Ang. SM 2008

MANGAN

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YAMAHA YZF 450F -08 Performance by OvesMotor / Mangan-racing
Vad sägs om de kontaktpersoner som står listade på svemo.se ? :tummenupp

Vad sägs om att svemo går ut med något officiellt? man har inte hört ett ljud om något !

Jag tex mailade Peter angående uppklassning osv i mitten på november, det skulle bli klart tills i början på november sa han då så ja antar att han menar i början på december, men de är ju helt tyst ...o inte bara om det då utan allt vad det gäller supermoto

Mvh
Mangan

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Mitt önskemål hade varit att säsongen 2008 är klar vid årsskiftet och när jag betalar in licensen så vet jag hur många tävlingar SM är.
Att de lokala tävlingarna inte är med har jag full förståelse för, men vi borde veta hur mycket SM tävlingar vi kommer få. För om det blir 4st så är det billigare att lösa engångslicens.

Det är nog allas önskemål. Men men EN officiell ansökan om att få arrangera SM blir det isf bara en sm-deltävling. Så i detta fallet är det nog inte svemo som ska klandras i första hand utan alla vi aktiva inom supermoto som inte jagar tag i villiga arrangörer, mig inkluderad. (för vem ska annars göra det?)

Ang. licens så får du ju ändå inte köra SM på engångslicens & du måste ju inte lösa den vid årskiftet. Tror det är 2 veckor dom vill ha på sig, så du kan vänta länge än.

Ang. reglementet kan jag bara hålla med. Det borde komma ut så snart det bara är möjligt!

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Fick svar från SVEMO.
Röd text = "Svemo"

Mycket av det du tar upp om att det inte verkar hända så mycket från "SVEMO" håll beror mycket på att det i princip bara är jag som engagerar mig för en helhet och jag har just nu inte tiden. Jag har jobb som innebär övertid fram till någon gång i vår. plus en familj som inte tycker SVEMO eller supermoto är det häftigaste de vet.
Detta innebär också att jag måste dra mig ur mitt uppdrag och igentligen gick mandat perioden ut redan i september men jag har nu för avsikt att rätta upp regler, sätta en budjett och skriva en verksamhetsberättelse. Men sedan är det nog slut för mig.

Mitt önskemål hade varit att säsongen 2008 är klar vid årsskiftet och när jag betalar in licensen så vet jag hur många tävlingar SM är.

Avvakta det går bra att betala licensen typ 4 veckor innan första tävling och få brickan.

Att de lokala tävlingarna inte är med har jag full förståelse för, men vi borde veta hur mycket SM tävlingar vi kommer få. För om det blir 4st så är det billigare att lösa engångslicens. Visst jag kanske inte får köra i SM klassen då, antar att man inte får köra i rookie heller så jag måste i så fall köpa licens för nästan 3k för 4 tävlingar? Det är 750:- i licens + ca 1000kr för startavgift = 1750:- per tävling. Detta tycker jag låter lite väl mycket med tanke på att i crossen har ni samma avgift, lägre anmälnings avgift men där kan jag tävla varje helg om jag så vill, så då är inte 3k så mycket pengar.

Just nu finns bara EN arrangör som anmält sitt intresse och jag försökte få tag på denna senast idag men lyckades inte. Denna fråga börjar bli mycket problemetisk. Jag kan inte tvinga klubbar att annordna tävlingar det måste klubbarna känna för själva och här har utövare och klubbmedlemar ett ansvar att se till att det blir så.

Sen skall vi förare inte behöva leta fram info, det finns personer som har betalt att ta fram detta. Svemo kan ju uppdatera sin sida med en news blogg för SM eller liknade så man ser att det är något som händer. Eller ett vecko brev som tar upp vad som diskuterats, vad som beslutats och om det skjuts till nästa vecka. Denna info ser jag inte på sidan eller i ert forum. Den info som kommer kommer allt för sällan, bättre att skriva vi flytta dessa punkter för beslut till w?? så man ser att ni liver.

