Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
On topic, med risk för foliehattvarning: Jag tycker det känns som ca 2 år (en ungefärlig bindningstid?) efter gamla lurarna lanserats gör man dem väldigt långsamma så man lackar på dem. Samtidigt släpps senaste nya skitbra luren. Coincidence? I think not!

Är rätt så säker på att det där stämmer faktiskt. Sist dom ringde och bad mig förlänga så frågade han då inte ens om jag ville ha nån ny telefon, det var på nåt sätt underförstått att jag skulle ha det.

Han: Ditt abonnemang håller på att gå ut. Vill du förlänga det?
Jag: Ja, det kan jag väl göra.
Han: Men då förlänger vi det här. Du får hem papper bla bla *på väg att lägga på*.
Jag: Men hur mycket kostar det?
Han: Ja, det blir ju 250 kr/månad.
Jag: Hur kan ett abonnemang kosta 250 kr/månad?
Han: Det är ju 50 kr för abonnemanget och 200 kr för den nya telefonen.
Jag: Jag vill inte ha nån ny telefon. Jag vill bara ha abonnemanget.

Då lät han helt sur och sa typ att vi gör väl så då. Mitt spindelsinne sa åt mig att nu sket han garanterat i att förlänga det bara för att jävlas. Ringde till kundtjänst några dagar senare och mycket riktigt hade den idioten bara gett fan i det, så hade jag inte ringt hade jag blivit utan telefonnummer. Har sen dess suttit och väntat på att dom ska skicka self destruct-signalen till telefonen. Nu har jag dock klarat mig i typ ett år så det måste ha blivit nåt fel nånstans.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Den stora fina grejen med iOS4 är väl multitaskingen? Funkar den på 3G? Inte va?

Jag köpte min Hero samtidigt som iPhone 3G gällde. Säkerhetsuppdateringar kommer ju löpande med småfixar till Heron, men dom nya operativen kräver mer av hårdvaran, precis som 3Gn inte klarar dom nya funktionerna hos Äpplet.

Det är väl lite samma sak eller?

Ja, det kan man väl säga. Det finns dock inget som hindrar en 3G från att multitaska, iOS är baserat på Mac OS X som är ett Unix-OS och varit multitaskande sedan tidigt 70-tal. Apple tyckte dock att 128 MB internminne och mycket långsammare processor än 3GS skulle göra användarupplevelsen för dåligt, säkerligen var det väl ett grepp att fasa ut äldre telefoner också. Fungerade ju på mig. :D

För övrigt hade jag multitask på min 3G via jailbreak långt innan iOS 4 kom så visst fungerade det men jag ger nog Apple rätt, det går ju inte att jämföra med iOS 4 på iPhone 4.

Tillockmed SE´s telefoner får ständiga uppdateringar och säkerhetsfixar. Det är bara ny version av operativ som inte kommer för alltid, hårdvaran hänger inte med.

Jag har inte haft någon SE Andriod men väl flertalet Symbian och de slutade alltid uppdateras efter cirka sex månader. Intressant att den nya hade saker fixade efter den gamla hade slutat uppdaterats, de kunde alltså ha fixat även den gamla men de valde att inte bry sig.

Jag skulle inte lita på SE i detta fall och de har väl skött sig dåligt även vad gäller Android hittills.

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ja, det kan man väl säga. Det finns dock inget som hindrar en 3G från att multitaska, iOS är baserat på Mac OS X som är ett Unix-OS och varit multitaskande sedan tidigt 70-tal. Apple tyckte dock att 128 MB internminne och mycket långsammare processor än 3GS skulle göra användarupplevelsen för dåligt, säkerligen var det väl ett grepp att fasa ut äldre telefoner också. Fungerade ju på mig. :D

För övrigt hade jag multitask på min 3G via jailbreak långt innan iOS 4 kom så visst fungerade det men jag ger nog Apple rätt, det går ju inte att jämföra med iOS 4 på iPhone 4.

Jag har inte haft någon SE Andriod men väl flertalet Symbian och de slutade alltid uppdateras efter cirka sex månader. Intressant att den nya hade saker fixade efter den gamla hade slutat uppdaterats, de kunde alltså ha fixat även den gamla men de valde att inte bry sig.

