Problemet är inte mässandet - anser man det skjuter man tyvärr bara budbäraren.
Det är inget kollektiv som sitter i ändlösa möten med TrV m fl och utstår spott och spe så fort man försöker leda in samtalen mot något annat än hastighetsmantrat i säkerhetsdebatten. Det är inget kollektiv som hamnar i skottgluggen i möten, i ord och i masskommunicerade mail från aktörer som borde se till motorcyklismens bästa men som aningslöst reducerar sig själva till TrVs lakejer. Det är ett fåtal människor och flera av oss (bland annat Du) känner dem till förnamn.
Jag tror inte detta ska ses som mer än en enkel vädjan om att underlätta deras jobb genom att inte mata trollen mer än nödvändigt.
Kolla siffrorna från NRRs länk och fundera en smula på vad de säger:
View attachment 427460
2009 var vi uppe i 6% registrerade och vad jag kommer ihåg uppmanade vi varandra att hålla igen och inte i onödan spela Allan framför kamerorna.
2010 sjönk siffran till 3.8%! Fantastiskt bra jobbat och nu blev det genast enklare att förhandla.
2011-2012 låg siffrorna hyfsat stabila för att 2014-2015 stiga till väders igen. Låt oss inte glömma den massiva utbyggnad av ATK-systemet som skett under dessa år.
Nu är tiotusenkronorsfrågan - vad läser vi för siffra för säsongen 2016? Vågar vi sätta målet att halvera fjolårssiffran och hamna på 3-4% ? Jag vet i alla fall ett par personer som får det så mycket enklare att föra vår talan och börja prata viktigare frågor när det gäller allas vår säkerhet.
För mig personligen anser jag inte att det berövar mitt mc-liv dess mening att ställa upp på den vädjan...