Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Har tjackat både iPhone 4 och HTC Desire som jobblurar då pengar inte är en trångsektor här på jobbet. Mina intryck är att iPhone har klart fräschare "touch & feel" medans HTC Desire känns tekniskt bättre. Dvs, det finns ingen som konsekvent är bättre än den andra, det är bara en smakfråga.

Edit: Såhär ser min telebobo ut på startskärmen.

mikil.png

Runksnyggt. Vad är detta och till vilken lur?

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Har tjackat både iPhone 4 och HTC Desire som jobblurar då pengar inte är en trångsektor här på jobbet. Mina intryck är att iPhone har klart fräschare "touch & feel" medans HTC Desire känns tekniskt bättre. Dvs, det finns ingen som konsekvent är bättre än den andra, det är bara en smakfråga.

Runksnyggt. Vad är detta och till vilken lur?

Det är Launcher Pro på vilken Andoidtelefon som helst.

I just detta fallet är det en Desire (ej HD).

Man kan ändra vad som helst i en Android.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
LGn har Tegra 2/dubbelkärning processor och en värsting GPU, den är rejält snabb. Den kör fullHD via HDMI-utgången på ex en plasma eller så, du kan om du vill köra bildspel via HDMI på TV/projektor (se video nedan).

Haha. HDMI i luren. Det känns som något jag veeerkligen kommer ha nytta av :)

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Haha. HDMI i luren. Det känns som något jag veeerkligen kommer ha nytta av :)

Se det såhär:

Det är julafton, du har dina bilder från året i telefonen. Du vill visa mormor. Du kopplar in telefonen på tvn och det ser ut såhär:

[YOUTUBE-ID]xrOYvqeDsyU[/YOUTUBE-ID]

På resan har ni astråkigt pga regn, ingen har sin PC med, du kör ner en Torrent till telefonen och kopplar in i TVn. Eller så har du varit förberedd och har en film på minneskortet (32Gb). Kvaliteten är ju precis lika bra som på en PC/Mac eftersom den spelar upp i 1080.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
iPhone totalkostnad 9096

Desire HD totalkostnad 5496kr

Det skiljer ju fan 3500spänn på dom 2, då har Desire HD större skärm (inte högre upplösning, så kollar man med lupp så..), snabbare processor och mer internminne.

Lite väl vinklat va?
En iphone 16GB med dubbelt så mkt minne som Desire HD 8GB kostar under 6000kr.
https://comviq.se/webbutik/Iphone_4_16GB_Svart
Abonnemang och totalkostnader kan man hitta i alla former och är inte direkt representativt.

Trist att du inte nämner iphones fördelar gentemot Desire HD utan bara det omvända och dessutom förlöjligar den viktigaste, skärmen. Det behövs ingen lupp för att se skillnaden på skärmupplösningen. 800x480 hade väl HTC Touch HD år 2008. Nyskapande!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
På resan har ni astråkigt pga regn, ingen har sin PC med, du kör ner en Torrent till telefonen och kopplar in i TVn. Eller så har du varit förberedd och har en film på minneskortet (32Gb). Kvaliteten är ju precis lika bra som på en PC/Mac eftersom den spelar upp i 1080.
Angående kvalitén på det uppspelade materialet så är 1080i/p ingen garanti för bra bild. Om så vore fallet skulle den billigaste BD-spelaren vara lika bra som den dyraste.

I övrigt håller jag med om det som Gustav skriver, jag har inte heller något behov av att kunna ändra en massa saker, den perioden passerade jag för 10 år sedan. iPhone och iPad har jättebra gränssnitt enligt mig och de passar mig perfekt. Android känns rörigt men det är så klart en vanesak.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Angående kvalitén på det uppspelade materialet så är 1080i/p ingen garanti för bra bild. Om så vore fallet skulle den billigaste BD-spelaren vara lika bra som den dyraste.

I övrigt håller jag med om det som Gustav skriver, jag har inte heller något behov av att kunna ändra en massa saker, den perioden passerade jag för 10 år sedan. iPhone och iPad har jättebra gränssnitt enligt mig och de passar mig perfekt. Android känns rörigt men det är så klart en vanesak.

