Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Tack för infon om SEB Jens :tummenupp

Här har vi ett gäng tokstollar, som troligtvis är köpta av Apple, som jämför Appstore och Android-market:
http://www.idg.se/2.1085/1.365570

Gissa vilken som vann? ;)

Jag förstår att Appstore vann. Den är bättre.

Däremot är IDG lätt färgade.

För övrigt är det bara fattiglappar som bryr sig om saker som saldo ;)

Det är ju enligt Perra fattiglappar som köper Androidenheter. Och bevisligen iPadar med, eftersom widgets skulle vara bra där ;)

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jo, trovärdigheten är viktig på sporthoj.

LF bank har haft personlig kod på internetbanken sedan 2002, men du kan bara se saldo och göra överföringar mellan egna konton med den. Så fort du behöver göra något mer så behövs dosan. Det är en enkel och mycket smidig lösning.

SEB släppte det fritt i Android i förrgår. Du loggar in med dosan en gång och väljer kod, sedan gäller den för inlogg.

Det är naturligtvis banken själv som väljer säkerhetsnivå för åtkomsten, inte Apple.

SEB släppte samma sak till iPhone men du nämner naturligtvis bara Android.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Ja, det är en storsäljare det operativet.

Det stämmer, operativsystemet har tyvärr inte blivit någon storsäljare. Detta beror troligtvis på att det endast finns en telefon som stöder det (N900) och att Nokia struntar i det jämfört med Symbian! Men det hindrar inte andra parter att utveckla program!
Dock så har jag några vänner som har gått från Android till Maemo efter att de har provat det p.g.a program som endast finns till Maemo

Jag kör även Android på min telefon, men skulle jag behöva välja mellan dessa 2 så skulle jag ta Maemo!

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det är naturligtvis banken själv som väljer säkerhetsnivå för åtkomsten, inte Apple.

SEB släppte samma sak till iPhone men du nämner naturligtvis bara Android.

Ja, jag läste nyheten på swedroid, dom skriver inget om iPhone.

Men herre gud Peter, det är ju bara en app, ingen vidjet ;)

SEBs app har ingen widget till Android heller :fakta

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Du menar säkerhetsläckan att det står: Saldo, lönekonto: 2500kr

Som SEB-kund tycker jag det är på tiden att man får ett "read only"-läge på inloggningen. Redan för 10 år sedan kunde en polare med Sparbanken (som det hette då) på USA-resan logga in och kolla saldon med engångslösenord.

Fast detta har ju inget med trådämnet att göra. :)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Du menar säkerhetsläckan att det står: Saldo, lönekonto: 2500kr
Nej, jag menar att det är bra att det, enligt dig, inte finns någon widget för SEB som självmant hämtar kontoinfo.

Som SEB-kund tycker jag det är på tiden att man får ett "read only"-läge på inloggningen. Redan för 10 år sedan kunde en polare med Sparbanken (som det hette då) på USA-resan logga in och kolla saldon med engångslösenord.
Är inte riktigt med på vad du menar? Digipasskoden funkar ju som ett engångslösenord.

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nej, jag menar att det är bra att det, enligt dig, inte finns någon widget för SEB som självmant hämtar kontoinfo.

Nä, vill man ha det så får man välja att tanka hem Bankdroid så får man den funktionen.

Det kan väl inte vara någon säkerhetsrisk eftersom lösenordet inte går att använda till mer än att kontrollera saldon och sitta och föra över pengar mellan egna kontona... Eller tänker jag i galen tunna?

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Nä, vill man ha det så får man välja att tanka hem Bankdroid så får man den funktionen.

Det kan väl inte vara någon säkerhetsrisk eftersom lösenordet inte går att använda till mer än att kontrollera saldon och sitta och föra över pengar mellan egna kontona... Eller tänker jag i galen tunna?

Du tänker rätt

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Både och. Det är normalt ingen risk att kolla saldot men det är trots allt transaktioner i bankmiljön som måste utföras, hela vägen ner till storhojen (stordatorn), och hackare i den lite högre skolan kan säkert dra nytta av att tex få tillgång till en pinkod etc som används flera gånger för att ge access till kontoinformationen.

Men jag tror du kan vara lugn Jens, de vill nog åt lite mer pengar :D

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Både och. Det är normalt ingen risk att kolla saldot men det är trots allt transaktioner i bankmiljön som måste utföras, hela vägen ner till storhojen (stordatorn), och hackare i den lite högre skolan kan säkert dra nytta av att tex få tillgång till en pinkod etc som används flera gånger för att ge access till kontoinformationen.

Men jag tror du kan vara lugn Jens, de vill nog åt lite mer pengar :D

Ey, len :brinnerup

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Är inte riktigt med på vad du menar? Digipasskoden funkar ju som ett engångslösenord.

Visst men dosan måste ju vara fysiskt närvarande. Sparbanken hade på den tiden om jag kommer ihåg rätt någon sorts "skraplotter" med engångslösenord.

Vad jag menade var bara att andra banker har rätt länge experimenterat med enklare begränsad åtkomst, SEB är rätt sena på området men har i stället haft god säkerhet till skillnad från en del andra.

Skulle ju vara intressant med en Digipass-app på telefonen för full säkerhet utan en extra hårdvara men jag gör normalt bara bankärenden hemma så det är inget problem för mig.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Perra, vinterkollektionen i iPad-serien har släppts.

20110127-15163283-ipad-jacket-alphyn-img3758.jpg

Men jag ser inte nördig ut... Ehh :D

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring