Andelen motorcyklar som fångas av fartkameror ökar.

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Det finns idioter som tror att de redan sitter i självkörande fordon när de surfar på telefonen...


Men det finns fler bilister som
Tittar på reklam
Röstar
Har panikångest för för risker med livet
Betalar försäkring
Köper dyra bilar
Köper biltrim
Köper mer bränsle
....
etc.
etc.

Jag är inte lika övertygad som dig om att man kommer få köra alls i framtiden.

Den riktigt stora frågan är snarare om Google, Apple eller Tesla kommer att ta ansvaret när det skiter sig. Nä troligare är att du som sitter och surfar på din smartphone medan det självkörande fordonet bränner in i en busskur full av barn kommer att få pröjsa.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Den demokratiska vägen?

Du menar väl majoritetens tyranni eller hur? Där hoper av mer eller mindre intellektuellt bemedlade massor vallas runt av de makthungriga mot det mål som för stunden ser ut att ge bäst opinionssiffror?:va

Om man sen verkligen åstadkommer något är mer eller mindre helt oviktigt så länge man får behålla jobbet, förlåt, blir omvald nästa gång, igen.:brinnerup

Glöm inte bort att de milt uttryckt överbetalda 349 i riksdagshuset + all departementspersonal inkl. sakkunniga, alla har mer gemensamt med varandra oavsett officiell politisk färg än med någon de påstår sig företräda. :fakta

Hur var det nu, om vi verkligen kunde påverka skulle vi inte tillåtas rösta..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Radarsignatur, antar jag. Vi kanske skulle satsa på omvänd stealth-teknik, så att hojen på radarn ser ut som en familjebuss ;)

Eller en RC8 med stealth-beläggning på kåporna, så det ser ut som en jävligt trimmad duva på radarekot. :D
 

Raderad medlem 51742

Guest
Eller en RC8 med stealth-beläggning på kåporna, så det ser ut som en jävligt trimmad duva på radarekot. :D
Med duvor är det enklare... Visserligen får de troligen inte framföras i sådana hastigheter, men de borde vara ansvariga för sin egen framfart, så ägaren åker inte dit.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
I teorin hade man kunnat få kameraskåpen att registrera snitthastighet mellan dem som i Norge även här i Sverige? Det vill säga att myndigheterna skulle kunna plocka fram statistik som säger att vissa bilister och motorcyklister kör för fort mellan skåpen och i själva verket bara är goda ögontjänare?
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Med duvor är det enklare... Visserligen får de troligen inte framföras i sådana hastigheter, men de borde vara ansvariga för sin egen framfart, så ägaren åker inte dit.

App app app!

Brevduvor har en ägare, och är märkta så det går att härleda ägaren.
http://www.brevduvesport.net/empty_10.html

Det skall nog fan gå att göra någon stackare ansvarig där med...



Lite så jag tänkte, en ärkekåpa på bara.:banana

Ah! Ännu en marknad för Xjell-kåpan.
Lär knappast kunna tolkas som en motorcykel...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
I teorin hade man kunnat få kameraskåpen att registrera snitthastighet mellan dem som i Norge även här i Sverige? Det vill säga att myndigheterna skulle kunna plocka fram statistik som säger att vissa bilister och motorcyklister kör för fort mellan skåpen och i själva verket bara är goda ögontjänare?
Javisst är det tekniskt möjligt - från och med i morgon om nu någon skulle vilja.

Men - vem skulle vilja? TrV som i flera år marknadsfört att dödligheten längs vägsträckor med ATK minskat med 20-30% ? Som hävdar, på fullt allvar, att momentan sänkning bara är en myt?!

Skulle inte tro det. Börjar man mäta snitthastighet mellan skåp kommer man endast och allena att redovisa "särintressen", t ex hur fort motorcyklister kör och därigenom belysa vilka ögontjänare vi är...