Japp, jag har haft massa ankar om hur detta skulle kunna bli skit bra. Och jag har funderat på att använda startnummer listan till detta för där kan jag fästa upp en epost på något. Jag skulle velat haft lite hjälp med detta men de som sagt att de skall hjälpa till här har lova stort och hållit tunt. Tyvärr är nog en del av sanningen att det inte har hänt så mycket då jag inte haft tid att driva på och hoppats lite att det skall dyka upp drivande krafter som jag kan hjälpa fram istället. Delvis också för att själv få kunna kliva åt sidan.

Dock blev jag positiv överraskad av att ni skall hålla er till Europas reglemente (fim).
Vi får nu alltså hoppa och landa på asfalt om jag tyder det riktigt!
Vi får även ha tävling på enbart asfalt OM den innehåller en sektion av whoppis & hopp. Så där rök ju alla go-cart banor om inte någon förankrar ett platå hopp på rakan ;)
Sen så läste jag att det i så fall skulle var 94Db??? Detta borde också ni gå ut med då många team redan köpt in system för 2008 (även jag) Mitt klarar 96 men inte 94, om jag vetat detta så skulle jag köpt ett annat system som var lite dyrare men klara 94db.

Riktigt så långt som du skriver ovan kanske vi inte kommer redan nu men en bra bit skall vi ta nu!

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Asfaltshopp-regeln finns väl bara för att banor som pleven ska få finnas...

Jag förstår verkligen att han inte prioriterar SM före allt annat i livet, jag är själv med i styrelsen för motocross i Skellefteå och det är ett ständigt givande och väldigt lite tagande. I slutändan har det blitt så att jag hellre kör min egen grej och bygger egna banor än att hålla på och bråka och jobba för andras skull som sedan inte uttrycker någon större glädje av det.

Tyvärr känner man lite samma sak för svemo. Jag känner att jag inte vill vara med och hjälpa till där för att det tar mycke tid och man får väldigt lite av det. Ego ja, men jag erkänner det iaf. Jag vet att det finns eldsjälar där ute som inte ser större glädje än av att få ett svenskt mästerskap att fungera. Det finns i många andra länder. Vi måste bara se till att inte köra slut på dem så jäkla fort.

PS. FIM är ett helt otroligt gäng.

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Bara 1 sm-arrangör?

Ja, verkligheten kommer ifatt alla sporter förr eller senare (inte speedway dock).
I supermoto finns det inga juniorer, inga ungdomar. Det finns en enda rookieklass och där ryms som mest 30 förare. Startavgifterna är högre än för cross men betydligt lägre än för tex. Roadracing.

Vem ska arrangera tävlingarna åt er? Det finns ingen ekonomi i det då publik bara är något vi ser på tv när dom sänder från utlandet och rookisarna / juniorerna är inte nog många att kunna skapa 1 tävling tillsammans.

Det finns 4-5st i vardera elitklass som har nog mycket spons / erfarenheter och meriter att dom kan luta sig tillbaka och vara just "proffs", men resten måste nog försöka hjälpa till om det skall bli några tävlingar framöver.

På SM i Linköping 2007 hände just detta. Familjen Huvell byggde grusparti, div. folk hjälpte till hit och dit med saker innan tävlingen och en hel folksamling hjälptes åt att sopa i rondellystemet efter 4-hjulingarna. Tack, superbra och sportsligt snyggt jobbat. Kan vi / ni jobba mer på det sättet kommer det bli lättare att få arrangörer framöver.

/HW & Sara i Linköping

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag tror bra många fler kan och vill hjälpa till. Vi sitter på mkt vilja o kraft samt erfarenheter o kontakter. Men å andra sidan har dom flesta av oss fullt upp med vårt eget i den utsträckningen att man inte "letar" jobb.

Någon borde ju kunna sitta som en spindel i nätet för att hjälpa arrangörer. Det kan ju inte vara lätt för klubbarna att känna till förare i dess närhet eller vad just dom skulle kunna hjälpa till med ect. Kan väl vara en funktion för förarrepresentanter eller annan utvald?

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag tror felet är att det inte finns någon som jobbar för Supermoton nationellt. Det skulle behövas någon som kunde vara lite mer som en promotor och jaga arrangörer mm.

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
De här klubbarna som lade ner pengar på asfalt och arrangerade race för några år sen (Borås och Gävle tex) får inte de ha SM på sina banor eller?
Visst mkt grus men fan så mkt bättre än inga race alls.
Borås hade ju en hel del publik på en vanlig torsdagskväll dessutom.

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
De här klubbarna som lade ner pengar på asfalt och arrangerade race för några år sen (Borås och Gävle tex) får inte de ha SM på sina banor eller?
Visst mkt grus men fan så mkt bättre än inga race alls.
Borås hade ju en hel del publik på en vanlig torsdagskväll dessutom.

Man hör mycket gnäll om sådana banor, som jag inte förstår varför. Det gnälldes ju även om GBG SM bana. Så sluta gnäll och var glada för de banor folk runt om i Sverige orkar jobba ihop!

Själv skulle jag kunna köra på vad som helst, bara det är race. Skulle fan kunna köra med rallycrossen igen så det blev lite mer race. Vi får inte vara så kräsna på banor! Samma som rejser säger, Borås har en bana men den är ca 50% grus. Varflör inte ta vara på den och ringa och fråga om de kan fixa ett race. Publik har de ofta där ute!

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Ssmk

Hej.
Det fanns en anledning till att vi som grundade SSMK( svenska supermotard klubben)slutade, vi var ständigt motarbetade samt att det tar oerhört på krafterna som att då fixa med banor/arrangemang och samtidigt vara förare.
Jag vet att SSMK var i uppskattat bland det stora flertalet förare, ni som är aktiva idag måste nog göra som vi gjorde, ta tillbaka arrangemangen på gräsrots nivå, låga kostnader, enkla arrangemang.
Om så måste: kör på de banor som finns tillgänliga, tex Borås.
Ni måste oxå se till att komma tillbaka på Go-kart banorna, få tillbaks gatåkarmotarderna till träningdagarna. De kommer och betalar för att få åka en stund, som sedan genererar intresse, Go-kart klubben ska tjäna pengar så att deras verksamhet går runt, betala mer än vad som är nödvändigt för att vända trenden.

Men Go-kart folket släpper inte in er om ni bullrar så att öronenen vänder sig.
Pratade med Lars-erik på Kinnekulle trafikövningsplats (kinnekulle ring), de hyr inte ut till Supermoto pga av buller, miljö avd har nästa år ett förslag på 92Dba förbipasserande mätning, och inte den "kalle anka" mätningen som är stipullerad i erat reglemente, om klubbarna ens har mätutrustning.
Ni som förare måste ta tag i detta, klubbarna har inga "eldsjälar" för supermoto, i forntiden så var det vi förare( Bosson-carlfredrik mfl) som gjorde allt förarbete, körde racet, fixade efterarbetet osv, till detta tog vi semesterdagar. Vi var 4st som byggde banan inför NM i Torp/Uddevalla i 3dagar.
Det finns inga dukade bord för er idag, mer än de få SM tävlingar i örebro.

Lycka till.
Thomas Klinteberg ( KMK,SSMK, Bananpiren osv osv)

Supermoto-rider

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Hoj
Kawasaki 450
...som vi sa vid förarträffarna i samband med Örebro-SM i år är det mycket upp till oss förare hur det blir med tävlingar 2008

vid en träff sista helgen i oktober med Stefan L och mig som förarrepresentanter , Peter L och Jocke D med uppdrag från SVEMO pratade vi bl.a. om tävlingsarrangörer 2008

vid det tillfället var bara Kortedala klara som SM-arangör 2008 ( hoppas att de är kvar ) , Örebro räknade vi med som säkra , Tranås var osäkert ( för tillfället har de sagt att de ej ordnar tävling 2008 ) , Linköping var osäkra ( hoppas att vi kan köra SM där även 2008 , fantastiskt bra bana mm ) , Östersund skall lämna besked till mig andra vecka i januari ( jag har lovat att vi som förare skall göra vad vi kan för att bidra med funktionärer ) , Västerås har en bana som kan bli mycket bra ( Stefan skall övertala dem att de måste ordna en tävling 2008 ) , Östhammar kanske kan bli något , Järva/Barkarby ( har sökt Henry Romlin men ej fått tag i honom ) vi får hoppas att han kommer tillbaka som arrangör

