lekman är att om man överhuvud taget skall få till något som går att genomföra behöver man skapa en separat lag som säger något i stil med att en avgift automatiskt tas ut från fordonsägare som passerar en hastighetskamera över gällande hastighetsbegränsning, ungefär som med trängselskattelagen. En lag som verkar helt oberoende av ordinarie trafiklagstiftning för fortkörning och där fortkörningen i sig inte är ett brott och det inte heller kan leda till körkortsindragning. Hela resonemanget leder lätt in i en juridisk snårskog.


Precis!

Det är inte mer "ägaransvar" vi oskyddade trafikanter är betjänta av ute i trafiken, utan fan så mycket mer personligt ansvar från bilisterna som flummar runt utan att se, höra eller bry sig.

Att avkriminalisera fortkörning och istället göra det till en menlös kontrollavgift som bara kostar pengar, men inte ger några konsekvenser för körkortsinnehavet är nog det farligaste man kan ge sig in på - om man vill behålla kopplingen till varför man skall hålla sig på mattan.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Varför bara sakta ner vid kameror. Kör under hastighetsbegränsningen hela tiden. Sätt upp arga lappar i kvarteret mot fortkörning. Gå i NTF. Stå med orange väst bredvid vägen och se sur ut. Sälj hojen och köp husvagn, blockera alla som vill köra om. Hjälmtvång i sandlådan. Inför obligatorium på att titta på fegisboll varje lördag och avskaffa all TV utom utbildningsradion.

Om detta är nya Sporthoj så hoppar jag av. Jag har kanske blivit för gammal för att förstå nymoralismen men vad är poängen med att köra sporthoj som jag kör plåtlådan som tar mig och familjen till och från jobbet, träningar och övrig vardag. Jag kör hoj för att leva, inte för att få tiden att gå.

Nja. Jag håller inte med dig där.
Jag kör ofta över skyltad hastighet. Faktum är att jag tror att jag kör över skyltad hastighet den övervägande delen av tiden jag är ute på vägarna.
Delvis för att jag anser att dom satta gränserna ofta är för lågt satta. Dom är satta så att man ska kunna hålla den skyltade hastigheten med sommardäck i ishalka en kolmörk vinternatt med dimma om man överdriver lite.

Däremot försöker jag undvika att fastna på bild i fartkamerorna. Till stor del genom att jag föredrar vägar som är mer av typen kurviga landsvägar där man inte heller har så många kameror men också för att jag om jag kör på övervakade vägar sänker hastigheten precis vid kameran.

Anledningen är enkel. Jag vill kunna fortsätta köra motorcykel och just att fastna på bild och bli en siffra i statistiken över motorcyklister som kör för fort innebär att jag bidrar till material som man från myndigheter och politikerhåll försöker använda för att skapa inskränkningar i möjligheterna till MC åkning och en massa onödig reglering som jag och många andra inte anser skapar något större mervärde i form av ökad säkerhet.

det handlar alltså enbart om att inte ge "motståndarna" material för att skapa en debatt om sådant som vi inte vill ha debatt om.
Vi vill att debatten skall handla om bra åtgärder för att öka säkerheten för motorcyklister. däri finns saker som friktion på vägyta, varningsskyltning för grus och lagningar, mitträcken som inte strimlar motorcyklister mm.
Kör vi för fort förbi kamerorna så skapar vi en situation där all debatt kommer att handla om hur fort vi kör och då blir det svårt för dom som representerar oss att föra vår talan i dom ämnen som vi anser är viktiga.

Dvs det är enbart taktik. Skapa inte fokus på en massa saker som vi inte vill ha fokus på. Alla vet att många motorcyklister drar på lite nu och då men så länge som man inte ger dom någon statistik som stödjer det så kan dom inte få upp den diskussionen.

Att gasa förbi fartkamerorna är lite som att ringa in till skattemyndigheten och tala om att du anlitat en hantverkare svart bara för att vara rebellisk. Det kanske känns rebelliskt just då men i det långa loppet så kommer det ju inte att resultera i något annat än att dom ser till att dom får dom pengar dom skall ha och gärna lite till.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Problemet är inte mässandet - anser man det skjuter man tyvärr bara budbäraren.