TrV anser sig förmodligen ha satsat på det vinnande laget - bilisterna. Vi oskyddade trafikanter är ett oskick som det gäller att distansera sig ifrån. För vi kör ju så fort och är ju så snara att praktisera civil olydnad...
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Javisst är det tekniskt möjligt - från och med i morgon om nu någon skulle vilja.

Men - vem skulle vilja? TrV som i flera år marknadsfört att dödligheten längs vägsträckor med ATK minskat med 20-30% ? Som hävdar, på fullt allvar, att momentan sänkning bara är en myt?!

Skulle inte tro det. Börjar man mäta snitthastighet mellan skåp kommer man endast och allena att redovisa "särintressen", t ex hur fort motorcyklister kör och därigenom belysa vilka ögontjänare vi är...

TrV anser sig förmodligen ha satsat på det vinnande laget - bilisterna. Vi oskyddade trafikanter är ett oskick som det gäller att distansera sig ifrån. För vi kör ju så fort och är ju så snara att praktisera civil olydnad...

Tänkte mer som en del i en studie hur folk verkligen beter sig på kamerasträckorna. Jag tror inte att man får en fullständig bild genom att mäta vid själva utfarterna. Motorcyklister och bilister som vet med sig att risken är minimal att de ska få ett brev hemskickat kan köra förbi skåpen och visa fingret om de så vill på samma sätt som vissa utländska bilar bara låter p-böterna ligga i högar runt bilen. De kommer ändå aldrig få dem skickad till sig i hemlandet.

Saken är att det inte bara är motorcyklister som ökar farten mellan skåpen och agerar ögontjänare. Det gör alla som föredrar ett lite högre tempo på vägarna. Jag tror det skulle bli rätt uppenbart om man nu hade oanmält mätt upp snitthastigheten mellan skåpen längst flertalet kamerasträckor i landet. Man kanske hade sett ett högre procenttal motorcyklister köra riktigt fort, men detsamma hade antagligen gällt bilister med lite pulver under huven som kan utnyttja det mellan skåpen under sommarhalvåret - och milda vintermånader.

På en sträcka utanför stan satte man upp kameraskåp som nu är borta. I samband med skåpen byggdes vägen om (huvudskälet till att det blev färre olyckor). Under alla år både med bil och motorcykel ökade jag farten mellan skåpen och det var jag inte ensam om att göra. Det enda man uppnådde var att folk sänkte farten vid skåpen och det var kanske huvudsyftet eftersom det var utfarter där.

Då kommer nästa dilemma och det är ju det här med att folk drar ner solskydd, sätter upp händer och dylikt och egentligen inte ser något vid utfarterna. Som att köra förbi skåpen med ögonbindel. Det är nog tur att det inte händer olyckor av just den anledningen i utfarterna om nu någon skulle köra ut framför dem. En oidentifierbar motorcyklist med integralhjälm och mörkt visir är säkert mer uppmärksam vid utfarterna än en skyddad bilist som upptäcker lite sent att här var det visst ett skåp igen.

Nu när skåpen är bortplockade på sträckan ovan och jag tror att folk faktiskt är mer uppmärksam vid utfarterna. De slipper ju dra upp handen eller ner solskyddet och gömma sig bakom det. Skulle inte heller förvåna mig om hastigheten mellan skåpen sjunker som följd att risken för manuella kontroller ökar. Dessutom har trafikintensiteten ökat markant. Man borde ha byggt två filer i vardera riktning istället för 2+1. Det har tillkommit villaområden och det kommer att byggas mer i framtiden.

