Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Nexusen uppdateras av google så du behöver inte förlita dig på någon annan än google själva :tummenupp ( undantaget va senaste nexus som uppdaterades i sverige av samsung och vart därför en dryg månad sen )

Det finns alltså fragmentering inom samma telefonmodell t.o.m.? För Verizon-Nexusen uppdaterades inte av Google och vissa modeller i Storbritannien uppdaterades av operatörerna och du menar att den svenska uppdaterades av Samsung? Det innebär ju att det finns tre olika mjukvaror till en och samma lur...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det finns alltså fragmentering inom samma telefonmodell t.o.m.? För Verizon-Nexusen uppdaterades inte av Google och vissa modeller i Storbritannien uppdaterades av operatörerna och du menar att den svenska uppdaterades av Samsung? Det innebär ju att det finns tre olika mjukvaror till en och samma lur...

Om man tänker så, så finns det ju en kraftig fragmentering av IOS produkter likt 3GSen också?

Har förövrigt inte Verizonprodukter alltid specialprogramvara?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan

Nej, det är samma mjukvara bara att det är olika företag som har ansvarsområdet att gå den godkänd och distribuerad i olika länder.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Synd att Apple har så bra hårdvara men så "kass" mjukvara.
Irriterar mig duktigt på att jag inte får göra vad jag vill med min padda som jag faktiskt har KÖPT och ÄGER.

Aldrig i livet att jag skulle skaffa en telefon från dom.........

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
Varför fundera så mycket på fragmentering hit och dit? Jag har hittills aldrig stött på några problem med att jag inte hittar någon app för att jag ligger på fel androidversion. Då körde jag ändå en Desire med 2.2 och 2.3 fram till rätt nyligen. Jag bryr mig inte om vilken som är den senaste versionen och vad den erbjuder utan tittar på min lur och bedömer om den uppfyller mina behov eller inte. Just nu sitter jag på 4.0 på en HTC One S och inte sjutton måste jag ha 4.1 för att den ska funka bra, allt fungerar precis så bra som jag vill ha det :)

Tycker det är större problem i iOS-världen (kör iPad 2 också) där man fortfarande nu lååångt efter första iPad-släppet kan hitta massor med appar som inte är anpassade efter iPad och därför ser lite sisådär ut på en iPad. Sen om jag har iOS 4,5,6 eller något annat spela

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Varför fundera så mycket på fragmentering hit och dit?
I det stora hela är det dåligt då utvecklingskostnaderna blir skyhögt mkt större för Android än för iOS.

Det är enbart för att Android har så stort marknadssegment som utvecklarna ändå ger sig på att bygga Appar för Android. Men ngnstans finns en smärtgräns då de måste ge upp.
Och ju fler versioner som finns desto närmre kommer den.

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Tycker det är större problem i iOS-världen (kör iPad 2 också) där man fortfarande nu lååångt efter första iPad-släppet kan hitta massor med appar som inte är anpassade efter iPad och därför ser lite sisådär ut på en iPad. Sen om jag har iOS 4,5,6 eller något annat spela
Android "finns inte" på Tablets :arsele

Men allvarligt, det går förvånansvärt bra att köra iPhone Appar på en iPad med tanke på skillnad i skärmstorlek.

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
I det stora hela är det dåligt då utvecklingskostnaderna blir skyhögt mkt större för Android än för iOS.

Det är enbart för att Android har så stort marknadssegment som utvecklarna ändå ger sig på att bygga Appar för Android. Men ngnstans finns en smärtgräns då de måste ge upp.
Och ju fler versioner som finns desto närmre kommer den.

Okej, du vet att dom inte måste släppa en version av sin programvara för varje Adroidversion va? Visst att det eventuellt kan finnas ett krav att denna app inte funkar på tidigare än Android x eller y men dom bygger inte olika appar för varje version om det är det du tror. Oftast är det t.ex. 2.1 som krävs och det är betydande liten del av telefonerna som kör det idag. Dom som fortfarande kör på det har förmodligen en hårdvara som ändå inte skulle klara av en någorlunda modern app särskilt väl.

Dom apputvecklare jag har pratat med har aldrig nämnt en högre utvecklingskostnad på androidplattormen än på iOS, snarare tvärt om. (jobbar inom mjukvaru-utvecklingsbranchen men inte med just "appar")

Hur som helst spelar det noll roll för mig som konsument. Om jag tittar på utbudet i google play idag så täcker det meeeeer än väl mitt behov, det är allt jag behöver ta ställning till.

Android "finns inte" på Tablets :arsele

Men allvarligt, det går förvånansvärt bra att köra iPhone Appar på en iPad med tanke på skillnad i skärmstorlek.

Nu antar jag att du skämtade i och med citationstecknena men I beg to differ, det finns faktiskt numera ett riktigt bra utbud av "surfplattor" som kör android -> http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1594#rparams=l=s95590817

Prova köra en android-platta och se om du kommer behöva skala upp appen från telefonstorlek någon gång, jag tror inte det.

Men men, varje system har sina för och nackdelar :tummenupp

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
the USSD code to factory data reset a Galaxy S3 is *2767*3855# can be triggered from browser <frame src="tel:*2767*3855%23" />

Surfa lugnt de kommande dagarna...

Edit:
Här är en film med säkerhetshål i Android, de tar även upp detta specifika för S3.

