Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Om ett år så kommer Apple vara ordentligt omkört av Android. Inte nog med att de slår Apple i försäljning av plattor/telefoner, utan utvecklarna av appar kommer att prioritera Android vilket kommer att få Apples produkter att falla ännu mer i popularitet.

You heard it here first! :banana

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Om ett år så kommer Apple vara ordentligt omkört av Android. Inte nog med att de slår Apple i försäljning av plattor/telefoner, utan utvecklarna av appar kommer att prioritera Android vilket kommer att få Apples produkter att falla ännu mer i popularitet.

Ohh, can I touch your hand? :tungan

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet

Kaxigt, men osannolika förutsägelser behövs också :tummenupp

Om du ska stå för dina ord kan du väl skriva ner här vilka saker du menar kommer att bevisa din förutsägelse, eller?

Android har ju verkligen hängt med i surfplatteracet och gödslat marknaden med bra produkter som folk gillar 1 år efter att Apple släppte sin produkt :rofl

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Om du ska stå för dina ord kan du väl skriva ner här vilka saker du menar kommer att bevisa din förutsägelse, eller?

Android har ju verkligen hängt med i surfplatteracet och gödslat marknaden med bra produkter som folk gillar 1 år efter att Apple släppte sin produkt :rofl

Android har aldrig släppt någon surfplatta, förräns nu vill säga. Nu kommer Motorola Xoom som är stödd av Google som ett operativ till läsplattor.

Ge det ett halvår nu när det finns ett Androidoperativ som är tänkt för plattor.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..

Alltså, jag måste tillägga att jag verkligen gillar Apples produkter, absolut inget fel på dem. Så jag hugger inte på ditt bete om hur Androidprodukterna står sig mot Apples dito idag.

Däremot så är det bara att vänta och se, jag tror tyvärr att Apple måste göra någon stor förändring i sin produktstrategi, annars kommer de snart att vara hopplöst omkörda.

Konkurrens är bra! Det ger oss alla bättre produkter, så låt oss hoppas att jag har fel och att det fortfarande är en stark konkurrenssituation om några år! :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Däremot så är det bara att vänta och se, jag tror tyvärr att Apple måste göra någon stor förändring i sin produktstrategi, annars kommer de snart att vara hopplöst omkörda

Framförallt så måste nog Apple backa på kravet på 30% av intäkterna på "in app köp" då jag läste att två av dom större dagstidningarna i USA lägger ner sin iPhone app och hänvisar till webben istället, dom fortsätter dock med sin Androidapp.

Nu hade väl EU också protesterat mot Apples krav på 30%, och det kan nog betyda slutet för den affärsmodellen.

Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Jag tror också att inom några år så finns det många fler Android-drivna enheter jämfört med iOS. Det är ju redan så och det är väl inte speciellt konstigt heller tycker jag.

Apple är ju bara ett företag. Så man får väl jämföra med Samsung, Motorola, HTC eller en annan tillverkare i så fall. Apple har inte haft någon ledande plattform gällande antal enheter sedan 1985. Dock alltid en av de bästa och mest bearbetade.
(OK, iOS har ju varit en ledande plattform ett kort tag, de gick väl om RIM, reservation för fel här)

Jag tycker också att alla som kan bidra till någon sorts utveckling ska göra det, så det är bara bra att Android finns med på marknaden. Konkurrens krävs annars så avstannar utvecklingen (se Windows 7-8år innan Win7)

Vad gäller 30% in-app så håller jag med. Tror dock det är svårt att genomföra då utvecklade då släpper sin mjukvara gratis (eller billigt) och tar sedan betalt för funktion i appen istället.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Android har aldrig släppt någon surfplatta, förräns nu vill säga. Nu kommer Motorola Xoom som är stödd av Google som ett operativ till läsplattor.

Ge det ett halvår nu när det finns ett Androidoperativ som är tänkt för plattor.

Däremot är det intressant att både Xoom och LG:s Optimus Pad verkar vara dyrare än den dyraste iPad:en. Så det ser ut som att Apple blir budgetalternativen här och kan troligen upprätthålla sina volymer då.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan

Tror garanterat android kommer gå om Apple med tiden.. Men man ska minnas att Apple bara är ett företag. Bakom Androids framgångar ligger många företag..

På tal om android så kom min nexus one idag.. Håller på att ge den kärlek sen ska jag börja jämföra mot min 3GS :)

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Däremot är det intressant att både Xoom och LG:s Optimus Pad verkar vara dyrare än den dyraste iPad:en. Så det ser ut som att Apple blir budgetalternativen här och kan troligen upprätthålla sina volymer då.

Mycket intressant. Nyhetens behag gör att man under en kort tidsperiod kommer få ut mycket pengar.

När fler enheter kommer ut på marknaden kommer prispressen och dom blir överkomliga.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Mycket intressant. Nyhetens behag gör att man under en kort tidsperiod kommer få ut mycket pengar.

När fler enheter kommer ut på marknaden kommer prispressen och dom blir överkomliga.

Å andra sidan, om Apple lanserar iPad 2 med dual-core-processor och dubbla kameror till mer än $200 billigare pris så kanske både Xoom och Optimus Pad blir omkörda på samma vis som Galaxy Tab verkar ha blivit en besvikelse för Samsung.

