Angående omkörningar på landsbygden...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
En annan sak som är viktig vid omkörning är att man efter att ha gått ut för omkörning måste RÄTA UPP CYKELN så att den följer vägens riktning under själva omkörningen. Annars hamnar man också i diket:huvet

Det var därför jag skrev att man borde lära sig motstyrning istället för en teori man kommer sitta och fundera på när koncentrationen borde vara vid styret. ;)

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
SuzukiLover, försvinn inte!
Stanna kvar för våran skull, mycket underhållande läsning! :)

tjille

Guest
Fan... varför har man spenderat hundratals mil ute på vägarna i onödan i år när jag kunde lärt mig allt här :(

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
var lite snälla:D :D

tror nog inte han passar in på sporthoj-forumet med den stilen...

underhållande med mobbning i allafall... som i skolan alla fula och konstiga människor blir offer:D :D

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Lämna oss inte SuzukiLover Tror jag talar för nästan alla medlemmar av sh när jag säger att vi gillar att ha dig här :tummenupp

Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Ett gäng här borde slå upp PENNALISM!!!:confused:

Jag har alltid undrat vad det betydde sedan studierektorn mumlade något om det där ordet sedan vi spolat vatten i brallorna på den där feta brillormen i 7B som alltid hade alla rätt på proven.

Så tack för tipset.. Nu har jag lärt mig att det inte alls har något att göra med pennor i röven som jag trodde. :arsele

raveper

Mc Förare
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
Hojlös
Faan SuzukiLover..
Med dina jävla trådar är det väll bäst du kör i vänster körfält hela tiden tills du får möte, så kan du hålla din linje bäst du vill själv!:huvet:dricka
Har du allvarligt sådana problem får du väll VÄNTA med din omkörning tills Det är fritt...

Eller läs instruktionsboken

Last edited:

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
... var blev han av??? Snälla SL, skriv en liten avhandling om hur instruktionsboken funkar, jag har lite svårt att förstå all dess text!!!

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Minns inte exakt nu vad SuzukiLover skrev i första inlägget, men om inte mitt minne sviker mig alldeles så hade han i sak rätt.

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Hoj
Nada
Jag har alltid undrat vad det betydde sedan studierektorn mumlade något om det där ordet sedan vi spolat vatten i brallorna på den där feta brillormen i 7B som alltid hade alla rätt på proven.

Så tack för tipset.. Nu har jag lärt mig att det inte alls har något att göra med pennor i röven som jag trodde. :arsele
Hahahahahaha:D

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Va riktigt länge sen han skrev.. börjar bli rädd att han är borta ju!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vart tog han vägen?

Den här tråden handlade om hur man kan förbättra linjen vid omkörning genom att bl.a. hålla ett tillräckligt stort avstånd till objektet man kör om och hålla jämn gas när man förflyttar sig över till mötande fil på en smal 80 väg, oavsett situation. För många upplevs detta som en risk som inte ens existerar, vägarna är ofta breda, men när du ivrigt påbörjar en omkörning av 3 bilister med ett mötande fordon långt borta, på en smal väg på landsbygden och sitter på en snabb hoj kan ivern och den kraftökning som den ev resulterar i leda till en plötslig linjeförskjutning, hur stor den är beror på avståndet till fordonet (vilken indirekt bestämer lutningen du gör på hojen när du tar dig ut i den mötande filen), hur tidigt accelerationen görs och hur stark den är. Vem som helst kan missbedöma sådant här, men de som redan upplevt sådana här situationer ökar avståndet till nästa gång, rör sig försiktigare ut i mötande fil i fortsättningen och är medvetna om att linjen är mycket viktig vid omkörningar på smala vägar med stark hoj. Avkörningar som resultat av detta sker rätt ofta i trafiken särskilt när föraren har en medpassagerare eftersom det tar längre tid att korrigera situationen när man har en medpassagerare på hojen.

Tanken med tråden var ursprungligen att låta det här vara temat för en diskussion, men diskussionen spårade fort ur till att handla mera om trådskaparen än om trådens tema. Det tycker jag är respektlöst emot alla de som är relativt oerfarna här på SH och kanske vill lära sig mer om sådant här och det är förolämpade emot mig som trådskapare.

Än en gång har medlemmar på SportHoj visat på bristande respekt och administratörerna av forumet sköter inte om att ta bort dessa tendenser från forumet. Resultatet får ni bedöma själva men särskilt informativt blir det ju inte...

Jag kommer för övrigt att lämna forumet, då jag bedömer det som att stämningen oavbrutet är förgylld av arrogans och aggressivitet, trådarna förstörs, vad är det för kul med det?

Ha det gott och kör försiktigt! :)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Först nu jag såg att han bodde i Luleå, tror han var med på kort nyligen.

Kom tillbaka in i värmen lover :)

Prophet

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
2011, Honda CBR1000RR
För det första. 1: Landsbygden ?? vafan ska man göra där ute, ser det ut som att man är bonde eller??!! 2: klart som fan man kör om om inte soppan framför åker i 120mp/h.
Trött på alla trådar som handlar om sega jävlar som klagar på när dom blir omkörda.
Låss denna tråd tack. -.-

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...