sen har jag hört att det arbetas för att få till en tävling i Falkenberg , detta är ett mycket bra förarinitiativ

själv undersöker jag möjligheten att tillsammans med en lokal moto-crossklubb arrangera en tävling på ett industri-område i Karlskoga , vet ännu ej om det är möjligt , jag arbetar vidare med det

vid våran oktober-träff var vi överens om att det behövs en "grupp på två-tre personer" som sitter som spindeln i nätet för att vara ett stöd för de förare och klubbar som har tankar på att arrangera tävlingar , jag skulle ha försökt få tag i personer till denna grupp , men tyvärr har min tid ej räckt till , några som kan tänka sig att hjälpa till ??? , hör av er till mig , Stefan , Peter eller Jocke så kan vi berätta mer

sen kan vi hoppas på att Quadarna har nåt på gång

sammanfattningsvis så hänger det mesta på oss som förare hur det blir med tävlingar framöver

Last edited:

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Linköping har en bana, klubben har gett 80% ok att köra tävling men det finns ingen som är beredd att hålla i det. RR-sektionen har avskaffat sin SM-del så det blir ett fristående arrangemang i så fall.

Sara och Jag ställer upp som supervisors men det krävs en trovärdig grupp på 5-8 personer som tar på sig att sköta allt praktiskt innan tävlingen samt ca 10-15 funktionärer som garanterat dyker upp på tävlingen och som inte måste springa ifrån sin postering för att rulla på däckvärmare åt någon förare titt som tätt.

Resten fixar vi lokalt men utan ovanstående.... nej, tyvärr ingen tävling i Linköping 2008.

/HW

RMSusaRacing

RMSusaRacing
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
Honda
...som vi sa vid förarträffarna i samband med Örebro-SM i år är det mycket upp till oss förare hur det blir med tävlingar 2008

vid det tillfället var bara Kortedala klara som SM-arangör 2008 ( hoppas att de är kvar ) ,

Liten uppdatering från oss i Götet. Vi vill gärna arrangera en tävling men problemet för oss är att vi har ingenstans att vara på.:(
Bananpiren förhandlar STCC om ett femårskontrakt det innebär att vi isådant fall blir tvugna att hyra av STCC om de vill hyra ut till oss och då lär det bli dyrt. Säve är inne för upphandling och det är i princip omöjligt att arrangera där även om vi fick pga alla kraven från flygplatsen osv. Vi jobbar på att få till en plats att arrangera men det är inte så lätt. Så håll tummarna för oss och tipsa gärna mig om ni känner någon eller vet ett bra ställe man skulle kunna arrangera på.
MVH Robert Susa
Supermoto Kortedala MK.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Liten uppdatering från oss i Götet. Vi vill gärna arrangera en tävling men problemet för oss är att vi har ingenstans att vara på.:(
Bananpiren förhandlar STCC om ett femårskontrakt det innebär att vi isådant fall blir tvugna att hyra av STCC om de vill hyra ut till oss och då lär det bli dyrt. Säve är inne för upphandling och det är i princip omöjligt att arrangera där även om vi fick pga alla kraven från flygplatsen osv. Vi jobbar på att få till en plats att arrangera men det är inte så lätt. Så håll tummarna för oss och tipsa gärna mig om ni känner någon eller vet ett bra ställe man skulle kunna arrangera på.
MVH Robert Susa
Supermoto Kortedala MK.

Går det inte att få köra strax före/efter STCC när de kör sitt rejs på bananpiren??

RMSusaRacing

RMSusaRacing
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
Honda
Går det inte att få köra strax före/efter STCC när de kör sitt rejs på bananpiren??

