Gearbox
Träffar apex med slumpmässig precision
Jo ja, men jag kan ta mig fan inte låta blir att blåsa förbi skåpen emellanåt. 9 av 10 blixtrar aldrig. Jag ska bilda ett 1%-klubb för sportisar (som är alla är dåliga på matte och djupstudier)
Det är inte osannolikt att en liknande problembild kan finnas bland bilisterna, dock vet jag att andelen omkomna mc-förare som saknar behörighet är markant högre än motsvarande andel bland bilister. Att vi mc-förare tvingas agera/tvätta vår egen byk beror helt riktigt på att det är betydligt enklare för TrV att börja kräva inskränkningar/förbud för en oskyddad trafikantgrupp med så låg andel utfört trafikarbete - och vi är väl ett antal som befarar någon form av dold agenda i denna riktning.
Annars är det svårt att förstå varför man så ensidigt riktar alla ansträngningar för att bygga bort risker för bilister trots att vissa av åtgärderna är direkt farliga för motorcyklister?
Det är nog en mycket god sammanfattande bild av nuläget Du ger....Mycket bra text...
Visst vet jag att radarn mäter flöde och hastigheter dygnet runt. Men var har du hört att TrV håller koll på om det är en mc som passerar? Känns faktiskt som det är du som springer runt med en foliehatt. Jag har mailat Eva Lundberg på TrV som ansvarar för datan från kamerorna. Visst hon kanske blåljuger men du får allt komma med något mer konkret. Det hon säger är att medelhastigheten sparas för varje hastighetsklass, dom verkar inte kunna plocka fram High score topp 10.Du har inte fattat att ATK mäter din fart även om du inte ser någon blixt?
Tack för att du sabbar för oss som vill ha hojen kvar
Jag tror personligen inte att riktiga motorcyklister kan göra särskilt mycket för att nå och påverka detta klientel - annat än att vara lite pålästa den gång vi hamnar i debatt med de som väljer att köra obehörigt. Vad vi vet:
- Icke behöriga är kraftigt överrepresenterade i statistiken över döda/svårt skadade i f t bilister
- Icke behöriga dör i betydligt högre grad i singelolyckor/kurvor (körkunskap?)
- Icke behöriga kör på lyset, drogpåverkade och oreggat i mycket högre omfattning än riktiga motorcyklister.
Japp, se tidigare svar några inlägg tidigare i tråden. Underlag finns dels i Trafikverkets publiceringar av djupstudier (bl a sid 13), dels i denna publikation.Finns det någon statistik som sammanfattar och visar detta? skulle vara kul att se om det verkligen stämmer. Något som visar att en stor del av problemet är att folk kör utan behörighet och hur man nya av olyckorna och regelbrotten de står för gäller med riktiga motorcyklister.
Seriöst jobbat med att jaga fram uppgifter Men vill Du ha fram ATK - statistik är det Polismyndigheten i Kiruna som administrerar, utfärdar böter och hanterar statistik kring ATK.Visst vet jag att radarn mäter flöde och hastigheter dygnet runt. Men var har du hört att TrV håller koll på om det är en mc som passerar? Känns faktiskt som det är du som springer runt med en foliehatt. Jag har mailat Eva Lundberg på TrV som ansvarar för datan från kamerorna. Visst hon kanske blåljuger men du får allt komma med något mer konkret. Det hon säger är att medelhastigheten sparas för varje hastighetsklass, dom verkar inte kunna plocka fram High score topp 10.
Jag tror personligen inte att riktiga motorcyklister kan göra särskilt mycket för att nå och påverka detta klientel - annat än att vara lite pålästa den gång vi hamnar i debatt med de som väljer att köra obehörigt. Vad vi vet:
- Icke behöriga är kraftigt överrepresenterade i statistiken över döda/svårt skadade i f t bilister
- Icke behöriga dör i betydligt högre grad i singelolyckor/kurvor (körkunskap?)
- Icke behöriga kör på lyset, drogpåverkade och oreggat i mycket högre omfattning än riktiga motorcyklister.
IRL.
Det Du skriver angående fler riktiga trafikpoliser som gör vanliga kontroller är rätt. Om än jag aldrig trodde att jag personligen skulle ropa efter fler poliser av kött och blod när jag är ute och åker...
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |