Andelen motorcyklar som fångas av fartkameror ökar.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Exakt så resonerar jag så jag skiter fullständigt i dom där kamerorna.
Jag passerade ca 100 st förra året i minst +20 km/h och bara 4-5 st brann av varav 1 var på hojen. Hade ganska exakt 200 km/h när den blixtrade men hade jag vetat att den skulle blixtra så hade jag varit frestad att gasa på. ZX-12´or har rykte om sig och jag vill inte förstöra det :hojraket
Du har inte fattat att ATK mäter din fart även om du inte ser någon blixt?
Tack för att du sabbar för oss som vill ha hojen kvar:arsele
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
ATK-systemet ger "statistik" som ligger till grund för "beslut".

Kombinera med några tomtar enligt bifogade bilder så ska ni se på grejor...


120 är alltid säkert...

Undrar hur många liv man kunde rädda med en spärr.
Alltså på riktigt?
Hur många olyckor / dödsolyckor sker i hastigheter över 120?
Jag gissar på att dom inte står för majoriteten av olyckorna.
Hastighet dödar inte.
Det är räcken, bilister som inte ser sig för, cyklister som far fram som om det inte fanns en morgondag, fyllon och narkomaner, det är vad som dödar.


Jaha. Måste spärren vara DYNAMISK, anpassa sig efter var man är, alltså 30 som max i stad, max 50 i mörker osv... :död

Herrejösses...
http://asikt.dn.se/asikt/debatt/varfor-detta-hyckleri-med-trafiksakerheten/

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag börjar mer och mer luta åt motsatt håll när alla de där hastighetstalibanerna kommer dragandes med sina dumheter, gång på gång, men det är nog mest för att jag är llite motvalskärring.
Fri hastighet, och ta folk på vårdslöshet istället när det är osäkert framfört. Och sluta hälla salt på vägarna.
Folk får fan lära sig köra istället för att snuttefilta sig med staten.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag börjar mer och mer luta åt motsatt håll när alla de där hastighetstalibanerna kommer dragandes med sina dumheter, gång på gång, men det är nog mest för att jag är llite motvalskärring.
Fri hastighet, och ta folk på vårdslöshet istället när det är osäkert framfört. Och sluta hälla salt på vägarna.
Folk får fan lära sig köra istället för att snuttefilta sig med staten.

Så långt är nog många med dig men ska vi köra den demokratiska vägen eller gå via väpnad revolution?
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.










Bil, bilar, bil.

Trafiksäkerhetsdebatten - i den mån den ens finns, handlar uteslutande om bilar. ...och hastigheter.


Så, vi behöver inte bry oss då...?
Jo, mer än någonsin! Därför att den rudimentära trafiksäkerhetsdebatt som trots allt ibland bubblar upp bara har två infallsvinklar: Hastighet, och bilar.

That's it!

...och skall trafiksäkerhetsdebatten någon gång omfatta även oss motorcyklister, så tar man den allmänna filten av bilresonemang samt hastighetstalibanism och breder ut över oss med.
"Om vi bara höll hastighetsgränserna skulle allt ont försvinna..."

Åkaaaay...?

I en modern bil överlever i dag de flesta en frontalkrock i 70 km/h – för ca 40 år sedan var det höga dödstal redan i 50 km/h. Det är bra! Bilarna har blivit mycket säkrare.


I vilken fart överlever vi oskyddade trafikanter en frontalkrock?
Vad är en "säker hastighet" för oss? 70? 50? 30....? Om vår antagonist laddar på i sina säkra 70 km/h - överlever vi då?


Trafiksäkerhetsdebatten MÅSTE resas från den infantila hastighetsnivån!
Hastighet är lättare att mäta och övervaka än trafikbeteende och attityder - men vem säger att trafiksäkerhetsarbete skall vara enkelt? Se till att återupprätta polisens närvaro på vägarna, och backa upp deras arbete med trafikinformation/propaganda i media.

Varken vi, cyklister eller fotgängare är betjänta av att bilister inte kan köra fortare än 120 - vi dör i betydligt mycket lägre än hastigheter än så.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Så långt är nog många med dig men ska vi köra den demokratiska vägen eller gå via väpnad revolution?
Den demokratiska vägen?

Du menar väl majoritetens tyranni eller hur? Där hoper av mer eller mindre intellektuellt bemedlade massor vallas runt av de makthungriga mot det mål som för stunden ser ut att ge bäst opinionssiffror?:va

Om man sen verkligen åstadkommer något är mer eller mindre helt oviktigt så länge man får behålla jobbet, förlåt, blir omvald nästa gång, igen.:brinnerup

Glöm inte bort att de milt uttryckt överbetalda 349 i riksdagshuset + all departementspersonal inkl. sakkunniga, alla har mer gemensamt med varandra oavsett officiell politisk färg än med någon de påstår sig företräda. :fakta
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det här är lite av en låtsasdebatt en gång skapad av SMC där konstgjord skrämselpropaganda används gång på gång för att göra oss till "goda" samhällsmedborgare.
Farhågorna som många målar upp här så som att om vi kör för fort vid fartkameror kommer vi inte längre få köra motorcykel i framtiden, vi kommer få registreringsskylt fram, vi kommer få ägaransvar m.m. är enbart kvalificerat skitprat SMC en gång konstruerade för att vi andra skulle lösa SMCs legitimitetsproblem hos myndigheterna. Och denna gång är det dags för oss att återigen slänga på oss slängkapporna och hjälpa SMC, och vad kommer vi att få tillbaka? Vi kommer belönas med att få höra hur duktiga SMC är på att rädda oss........ :zpy
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det här är lite av en låtsasdebatt en gång skapad av SMC där konstgjord skrämselpropaganda används gång på gång för att göra oss till "goda" samhällsmedborgare.
Farhågorna som många målar upp här så som att om vi kör för fort vid fartkameror kommer vi inte längre få köra motorcykel i framtiden, vi kommer få registreringsskylt fram, vi kommer få ägaransvar m.m. är enbart kvalificerat skitprat SMC en gång konstruerade för att vi andra skulle lösa SMCs legitimitetsproblem hos myndigheterna. Och denna gång är det dags för oss att återigen slänga på oss slängkapporna och hjälpa SMC, och vad kommer vi att få tillbaka? Vi kommer belönas med att få höra hur duktiga SMC är på att rädda oss........ :zpy

Du har endera insikter och kunskaper som vi andra inte har eller så....trollar du vilket iofs kan vara kul ibland eller så...:krama

Är du gudomligt godtrogen som tydligen inte vill se|tro|förstå|inse|något annat mindre kul på samma tema att det i barnens|trafiksäkerhetens|genus|ngt annat kort i kortlekens namn kan komma att göras inskränkningar, helt godtyckliga sådana som drabbar godtycklig minoritetsgrupp. Motorcyklister är en sådan. Tillräckligt stor ansamlad mängd dumhet går inte skilja från ren och skär illvilja och ondska. :fakta

Jag måste bara fråga...tycker du att någon från SMC har varit dum mot dig? Eller kanske inte varit sådär värst imponerade av dina förmågor en förmiddag på Gelleråsen utan fått dig att förstå: Du har nog en hel del kvar att lära?
 

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Påskallavik
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Trafiksäkerhetskameror.... Bullshit! Kassa-ko möjligtvis.

Trafiksäkerheten måste ökas markant av folk som fäller ned solskydden, så de knappt ser en meter framför motorhuven? Finns undersökning/studie på det?

Själv slår jag gärna av tempot med hojen när jag kör förbi. Ganska onödigt att reta upp myndigheter i onödan. Med bilen ligger jag sällan i riskzonen, då min bil är slö och jag kör som en "gubbe i keps"... :crash

För övrigt skulle det vara intressant att läsa om någon studie gjorts gällande trafiksäkerhet. Jag vill att de jämför kameror för övervakad hastighet eller investering i att bygga säkrare vägar, vilken som varit mest lönsam och som kommit till nytta gällande personskador etc. Jag tänker de bötesbelopp som staten får in kontra personskador?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Den demokratiska vägen?

Du menar väl majoritetens tyranni eller hur? Där hoper av mer eller mindre intellektuellt bemedlade massor vallas runt av de makthungriga mot det mål som för stunden ser ut att ge bäst opinionssiffror?:va

Om man sen verkligen åstadkommer något är mer eller mindre helt oviktigt så länge man får behålla jobbet, förlåt, blir omvald nästa gång, igen.:brinnerup

Glöm inte bort att de milt uttryckt överbetalda 349 i riksdagshuset + all departementspersonal inkl. sakkunniga, alla har mer gemensamt med varandra oavsett officiell politisk färg än med någon de påstår sig företräda. :fakta

Det låter som att du tror väpnad revolution är vägen framåt
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Du har inte fattat att ATK mäter din fart även om du inte ser någon blixt?
Tack för att du sabbar för oss som vill ha hojen kvar:arsele

Nej, det gör de inte. Blixt används alltid, även dagtid, för att få bort himlens reflexer i framrutan som annars försvårar identifikationen av föraren.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har redan skrivit detta men:

- Jag har inte påstått att jag har "rätt", enbart delgivit min åiskt
- Jag är ingen värstingrebell som lägger bombrepor varje dag. Faktum är att det mesta hojåkandet numer sker på crossbanan (fri fart, men jag är långsam...)

Det jag hänger upp mig på är att SH växt från ett trevligt gäng gasglada personer till ett tvärsnitt av samhället. Därmed följs varje "bombrepa"- inlägg upp av en betydligt längre moraldebatt. Det börjar kännas som debatten mellan "The judean peoples front" och "The peoples front of Judea"...

Jovisst. Men jag håller inte med.
Det handlar inte om moraliserande.
Det handlar om att det väl inte är någon av oss som vill till framtidsvisionen att motorcyklar automatiskt anpassar topphastigheten till gällande hastighetsbegränsning. Eller att bågen är försedd med en GPS tracker som automatiskt skickar uppgifter om att jag kört 91 på 90 väg till en server som genererar en böteslapp. Eller ägaransvar för fortkörning eller något annat lika dumt.

För att slippa dom inskränkningarna så är det kanske en bra idé att välja att gasa på där man inte stör så många och där riskerna med gasandet är relativt sett mindre.

Varje gasning förbi en fartkamera och varje upplagd film där man filmat sin bombarrepa är inget annat än ett tydligt bevis till våra lagstiftande instanser att det finns ett problem och då kommer dom att ge sig på att försöka "lösa det" med diverse mer eller mindre begåvade inskränkningar och regleringar kring vår hobby.

Dom flesta av oss gillar att gasa lite då och då men om man vill fortsätta med det så kan det vara en bra idé att inte göra det på ett sätt som sticker onödigt mycket i ögonen på myndigheterna.
Dvs var lite taktisk.

Gasa gärna men gör det inte framför fartkamerorna, lägg inte upp filmer som bevisar att du gasar som en tok ibland och dra för guds skull inte i 200 på bakan förbi riksdagshuset för då kommer en hårdare reglering av vår hobby som ett brev på posten.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Så är det förstås, även om åtminstone exemplen du tar upp alla handlar om en körkortsindragning som i såna fall drabbar samma individ som den som gjort fel i något sammanhang. Problemet uppstår när man släpper beviskravet på vem som framfört fordonet. Nu tror jag iofs vissa politiker och myndigheter ändå inte är främmande för att kombinera ägaransvar med någon form av pricksystem för att göra kopplingen till körkortsindragning något mildare och få acceptans för det. Tre fortkörningar och bilägaren blir av med körkortet, oavsett vem som kört. Varför inte låta försäkringsbolagen ta del av uppgifterna också när vi ändå håller på, så kan vi "svälta ut" motorcyklisterna med höga premier istället. Vi skall inte öppna den där burken som sagt. ;)

Nej. Så är det ju. Ett ägaransvar för fortkörningar kan ju teoretiskt sett i förlängningen resultera i att eftersom du gärna lånar ut ditt fordon till någon som kör som en tok så kan man ifrågasätta din lämplighet som körkortsinnehavare och då skulle du kunna få indraget körkort för att polaren som lånade din hoj körde lite fort förbi kameran. Och det är ju inte något önskvärt scenario alldeles oaktat att det nog faktiskt inte är hastigheten som är det allra största problemet i allmänhet ute på vägarna. Det är snarare folk som är ute och kör utan att faktiskt köra som är det största problemet vilket visar sig i filbyten mm utan körriktningsvisare eller ens en snabb koll i backspegel och en massa andra dumheter.