Jag skulle inte lita på SE i detta fall och de har väl skött sig dåligt även vad gäller Android hittills.

Då kan man säga att Apple och HTC gör ungefär likadant. Man patchar upp säkerheten, men för avancerade grejer släpper man inte. Om man rootar en iPhone 3G så kan man ju likväl köra in en ROM i sin HTC med, det är ju lika illa om man behöver det i båda läger så att säga.

Sen kommer jag aldrig rekommendera en SE, jag bara skrev att tillockmed dom gör det.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Vad är det för säkerhetsuppdateringar ni Android-användare får? Är det typ som de för Windows som kommer med jämna mellanrum?

Har fått för mig att Apple med iOS byggt en betydligt säkrare miljö för mig som slutanvändare där jag slipper oroa mig för att något dumt ska laddas ner på min lur/padda när jag är ute och surfar. Har jag fel?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vad är det för säkerhetsuppdateringar ni Android-användare får? Är det typ som de för Windows som kommer med jämna mellanrum?

Har fått för mig att Apple med iOS byggt en betydligt säkrare miljö för mig som slutanvändare där jag slipper oroa mig för att något dumt ska laddas ner på min lur/padda när jag är ute och surfar. Har jag fel?

Det upptäcks ju hål hela tiden och iOS är lika god kålsupare som Android.

Det har gått lite för fort med ständigt uppkopplade mobila enheter, tillverkarna har inte riktigt full koll på allt, hackarna blir väl bättre och bättre.

Det börjar dyka upp antivirus till mobilerna..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jo,lite fel har du, det hittas säkerhetshål i iPhones också, och dom patchas relativt snabbt.
Android har en större bas hemmahackers, vilka ofta hittar hål i säkerheten, men dom patchas relativt snabbt där med.

Bägge osen bygger ju på *nix bas , Så säkerheten är i grunden bra på båda.

Däremot ska man akta sig lite för att installera appar från okända utvecklare om apparna kräver tillgång till en massa omotiverade funktioner på telefonerna....

Där är ju Apples modell säkrare, även om det rätt snabbt dyker upp varningar på dom appar som är skumma även på Android market.

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
KTM 950 SM
Är lite trött på min iPhone och funderar på en Android. Kanske Motorola Defy (som är IP67-klassad) vilket känns bra. Annars HTC Desire HD.

Funkar Androiden bra som lur på MC? D.v.s. finns det bra appar för navigation med enbart röstkommandon samt fartkameravarningar?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Apple har ju rätt mycket lättare än Google att sköta säkerheten vad gäller integritet t ex. Eftersom alla appar går i ett "eget filsystem" (chroot för de som är unix-bekanta) så kan en app inte komma åt data från en annan app utan måste använda de API:er som Apple tillhandahållit för det ändamålet. Det blir då väldigt enkelt för Apple vid godkännandeprocessen att se att en kalkylator accessar telefonboken helt i onödan.

För Google är detta svårare då allt är öppet på alla nivåer, dessutom kan man ju göra appar tillgängliga på alla möjliga sätt utan Googles inblandning. Det blir ju någon slags ryktesspridning om dåliga appar och blockering i efterhand som gäller antar jag.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det blir ju någon slags ryktesspridning om dåliga appar och blockering i efterhand som gäller antar jag.
Vilket är negativt för den genomsnittlige användaren som inte har tid eller lust att söka info på nätet om vad som är bra eller dåligt.

Apples modell för just appar känns tryggare även om den är trögare för utvecklarna.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Vilket är negativt för den genomsnittlige användaren som inte har tid eller lust att söka info på nätet om vad som är bra eller dåligt.

Apples modell för just appar känns tryggare även om den är trögare för utvecklarna.

Samtidigt vet jag flera som har jailbreak:at sina iPhones för att kunna köra vissa program/få funktioner som finns exempelvis på Android. Då kan de sedan installera program som de vill och har då inte den säkerhet som du nämner ovan. Finns såväl virus som worms ute som går på jailbreak:ade iPhones.

http://www.iphonefaq.org/archives/97723
http://www.pcworld.com/businesscent...d_iphone_worm_targets_jailbroken_iphones.html

Har hört flera iPhone-ägare stolt slå sig för bröstet och pratat sig varma för säkerheten, för att i nästa andetag berätta hur otroligt vass telefonen blir och vilka möjligheter man får när man jailbreak:at den.