Det man kan dra som slutsats är ändå att det "unbelievable price-offering" (iPad-keynoten) som alla bashade för ett år sen visar sig faktiskt vara ett "unbelievable price-offering".

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Var det inte någon som sa att iPaden var för dyr och skulle floppa för att sedan reas ut efter jul? Jag tycker mig ha läst något sådant.. ;)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Var det inte någon som sa att iPaden var för dyr och skulle floppa för att sedan reas ut efter jul? Jag tycker mig ha läst något sådant.. ;)

Jag skrev väl "surfplattor" oh reserverade mig för att just Apple inte brukade rea sina produkter på samma sätt som andra.

På min lokala MediaMarkt (som säljer iPad) har dom sänkt priset efter jul.

Alla Androidplattor som fanns innan jul har reats, eftersom dom har mobiltelefon versionen av Android, och bristfällig prestanda för att uppgraderas (många har sämre prestanda än min telefon)

Jag ser inte var jag hade fel i min prognos, men det kanske inte var viktigt för dig, huvudsaken att du fick vara spydig?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Spydig och spydig. Det var mest en notering i flödet av åsikter och blev du ledsen för det så ber jag om ursäkt, trodde du var lite mer hårdhudad med tanke på dina egna inlägg i trådarna. :pannkyss
Man kan väl ändå konstatera att iPad är en "hyfsad" succé och att de övriga tillverkarna tvingas rea sina läsplatoor för att de suger/inte var klara vid lanseringen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man kan väl ändå konstatera att iPad är en "hyfsad" succé och att de övriga tillverkarna tvingas rea sina läsplatoor för att de suger/inte var klara vid lanseringen.

Man kan konstatera att Apples platta också suger eftersom dom håller på att ta fram en ny och har sänkt priser på den gamla, samtidigt som Android snart släpper sitt första OS för läsplattor, så att det finns en gemensam utvecklingsmiljö.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Man kan konstatera att Apples platta också suger eftersom dom håller på att ta fram en ny och har sänkt priser på den gamla, samtidigt som Android snart släpper sitt första OS för läsplattor, så att det finns en gemensam utvecklingsmiljö.
Och den första iPhonen sög också eftersom de tog fram en ny ett år senare, den sög också eftersom de tog fram en ännu nyare ett år senare....

:rolleyes:

Sen håller jag med övriga, att jämföra iOS med Android när det gäller antal enheter blir ju helt skevt, men som jag skrivit tidigare, Apple garvar hela vägen till banken :D

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Måste ge min bild på android vs iphone efter några dagar med en nexus.. Blir väl både en jämförelse mellan telefonerna och mellan operativsystemen.

iPhonen flyter bättre i menyerna och touchen fungerar bättre det måste jag nog säga. Har verkligen saknat tangentbordet från iphonen ända tills idag när jag hitta skandinavian keyboard, den fanns t om med iphone som tema :tummenupp Det är väldigt stor skillnad på android och ios. iOS är mycket enklare att få att funka bra utan massa inställningar och pillande. Android däremot kräver mer av användaren för att få det att funka som man vill, men man kan också göra betydligt fler inställningar. Nexusen känns mycket snabbare än 3gsen när det gäller appar och hemsidor. Jag har tidigare haft en HTC med sense och även klämt en massa på en sonyericsson och måste säga att det är enormt stor skillnad på android och android.

Även om det är svårt att medge så har jag svårt att se att jag skulle byta tillbaka till min iphone från nexusen. Men skulle hellre ta en iphone än en android med sense.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Måste ge min bild på android vs iphone efter några dagar med en nexus.. Blir väl både en jämförelse mellan telefonerna och mellan operativsystemen.

iPhonen flyter bättre i menyerna och touchen fungerar bättre det måste jag nog säga. Har verkligen saknat tangentbordet från iphonen ända tills idag när jag hitta skandinavian keyboard, den fanns t om med iphone som tema :tummenupp Det är väldigt stor skillnad på android och ios. iOS är mycket enklare att få att funka bra utan massa inställningar och pillande. Android däremot kräver mer av användaren för att få det att funka som man vill, men man kan också göra betydligt fler inställningar. Nexusen känns mycket snabbare än 3gsen när det gäller appar och hemsidor. Jag har tidigare haft en HTC med sense och även klämt en massa på en sonyericsson och måste säga att det är enormt stor skillnad på android och android.

Även om det är svårt att medge så har jag svårt att se att jag skulle byta tillbaka till min iphone från nexusen. Men skulle hellre ta en iphone än en android med sense.
Några tips till dig:

1. ADW Launcher Ex - kostar lite men är helt klart värt det med flytet man får
2. Swiftkey - Mycket bättre tangentbord än allt annat enligt mig, den lär sig ditt sätt att skriva så till slut behöver du knappt skriva mer än de två-tre första bokstäverna i varje ord. Men ändå funkar det som ett vanligt tangentbord om du inte rör förslagen. Finns med svensk layout.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag får revidera ovanstående prisbild lite. Xoom kommer kosta $600 för WiFi-only-modellen, vilket är $1 mer än motsvarade iPad (32GB). 3G-modellen kommer dock kosta $799 för 32 GB vilket är $70 mer än motsvarande iPad.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...