Problement är att STCC förhandlar med ägarna om att de skall asfaltera ny asfalt där de skall köra och det kostar pengar mucho dinero. De vill ju inte att deras asfalt som de bekostar skall förstöras. Så om vi vill hyra så måste vi prata med STCC och de kommer garanterat att lägga på en saftig hyra och med tanke på att vi gick back förra SM:et med en hyra som är en bråkdel av det vi kommer få betala till STCC så är det inte aktuellt tyvärr. Vi diskterar andra alternativ men vi får se om vi får tillträde till de ytor som vi har tänkt oss.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Problement är att STCC förhandlar med ägarna om att de skall asfaltera ny asfalt där de skall köra och det kostar pengar mucho dinero. De vill ju inte att deras asfalt som de bekostar skall förstöras. Så om vi vill hyra så måste vi prata med STCC och de kommer garanterat att lägga på en saftig hyra och med tanke på att vi gick back förra SM:et med en hyra som är en bråkdel av det vi kommer få betala till STCC så är det inte aktuellt tyvärr. Vi diskterar andra alternativ men vi får se om vi får tillträde till de ytor som vi har tänkt oss.

Förstöra asfalten... lite pessimistiskt tycker jag.

Skulle man inte kunna tänka sig att vi åtminstone får köra ett par uppvisningsrejs. Att synas lite där vore ju toppen :tummenupp

Om inte KMK får tag på plats närmre Göteborg kanske ni kan kolla om ni får arrangera t.ex i Borås!?

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Om det inte vore 25mil och problemen med ekonomin skulle ni gärna få arrangera i Linköping.

/HW

RMSusaRacing

RMSusaRacing
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
Honda
Förstöra asfalten... lite pessimistiskt tycker jag.

Skulle man inte kunna tänka sig att vi åtminstone får köra ett par uppvisningsrejs. Att synas lite där vore ju toppen :tummenupp

Om inte KMK får tag på plats närmre Göteborg kanske ni kan kolla om ni får arrangera t.ex i Borås!?

Borås är ett alternativ men vi får se vad som händer. Jag har den personliga uppfattningen att man skall inte sälja sig för billigt heller. Skall man arrangera SM så skall det iallafall vara körbart, men det är vad jag tycker om den banan.:).

Om det inte vore 25mil och problemen med ekonomin skulle ni gärna få arrangera i Linköping.

/HW

Ja du fixar banan så fixar jag fölket kanske ett alternativ. + att vi kör två SM istället för ett på Linköping så behöver vi inte tänka på att det blir bortfall av en tävling i GBG i värsta fall.:tummenupp

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Borås är ett alternativ men vi får se vad som händer. Jag har den personliga uppfattningen att man skall inte sälja sig för billigt heller. Skall man arrangera SM så skall det iallafall vara körbart, men det är vad jag tycker om den banan.:).

Ja du fixar banan så fixar jag fölket kanske ett alternativ. + att vi kör två SM istället för ett på Linköping så behöver vi inte tänka på att det blir bortfall av en tävling i GBG i värsta fall.:tummenupp
GO - GO -GO :tummenupp :)

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Dock blev jag positiv överraskad av att ni skall hålla er till Europas reglemente (fim).
Vi får nu alltså hoppa och landa på asfalt om jag tyder det riktigt!
Vi får även ha tävling på enbart asfalt OM den innehåller en sektion av whoppis & hopp. Så där rök ju alla go-cart banor om inte någon förankrar ett platå hopp på rakan ;)
Sen så läste jag att det i så fall skulle var 94Db??? Detta borde också ni gå ut med då många team redan köpt in system för 2008 (även jag) Mitt klarar 96 men inte 94, om jag vetat detta så skulle jag köpt ett annat system som var lite dyrare men klara 94db.

Sluta snåla nu christian..
Fan. Det är bara att köpa ett till....
Känner inte igen dig. Köp 2st du har ju två hojar. Köp två hojar till så kan du köpa 2 rör till .
Skärpning !! Betala o var glad.:pannkyss

Mvh Perre

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S