Javisst är det tekniskt möjligt - från och med i morgon om nu någon skulle vilja.
Men - vem skulle vilja? TrV som i flera år marknadsfört att dödligheten längs vägsträckor med ATK minskat med 20-30% ? Som hävdar, på fullt allvar, att momentan sänkning bara är en myt?!
Skulle inte tro det. Börjar man mäta snitthastighet mellan skåp kommer man endast och allena att redovisa "särintressen", t ex hur fort motorcyklister kör och därigenom belysa vilka ögontjänare vi är...
TrV anser sig förmodligen ha satsat på det vinnande laget - bilisterna. Vi oskyddade trafikanter är ett oskick som det gäller att distansera sig ifrån. För vi kör ju så fort och är ju så snara att praktisera civil olydnad...
Tänkte mer som en del i en studie hur folk verkligen beter sig på kamerasträckorna. Jag tror inte att man får en fullständig bild genom att mäta vid själva utfarterna. Motorcyklister och bilister som vet med sig att risken är minimal att de ska få ett brev hemskickat kan köra förbi skåpen och visa fingret om de så vill på samma sätt som vissa utländska bilar bara låter p-böterna ligga i högar runt bilen. De kommer ändå aldrig få dem skickad till sig i hemlandet.
Saken är att det inte bara är motorcyklister som ökar farten mellan skåpen och agerar ögontjänare. Det gör alla som föredrar ett lite högre tempo på vägarna. Jag tror det skulle bli rätt uppenbart om man nu hade oanmält mätt upp snitthastigheten mellan skåpen längst flertalet kamerasträckor i landet. Man kanske hade sett ett högre procenttal motorcyklister köra riktigt fort, men detsamma hade antagligen gällt bilister med lite pulver under huven som kan utnyttja det mellan skåpen under sommarhalvåret - och milda vintermånader.
På en sträcka utanför stan satte man upp kameraskåp som nu är borta. I samband med skåpen byggdes vägen om (huvudskälet till att det blev färre olyckor). Under alla år både med bil och motorcykel ökade jag farten mellan skåpen och det var jag inte ensam om att göra. Det enda man uppnådde var att folk sänkte farten vid skåpen och det var kanske huvudsyftet eftersom det var utfarter där.
Då kommer nästa dilemma och det är ju det här med att folk drar ner solskydd, sätter upp händer och dylikt och egentligen inte ser något vid utfarterna. Som att köra förbi skåpen med ögonbindel. Det är nog tur att det inte händer olyckor av just den anledningen i utfarterna om nu någon skulle köra ut framför dem. En oidentifierbar motorcyklist med integralhjälm och mörkt visir är säkert mer uppmärksam vid utfarterna än en skyddad bilist som upptäcker lite sent att här var det visst ett skåp igen.
Nu när skåpen är bortplockade på sträckan ovan och jag tror att folk faktiskt är mer uppmärksam vid utfarterna. De slipper ju dra upp handen eller ner solskyddet och gömma sig bakom det. Skulle inte heller förvåna mig om hastigheten mellan skåpen sjunker som följd att risken för manuella kontroller ökar. Dessutom har trafikintensiteten ökat markant. Man borde ha byggt två filer i vardera riktning istället för 2+1. Det har tillkommit villaområden och det kommer att byggas mer i framtiden.
Det enda rätta är egentligen att bygga vägar och sätta gränser som faktiskt folk kan respektera. Det krävs helhetslösningar. Att som idag sänka hastigheterna till 40 km/h i städerna och länga sträckor med 60, 80 och 100 på motorvägstrafikled är ju som att be om att folk ska köra fortare än vad man har skyltat. När trafikintensiteten är hög löser sig dessa problem av sig själv. I gles trafik då är respekten bortblåst. Vägarna var byggda för högre farter från början. Man är för snål för att bygga om dem på riktigt. Ofta väljer man hastighet efter vägens bredd och utformning. Det var helt enkelt förr lättare att att bedöma vilken fart vägbyggarna hade tänkt sig. 50, 70, 90 och 110 sträckor såg ut på ett visst sett. Idag är det omöjligt. Inte underligt att folk beter sig allt mer förvirrat i trafiken. Folk på trafikverket måste vara förvirrade de också med tanke på att de inte verkar ha helhetsbilden klar för sig. Hade man haft det hade man inte behövt plocka fram grävskopan och ta bort diverse nymodigheter för att ersätta dem med något nytt. Det hade varit bättre om man med skattemedel asfalterade folks garageuppfarter. Det hade i alla fall varit något bestående.