Det är inget kollektiv som sitter i ändlösa möten med TrV m fl och utstår spott och spe så fort man försöker leda in samtalen mot något annat än hastighetsmantrat i säkerhetsdebatten. Det är inget kollektiv som hamnar i skottgluggen i möten, i ord och i masskommunicerade mail från aktörer som borde se till motorcyklismens bästa men som aningslöst reducerar sig själva till TrVs lakejer. Det är ett fåtal människor och flera av oss (bland annat Du) känner dem till förnamn.

Jag tror inte detta ska ses som mer än en enkel vädjan om att underlätta deras jobb genom att inte mata trollen mer än nödvändigt.

Kolla siffrorna från NRRs länk och fundera en smula på vad de säger:View attachment 427460

2009 var vi uppe i 6% registrerade och vad jag kommer ihåg uppmanade vi varandra att hålla igen och inte i onödan spela Allan framför kamerorna.
2010 sjönk siffran till 3.8%! Fantastiskt bra jobbat och nu blev det genast enklare att förhandla.
2011-2012 låg siffrorna hyfsat stabila för att 2014-2015 stiga till väders igen. Låt oss inte glömma den massiva utbyggnad av ATK-systemet som skett under dessa år.

Nu är tiotusenkronorsfrågan - vad läser vi för siffra för säsongen 2016? Vågar vi sätta målet att halvera fjolårssiffran och hamna på 3-4% ? Jag vet i alla fall ett par personer som får det så mycket enklare att föra vår talan och börja prata viktigare frågor när det gäller allas vår säkerhet.

För mig personligen anser jag inte att det berövar mitt mc-liv dess mening att ställa upp på den vädjan...

Men, jag är med på detta att inte sticka ut, jag körde hojen helt orginal på gata och snyggt och städat på platser där jag syntes, jag förstår varför jag ska göra det både för min egen skull och övriga hojåkares.

Alla gör inte det utan de gör tvärtom, även fast de skulle vilja bete sig vettigt så blir det en motreaktion av moraliserande och tjatandet, hade jag varit 18 hade jag sannolikt gjort precis tvärtemot även fast jag förstått anledningen och även nu, i mogen ålder går tankegångarna däråt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns en mängd problem med ägaransvar och börjar man fundera lite mer på saken är det långt ifrån så enkelt som att det bara handlar om att man kan bötfälla folk på samma sätt som vid parkeringsavgifter. Några tankar:

- Fortkörning är ett brott, vilket innebär en juridiskt viktig skillnad mot en felparkering.
- För brott gäller rättsliga principer om att man måste kunna bevisa vem som är skyldig
- En annan person kan köra fordonet (lånat, stulet osv) och medföra att ägaren döms för brott som denne inte begått.
- Hur skall man hantera om någon i lånat/stulet fordon kör över gränsen för körkortsindraging?

En gissning som juridisk lekman är att om man överhuvud taget skall få till något som går att genomföra behöver man skapa en separat lag som säger något i stil med att en avgift automatiskt tas ut från fordonsägare som passerar en hastighetskamera över gällande hastighetsbegränsning, ungefär som med trängselskattelagen. En lag som verkar helt oberoende av ordinarie trafiklagstiftning för fortkörning och där fortkörningen i sig inte är ett brott och det inte heller kan leda till körkortsindragning. Hela resonemanget leder lätt in i en juridisk snårskog.

Ska man vara noga så är böterna ett straff för fortkörningen. Är det en så rejäl fortkörning att det klassas som vårdslöshet eller allmänfara så kan det i extremfall bli frågan om fängelse. Det är också ett straff. Dock är det väl något som är så ovanligt att det är väl ingen som ens hört talas om någon som råkat ut för det.

Körkortindragningen är däremot en administrativ åtgärd för att man från myndigheternas sida ifrågasätter lämpligheten som förare och det kan dom egentligen göra godtyckligt.
Det finns massor med saker som kan leda till indraget körkort som i sig inte är brott. Exempelvis att vara överförfriskad på allmän plats. Då kan man ju om polis på plats anser att man inte är tillräknelig enligt lagen om LOB omhänderta dig för att du inte skall råka illa ut. Detta är inte ett brott men uppgifter om händelsen rapporteras till trafikverket. Händer det upprepade gånger inom en viss tidsperiod så kan körkortet dras in även om du inte varit i närheten av ett fordon vid något tillfälle.
Dvs man har inte gjort sig skyldig till något brott och inte haft något att göra med fordon men får ändå körkortet indraget. Helt enkelt för att det inte är ett straff utan en administrativ åtgärd.

