Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Inte ens Apples signaturgrej att sätta ett "i" före produktnamnet är nytt, här har du orginalet till det:
compaq.jpg

Har en sån Ipaq här :D

Väldigt användningsbar..

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Så fortsätter vi android vs iphone här och inte i ipad tråden..

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
du kan inte seriöst säga att wp7 skulle vara ngt bra ?
har du supit,slagit huvudet ???? säker på att du mår bra ??

det är rätt tydligt att du inte använt det :) självklart fattas där grejer, speciellt språkstöd och äkta tillgång till marketplace, "multitaskingen" behöver uppgraderas till att vara äkta osv, men överlag så är det faktiskt riktigt grymt :) det är inte mycket jag rört min iphone sen i december faktiskt.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Du missar poängen Jens, på en iPad/iPhone funkar allt som man vill att det ska göra och man slipper lägga tid på att ladda hem egna tangentbord och massa annat skit som var kul när man var 23 och komponerade sina egna ringsignaler :)

Nä, det gör det faktiskt inte. Det fungerar på det sättet som Apple tänkt det, men det är inte det smidigaste i alla lägen. Att ringa en kontakt i "ringa"-appen är inte så enkelt, Androids caller är milsvida bättre, men ni kan inte byta den mot något annat, det kan vi. Att byta tangentbord om man vill ha ÅÄÖ med annan ordlista, swype eller någon annan banbrytande teknik tar det 1 minut och i vissa fall lite mindre pengar på kortet.

När du har en HTC så har du följande val (om du inte valt en telefon med väldigt liten skärm, så skiter det sig, QWERTY stående är inte lätt då) så har du en knapp på tangentbordet du trycker på. Där har du flertalet val hur landscape och stående skall se ut. 3 sekunder och så är du klar.

Varför envisas alla iPhones skriva telefonnummer på det amerikanska sättet? Finns ingen förståelse för resten av världen, eller är det "det enda rätta sättet?"

Edit: Såhär ser min telebobo ut på startskärmen.

mikil.png

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Iphonen rockar. Allt funkar, noll strul, att det är hårt styrt, ja och? Jag kan göra allt jag vill, och allt bara fungerar. jag har inte en enda gång känt att apple bromsat mig i mitt användande.

Rent ekonomiskt är den bättre med, det är ~samma kostnad på ett subventionerat köp som de vassare androiderna, ändå kostar den ett par tusen mer.

Andrahandsvärdet på begmarknaden säger sitt med, tvivlar starkt på att androiderna kommer betinga ett par tusen efter ett par år (just för att marknaden svämmar över med modeller).

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ni som har koll och intresse i Apple/Android. Whats the shit numera? Tycker inte det har kommit värst många nya Androidlurar på sistone. Finns ju den där Desitre och nån med extra stor skärm, men när kommer det nåt NYTT?

Vilken lur är det folk går och väntar på? Kommer det nåt nytt intressant snart?
:villbytalur

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Skulle aldrig byta min SGS mot en ajfån.

Vidare är det blott losers som stavar loser med två "o".

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ni som har koll och intresse i Apple/Android. Whats the shit numera? Tycker inte det har kommit värst många nya Androidlurar på sistone. Finns ju den där Desitre och nån med extra stor skärm, men när kommer det nåt NYTT?

Verkar vara en hel del 4G-lurar på väg :)

Så ha is i magen

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC

köp en nexus s om du vill ha en nu, grym hårdvara (nfc :drool), du får även genast det senaste OSet.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Iphonen rockar. Allt funkar, noll strul, att det är hårt styrt, ja och? Jag kan göra allt jag vill, och allt bara fungerar. jag har inte en enda gång känt att apple bromsat mig i mitt användande.

Rent ekonomiskt är den bättre med, det är ~samma kostnad på ett subventionerat köp som de vassare androiderna, ändå kostar den ett par tusen mer.

Andrahandsvärdet på begmarknaden säger sitt med, tvivlar starkt på att androiderna kommer betinga ett par tusen efter ett par år (just för att marknaden svämmar över med modeller).