Om kvaliteten på videon är bra så blir resultatet bra. Det är inte nörd-hi-fi standard såklart, men det behöver jag knappast i dessa fall.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag hoppas på att Android 3.0 till slut är finkammad och har en känsle av kvalite. Just nu ger inte Android 2.2 en känsla av robusthet. Det är lite ologiskt placerade menyer, eller snarare det finns inget logiskt flöde för hur allting fungerar och var allting är. iPhone må kännas tråkig, men vet vad som levereras och det funkar typ alltid! En känsla av kvalite jag behöver för att vara nöjd. Orkar man med att mickla och "fixa", så är Android en fräsch fläkt då vissa saker är bra. Men min 4 med spräckt glas byts inte till Android förrän jag 3.0 kommer ut och en snabbare hårdvara och slankare telefon. Tror Samsung har något på väg ut i vår... kanske det vore av intresse.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Lite väl vinklat va?
En iphone 16GB med dubbelt så mkt minne som Desire HD 8GB kostar under 6000kr.
https://comviq.se/webbutik/Iphone_4_16GB_Svart
Abonnemang och totalkostnader kan man hitta i alla former och är inte direkt representativt.

Trist att du inte nämner iphones fördelar gentemot Desire HD utan bara det omvända och dessutom förlöjligar den viktigaste, skärmen. Det behövs ingen lupp för att se skillnaden på skärmupplösningen. 800x480 hade väl HTC Touch HD år 2008. Nyskapande!

Ok, vi kör väl pris utan abb, lättare att jämföra

iPhone 16GB, billigast enl pricerunner: 6990 (i sverige)
Desire HD 4481
Skillnad = 2509kr. Den kvarstår.

Vi lägger till en till, LG Optimus 2X, den har nästa generations programvara och så. 4800kr. Skillnad nästan lika stor. Denna har en IPS-display motsvarande iPhone, men med upplösning 480x800 WVGA, ska bli spännande att se denna jämte iPhones, jag tror personligen bara att högre upplösning skapar mer börda för GPUn.

Upplösning är nästa grej som egentligen inte gör mycket mer än belastar GPUn väldigt mycket, det krävs mer att flyta högre upplösning. Kvaliteten på skärmarna har mer med ljuskänslighet och kontraster att göra.

Jag hoppas på att Android 3.0 till slut är finkammad och har en känsle av kvalite. Just nu ger inte Android 2.2 en känsla av robusthet. Det är lite ologiskt placerade menyer, eller snarare det finns inget logiskt flöde för hur allting fungerar och var allting är. iPhone må kännas tråkig, men vet vad som levereras och det funkar typ alltid! En känsla av kvalite jag behöver för att vara nöjd. Orkar man med att mickla och "fixa", så är Android en fräsch fläkt då vissa saker är bra. Men min 4 med spräckt glas byts inte till Android förrän jag 3.0 kommer ut och en snabbare hårdvara och slankare telefon. Tror Samsung har något på väg ut i vår... kanske det vore av intresse.

2,3 är ju släppt. 3.0 kommer primärt till Tablets framåt våren. Det kommer tids nog till telefoner med, men det kommer dröja ett tag.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Desire HD 4481

Iphone 4 32GB hos telia kostar 250:-/mån (24mån) = 6000kr

Hos 3 ingår den i abbet

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Iphone 4 32GB hos telia kostar 250:-/mån (24mån) = 6000kr

Hos 3 ingår den i abbet

Inte på hemsidan

iPhone 4 32 GB

Videosamtal, multitasking, gyro, videokamera med hd-inspelning och en helt ny processor. Och då har vi inte ens nämnt den nya designen. iPhone 4 är den vassaste och snyggaste upplagan av Apples succémobil hittills.
Använd flera program samtidigt med multitasking
Videokamera med hd-inspelning
5-megapixelkamera med led-blixt
Högupplöst och tålig Retina-skärm
Spotify i mobilen ingår i ett år
- värde 1188 kr.
Du får all världens musik direkt i mobilen när du köper den med ett mobilabonnemang och mobilsurf i 24 månader. Erbjudandet gäller t.o.m. 23/1 2011.

iPhone 4 är den senaste generationens iPhone-mobil med multitasking, videosamtal och den mest högupplösta skärmen i en mobiltelefon någonsin; fyra gånger skarpare bild än iPhone 3GS. Spela in och redigera hd-filmer med den nya videokameran, ta detaljerade bilder med 5-megapixelkameran med inbyggd led-blixt och använd flera program samtidigt med den smidiga multitask-funktionen.

Erbjudandevillkor
Funktioner och egenskaper
Minsta totalkostnad är 8352 kr.

