Andelen motorcyklar som fångas av fartkameror ökar.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Du är medveten om att streetracingkulturen på bilsidan är större än någonsin trots både fartkameror, nummerplåt fram och helbilsgodkännande som i praktiken förbjuder modifiering av bilar. Vi kommer nog KUNNA köra sporthoj även i framtiden.

Den intressanta frågan är vad du skall med en sporthoj till på gatan om du konstant skall slira på kopplingen...


Men det finns fler bilister som
Tittar på reklam
Röstar
Har panikångest för för risker med livet
Betalar försäkring
Köper dyra bilar
Köper biltrim
Köper mer bränsle
....
etc.
etc.

Jag är inte lika övertygad som dig om att man kommer få köra alls i framtiden.

Den riktigt stora frågan är snarare om Google, Apple eller Tesla kommer att ta ansvaret när det skiter sig. Nä troligare är att du som sitter och surfar på din smartphone medan det självkörande fordonet bränner in i en busskur full av barn kommer att få pröjsa.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Den riktigt stora frågan är snarare om Google, Apple eller Tesla kommer att ta ansvaret när det skiter sig. Nä troligare är att du som sitter och surfar på din smartphone medan det självkörande fordonet bränner in i en busskur full av barn kommer att få pröjsa.
Nu hör väl denna diskussion kanske mer hemma i den andra tråden om självkörande fordon, men det ligger ju i biltillverkarnas intresse att få bort alla hinder för att snabbt kunna skapa en marknad för deras självkörande bilar. Volvo Cars har t ex redan gått ut och sagt att de tar ansvar vid olyckor när det blir aktuellt med självkörande bilar från dem och min gissning är att fler tillverkare kommer göra samma sak.

http://www.automotorsport.se/artikl...tar-ansvar-for-olyckor-med-sjalvkorande-bilar
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Dock är det väl redan fastställt att "föraren/ägaren" är juridiskt ansvarig för ditt fordon.
Även om Volvo pröjsar alla skador, så ska ju någon sitta inne när Lisa 5 år blivet överbackad, och det lär ju knappast vara chefen på Volvo...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Dock är det väl redan fastställt att "föraren/ägaren" är juridiskt ansvarig för ditt fordon.
Även om Volvo pröjsar alla skador, så ska ju någon sitta inne när Lisa 5 år blivet överbackad, och det lär ju knappast vara chefen på Volvo...

Där har du en bra poäng. Räcker inte att biltillverkarna tar ansvar, det blir ju mer en försäkringsteknisk fråga. Även lagstiftningen kommer behöva ändras.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Dock är det väl redan fastställt att "föraren/ägaren" är juridiskt ansvarig för ditt fordon.
Även om Volvo pröjsar alla skador, så ska ju någon sitta inne när Lisa 5 år blivet överbackad, och det lär ju knappast vara chefen på Volvo...

Det du egentligen hänvisar till är "The Vienna convention on Road traffic" som säger att "Every driver shall at all times be able to control his vehicle or to guide his animals." (Article 8, §5). USA börjar öppna upp för att ett fordon rent juridiskt skall vara förare och Holland (som EU-ordförande) driver på att EU skall se över liknande utveckling. Förvänta dig att termen "driver" betyder något annan inom 5 år.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu hör väl denna diskussion kanske mer hemma i den andra tråden om självkörande fordon...


Jo absolut - men det är bra att de olika frågorna äntligen börjar diskuteras.
Vi kommer att få se otroligt stora förändringar i trafikmiljö och sättet som samhället ser på detta med förflyttning de närmsta åren, och ju tidigare vi själva kommer till insikt hur hotade vi är desto bättre.

Själv ser jag ingen plats för motorcyklar som vi känner dem i den framtida trafiken.
...men det tar vi i rätt tråd. :hej
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det du egentligen hänvisar till är "The Vienna convention on Road traffic" som säger att "Every driver shall at all times be able to control his vehicle or to guide his animals." (Article 8, §5). USA börjar öppna upp för att ett fordon rent juridiskt skall vara förare och Holland (som EU-ordförande) driver på att EU skall se över liknande utveckling. Förvänta dig att termen "driver" betyder något annan inom 5 år.

Nu fick jag en idé. Av någon märklig anledning sitter det en farthållare på hojen. Nu ser jag plötsligt ett användningsområde. Om jag slår på den när jag passerar fartkamerorna kanske jag kan skicka räkningen till BMW och hävda att hojen var i "autopilot mode", utom min kontroll. :D
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nu fick jag en idé. Av någon märklig anledning sitter det en farthållare på hojen. Nu ser jag plötsligt ett användningsområde. Om jag slår på den när jag passerar fartkamerorna kanske jag kan skicka räkningen till BMW och hävda att hojen var i "autopilot mode", utom min kontroll. :D

Du får nog snällt vänta tills ovanstående paragraf uppdateras. Den nuvarande är från 1968 så det kan ta lite tid...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Du får nog snällt vänta tills ovanstående paragraf uppdateras. Den nuvarande är från 1968 så det kan ta lite tid...

Ja, ägaransvar kommer väl sannolikt snabbare än denna lagstiftning hunnit uppdateras och innan dess skulle jag tro att vi som kör hoj har hunnit få värre saker än fartkameror att oroa oss över.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ja, ägaransvar kommer väl sannolikt snabbare än denna lagstiftning hunnit uppdateras och innan dess skulle jag tro att vi som kör hoj har hunnit få värre saker än fartkameror att oroa oss över.

...vilket precis var min poäng för ett par sidor sedan. Ägaransvar för MC är en så politisk laddad fråga eftersom det innebär avkriminalisering av fortkörning. Det innebär att våra värsta antagonister skall acceptera att ta bort det moraliska argumentet att vi är kriminella. Det går lika bra som när Romson skall hålla presskonferens i begränsat flyktingmottagande.
 

Raderad medlem 51742

Guest
...vilket precis var min poäng för ett par sidor sedan. Ägaransvar för MC är en så politisk laddad fråga eftersom det innebär avkriminalisering av fortkörning. Det innebär att våra värsta antagonister skall acceptera att ta bort det moraliska argumentet att vi är kriminella. Det går lika bra som när Romson skall hålla presskonferens i begränsat flyktingmottagande.

Håller jag helt med om! Skulle innebära en rejält stor omvärdering av hur vi ser på syftet med fartkamerorna och det innebär att förespråkarna för ägaransvar tvingas göra ett rätt besvärligt vägval där de måste ta sig en rejäl funderare över syftet med kamerorna.

Man kan ju jämföra med andra länder där man har ägaransvar och där fartkamerorna ibland fotograferar bakifrån istället. Oftast brukar ju bötesbeloppet, eller kanske snarare avgiften, då vara betydligt lägre än vi är vana vid här och i dessa länder brukar debatten mycket mer handla om (förmodligen finns det skäl för det) att kamerorna primärt har syftet att dra in pengar till staten. Inte samma fokus på att det är ett straff för att man har begått ett brott som är jämförbart med andra brott, utan mer som en felparkeringsavgift.
 

inkognito

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2015
Ort
Stockholm
Hoj
06, Kawasaki ER6
Om man nu inför ägaransvar skulle det kunna resultera i att man kan bli av med körkortet för att nån man lånat ut hojen till kört för fort?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om man nu inför ägaransvar skulle det kunna resultera i att man kan bli av med körkortet för att nån man lånat ut hojen till kört för fort?

Det borde ju egentligen inte gå nej. Körkortsindragningar bör bara kunna göras om föraren kan identifieras, då det är ett ytterst kännbart straff (eller vad man nu väljer att kalla det) för individen, och dessutom om man inte kan koppla ett tveksamt beteende till en individ så bör ju den individen inte heller råka ut för problem på grund av det, men hur det eventuellt blir om det eventuellt blir ägaransvar får ju den utredningen, och de beslutsfattarna bestämma. Det kan man inte direkt säga i nuläget...
Men att dra in körkort utan att kunna bevisa att det var körkortsinnehavaren som körde för fort låter inte vettigt.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det borde ju egentligen inte gå nej. Körkortsindragningar bör bara kunna göras om föraren kan identifieras, då det är ett ytterst kännbart straff (eller vad man nu väljer att kalla det) för individen, och dessutom om man inte kan koppla ett tveksamt beteende till en individ så bör ju den individen inte heller råka ut för problem på grund av det, men hur det eventuellt blir om det eventuellt blir ägaransvar får ju den utredningen, och de beslutsfattarna bestämma. Det kan man inte direkt säga i nuläget...
Men att dra in körkort utan att kunna bevisa att det var körkortsinnehavaren som körde för fort låter inte vettigt.