Det är fantastiskt bra telefoner, inget snack om det. Men att det bara funkar hela tiden oavbrutet asbra - skitsnack!

Dom saknar ganska mycket funktioner som du hade sett som funktionella om du haft dom, men nu finns dom ej och möjligheten finns ej heller.

Sen att synk går via iTunes, haha, vilken skit.

Öppenhet - Ahhhhh.

PS. Min HTC Hero köptes för 4000 och såldes för ca 2000 nyss. 1,5 år gammal.

Edit:
iPhone totalkostnad 9096
Bindningstid
Förhöjd månadsavgift
Kontantpris: 0 kr
Minutpris: 39 öre/min

Desire HD totalkostnad 5496kr

Det skiljer ju fan 3500spänn på dom 2, då har Desire HD större skärm (inte högre upplösning, så kollar man med lupp så..), snabbare processor och mer internminne.

Så om du tar priset på en 2 år gammal iPhone - 3500 spänn så har du priset på Desiren...

Det som blir hett i det närmaste är LG Optimus 2X/Motorola Atrix(säljs inte i Sverige - ingen importör)

LGn har Tegra 2/dubbelkärning processor och en värsting GPU, den är rejält snabb. Den kör fullHD via HDMI-utgången på ex en plasma eller så, du kan om du vill köra bildspel via HDMI på TV/projektor (se video nedan). Helt enkelt utbytbart mellan tillverkarnas "skal" ovanpå Android och "vanilla"/helt "original" Android.
Telefonen börjar säljas om en månad och när till sommaren Android 2.3 kommer farande in i luren kommer den använda båda processorkärnorna paralellt, den är min nästa telefon tror jag.

Bild:
lg-optimus-2x.jpg

Film:
[YOUTUBE-ID]u20xhMywzeA[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]TzPfP-1Vp0Y[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är fantastiskt bra telefoner, inget snack om det. Men att det bara funkar hela tiden oavbrutet asbra - skitsnack!

Dom saknar ganska mycket funktioner som du hade sett som funktionella om du haft dom, men nu finns dom ej och möjligheten finns ej heller.

Sen att synk går via iTunes, haha, vilken skit.

Öppenhet - Ahhhhh.

PS. Min HTC Hero köptes för 4000 och såldes för ca 2000 nyss. 1,5 år gammal.

Edit:
iPhone totalkostnad 9096
Bindningstid
Förhöjd månadsavgift
Kontantpris: 0 kr
Minutpris: 39 öre/min

Desire HD totalkostnad 5496kr

Det skiljer ju fan 3500spänn på dom 2, då har Desire HD större skärm (inte högre upplösning, så kollar man med lupp så..), snabbare processor och mer internminne.

Så om du tar priset på en 2 år gammal iPhone - 3500 spänn så har du priset på Desiren...

Till att börja med, så är det åsikter från mina erfarenheter, så jag undanber mig "skitsnack"...

1. Kostnaden beror på var man handlar, jag behöver 3 av olika anledningar. Same-same kostnad på ett maxat surfabb iphone 4 - desire hd, och det finns inte på kartan att en desire hd betingar samma andrahandsvärde efter bindningstidens slut.

2. Min iphone har *aldrig* strulat. Aldrig. Inte ens tidsbuggarna har jag drabbats av i väckarklockan. :va

3. Jag saknar inget i den. Har inte behov av att ändra tangentbordet, eller fippla med någon annan caller, etc, och jag sköter bankkonton, surfar, mailar, messar, ringer och håller koll på Leksands senaste förlust via appar.

...och skall vi börja ta in byggkvalitet och "feeling" i det hela, då äre' rökt totalt för koreanerna, ur min personliga vinkel då. :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
...och skall vi börja ta in byggkvalitet och "feeling" i det hela, då äre' rökt totalt för koreanerna, ur min personliga vinkel då. :tummenupp

Njae, HTC Legend har rätt hyfsad feeling på själva hårdvaran.

<rant>
Själv tycker jag inte att apples designspråk vad gäller telefoner är speciellt snyggt. Är inte alls förtjust i de rundade hörnen m.m. men det är jag. Min smak delas inte av alla. Eller ens speciellt många för den delen.

Vad gäller systemet i iPhone, när jag testade att fippla runt med en polares tyckte jag att det mest var rörigt. Återigen bara min åsikt. När jag sedan testade Android kände jag mig mer hemma, men tyckte att det var väldigt ofärdigt (var första versionen och en ADP1 jag skaffade).
Tycker fortfarande så sent som version 2.2 att det finns utrymme för förbättringar i Android.
Jag tycker också fortfarande att iOS är rörigt och inte beter sig på ett sätt som passar mig.

Det jag tycker är riktigt tröttsamt är alla fanbois på alla sidor om alla staket som ska hålla på och göra allt till en religiös sandlådedebatt.
Men men, nu är jag bara gnällig. :)
</rant>

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12

XPERIA arc

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Till att börja med, så är det åsikter från mina erfarenheter, så jag undanber mig "skitsnack"...

1. Kostnaden beror på var man handlar, jag behöver 3 av olika anledningar. Same-same kostnad på ett maxat surfabb iphone 4 - desire hd, och det finns inte på kartan att en desire hd betingar samma andrahandsvärde efter bindningstidens slut.

2. Min iphone har *aldrig* strulat. Aldrig. Inte ens tidsbuggarna har jag drabbats av i väckarklockan. :va

3. Jag saknar inget i den. Har inte behov av att ändra tangentbordet, eller fippla med någon annan caller, etc, och jag sköter bankkonton, surfar, mailar, messar, ringer och håller koll på Leksands senaste förlust via appar.

Då börjar vi med maxat surfabb hos:
Telenor:
Desire totalpris: 5496kr
iPhone (nu förändras allt igen :rolleyes:) 9096
Skillnad = 3600kr

Telia:
Desire totalpris 7152kr
iPhone (nu förändras allt igen :rolleyes:) 8342kr
Skillnad = 1200kr

Tre: Surf Max
Desire totalpris 7176
iPhone (nu förändras allt igen :rolleyes:) 9456
Skillnad 2280kr

Blocket, beggad Hero (1,5 år) ca 2000 spänn
Blocket, beggad IPhone 3GS ca ca 3000-3200 spänn.
Skillnad 1000-1500kr.

Så, nej, om man väljer rätt pris från början så blir inte iPhonen billigare heller...

Njae, HTC Legend har rätt hyfsad feeling på själva hårdvaran.

<rant>
Själv tycker jag inte att apples designspråk vad gäller telefoner är speciellt snyggt. Är inte alls förtjust i de rundade hörnen m.m. men det är jag. Min smak delas inte av alla. Eller ens speciellt många för den delen.

Vad gäller systemet i iPhone, när jag testade att fippla runt med en polares tyckte jag att det mest var rörigt. Återigen bara min åsikt. När jag sedan testade Android kände jag mig mer hemma, men tyckte att det var väldigt ofärdigt (var första versionen och en ADP1 jag skaffade).
Tycker fortfarande så sent som version 2.2 att det finns utrymme för förbättringar i Android.
Jag tycker också fortfarande att iOS är rörigt och inte beter sig på ett sätt som passar mig.

Det jag tycker är riktigt tröttsamt är alla fanbois på alla sidor om alla staket som ska hålla på och göra allt till en religiös sandlådedebatt.
Men men, nu är jag bara gnällig. :)
</rant>

Legenden och även Desire HD som har unibodyskal av aluminium (frästa ur ett stycke är fantastiska i byggkvalitet.

Kommer bli finfin, men den är inte det senaste i hårdvaruväg om man är på jakt efter något "nytt". Den ligger i DHD-kapacitet plus HDMI ca.

Risken är ju att SE gör om blundern med uppdateringarna, jag kommer inte våga pga det.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...