Leveranstid 2-3 veckor
Vid beställning här på telia.se hamnar din order i en kö. Efter max 5 dagar från att du beställt kommer ett sms eller e-postmeddelande med ditt ordernummer. Med hjälp av detta kan leveransstatus bevakas och du får löpande information via sms eller epost från Telia när vi har ny leveransinformation. Du kan även själv följa din orderstatus via www.telia.se/leverans »

Telefon
Engångsavgift Månadsavgift
iPhone 4 32 GB - Svart 0 kr 250 kr

Abonnemang
Engångsavgift Månadsavgift
Telia Mobil Prata på med Mobilsurf 0 kr 98 kr

Telia Mobil Till vänner med Mobilsurf 0 kr 98 kr

Telia Mobil Max 25 med Mobilsurf 0 kr 98 kr

Välj bindningstid: Välj månadsavgift:

Erbjudande
Engångsavgift Månadsavgift Kampanj
Telia Spotify Premium - 0 kr/mån i 12 mån, därefter 99 kr/mån 0 kr 99 kr 0 kr

Summa:
Engångsavgift: 0 kr
Månadsavgift: 348 kr

3:

http://tre.se/Privat/Abonnemang1/Abonnemang/?keep=true

Där kostar det väl typ:

ABONNEMANG
3Surf Plus i 24 mån.199 kr/mån
Total abonnemangskostnad199 kr/mån
MOBIL
Apple iPhone 4 32 GB 99 kr/mån
+1295 kr

TOTALPRIS PER MÅNAD: 298 kr/mån
ENGÅNGSAVGIFT PÅ
FÖRSTA FAKTURAN:1295 KR

eller

Bindningstid:18 mån.24 mån.
ABONNEMANG
3Surf Max i 24 mån.299 kr/mån
Total abonnemangskostnad299 kr/mån
MOBIL
Apple iPhone 4 32 GB0 kr/mån
+495 kr

TOTALPRIS PER MÅNAD: 299 kr/mån
ENGÅNGSAVGIFT PÅ
FÖRSTA FAKTURAN:495 KR

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varför är det alltid sant när någon säger att iPhone har mer logiska menyer, men alltid fel när någon säger att Android är mer logiskt?

Det är ju bara personliga preferenser.

Skillnaden är att i Android är man inte låst utan kan ändra så det blir som man vill ha det.

Pensionärer som är rädda för att knappa bort sig kan jag förstå att dom gillar att det aldrig går att ändra något, men vanligt vuxet folk som inte är totalt otekniska kan väl själva ta ansvar för att ändra/inte ändra saker på sin telefon?

Vad är nästa steg, bilar utan inställning på stolarna, " det är så bra som det är, jag känner inget behov av att ändra något och jag riskerar inte helt plötsligt att sitta för långt bak för att jag har råkat ändra justeringar"

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4

Desire HD 4481
Detta börjar bli löjligt, hade du ens klickat på länken jag skrev i mitt förra inlägg (det kanske du gjorde, men inte brydde dig) så hade du sett att den kostar 5899kr utan abb.

Inte på hemsidan
Hos Telia kostar 16GB 200 kr i förhöjd månadsavg i 24 mån, vilket blir 4800kr. En 32GB har en förhöjd månadavg på 250 kr, vilket mycket riktigt blir 6000kr.
Abb och mobilsurf har man väl och betalar för annars också.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Vad är nästa steg, bilar utan inställning på stolarna, " det är så bra som det är, jag känner inget behov av att ändra något och jag riskerar inte helt plötsligt att sitta för långt bak för att jag har råkat ändra justeringar"
Gissar att du åker runt i en gammal 142:a där du minsann kan byta till nästan vilken förgasare du vill när som helst. Inte alls så där bökigt som på nya bilar där man måste lämna in den på verkstaden för att justera insprutningen :D

Angående Android 3 (Honeycomb) läste jag att de kanske ska släppa 2.4 (Icecream) först. Hur som helst ska det bli intressant att se när det fantastiska 3.0 kommer och drar ner brallorna för Apple på tabletmarknaden. ALLA kommer att vilja ha en tablet där de själva kan ändra allt... :rolleyes:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Gissar att du åker runt i en gammal 142:a där du minsann kan byta till nästan vilken förgasare du vill när som helst. Inte alls så där bökigt som på nya bilar där man måste lämna in den på verkstaden för att justera

Näe, jag har bil med insprutning, men jag kan justera stolarna, backspeglarna och mycket annat...