Ironiskt nog gör det senare att man mister säkerheten man först vurmar för...

Fotnot: iPhone är en jättebra telefon, jag har bara lite svårt för "sektsnacket" och när det inte går att se nyanserat på saker och ting. Finns ingenting som är odelat positivt. Jag har själv en Android-lur, Samsung Galaxy S och även om jag är jättenöjd finns det självklart saker som kan förbättras, men för mig var det rätt telefon.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
http://www.iphonefaq.org/archives/97723
http://www.pcworld.com/businesscent...d_iphone_worm_targets_jailbroken_iphones.html

Fotnot: iPhone är en jättebra telefon, jag har bara lite svårt för "sektsnacket" och när det inte går att se nyanserat på saker och ting. Finns ingenting som är odelat positivt. Jag har själv en Android-lur, Samsung Galaxy S och även om jag är jättenöjd finns det självklart saker som kan förbättras, men för mig var det rätt telefon.

Fast det där är ju fånigt, om man inte byter standardlösenordet så ber man ju om problem. Dessutom har man ju självmant installerat en ny accessmetod till telefonen som inte fanns tidigare så om man inte begriper vad det innebär så...

Hur du ser på din Android är väl ungefär hur jag ser på min iPhone. Finns saker jag inte är nöjd med men jag är rätt trött på Flash-snacket t ex, har aldrig någonsin saknat det under snart två år med iPhone. Batteritid däremot skulle jag vilja ha mycket bättre men vet inte om det finns något alternativ som är bättre.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Samtidigt vet jag flera som har jailbreak:at sina iPhones för att kunna köra vissa program/få funktioner som finns exempelvis på Android. Då kan de sedan installera program som de vill och har då inte den säkerhet som du nämner ovan. Finns såväl virus som worms ute som går på jailbreak:ade iPhones.
Är huvudet dumt får kroppen lida brukar det heta och det stämmer väl rätt bra på dem som jailbrejkar sin iPhone utan att förstå vad det innebär.

Angående batteritid är ju det ett av de största skälen till att Apple inte tillåter Flash på iPhone. Flash hanteras för mycket i hårdvaran som drar mycket batteri och för lite i mjukvaran som drar mindre.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Är huvudet dumt får kroppen lida brukar det heta och det stämmer väl rätt bra på dem som jailbrejkar sin iPhone utan att förstå vad det innebär.

Angående batteritid är ju det ett av de största skälen till att Apple inte tillåter Flash på iPhone. Flash hanteras för mycket i hårdvaran som drar mycket batteri och för lite i mjukvaran som drar mindre.

Och ändå har iPhonen och tillexempel Desire (som kör flash) lika bedrövlig batteritid.

Vad beror det på då? Drar iTunes batteri istället? :D

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Och ändå har iPhonen och tillexempel Desire (som kör flash) lika bedrövlig batteritid.
Jag gissar att en HTC Diare skulle dö fortare än en iPhone om de körde samma videoklipp från tex Youtube om det gick att få i Flash till HTC:n och HTML5 till iPhonen. Om inte så bör du genast ta ett snack med Jobs som fått hela skiten om bakfoten.

:D

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag gissar att en HTC Diare skulle dö fortare än en iPhone om de körde samma videoklipp från tex Youtube om det gick att få i Flash till HTC:n och HTML5 till iPhonen. Om inte så bör du genast ta ett snack med Jobs som fått hela skiten om bakfoten.

:D

Men Perra. Den klarar ju båda. Som det bästa av 2 världar :tungan

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Android står för flest annonsvisningar
Har tydligen gått från 5% i början av 2010 till 51% i dag, under samma tid gick iphone från 50% till 36%.
Å andra sidan har det totala antalet sidvisningar ökat med 2400% under den tiden så det kan inte vara helt lätt att jämföra men slutsatsen är ändå självklar:

Ökningen av Android och den totala trafiken betyder att företag som satsar på att bygga appar för sina varumärken, också bör ha med Android i beräkningarna.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras