Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
He ;)
Det är fortfarande bara en åsikt.
Vad som är "bra" är väldigt subjektivt.

Såvida du inte sätter upp ett antal kriterier som alla kan enas om. Och tom då är det fortfarande en relativt godtycklig bedömning utifrån hur man själv uppfattar att de kriterierna passar in i bedömningen.

Vad som inte är bra däremot, är kanske enklare då det oftast inte handlar om en skala utan antingen/eller.

Ok. Kan inte du berätta vad DU tycker är bättre med iOS då?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Android överhuvudtaget tycker jag.
Kan inte komma på en enda sak som iOS är bättre på, förutom att app-utbudet är större.
Jag har båda, så jag tycker jag vet vad jag snackar om.......

Spontant, rätt ur huvudet, så tycker jag iOS är bättre på notifications. Nu har jag bara haft min Nexus 4:ai två veckor men jag saknar standarden som iOS satt med unread badges. Sen saknar jag en fungerande facebook-app...

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Spontant, rätt ur huvudet, så tycker jag iOS är bättre på notifications. Nu har jag bara haft min Nexus 4:ai två veckor men jag saknar standarden som iOS satt med unread badges. Sen saknar jag en fungerande facebook-app...

Hepp. Ny, helt omskriven, facebookapp finns sedan några veckor tillbaka.
Notifications så.... öööh. Ser inte riktigt vad skillnaden är, förutom att man i iOS kontrollerar alla notifications från samma ställe. Vet inte hur det är i Android för jag har inte rotat i det, men jag får iaf alla notifications där som jag vill, precis som i iOS. Har jag missat nåt?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Notifications så.... öööh. Ser inte riktigt vad skillnaden är, förutom att man i iOS kontrollerar alla notifications från samma ställe. Vet inte hur det är i Android för jag har inte rotat i det, men jag får iaf alla notifications där som jag vill, precis som i iOS. Har jag missat nåt?

Eftersom jag, som sagt, bara har haft telefonen i två veckor har jag bara privat den nya appen och den funkar ju sådär. Notifications vet jag inte hur det ser ut i tidigare men i 4.2 finns det standard inga små siffror på ikonerna som berättar hur många olästa vaddetnuär jag har. Med tredjepartshjälp har jag fått det på mail, sms och samtal men jag saknar att ha det som standard.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan

Just notifications är ju det som många android telefoner är bättre på. Kan inte förstå varför apple inte har en diod på sina telefoner. Att behöva tända skärmen för att se om något hänt på telefonen känns väldigt förlegat..

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan

Just facebook appen är väl inget att skryta med för varken android eller ios då den suger för båda.. I android finns det en fantastisk app för att styra notifications som heter Lightflow, framförallt är det tänkt för att styra dioden i telefonen men även ljud, popup och vibration går att kontrollera där.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Ok. Kan inte du berätta vad DU tycker är bättre med iOS då?

Har jag gjort i ett antal inlägg tidigare.

Men för mig är följande viktigt (utan ngn särskild rangordning):
o Stort utbud av Appar och böcker
o Enkelt att handla och hitta Appar
o Ett genomtänkt, konsekvent och följsamt GUI som INTE hackar
o Tillräckligt med kräm för att hantera stora PDF:er
o Apparna ska vara kontrollerade och godkända samt signerade för att minimera risken för olika typer av ond mjukvara
o Genomgående hackerfientligt OS (kan inte jag pilla så kan ingen annan)
o Hyffsat snabba säkerhetsuppdateringar
o Enkelt att återställa en komplett backup (fast har aldrig behövt)
o Stor tillgång till billig betalmusik och billig betalfilm
o Lång livslängd på hårdvaran (vill inte behöva byta vart och vartannat år)
o Hyffsad GPS för navigering och tracking
o Ok kamera för bilder och video
o Inget j-vla pill med OS:et för att komma igång. Det är Apparna jag vill pilla med.
o Batteri som räcker en hel dag vid normal användning
o Bra ljudkvalitet för headset (handlar iofs mer om headsetet)
o LED-flash som ficklampa
o Skicka ljud till externa enheter (gärna trådlöst)
o En schysst mediaspelare som tuggar det mesta
o Åtkomst till externt media (helt ok med trådlös uppkoppling)
o Kunna använda samma App både på SmartPhone och Tablet.

Hmm, får fylla på mer senare :)

Det enda jag saknar är att mickingången på min 4S inte funkar så bra med mitt MC-headset (har inte orkat lämna in telefonen) och att ingen App som jag hittat, på ett enkelt och smidigt sätt tillåter mig att plotta GPS-rutter.

Jag är lite lack på att Apple spärrat WiFi-detektering via 3:e partsprogram och lagt in en egen lösenordsdetektering för öppna nät med webinloggning.
Men jag förstår varför.
Siri och Apple Maps suger just nu.

