Anders Andersson ?

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Håller på och läser boken "Just Joey" historien om Joey Dunlop.
I boken står det en del om svensken Anders Andersson.

Nån som vet vem det är/var och om det finns nått att läsa om honom ?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
P@trik skrev:

Är du helt historielös?! Anders Andersson var en oerhört framgångsrik Superbikeförare för Suzuki i mitten/slutet av 80-talet. Gjorde mycket för att lansera "GSX-R" i Sverige.

Last edited:

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Hoj
-
Nyteknik skrev:
Är du helt historielös?! Anders Andersson var en oerhört framgångsrik Superbikeförare för Suzuki i mitten/slutet av 80-talet.
Idag tror jag att han jobbar för Öhlins.
Kommer från metropolen Laxå.

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
...
P@trik skrev:

Ja han har gjort en massa resultat i superbike SM(titlar men jag minns inte när, men sent 80-tal,VM(typ Cralle tog väl över svensk rollen i VM efter Anders Andersson),Endurance(ihop med Per Jansson på Suzuki).Testförare åt Öhlins,vet inte om han är det längre men har iallafall varit det i flera år. :tummenupp

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Är fan kass på att googla men han ska tydligen vara med i nästa nummer av bike.

Ifrån bikes hemsida om kommande nummer.

"Legenden GSX-R 1100
Legendariske Suzuki GSX-R1100 -86 har fortfarande en plats i våra hjärtan, även om utvecklingen nu till slut sprungit ifrån den. Vi jämför den ursprungliga med nya Suzuki GSXR1000 på Gelleråsen. Niklas, Jerker, Janne Leek och roadracinghjälten Anders Andersson minns..."

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
Daytona 955i
Lite Skärpning va!!
Ni pratar om en av sveriges absolut snabbaste rejsförarare som på åttitalet var rejält rejält framgångrik, oftast på Suzuki o i VM sammanhang behjälpt av Per Jansson. Googla på endurance WM, Bol D'or. Dunderklumpen borde också funka som sökord. Eller Öhlins......

edit: banne mig om han inte tog över Sköldens EMvinnar RG 500 o vann i sitt första tvåtaktsSMrejs, eller va de EM på Åsen?

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
P@trik skrev:
Är fan kass på att googla men han ska tydligen vara med i nästa nummer av bike.

Ifrån bikes hemsida om kommande nummer.

"Legenden GSX-R 1100
Legendariske Suzuki GSX-R1100 -86 har fortfarande en plats i våra hjärtan, även om utvecklingen nu till slut sprungit ifrån den. Vi jämför den ursprungliga med nya Suzuki GSXR1000 på Gelleråsen. Niklas, Jerker, Janne Leek och roadracinghjälten Anders Andersson minns..."

Det låter onekligen riktigt spännande! :)

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
AI skrev:
Dubbel Anders jobbar fortfarande på Öhlins och är fortfarande helt klart en av Sveriges absolut bästa testförare! Har nog också rekord gällande antal totalt körda varv på gelleråsen!

Jag tycker det är jäkligt synd att Öhlins är så anonyma i Sverige. Att ens hemmamarknad kan vara för liten för att man ska bry sig om att visa sig där. Visst hade det varit fräckt om de skrytit lite om sina framgångar. All publicitet och uppmärksamhet kring motorsport är bra så svenssons får upp intresset igen! Och att de pushat lite för sina testförare. Skitfräckt ju! De kunde kanske varje år bjuda in till en bandag där man förutom tips och tricks kunde få träffat lite stjärnor, nya som gamla.

Jag kanske har fel om deras anonymitet. Men om det inte syns, så finns det inte heller.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Pålle skrev:
Jag tycker det är jäkligt synd att Öhlins är så anonyma i Sverige. Att ens hemmamarknad kan vara för liten för att man ska bry sig om att visa sig där. Visst hade det varit fräckt om de skrytit lite om sina framgångar. All publicitet och uppmärksamhet kring motorsport är bra så svenssons får upp intresset igen! Och att de pushat lite för sina testförare. Skitfräckt ju! De kunde kanske varje år bjuda in till en bandag där man förutom tips och tricks kunde få träffat lite stjärnor, nya som gamla.

Jag kanske har fel om deras anonymitet. Men om det inte syns, så finns det inte heller.

Jag håller med helt och hållet! Hur många utanför den lilla skaran av insatta mc-nördar vet att vi har världens bästa stötdämpartillverkare i Sverige? :va Vi är alldeles för dåliga på att visa att vi är duktiga på nånting! Som sagt vore det kul, och bra för hela motorsporten, om dom gjorde mer väsen av sig!
Det kanske finns någon från Öhlins här som kan svara på varför dom är så osynliga? :va
Man hör ju mer om Haldex, som också är riktiga doldisar...

MC Doktorn

Guest
Anders Andersson är den mest meriterade svenske SBK föraren vi haft genom tiderna 5:e platsen kommer jag ihågkörde i VM med Yamaha "R7" OW01 750 , var han inte framgångsrik Endurance förare också 86 lr 87? med GSX750R

Enligt rykten fortfarande riktigt snabb på geleråsen.

Ja fifan va gammal man har blivit :död

Pålle

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
AI skrev:
Öhlins exporterar 97% av all försäljning...
Marknadsföringsstrategi by Öhlins.... no comment :D

Tragiskt. Jag antar att företaget går ekonomiskt väldigt bra. Om de hade varit intresserade av att få in en svensk på toppnivå så kanske de kunde instiftat ett stipendium eller nått... (Stiggymotorsport visade ju med dagens resultat att de är på rätt väg, tex. kunde ju Öhlins hjälpt en svensk talang att åka med honom om något år)

/Joakim

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
bgix skrev:
För de som är för unga att minnas och inte finner något på nätet:

Kraftigt uppborrad (14-1500 cc?) och trimmad GSX 1100:a som i övrigt strippats på allt som inte var helt nödvändigt för roadracing, tror inte ens den hade kåpa. Gick ifrån allt rakt fram och lät MYCKET och vackert.

Ingen som har en bild?

Clic! skrev:
... Dunderklumpen borde också funka som sökord...
Jag har tävlat mot Anders Andersson och Dunderklumpen i Superproduction, som klassen för trimmade fyrtaktare hette då.

PS: Det finns en Anders Andersson i Göteborg som också har kört roadracing.

Mam

mam
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
En blå gixxer K6
Anders på Öhlins kan sitt och dunka 9 tider på karlskoga varv efter varv är det inte många som gör...Grymt trevlig och ödmjuk och helt otroligt duktig på sitt jobb..
Öhlins är jättestora men sverige är ju en jätte liten marknad och dom stora pengarna finns i europa, så inte märkligt dom inte lägger kraften här. Dom är ju ett vinstdrivande företag så...
Men vi har ju Jocke nu som kan öhlins grejerna och är med på racen, honom ska vi stödja! :tummenupp

Pålle

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
AI skrev:
...är ni säkra på att Öhlins INTE hjälper svenska talanger!!??

Nej, givetvis skulle jag bli glad om så var fallet. Avslöja lite nu då! Jag vet att DU vet...
Handlar det om cross eller enduro bryr jag mig inte.. Och sålänge det handlar om materialsponsring blir jag inte heller exhalterad. Nej, en påse pengar är vad som behövs om man inte har en rik farsa.

Och om man nu gör något, visa det då för fan! Släng ut en pressrelease, och jobba med det så svenssons fattar att sporten existerar. Det är inte Öhlins som ska betala alla framtida satsningar (som förmodligen ska generera pengar till Öhlins) utan företag med ägare som tittar på sportnytt och läser DN...

/Joakim

Last edited:

Pålle

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
AI skrev:
I know nooothing... :va :D :D :D

You´re full of shit!

Jag la till lite text också, du kan väll skicka det vidare till marknadsavdelningen på Öhlins. Du kan säkert adressen...

/Joakim

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Pålle skrev:
You´re full of shit!

Jag la till lite text också, du kan väll skicka det vidare till marknadsavdelningen på Öhlins. Du kan säkert adressen...

/Joakim
Jag håller med dig. Öhlins borde göra mer för unga förare i Sverige och om de nu gör det så borde de promota det bättre. Stålarna lär väl inte saknas.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...