Faktum är att om man blivit misstänkt för fortkörning och sedan i tingsrätten blivit frikänd så kan trafikverket ändå från sin sida anse att det finns tvivel rörande lämpligheten att framföra fordon och dra in körkortet. Dock är praxis att man följer tingsrättens utfall ifråga om skuld då det annars skulle leda till en risk att folk börjar överklaga besluten och dra dom vidare till förvaltningsrätten vilket skulle vara en väldig massa onödigt jobb. Och troligen skulle man i förvaltningsrätten bli överkörd i och med att man egentligen inte haft något sakligt stöd för åtgärden.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nja. Jag håller inte med dig där.
Jag kör ofta över skyltad hastighet. Faktum är att jag tror att jag kör över skyltad hastighet den övervägande delen av tiden jag är ute på vägarna.
Delvis för att jag anser att dom satta gränserna ofta är för lågt satta. Dom är satta så att man ska kunna hålla den skyltade hastigheten med sommardäck i ishalka en kolmörk vinternatt med dimma om man överdriver lite.

Däremot försöker jag undvika att fastna på bild i fartkamerorna. Till stor del genom att jag föredrar vägar som är mer av typen kurviga landsvägar där man inte heller har så många kameror men också för att jag om jag kör på övervakade vägar sänker hastigheten precis vid kameran.

Anledningen är enkel. Jag vill kunna fortsätta köra motorcykel och just att fastna på bild och bli en siffra i statistiken över motorcyklister som kör för fort innebär att jag bidrar till material som man från myndigheter och politikerhåll försöker använda för att skapa inskränkningar i möjligheterna till MC åkning och en massa onödig reglering som jag och många andra inte anser skapar något större mervärde i form av ökad säkerhet.

det handlar alltså enbart om att inte ge "motståndarna" material för att skapa en debatt om sådant som vi inte vill ha debatt om.
Vi vill att debatten skall handla om bra åtgärder för att öka säkerheten för motorcyklister. däri finns saker som friktion på vägyta, varningsskyltning för grus och lagningar, mitträcken som inte strimlar motorcyklister mm.
Kör vi för fort förbi kamerorna så skapar vi en situation där all debatt kommer att handla om hur fort vi kör och då blir det svårt för dom som representerar oss att föra vår talan i dom ämnen som vi anser är viktiga.

Dvs det är enbart taktik. Skapa inte fokus på en massa saker som vi inte vill ha fokus på. Alla vet att många motorcyklister drar på lite nu och då men så länge som man inte ger dom någon statistik som stödjer det så kan dom inte få upp den diskussionen.

Att gasa förbi fartkamerorna är lite som att ringa in till skattemyndigheten och tala om att du anlitat en hantverkare svart bara för att vara rebellisk. Det kanske känns rebelliskt just då men i det långa loppet så kommer det ju inte att resultera i något annat än att dom ser till att dom får dom pengar dom skall ha och gärna lite till.

Jag har redan skrivit detta men:

- Jag har inte påstått att jag har "rätt", enbart delgivit min åiskt
- Jag är ingen värstingrebell som lägger bombrepor varje dag. Faktum är att det mesta hojåkandet numer sker på crossbanan (fri fart, men jag är långsam...)

Det jag hänger upp mig på är att SH växt från ett trevligt gäng gasglada personer till ett tvärsnitt av samhället. Därmed följs varje "bombrepa"- inlägg upp av en betydligt längre moraldebatt. Det börjar kännas som debatten mellan "The judean peoples front" och "The peoples front of Judea"...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Annars kan det ju vara en bra strategi att köra helt utan någon tanke på hur det påverkar resten av MC-åkarnas möjligheter att köra hoj i framtiden - om man bara ser MC-intresset som en tillfällig grej som man snart tröttnar på ändå. Man kan köra enbart för sin egen höga njutnings skull, risken att åka fast är trots allt liten och när det ev. kommer några negativa konsekvenser för motorcyklar i stort framöver har man sålt hojen för länge sen ändå och gått vidare till nästa intresse.
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Det finns en mängd problem med ägaransvar och börjar man fundera lite mer på saken är det långt ifrån så enkelt som att det bara handlar om att man kan bötfälla folk på samma sätt som vid parkeringsavgifter. Några tankar:

- Fortkörning är ett brott, vilket innebär en juridiskt viktig skillnad mot en felparkering.
- För brott gäller rättsliga principer om att man måste kunna bevisa vem som är skyldig
- En annan person kan köra fordonet (lånat, stulet osv) och medföra att ägaren döms för brott som denne inte begått.
- Hur skall man hantera om någon i lånat/stulet fordon kör över gränsen för körkortsindraging?