Det enda rätta är egentligen att bygga vägar och sätta gränser som faktiskt folk kan respektera. Det krävs helhetslösningar. Att som idag sänka hastigheterna till 40 km/h i städerna och länga sträckor med 60, 80 och 100 på motorvägstrafikled är ju som att be om att folk ska köra fortare än vad man har skyltat. När trafikintensiteten är hög löser sig dessa problem av sig själv. I gles trafik då är respekten bortblåst. Vägarna var byggda för högre farter från början. Man är för snål för att bygga om dem på riktigt. Ofta väljer man hastighet efter vägens bredd och utformning. Det var helt enkelt förr lättare att att bedöma vilken fart vägbyggarna hade tänkt sig. 50, 70, 90 och 110 sträckor såg ut på ett visst sett. Idag är det omöjligt. Inte underligt att folk beter sig allt mer förvirrat i trafiken. Folk på trafikverket måste vara förvirrade de också med tanke på att de inte verkar ha helhetsbilden klar för sig. Hade man haft det hade man inte behövt plocka fram grävskopan och ta bort diverse nymodigheter för att ersätta dem med något nytt. Det hade varit bättre om man med skattemedel asfalterade folks garageuppfarter. Det hade i alla fall varit något bestående.
 

moddlaren

Guest
Herregud det tanthoj jag har hamnat på.... Jag har haft körkort sedan jag var 16 o det är en jävla massa år älskar att köra för fort både med bil mc moppe+120 o även trampcyckel. Tack gode gud att jag vet att körkort inget har med att framföra någon av fordons typerna säkert...

Moralkärringar och kaffelatte drickat är ni.. Om era döttrar kommer hem misshandlade eller våldtagna diskuterar detta på familjeliv då?? Personligen så avslutar jag midsdådarens miserabla liv o gräver ned aset.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
I teorin hade man kunnat få kameraskåpen att registrera snitthastighet mellan dem som i Norge även här i Sverige? Det vill säga att myndigheterna skulle kunna plocka fram statistik som säger att vissa bilister och motorcyklister kör för fort mellan skåpen och i själva verket bara är goda ögontjänare?

Vi kan väl avslöja att de norska skyltarna om "streckmåling" inte har så mycket med vägmarkeringar att göra...:skrämd:skrämd:skrämd
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati


Vi kan väl avslöja att de norska skyltarna om "streckmåling" inte har så mycket med vägmarkeringar att göra...:skrämd:skrämd:skrämd

I Norge kör folk i klungor på landsvägarna. Ingen vågar sig på en omkörning eftersom de då får agera bromskloss för att kompensera fartökningen. Det känns ju föga trafiksäkert att folk ligger tätt intill varandra istället för att få en mer dynamisk körning och större avstånd mellan trafikanterna. På fina motorvägar ligger de och trycker i 100 km/h. Panikkänslan infinner sig fort när man omedvetet ökat farten efter en tid bakom ratten. En privat chaufför i Norge vore inte alls något dumt alternativ till att köra själv. Att komma över Svenska gränsen söderut är som att komma ut i friheten. Inte för att vara sådan men det måste vara så det kändes att åka från ett kommunistland under kalla kriget till väst.

Norge är ett fint vackert land, men deras trafikpolitik är resor värre än vi har här i Sverige.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Grattis - då vet Du något som andra inte vet:

I rest my case...

Hur hade statistiken sett ut när A-kort ingick när man tog B-kort? Fattar inte att jag tänkte tanken, men det gjorde jag precis. Dessa förare bör ju vara till åren komna så de lär knappast påverka några siffror idag mer än på marginalen om någon mot förmodan har en kriminell gammal farfar med mc-intresse.

Kanske är det så att samma förare även saknar behörighet för B-kort?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hur hade statistiken sett ut när A-kort ingick när man tog B-kort?...
Kanske är det så att samma förare även saknar behörighet för B-kort?
Ja, med tanke på medelåldern på de körkortslösa så lär det inte vara så många av dessa som skulle ha fått A-behörigheten "på köpet". Hur många av de döda mc-förarna som saknar A-behörighet som dessutom saknar B-behörighet känner jag inte till.

Eller missförstod jag Din fråga?

Det skiljer även relativt mycket på hur man omkommer - de som saknar behörighet kör i betydligt högre grad ihjäl sig i singelolyckor och i kurvor. Siffror finns att läsa i TrV:s djupstudier av MC-olyckor...
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Det du egentligen hänvisar till är "The Vienna convention on Road traffic" som säger att "Every driver shall at all times be able to control his vehicle or to guide his animals." (Article 8, §5). USA börjar öppna upp för att ett fordon rent juridiskt skall vara förare och Holland (som EU-ordförande) driver på att EU skall se över liknande utveckling. Förvänta dig att termen "driver" betyder något annan inom 5 år.
Intressant, vi får se hur det blir. Det juridiska känns som en större nöt att knäcka än det tekniska.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ja, med tanke på medelåldern på de körkortslösa så lär det inte vara så många av dessa som skulle ha fått A-behörigheten "på köpet". Hur många av de döda mc-förarna som saknar A-behörighet som dessutom saknar B-behörighet känner jag inte till.

Eller missförstod jag Din fråga?

Det skiljer även relativt mycket på hur man omkommer - de som saknar behörighet kör i betydligt högre grad ihjäl sig i singelolyckor och i kurvor. Siffror finns att läsa i TrV:s djupstudier av MC-olyckor...

Jag tänkte om man hade haft en djupstudie likt den nu nämner under den period där A-kort ingick i B-kortet och dessa förare var närmare den ålder som gör sig gällande i statistiken idag hur hade det då sett ut som jämförelse med idag. En vidare tanke är då att förarna redan på den tiden kanske inte ens hade bemödat sig med körkort alls. Skillnaden kanske inte hade varit så stor i själva verket. Men det finns det säkert ingen forskning runt.

Sedan skulle det vara lite intressant att veta om dessa som förolyckats och saknat A-behörighet även saknat B-behörigheten. Det är sannolikt samma typ av förare vi talar om som förolyckas både i bil och motorcykel. Vi i motorcykelkollektivet diskuterar saken eftersom vi är måltavla på ett annat sätt än bilisterna. Som bilist behöver vi inte stå tillsvars för den typen av individer på samma sätt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag tänkte om man hade haft en djupstudie likt den nu nämner under den period där A-kort ingick i B-kortet och dessa förare var närmare den ålder som gör sig gällande i statistiken idag hur hade det då sett ut som jämförelse med idag. En vidare tanke är då att förarna redan på den tiden kanske inte ens hade bemödat sig med körkort alls. Skillnaden kanske inte hade varit så stor i själva verket. Men det finns det säkert ingen forskning runt.

Sedan skulle det vara lite intressant att veta om dessa som förolyckats och saknat A-behörighet även saknat B-behörigheten. Det är sannolikt samma typ av förare vi talar om som förolyckas både i bil och motorcykel. Vi i motorcykelkollektivet diskuterar saken eftersom vi är måltavla på ett annat sätt än bilisterna. Som bilist behöver vi inte stå tillsvars för den typen av individer på samma sätt.
Nej, den första egentliga djupstudie jag känner till är den från åren 2000-2003, förmodligen föranledd av att andelen omkomna på mc ökade med 60% mellan åren 2002-2004. Tidigare studier kan förvisso finnas men förefaller inte finnas publicerade.

Det är inte osannolikt att en liknande problembild kan finnas bland bilisterna, dock vet jag att andelen omkomna mc-förare som saknar behörighet är markant högre än motsvarande andel bland bilister. Att vi mc-förare tvingas agera/tvätta vår egen byk beror helt riktigt på att det är betydligt enklare för TrV att börja kräva inskränkningar/förbud för en oskyddad trafikantgrupp med så låg andel utfört trafikarbete - och vi är väl ett antal som befarar någon form av dold agenda i denna riktning.

Annars är det svårt att förstå varför man så ensidigt riktar alla ansträngningar för att bygga bort risker för bilister trots att vissa av åtgärderna är direkt farliga för motorcyklister?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top