Andelen motorcyklar som fångas av fartkameror ökar.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jo ja, men jag kan ta mig fan inte låta blir att blåsa förbi skåpen emellanåt. 9 av 10 blixtrar aldrig. Jag ska bilda ett 1%-klubb för sportisar (som är alla är dåliga på matte och djupstudier)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är inte osannolikt att en liknande problembild kan finnas bland bilisterna, dock vet jag att andelen omkomna mc-förare som saknar behörighet är markant högre än motsvarande andel bland bilister. Att vi mc-förare tvingas agera/tvätta vår egen byk beror helt riktigt på att det är betydligt enklare för TrV att börja kräva inskränkningar/förbud för en oskyddad trafikantgrupp med så låg andel utfört trafikarbete - och vi är väl ett antal som befarar någon form av dold agenda i denna riktning.

Annars är det svårt att förstå varför man så ensidigt riktar alla ansträngningar för att bygga bort risker för bilister trots att vissa av åtgärderna är direkt farliga för motorcyklister?

Populationen mc-förare är mindre än populationen bilister och andelen förolyckade motorcyklister är i sammanhanget hög. Det följer en viss logik. Vi är mer oskyddade i trafiken. Bland bägge populationerna finns det individer som jag tror vi bilister och motorcyklister helst hade sett buntats ihop i en ensam kategori. Jag är osäker på om vi motorcyklister som grupp eller individnivå eller SMC som organisation kan nå den grupp förare vi talar om.

Sedan det här med behörighet. Det är nog så att folk generellt sett tycker att man ska ha behörighet för att köra bil. Sedan är det några som struntar även i det. Men om vi tar den stora massan personer så tar de sitt B-kort. Sedan tycker kanske ett par stycken i den populationen att det verkar roligt att köra motorcykel, men de är för lata för att sätta sig på skolbänken igen. De har ju minsann ett B-kort. Köra motorcykel kan inte vara så svårt. De hade ju trimmad moppe när de var unga. Sedan köper de sig en motorcykel de inte kan hantera. Bland alla pundare, kriminella individer som lever utanför samhället finns det nog en klick förare som man faktiskt hade kunnat nå ut till. Man har själv haft diskussioner med ett par av dem genom åren när de inlett ett samtal om motorcyklar utanför något café eller dylikt där det sedan krupit fram att de inte har körkort. Trots detta har de ägt custom, touring, sporthoj. Det är alltså inte något som bara berör ett visst segment av motorcyklisterna. Vi talar om städade intelligenta personer i normalfallet. De skulle nog inte sätta sig bakom ratten utan ett B-kort, men på något sätt är ett A-kort något man borde fått i cornflakes paketet. Kanske en kvarleva från den tid man faktiskt fick ett A-kort på köpet av ett B-kort. Det är väl inte många som tar seriöst på att skaffa körkort för skoter som tagit B-kort efter år 2000 kan jag tänka mig.

I mångt och mycket är det inställning och normer vi talar om. Det är inte bara motorcyklister som kommer undan fartkamerorna. Flertalet bilister riskerar väldigt lite. Det är många som kör runt i bilar som inte är knutna till dem personligen eller familjemedlemmar. Utan ett strikt ägaransvar kommer man inte åt dem. Den stora skillnaden är att motorcyklisterna saknar skylt fram vilket i sig kan vara en nagel i ögat. Men det är mest en akademisk fråga eftersom det finns återvändsgränder även när de ska få tag i vissa bilister trots att de har en registreringskylt fram. Med integralhjälm identifierar man ingen förare trots en eventuell reg.skylt fram. Strikt ägaransvar verkar man ducka för. Jag trodde att det skulle bli nästa steg redan när kamerorna uppfördes.

Det enda rätta vore att ha fler riktiga trafikpoliser som övervakar vägarna och har slumvis utsatta kontroller.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Mycket bra text...
Det är nog en mycket god sammanfattande bild av nuläget Du ger.

Ett tillägg - det känns som att en äldre sportis eller fighter är någon form av nöjes- och transportfordon för pundare i lägre divisionerna som fortfarande försöker upprätthålla någon form av image. Den senaste dödsolyckan i min närhet var en icke behörig juvel i femtioårsåldern på en äldre Kawa som drog till skogs mitt i natten längs en kurvigare parti, med droger i kläder såväl som i kroppen. Läser man den avidentifierade listan över offer som publiceras årligen går det att ana en trend.

Jag tror personligen inte att riktiga motorcyklister kan göra särskilt mycket för att nå och påverka detta klientel - annat än att vara lite pålästa den gång vi hamnar i debatt med de som väljer att köra obehörigt. Vad vi vet:

- Icke behöriga är kraftigt överrepresenterade i statistiken över döda/svårt skadade i f t bilister
- Icke behöriga dör i betydligt högre grad i singelolyckor/kurvor (körkunskap?)
- Icke behöriga kör på lyset, drogpåverkade och oreggat i mycket högre omfattning än riktiga motorcyklister.

IRL.