Höromveckan höll jag exempelvis på att bli påkörd av en snubbe inne i ett villaområde för att han tittade på mobilen istället för på vägen. Hur lämpligt det är inne i ett villaområde fullt med barnfamiljer kl 17 behöver väl knappast diskuteras.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej, det gör de inte. Blixt används alltid, även dagtid, för att få bort himlens reflexer i framrutan som annars försvårar identifikationen av föraren.

Radarn i kameran är alltid påslagen och samlar in statistik dygnet runt på antalet fordon som passerar i olika fordonsklasser och hur fort alla kör så att man får en total statistik på hur många av alla fordonsslag som passerat i vilken hastighet under vilken del av dygnet.
Däremot är kameran bara påslagen under kanske 2-3 minuter / dygn.

Men om du passerar på din motorcykel så registrar den att en motorcykel passerat oavsett om den dessutom tagit en bild eller inte.

du kan verifiera det genom att testa med en radarvarnare. Den kommer att varna för varenda kameraskåp även om kameran inte är på.
Jag hade en förut men jag skrotade den för det infernaliska pipandet hela tiden blev för djävla stressande.
Och ja. Jag vet att radarvarnare inte är lagliga men som sagt. Jag har den inte kvar längre.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag tar mig rätten att vara Besserwisser här. Jag har jobbat med utveckling av fordonslagkrav i ett antal år och 2007/46/EU och General Safety Regulation har inte ett skit med streetracing att göra. Lika lite som LEVIII eller Tier3 (USA) egentligen tillåter modifiering av emissioner eller att IWVTA kommer förändra situationen i t.ex Japan. Vill du fortsätta debatten? :krama

Jag har en självlysande klocka som jag skulle kunna visa
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det låter som att du tror väpnad revolution är vägen framåt
Med mindre än att mellon och farmen läggs ner och att Carola portas från SVT så lär väl Svensson inte kunna resa sig tillräckligt mycket ur soffan för att det skall vara möjligt att göra "tummen ur".:brinnerup

Bröd och skådespel för att passivisera massorna funkar fortfarande finfint. :fakta

Väpnad revolution? Med folk som tror att "docu-såporna" är på riktigt? Skulle inte tro det.

Dessutom så har väl numera även män i största allmänhet en högst vag uppfattning om vilken som är den affärsmässiga ändan på valfritt handeldvapen. Skulle de till äventyrs kunna peka i den något så när rätt riktning så håller de väl bössan som en sån där där "gangster"...på sned....
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Radarn i kameran är alltid påslagen och samlar in statistik dygnet runt på antalet fordon som passerar i olika fordonsklasser och hur fort alla kör så att man får en total statistik på hur många av alla fordonsslag som passerat i vilken hastighet under vilken del av dygnet.
Däremot är kameran bara påslagen under kanske 2-3 minuter / dygn.

Men om du passerar på din motorcykel så registrar den att en motorcykel passerat oavsett om den dessutom tagit en bild eller inte.

du kan verifiera det genom att testa med en radarvarnare. Den kommer att varna för varenda kameraskåp även om kameran inte är på.
Jag hade en förut men jag skrotade den för det infernaliska pipandet hela tiden blev för djävla stressande.
Och ja. Jag vet att radarvarnare inte är lagliga men som sagt. Jag har den inte kvar längre.

Helt rätt att radarn är påslagen, men ingenting lagras om du inte kör för fort eftersom det inte är lagligt om ingen lagöverträdelse begåtts.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Helt rätt att radarn är påslagen, men ingenting lagras om du inte kör för fort eftersom det inte är lagligt om ingen lagöverträdelse begåtts.

Inget foto lagras som kan identifiera dig, nej, men statistik om samtliga fordon som passerat och deras hastighet sparas.

Trafiksäkerhetskamerans mätsystem innehåller teknik som kan mäta trafikflöden och registrera tid och hastighet för förbipasserande fordon även när den inte är aktiverad. Denna information blir underlag i trafiksäkerhetsarbetet som kommer alla trafikanter tillgodo.

http://www.trafikverket.se/resa-och...eror/Hur-fungerar-det/Trafiksakerhetskameran/
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top