Ang Varmköra hojen på vintern?

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Slurken skrev:
På bilmotorer (borde vara samma för MC) så räknar man med att en kallstart (köra bilen från nollgradigt upp till arbetstemperatur, på tomgång) Sliter lika mycket på motorn som att köra den fullt uppvärmd i 100 mil landsväg/motorväg.

Men man kör ju inte en motor till arbetstemp på tomgång, det tar ju en evighet så kan tro det motsvara många mils vamrkörning...........

Start o iväg e det som gäller............
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
toxicated skrev:
Men man kör ju inte en motor till arbetstemp på tomgång, det tar ju en evighet så kan tro det motsvara många mils vamrkörning...........

Start o iväg e det som gäller............

Jag kommer inte ihåg om det var på tomgång eller inte. nöj dig bara med kunskapen om att en kallstart motsvarar en jävla massa mils körning :D
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Neutral skrev:
Notera att jag inte tar ställning för eller emot att starta hojen under vinter. Bara att fenomenet som sådant har lyfts till något livsavgörande när det inte är det. Folk gör på båda sätten och ingen hoj har pajat hittills vad jag vet.

Lite fel där vet tvåpolare som fått byta sina tändstift pga "varmkörning".

Sen är det vinter o vi har tråkigt:

Dr.Bike skrev:


Inte samma sak pratar inte om att ut och åka utan vinterförvaringen!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Slurken skrev:
På bilmotorer (borde vara samma för MC) så räknar man med att en kallstart (köra bilen från nollgradigt upp till arbetstemperatur, på tomgång) Sliter lika mycket på motorn som att köra den fullt uppvärmd i 100 mil landsväg/motorväg.
Jag argumenterar inte mot det du säger men motorn ska ju alltid värmas upp eller är det många här som eldar under tråget med blåslampa och byter olja efter varje körning för att det inte ska vara oförbränd soppa i den? Jag tycker bara att det är överdrivet vilken verkan det har, alla fattar väl att motorn mår bättre vid normal arbetstemp än upp till den men faktum är att vi gör hundratals om inte tusentals kallstarter i alla fall, hur många tänker på de där 100 milen medan ni tar på er hjälmen?
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Ok massa svar ..................Fast fortfarande inte på min fråga!

Dessutom nya frågor ang batteriet(trådkapare)

Kan någon nu som VET o inte gissar svaret vara vänlig att reda ut vad som är RÄTT o FEL.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Blondie skrev:
Lite fel där vet tvåpolare som fått byta sina tändstift pga "varmkörning".
Och det kunde inte ha hänt under en kallstart på sommaren när de var på väg på en tur? Vad är skillnaden?
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Neutral skrev:
Jag argumenterar inte mot det du säger men motorn ska ju alltid värmas upp eller är det många här som eldar under tråget med blåslampa och byter olja efter varje körning för att det inte ska vara oförbränd soppa i den? Jag tycker bara att det är överdrivet vilken verkan det har, alla fattar väl att motorn mår bättre vid normal arbetstemp än upp till den men faktum är att vi gör hundratals om inte tusentals kallstarter i alla fall, hur många tänker på de där 100 milen medan ni tar på er hjälmen?

Mycket roligt svar!

Eldade under motorn på lastbilen i lumpen för att den skulle starta.

Om du läst hela tråden kanske du missat frågan BLIR tändstiften KASS av att startas o "varmköras" ca en gång i mån under vinterförvaringen!
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Alla pratar om stift och olja men det finns ju andra material i en motor så som gummi och packnings material som kanske inte mår bra av att stå och torka under en längre tid.

värm hojen med en fläkt till vårvärme och kör den varm,har du depåstöd kan du även växla lite så får kedjan och lådan gå runt lite också
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Neutral skrev:
Och det kunde inte ha hänt under en kallstart på sommaren när de var på väg på en tur? Vad är skillnaden?

Ok ska försöka förklara

När du startar hojen blir det givetvis en kallstart men sedan sticker du ut o kör eller?Vet inte hur du kör men jag har lite högre varvtal än tomgång när jag tar en sväng.



Problemet med att gå ner i garaget o starta o tomgångsköra är(om jag fattat rätt)vid upprepade tillfällen är att tändtiften inte får rätt arbetstemp o en beläggning bildas som förstör stiften.
När man kör så kommer stiften upp i rätt arbetstemp o bränns rena.

Kan nu någon som VET svara på detta om det är rätt eller fel.

negnit skrev:
Alla pratar om stift och olja men det finns ju andra material i en motor så som gummi och packnings material som kanske inte mår bra av att stå och torka under en längre tid.

värm hojen med en fläkt till vårvärme och kör den varm,har du depåstöd kan du även växla lite så får kedjan och lådan gå runt lite också

Har ca 27grader i garaget :)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Blondie skrev:
Kan nu någon som VET svara på detta om det är rätt eller fel.
Du avfärdar ju allt, är du kunnig nog att VETA att alla har fel hittills så borde du väl VETA tillräckligt själv eller? ;)
 
Last edited:

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Neutral skrev:
Notera att jag inte tar ställning för eller emot att starta hojen under vinter. Bara att fenomenet som sådant har lyfts till något livsavgörande när det inte är det. Folk gör på båda sätten och ingen hoj har pajat hittills vad jag vet.