Sen när passar, hör hemma, eller känns ordet vettigt meningsfullt i en diskussion som berör trafiksäkerhet, påföljder, nollvision och trafikverk? :va
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sen när passar, hör hemma, eller känns ordet vettigt meningsfullt i en diskussion som berör trafiksäkerhet, påföljder, nollvision och trafikverk? :va

Det allra lättaste för beslutsfattarna (åtminstone om vi bara tänker politiskt och inte blandar in de rent juridiska konsekvenserna) är förmodligen om de kan få till något undantag i lagstiftningen som berör just motorcyklisterna. Då slipper de få alla Sveriges bilförare emot sig. Att Trafikverket har sådana tankar har väl framgått med all önskvärd tydlighet i den lista som cirkulerade nyligen.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Hur förhåller sig antalet mc kontra antalet bilar i jämförelsen?
Höjningen av procentsatsen skulle väl teoretiskt kunna bero på att antalet mc i trafik ökat mer än antalet bilar, eller?

Och precis som med mc olyckor så lär vädret den aktuella säsongen spela rätt stor roll också.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hur förhåller sig antalet mc kontra antalet bilar i jämförelsen?
Höjningen av procentsatsen skulle väl teoretiskt kunna bero på att antalet mc i trafik ökat mer än antalet bilar, eller?
Bra poäng, i dessa sammanhang brukar man prata om andelen trafikarbete - de flesta av oss kör ju betydligt färre mil med vår mc än med vår bil. Kommer jag ihåg rätt körs varje mc i Sverige endast 200 mil i snitt per år. Däremot kör faktiskt SMCs medlemmar betydligt mer per år.

Vi närmar oss 5 000 000 personbilar i trafik enligt SCB:

Bil i trafik 2002-2015.JPG

Tittar vi på utvecklingen av MC i trafik (källa SCB):MC i trafik 2002-2015.JPG

När det gäller andelen trafikarbete vet jag att siffran 1-2% för MC används i olika sammanhang, de officiella siffrorna pekar på närmare 1% enligt sammanställning från Trafikanalys.

Så vad jag kan se ökar antal bilar i trafik mer än andelen mc i trafik under de aktuella åren (2009-2015 MC+5.3%, PB +6.6%).

Tyvärr. Karma, life as well as statistics is sometimes a bitch:3freak

För den intresserade - här hittar Ni vilka vägsträckor som MC mäts på, samt mätresultat från 2013 inkl nederbördskartor.

:)
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Det intressanta vore ju egentligen att se följande statistik från ATK-mätningarna:
- Antalet MC som passerat en kamera och andel av dessa som kört för fort
- Antalet bilar som passerat en kamera och andel av dessa som kört för fort

Så som nuvarande statistik redovisas går det inte att utläsa om ökningen beror på att MC-förare blivit mer benägna att köra för fort. Det skulle lika gärna kunna vara samma eller mindre andel som kör för fort som tidigare, men att antalet MC som passerar kamerorna har ökat.
 
Last edited by a moderator:

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Det borde ju egentligen inte gå nej. Körkortsindragningar bör bara kunna göras om föraren kan identifieras, då det är ett ytterst kännbart straff (eller vad man nu väljer att kalla det) för individen, och dessutom om man inte kan koppla ett tveksamt beteende till en individ så bör ju den individen inte heller råka ut för problem på grund av det, men hur det eventuellt blir om det eventuellt blir ägaransvar får ju den utredningen, och de beslutsfattarna bestämma. Det kan man inte direkt säga i nuläget...
Men att dra in körkort utan att kunna bevisa att det var körkortsinnehavaren som körde för fort låter inte vettigt.

har en idé som är vattentät om det skulle bli ägare ansvar som jag förmodligen kommer praktisera själv helt sonika falskskylta hojen med reg nr från någon polis mc å köra som en dåre bort å fram vid alla fart kameror jag kan hitta :D så får man se vad stollarna på trafikverket gör då....tvingar farbror blå att åka eu-moppe :hihi
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top