Det Du skriver angående fler riktiga trafikpoliser som gör vanliga kontroller är rätt. Om än jag aldrig trodde att jag personligen skulle ropa efter fler poliser av kött och blod när jag är ute och åker... :)
 
Last edited:

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Du har inte fattat att ATK mäter din fart även om du inte ser någon blixt?
Tack för att du sabbar för oss som vill ha hojen kvar:arsele
Visst vet jag att radarn mäter flöde och hastigheter dygnet runt. Men var har du hört att TrV håller koll på om det är en mc som passerar? Känns faktiskt som det är du som springer runt med en foliehatt. Jag har mailat Eva Lundberg på TrV som ansvarar för datan från kamerorna. Visst hon kanske blåljuger men du får allt komma med något mer konkret. Det hon säger är att medelhastigheten sparas för varje hastighetsklass, dom verkar inte kunna plocka fram High score topp 10.

Fartkameror 2014.JPG
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Jag tror personligen inte att riktiga motorcyklister kan göra särskilt mycket för att nå och påverka detta klientel - annat än att vara lite pålästa den gång vi hamnar i debatt med de som väljer att köra obehörigt. Vad vi vet:

- Icke behöriga är kraftigt överrepresenterade i statistiken över döda/svårt skadade i f t bilister
- Icke behöriga dör i betydligt högre grad i singelolyckor/kurvor (körkunskap?)
- Icke behöriga kör på lyset, drogpåverkade och oreggat i mycket högre omfattning än riktiga motorcyklister.

Finns det någon statistik som sammanfattar och visar detta? skulle vara kul att se om det verkligen stämmer. Något som visar att en stor del av problemet är att folk kör utan behörighet och hur man nya av olyckorna och regelbrotten de står för gäller med riktiga motorcyklister.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Finns det någon statistik som sammanfattar och visar detta? skulle vara kul att se om det verkligen stämmer. Något som visar att en stor del av problemet är att folk kör utan behörighet och hur man nya av olyckorna och regelbrotten de står för gäller med riktiga motorcyklister.
Japp, se tidigare svar några inlägg tidigare i tråden. Underlag finns dels i Trafikverkets publiceringar av djupstudier (bl a sid 13), dels i denna publikation.

Visst vet jag att radarn mäter flöde och hastigheter dygnet runt. Men var har du hört att TrV håller koll på om det är en mc som passerar? Känns faktiskt som det är du som springer runt med en foliehatt. Jag har mailat Eva Lundberg på TrV som ansvarar för datan från kamerorna. Visst hon kanske blåljuger men du får allt komma med något mer konkret. Det hon säger är att medelhastigheten sparas för varje hastighetsklass, dom verkar inte kunna plocka fram High score topp 10.
Seriöst jobbat med att jaga fram uppgifter:tummenupp Men vill Du ha fram ATK - statistik är det Polismyndigheten i Kiruna som administrerar, utfärdar böter och hanterar statistik kring ATK.

Senaste statistiken jag känner till hittar Du i denna länk, den baseras på plåtade bilder, inte på bevakning när kamerorna är "off-line".
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag tror personligen inte att riktiga motorcyklister kan göra särskilt mycket för att nå och påverka detta klientel - annat än att vara lite pålästa den gång vi hamnar i debatt med de som väljer att köra obehörigt. Vad vi vet:

- Icke behöriga är kraftigt överrepresenterade i statistiken över döda/svårt skadade i f t bilister
- Icke behöriga dör i betydligt högre grad i singelolyckor/kurvor (körkunskap?)
- Icke behöriga kör på lyset, drogpåverkade och oreggat i mycket högre omfattning än riktiga motorcyklister.

IRL.

Det Du skriver angående fler riktiga trafikpoliser som gör vanliga kontroller är rätt. Om än jag aldrig trodde att jag personligen skulle ropa efter fler poliser av kött och blod när jag är ute och åker... :)

Vi är nog rörande överens om att de individer vi talar om är ett samhällsproblem. De har valt en dålig väg redan tidigt i livet. Dessa når man inte via intresseorganisationer som SMC och Motormännen och dylikt. Det är omständigheter som präglat fram dem. När det gått så långt att sociala myndigheter och polis kommer in i bilden. Då har det nog redan gått för långt. Hur man ska komma tillrätta på dessa frågor är ingen enkel sak. Klart är att vi alla får betala ett högt pris att liva i ett samhälle i ständigt förfall med allt ökade sociala klyftor.

Det är så klart tveeggat när man önskar sig fler riktiga trafikpoliser på vägarna. Idag är det ju i praktiken riskfritt att köra lite inspirerat på mindre landsvägar om man väljer plats och tidpunkt med lite omsorg. Jag har inget emot att kunna göra så även i framtiden. Men om man nu verkligen vill få stopp på den typen av aktiviteter då återstår det nog bara att poliserna är ute där man minst anar det oanmälda och att det sker frekvent. Jag tycker dock att allt fokus på hastighet är fel. Det är körbeteende som borde prioriteras. Att folk håller rätt avstånd till framförvarande och anpassar hastigheten efter situationer.

Rent teoretiskt behöver man inte ligga i 180 km/h i vänsterfilen på motorvägen och komma ifatt trafikanter i högerfilen som ligger i 90- 120 km/h utan att sänka farten lite så att hastighetsskillnaderna inte blir för stora om någon mot förmodan skulle inträffa. Någon kan ju byta fil för omkörning och ha dålig uppsikt bakåt. Nu talar vi ändå om en säker trafikmiljö. Riskerna är betydligt större på landsvägarna där det finns mötande trafik, utfarter, vilt, gångtrafikanter, cyklister etc.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top