En gissning som juridisk lekman är att om man överhuvud taget skall få till något som går att genomföra behöver man skapa en separat lag som säger något i stil med att en avgift automatiskt tas ut från fordonsägare som passerar en hastighetskamera över gällande hastighetsbegränsning, ungefär som med trängselskattelagen. En lag som verkar helt oberoende av ordinarie trafiklagstiftning för fortkörning och där fortkörningen i sig inte är ett brott och det inte heller kan leda till körkortsindragning. Hela resonemanget leder lätt in i en juridisk snårskog.

Allt det där går att ändra för att lösa problemet och få det att fungera ungefär som trängselskatt. Som grädde på moset kan vi vända på kamerorna och plåta bakifrån så slipper vi skylt i fram.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Körkortindragningen är däremot en administrativ åtgärd för att man från myndigheternas sida ifrågasätter lämpligheten som förare och det kan dom egentligen göra godtyckligt.
Det finns massor med saker som kan leda till indraget körkort som i sig inte är brott. Exempelvis att vara överförfriskad på allmän plats. Då kan man ju om polis på plats anser att man inte är tillräknelig enligt lagen om LOB omhänderta dig för att du inte skall råka illa ut. Detta är inte ett brott men uppgifter om händelsen rapporteras till trafikverket. Händer det upprepade gånger inom en viss tidsperiod så kan körkortet dras in även om du inte varit i närheten av ett fordon vid något tillfälle.
Dvs man har inte gjort sig skyldig till något brott och inte haft något att göra med fordon men får ändå körkortet indraget. Helt enkelt för att det inte är ett straff utan en administrativ åtgärd.

Så är det förstås, även om åtminstone exemplen du tar upp alla handlar om en körkortsindragning som i såna fall drabbar samma individ som den som gjort fel i något sammanhang. Problemet uppstår när man släpper beviskravet på vem som framfört fordonet. Nu tror jag iofs vissa politiker och myndigheter ändå inte är främmande för att kombinera ägaransvar med någon form av pricksystem för att göra kopplingen till körkortsindragning något mildare och få acceptans för det. Tre fortkörningar och bilägaren blir av med körkortet, oavsett vem som kört. Varför inte låta försäkringsbolagen ta del av uppgifterna också när vi ändå håller på, så kan vi "svälta ut" motorcyklisterna med höga premier istället. Vi skall inte öppna den där burken som sagt. ;)
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Annars kan det ju vara en bra strategi att köra helt utan någon tanke på hur det påverkar resten av MC-åkarnas möjligheter att köra hoj i framtiden - om man bara ser MC-intresset som en tillfällig grej som man snart tröttnar på ändå. Man kan köra enbart för sin egen höga njutnings skull, risken att åka fast är trots allt liten och när det ev. kommer några negativa konsekvenser för motorcyklar i stort framöver har man sålt hojen för länge sen ändå och gått vidare till nästa intresse.

Precis detta ser jag som en av de stora problemen vi står inför.
Jag vill fira både 50 och 60 år med hoj, och jag vill göra det med så lite inskränkningar som bara är möjligt.

Men, som det ser ut nu så kommer min framtid på hoj att påverkas mer av vad fyllskallar, dopeheads och körkorkortslösa ställer till med under några månader eller enstaka år på hoj - än vad min egen empiri säger om de förti år jag redan tillbringat på motorcykel.

Jag hatar att behöva ta konsekvensen av vad några vettvillingar ställer till med, folk som aldrig skulle befunnit sig på hoj över huvud taget, och jag kokar inombords när jag tänker på att det finns krafter som vill kringskära min framfart och det sätt jag väljer att att köra min motorcykel på, och att dessa "experter" har bestämt att körkortsinnehav INTE är prioriterat i trafiksäkerhetsarbetet.

Jo, det är sant!

De krafter som vi motorcyklister har att kämpa mot hävdar på allvar att strikt hastighetsefterlevnad trumfar körkortsinnehav och -utbildning!

Ytterligare en anledning att vi MÅSTE komma förbi den encellige dörrvakten som bara kan prata hastighet, och komma in i salongerna där man kanske, kanske kan träffa någon som går att ha ett meningsfullt resonemang med...
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top