Jag bara utvecklade resonemanget lite :hihi

Blondie skrev:
Har ca 27grader i garaget :)

Värt att notera är att allt under ca 50 grader räknas som kallstart, du får nog dra på elementen en aning :)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Blondie skrev:
Problemet med att gå ner i garaget o starta o tomgångsköra är(om jag fattat rätt)vid upprepade tillfällen är att tändtiften inte får rätt arbetstemp o en beläggning bildas som förstör stiften.
När man kör så kommer stiften upp i rätt arbetstemp o bränns rena.


Jag har ju redan svarat på det :confused: Och jag VET att jag har rätt

Det kan räcka med ETT starttillfälle
 

Sensonic

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Alingsås
Hoj
Gixxer 600
Alex 6R skrev:
en ordentlig kallstart sliter lika mycket som att åka från gbg till sthlm

Det där är en sanning med motefikation... men är inte helt osann.
Oljan spelar här stor roll, liksom precison o konstruktion
Visst , En kall motor(olja) ökar slitaget betydligt pga den sämre smörjförmågan och pga värmeutvidgning ej skett/ håller på o sker.

man skall aldrig belasta en kall motor pga detta, det vet vi väll alla.

Dock kallstartenkommer du ju aldrig ifrån om du ej värmer maskinen på annat sätt.
Det enda förutom stift o kallstarten i sig som skulle kunna känna extra slitage är om du ej får fullt olje tryck på motorn när den stå obelastad och börjar bli ganska varm.
 

Walle1

Medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
göteborg
Hoj
fireblade-08
men hur e det med lagerbanor å ventilfjädrar å grejer ,,mår inte dom bra av att ändra läge eller snurra lite med jämna mellanrum
å sen det med värmen det e väl en friktionsfåga för att oljan e lite för kall i början,,,eller e jag ute å cyklar nu
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Neutral skrev:
Du avfärdar ju allt, är du kunnig nog att VETA att alla har fel hittills så borde du väl VETA tillräckligt själv eller? ;)

På A svarar jag B
På B vet jag inte

Ljunghusen skrev:
Jag har ju redan svarat på det :confused: Och jag VET att jag har rätt

Det kan räcka med ETT starttillfälle

Missade att du skrev att rätt arbetstemp kunde nån genom tomgångskörning sorry.

Nöjer mig då.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Alltså, jag vill gärna ha en förklaring vad "kallstart" är i MC-sammanhang.

Hur många motorcyklar har motorvärmare?
 

Dr.Bike

Guest
Blondie skrev:
Inte samma sak pratar inte om att ut och åka utan vinterförvaringen!
Om min länk till varmkörningstråden. anm.

Jooodå. Om du läser HELA tråden finns även den problematik med som du frågar efter!

Och ja, tändstift som bara kallkörs blir ofta, inte alltid, sura på ett mysko vis.
Då kan det räcka att ta ur dem bränna dem med gasollåga eller bara låta dem ligga nån vecka i fria luften.
Fråga mig inte varför men otaliga är de stift som både jag sett och folk pratat om som surat ner sig och gnistan finner vägen emellan mittelektrodens porslin och isolatorfoten, ist.f mellan elektroderna.

hållundan skrev:
Alltså, jag vill gärna ha en förklaring vad "kallstart" är i MC-sammanhang.

Hur många motorcyklar har motorvärmare?


Inte explicit mc, men i motorsammanhang talar man om kallstart då motortempen understiger 60 grader.
D.v.s ALLA starter när motorn kallnat ner under 60.
Nu är det ju inte etta eller nolla på det, utan en start vid -10 sliter givetvis oerhört mycket mer än en start en varm sommardag.

Neutral skrev:
Du avfärdar ju allt, är du kunnig nog att VETA att alla har fel hittills så borde du väl VETA tillräckligt själv eller? ;)

Ungefär så ja.

vtrwalle skrev:
men hur e det med lagerbanor å ventilfjädrar å grejer ,,mår inte dom bra av att ändra läge eller snurra lite med jämna mellanrum
å sen det med värmen det e väl en friktionsfåga för att oljan e lite för kall i början,,,eller e jag ute å cyklar nu

Njaeij man vill gärna tro det. Men lagren är ju döda så de bryr sig nog inte så värst... Och myten att ALL olja riner av är ju helt fel. (ny debatt i sikte!)
Men att som jag sa: pumpa runt oljan med startmotorn med stiften ur är inte så dumt med tanke på bla ventilfjädrarna som inte bör vara komprimerade. Förhoppningsvis stanar motorn i ett annat läge än innan.
Edit tillägg: och då de flesta aldrig gör en cylinderkonservering så är det inte fel att ringarna får dra runt lite och inte rosta fast i loppen.
 

sandstream

Guest
Slurken skrev:
På bilmotorer (borde vara samma för MC) så räknar man med att en kallstart (köra bilen från nollgradigt upp till arbetstemperatur, på tomgång) Sliter lika mycket på motorn som att köra den fullt uppvärmd i 100 mil landsväg/motorväg.
Om så vore fallet, borde vi då inte ha en räknare i alla bilar som visade antalet kallstarter?
Det borde isf vara betydligt intressantare eftersom det nog inte finns någon som kör 100 mil oftare än de startar motorn kall.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top