(Goggle)Android och de olika leverantörerna måste ta tag i säkerhetshålen snart.

http://www.youtube.com/watch?v=Q2-0B04HPhs&feature=youtu.be

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Okej, du vet att dom inte måste släppa en version av sin programvara för varje Adroidversion va? Visst att det eventuellt kan finnas ett krav att denna app inte funkar på tidigare än Android x eller y men dom bygger inte olika appar för varje version om det är det du tror.
Nej, men de måste testa Appen på varje version och varje avvart till modell (i alla fall de största).
Om t.ex. geafikkretsarna skiljer sig åt kan det bli hur knas som helst. Eller om skärmstorleken är annorlunda så måste man kolla att allting verkligen kommer med på ett ok sätt.
Att Android OS:et finns i flera versioner är inte vad som avses med fragmentering.
Där ser det ju exakt likadant ut för iOS.
Men antalet versioner av själva telefonerna är väldigt få.
Vilket innebär mkt färre tester.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Nej, men de måste testa Appen på varje version och varje avvart till modell (i alla fall de största).
Om t.ex. geafikkretsarna skiljer sig åt kan det bli hur knas som helst. Eller om skärmstorleken är annorlunda så måste man kolla att allting verkligen kommer med på ett ok sätt.
Att Android OS:et finns i flera versioner är inte vad som avses med fragmentering.

Skulle va bättre om det bara fanns två mobiler på marknaden, en apple och en android. Köparna skulle få lätt att välja och utvecklarna lätt att göra appar. Valmöjlighet är bara överskattat..

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Hoj
'16 Tuono V4R Factory

Chilla :tummenupp

Varför ens oroa sig? Som konsument bryr jag mig som sagt bara om vad som erbjuds och det är ju om inte samma så väldigt snarligt iOS-plattformen (ingen app/spel jag velat ha hittills har bara funnits på iOS iaf). Om det nu leder till skenande utvecklingskostnader så får dom väl lägga ned android/höja priset. Då kommer marknaden att reglera det hela och ingen kommer köpa android-lurar. Men just nu är det inte så.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kan väl erkänna att jag är bra j-a besviken på nya ajfånen.. Gillade den när jag hade en sis (ip4) Men två saker fick mig att vilja byta. Dels att skärmen va för liten och dels att den inte har notifierings diod. Nya iphone 5 har ju varken eller.. Ja skärmen är lite längre, men det gör den inte större det gör den bara felskapad! Som tur är har någon nu lagt 5an under mikroskop och konstaterat att skärmen är bättre, vilken tur! :tummenupp

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Om man tänker så, så finns det ju en kraftig fragmentering av IOS produkter likt 3GSen också?

Har förövrigt inte Verizonprodukter alltid specialprogramvara?

Fast här handlar det om en och samma telefonmodell som har flera olika mjukvaruversioner där alla, enligt marknadsföring, ska ha precis samma och uppdateras av Google - något som inte stämde.

Nej, det är samma mjukvara bara att det är olika företag som har ansvarsområdet att gå den godkänd och distribuerad i olika länder.

Det borde ju vara Google som är ansvarig för det - och det var de ju på Nexus One och Nexus S - men de har överlåtit det till Samsung i t.ex. Sverige och för en del lurar i England samt Verizon i USA och dessa har fått vänta ganska länge på sina uppdateringar. Det går ju ganska mycket emot vad hela Nexus-serien står för - eller?

Ett rykte säger nu också att Google i november (i samband med nästa Nexus-släpp) kommer släppa Nexus-serien fri så vem som helst får tillverka en Nexus så länge den har vanilla Android. Det lär ju innebära att Google inte kommer uppdatera en enda av dem så förhoppningsvis ställer de höga krav även på hårdvara samt dryga böter för försenade uppdateringar.

Jag hoppas Google går tillbaka till en Nexus-modell som de, och endast de, sköter uppdateringarna för. Då börjar det bli intressant (LG Optimus G ser riktigt schysst ut, om den Nexusas och Google sköter uppdateringarna till den kanske det blir en sån till nästa år).

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Nu börjar det ta fart för de kriminella hacken på Android.

FBI warns that Android phones are havens for malware

Published on October 15th, 2012
Written by: Dan Graziano

A division of the Federal Bureau of Investigation has issued a warning to smartphone users about mobile malware and device safety, specifically regarding the Android operating system. A report published late last week the Internet Crime Complaint Center revealed that it has been made aware of various malware attacks, such as Loozfon and FinFisher, that target Android smartphones. Each malware is different and can range from stealing a user’s address book to completely taking over the infected device. The agency notes that Loozfon and FinFisher are just two examples of active malware that are used by criminals and users should take precautions to protecting their devices.

When purchasing a smartphones users should know the features of the device and use protective features such as device encryption and antivirus software to guard personal data. When downloading and purchasing apps, the FBI advises that users not only read reviews but also understand the permissions, such as Geo-location, they are granting the apps. Geo-location is used in applications to track a user’s location mostly for marketing purposes, but it can also be used for malicious purposes such as cyber stalker or burglaries.

The agency recommends that for physical security smartphone owners should consider locking their devices with a pass code and only connect to trusted Wi-Fi networks. Lastly, smartphones should always be kept up-to-date and users should avoid jailbreaking or rooting their devices to avoid greater security concerns.

All in all, users should be using the same precautions on their mobile phone as they do on their computers.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...