Jag antar att du har din motorcykel i exakt det skick den lämnade fabriken också, för varför ska man byta ut avgassystem och hålla på att ändra saker...

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Detta börjar bli löjligt, hade du ens klickat på länken jag skrev i mitt förra inlägg (det kanske du gjorde, men inte brydde dig) så hade du sett att den kostar 5899kr utan abb.

Hos Telia kostar 16GB 200 kr i förhöjd månadsavg i 24 mån, vilket blir 4800kr. En 32GB har en förhöjd månadavg på 250 kr, vilket mycket riktigt blir 6000kr.
Abb och mobilsurf har man väl och betalar för annars också.

Jag ber om ursäkt, missade länken. Är telefonen operatörslåst vid det priset? Hittar nämligen ingen info om det.

Jo, du betalar 6000 spänn + subventionen för telefonen. Om vi räknar total månadskostnad i båda fallen blir skillnaden mycket stor (förhöjd + abb)

Men det är värt det för dom som vill ha den, däremot lurar ingen i mig att det blir billigare i slutändan, det blir ungefär samma eller visst övertag för en Android.

Gissar att du åker runt i en gammal 142:a där du minsann kan byta till nästan vilken förgasare du vill när som helst. Inte alls så där bökigt som på nya bilar där man måste lämna in den på verkstaden för att justera insprutningen :D

Angående Android 3 (Honeycomb) läste jag att de kanske ska släppa 2.4 (Icecream) först. Hur som helst ska det bli intressant att se när det fantastiska 3.0 kommer och drar ner brallorna för Apple på tabletmarknaden. ALLA kommer att vilja ha en tablet där de själva kan ändra allt... :rolleyes:

Nä, alla vill inte ha. Många vill ha valfrihet. Många vill ha fler användningsområden för sin produkt. Många vill ha mer prestanda. Många vill kunna välja många saker.

Hos Apple är man inte lika benägen att leverera detta. Det är väl pudelns kärna och det är tur att många "är som du" Sandis, gamla och nöjda ;)

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Hos Apple är man inte lika benägen att leverera detta. Det är väl pudelns kärna och det är tur att många "är som du" Sandis, gamla och nöjda ;)
Appels filosofi är väl att användandet ska vara så enkelt och problemfritt som möjligt. En nackdel med det är, i mångas ögon, att plattformen blir mer låst och man kan inte leka runt som i tex Linux eller Android. Det Apple lever på är att de är trendsättare (sen kan Android-folket visa upp gamla mobilen från 1998 om de vill) och skapar produkter som folk vill ha, enkla och snygga.

@GuW: Det var inte jag som började den larviga jämförelsen med bilar men du missar liksom poängen. Klart att alla vill kunna hitta en bra körställning och att man ska kunna ändra vissa personliga saker på en bil men det är inte riktigt samma sak som att jag inte kan designa min egen startskärm på en telefon.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Jag ber om ursäkt, missade länken. Är telefonen operatörslåst vid det priset? Hittar nämligen ingen info om det.

Jo, du betalar 6000 spänn + subventionen för telefonen. Om vi räknar total månadskostnad i båda fallen blir skillnaden mycket stor (förhöjd + abb)

Men det är värt det för dom som vill ha den, däremot lurar ingen i mig att det blir billigare i slutändan, det blir ungefär samma eller visst övertag för en Android.
Jag har inte försökt lura dig att det är billigare, men du pratade om priser uppåt 9000kr och prisskillnader på 3500kr...

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Skillnaden är att i Android är man inte låst utan kan ändra så det blir som man vill ha det.

...det är ju så att telefonen redan kan göra det jag vill, och jag har inga problem med att vissa saker ser ut, eller fungerar på vissa sätt, jag väljer att acceptera det.

Och jag prioriterar strulfrihet och enkelhet före fippel, speciellt på en telefon som jag använder rätt friskt som livlina dagligen ( :internetberoende ).

Jag kunde inte bry mig mindre om det finns någon annan caller, eller om det vore frääääsigt att se kalendern på skärmen när man plockar upp en låst lur. Etc.

Den är skönt befriande från fippel & meck, och jag är annars inte alls främmande från sådant, men just när det kommer till telefonen är jag *kraftigt* allergisk mot just sådant (och det är ett arv från htc/wm-eran...), så jag föredrar helt klart less is more-approachen med låst miljö. :fakta

/J

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...