Lite plus som jag inte tror Android har
o Find My Phone är guld värd :)
o Oerhört lätt att göra och publicera egna mediaböcker
o Om jag vill programmera för iOS så är det inte så många som stjäl mitt program (förutom i Kina).

En Samsung Android fixar säkert det mesta av det ovanstående galant, förutom att Android inte har tillräckligt bra kontroll på vad som går att installera.
Så jag säger inte att iOS är bättre på allt ovanstående än Android.
Men däremot vore en virusfri värld riktigt nice :)

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Just notifications är ju det som många android telefoner är bättre på. Kan inte förstå varför apple inte har en diod på sina telefoner. Att behöva tända skärmen för att se om något hänt på telefonen känns väldigt förlegat..

Jag kör lightflow och det funkar bra men jag saknar ändå unread badges på fler än de tre appar som TeslaUnread stödjer. Dioden ser jag verkligen som bara en ren plojgrej, det är coolt att kunna ställa in olika färger för olika notifications men jag hade hellre haft låsskärmsnotiser som iOS som standard.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Jag kör lightflow och det funkar bra men jag saknar ändå unread badges på fler än de tre appar som TeslaUnread stödjer. Dioden ser jag verkligen som bara en ren plojgrej, det är coolt att kunna ställa in olika färger för olika notifications men jag hade hellre haft låsskärmsnotiser som iOS som standard.

För mig är dioden en dealbreaker.. färg möjligheten är ett plus, men att ha en telefon som inte säger nått nät man missat något känns bara fel..

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Massatext.......

Har du överhuvudtaget använt en modern androidlur på riktigt så att du vet vad du talar om?
Du har spaltat upp en lång lista på vad din iphone kan, men jag undrar vad den gör bättre än en android?

Filstöd bättre (avi? mkv?)? Hackar? Svårt att handla? Ficklampa? Musikspelare? GPS? Find My Phone? Osv osv?
Vad är förresten en mediabok? Håller alla applefolket på med såna? Har du gjort många? Vad har man dom till?

Programmerar du mycket till iOS?

Var är fördelarna för dig egentligen?

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Baserat på min glömska och fumlighet skulle jag aldrig skaffa en ifåne.

Glömde telefonen på biltaket i somras när jag vart och fiskat, och på något sätt låg den kvar där tills jag kommit upp i 70.
Då ramlade den i backen med tillhörande tumlande och batteri och lucka flög åt alla håll. Inte en repa på displayen, två små hack på ena långsidan. Bara att sätta tillbaka lucka och batteri och starta upp igen.

Har sett arbetskamrater ha sönder glaset på sina ifåns när de lagt dem på skrivbordet...

Sen så är ifånen tung...
och tjock...
och överdrivet prissatt...

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har nyligen skaffat en iPhone, efter att tidigare haft en sunkig Android-lur (SonyEricsson), och emellanåt en K800i, som fortfarande funkar. Det mesta (allt) är bättre på iPhonen, men två saker tyckte jag faktiskt var lite bättre med Android.
Det ena är Spotify, iOS-appen känns mycket yxigare (och ser "äldre" ut) i jämförelse med den Android-versionen som kom ut i höstas. Visserligen beror det ju mer på Spotify än iOS/Android, men det är ändå intressant att se att det faktiskt finns exempel på att Android-versionen av en app ligger före.
Det andra avsaknad av offline-synkning av kartutsnitt i Google Maps för iOS, men det kanske kommer? iofs verkar den synka de utsnitt man tittar på automatiskt, så inte så illa ändå.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Var är fördelarna för dig egentligen?

Tänker inte upprepa mig.

Men vi kör väl budskapet igen:
o Jag är nöjd med det jag har (kommer inte köpa iPhone 5 heller)
o Jag stödjer programskaparna genom att använda en plattform där piratkopiering är ovanligt
o Jag motarbetar den kriminella verksamheten genom att använda en plattform som är svår att hacka

Pungt.

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Sen så är ifånen tung...
och tjock...
Är ju skönt att ha ngt att hålla i :)
Och glas och metall är faktiskt tyngre än flimsig plast ;)

Spelar ju ingen roll när priset är inbakat i abonnemanget.

Har sett arbetskamrater ha sönder glaset på sina ifåns när de lagt dem på skrivbordet...
Glaset är till för att iPhonen ska se fräsch ut även efter flera års pillande på skärmen :tummenupp

Jag har tappat min iPhone flera ggr, men jag ser till att ha ett mjukt skal så att glaset inte spricker.

Sedan beror det på hur iPhonen landar om du inte har mjukt skal.

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Och så splittar vi Androidplattformen i ännu fler delar...

Fast då denna skippar Java så borde den springa rundor runt konkurrenterna.

Ubuntu phone OS announced, first devices shipping in early 2014 http://zite.to/THORAw via @zite

By Vlad Savov 18 Hours Ago

As already teased and promised, today Canonical is taking the wraps off the mobile version of Ubuntu, which is built around the existing Android kernel and drivers, but doesn't use a Java Virtual Machine and promises to use "the full power of the phone." Supporting both ARM and x86 processors, the Ubuntu phone OS will be compatible enough to let Android phone makers run it on their devices with minimal adaptation.

Ubuntu for Android, announced in February of last year, will be the first step to getting this new ecosystem out to shipping devices, which Canonical chief Mark Shuttleworth says will definitely arrive at some point during this year. While no carrier or manufacturer support has yet been announced, the first Ubuntu for Android handset should be provided by a "high-end" Android device maker.

Proper Ubuntu phones are promised to be out in early 2014, but the company has a number of demo phones out here in London and downloadable images of the development platform will be available for the Galaxy Nexus over the next couple of weeks. That's the only officially supported device for now, which Canonical expects developers to be working on as they start fleshing out the ecosystem.

Multitasking looks like one of Ubuntu's core strengths

Not surprisingly, Ubuntu's handset interface is bringing a few unique features to separate it from the competition. Thumb gestures from the edge of the screen will play a big role in navigation — Canonical says that swiping in from the four different edges of the screen will let users switch apps and search for content. A short swipe from the left side of the screen brings up a dock of your favorite apps, while a full left-to-right swipe will pull up all of your open apps. Swipes from the right let you flip back through the apps you're running; from the short demos on the Ubuntu site, it looks like a nice new way of navigating your apps. From an overall design perspective, Ubuntu looks to offer a pretty dynamic home screen experience that's quite a bit different than Windows Phone, Android, or iOS. It's focused more around recently used content — like contacts you've spoken to recently, music you've added, and apps you've used — rather than a static grid of content.

Searching include global search across apps and content on the device; it sounds similar to the famed "just type" universal search in webOS. Ubuntu will also have its own voice commands built-in — Canonical says that voice and text commands will work in any application. The operating system's historical roots on the PC won't be forgotten, either, as Ubuntu phones will be dockable with a monitor, keyboard, and mouse. We'll see if this works any better than Motorola's ill-fated Webtop concept, but we're excited to see another company give this a try.

Nathan Ingraham contributed to this report.

Source Ubuntu

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Det går som sagt inte snabbt med att få ut nya uppdateringar på Android.

Android Jelly Bean passes 10% adoption, ICS nears 30%, and Gingerbread finally falls under 50% http://zite.to/10VFket via @zite

Google on Thursday updated its Platform Versions Web page for Android, and it looks like there’s finally some good news to report. Android 4.1 (Jelly Bean) and Android 4.2 (Jelly Bean) have finally passed 10 percent share of the droid’s pie, while Android 4.0 (Ice Cream Sandwich) is nearing the 30 percent mark. Best of all though, Android 2.3 (Gingerbread) is finally on less than half of devices, and Android 2.2 (Froyo) has fallen under the 10 percent mark.

Breaking down the numbers more specifically, 10.2 percent of Android users are now using Jelly Bean, 29.1 percent are using ICS, 1.5 percent are on Honeycomb, 47.6 are still stuck with Gingerbread, and 9.0 percent tragically still have Froyo. Here’s how that looks in graph and table form:

6abugabu.jpg

After comparing this to the pie from just a month ago, it looks like things have moved along very nicely. While Android 4.2 has barely budged (up just 0.4 percentage points), from 0.8 percent to 1.2 percent, Android 4.1 has gained a solid 3.1 percentage points (from 5.9 percent to 9.0 percent). Android 4.0 meanwhile has moved up 1.6 percentage points (from 27.5 percent to 29.1 percent).

Yet the best part is undoubtedly that Android 2.3 is down 3.2 percentage points (from 50.8 percent to 47.8 percent). Even Android 2.2 fell a nice 1.3 percentage points (from 10.3 percent to 9.0 percent).

This means that the bigger picture has shifted slightly. While Gingerbread (released December 2010) is still first, and ICS (October 2011) is still second, Froyo (May 2010) is no longer third, as the latest and greatest Jelly Beans (June 2012 and November 2012) have moved in to claim bronze.

The good news is two-fold here. More Android users are finally on Jelly Bean and ICS, which of course means less users are on older versions of Google’s mobile operating system.

Furthermore, since Jelly Bean is gaining more share than ICS is (since December), we can expect it to take silver soon. Maybe it will even pass Gingerbread before the year is up, though by then it won’t be the latest anymore since Key Lime Pie will undoubtedly be out.

Image credit: Jenny Rollo

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping