Droopy
Ny medlem
Det är vad jag hört med. Fast mer.
Slurken skrev:På bilmotorer (borde vara samma för MC) så räknar man med att en kallstart (köra bilen från nollgradigt upp till arbetstemperatur, på tomgång) Sliter lika mycket på motorn som att köra den fullt uppvärmd i 100 mil landsväg/motorväg.
toxicated skrev:Men man kör ju inte en motor till arbetstemp på tomgång, det tar ju en evighet så kan tro det motsvara många mils vamrkörning...........
Start o iväg e det som gäller............
Neutral skrev:Notera att jag inte tar ställning för eller emot att starta hojen under vinter. Bara att fenomenet som sådant har lyfts till något livsavgörande när det inte är det. Folk gör på båda sätten och ingen hoj har pajat hittills vad jag vet.
Dr.Bike skrev:
Jag argumenterar inte mot det du säger men motorn ska ju alltid värmas upp eller är det många här som eldar under tråget med blåslampa och byter olja efter varje körning för att det inte ska vara oförbränd soppa i den? Jag tycker bara att det är överdrivet vilken verkan det har, alla fattar väl att motorn mår bättre vid normal arbetstemp än upp till den men faktum är att vi gör hundratals om inte tusentals kallstarter i alla fall, hur många tänker på de där 100 milen medan ni tar på er hjälmen?Slurken skrev:På bilmotorer (borde vara samma för MC) så räknar man med att en kallstart (köra bilen från nollgradigt upp till arbetstemperatur, på tomgång) Sliter lika mycket på motorn som att köra den fullt uppvärmd i 100 mil landsväg/motorväg.
Och det kunde inte ha hänt under en kallstart på sommaren när de var på väg på en tur? Vad är skillnaden?Blondie skrev:Lite fel där vet tvåpolare som fått byta sina tändstift pga "varmkörning".
Neutral skrev:Jag argumenterar inte mot det du säger men motorn ska ju alltid värmas upp eller är det många här som eldar under tråget med blåslampa och byter olja efter varje körning för att det inte ska vara oförbränd soppa i den? Jag tycker bara att det är överdrivet vilken verkan det har, alla fattar väl att motorn mår bättre vid normal arbetstemp än upp till den men faktum är att vi gör hundratals om inte tusentals kallstarter i alla fall, hur många tänker på de där 100 milen medan ni tar på er hjälmen?
Det var precis det jag tänkte på när jag skrev det.Blondie skrev:Eldade under motorn på lastbilen i lumpen för att den skulle starta.
Neutral skrev:Och det kunde inte ha hänt under en kallstart på sommaren när de var på väg på en tur? Vad är skillnaden?
negnit skrev:Alla pratar om stift och olja men det finns ju andra material i en motor så som gummi och packnings material som kanske inte mår bra av att stå och torka under en längre tid.
värm hojen med en fläkt till vårvärme och kör den varm,har du depåstöd kan du även växla lite så får kedjan och lådan gå runt lite också
Du avfärdar ju allt, är du kunnig nog att VETA att alla har fel hittills så borde du väl VETA tillräckligt själv eller?Blondie skrev:Kan nu någon som VET svara på detta om det är rätt eller fel.
Neutral skrev:Notera att jag inte tar ställning för eller emot att starta hojen under vinter. Bara att fenomenet som sådant har lyfts till något livsavgörande när det inte är det. Folk gör på båda sätten och ingen hoj har pajat hittills vad jag vet.
Blondie skrev:Har ca 27grader i garaget![]()
Blondie skrev:Problemet med att gå ner i garaget o starta o tomgångsköra är(om jag fattat rätt)vid upprepade tillfällen är att tändtiften inte får rätt arbetstemp o en beläggning bildas som förstör stiften.
När man kör så kommer stiften upp i rätt arbetstemp o bränns rena.
Alex 6R skrev:en ordentlig kallstart sliter lika mycket som att åka från gbg till sthlm
Neutral skrev:Du avfärdar ju allt, är du kunnig nog att VETA att alla har fel hittills så borde du väl VETA tillräckligt själv eller?![]()
Ljunghusen skrev:Jag har ju redan svarat på detOch jag VET att jag har rätt
Det kan räcka med ETT starttillfälle
Om min länk till varmkörningstråden. anm.Blondie skrev:Inte samma sak pratar inte om att ut och åka utan vinterförvaringen!
hållundan skrev:Alltså, jag vill gärna ha en förklaring vad "kallstart" är i MC-sammanhang.
Hur många motorcyklar har motorvärmare?
Neutral skrev:Du avfärdar ju allt, är du kunnig nog att VETA att alla har fel hittills så borde du väl VETA tillräckligt själv eller?![]()
vtrwalle skrev:men hur e det med lagerbanor å ventilfjädrar å grejer ,,mår inte dom bra av att ändra läge eller snurra lite med jämna mellanrum
å sen det med värmen det e väl en friktionsfåga för att oljan e lite för kall i början,,,eller e jag ute å cyklar nu
Om så vore fallet, borde vi då inte ha en räknare i alla bilar som visade antalet kallstarter?Slurken skrev:På bilmotorer (borde vara samma för MC) så räknar man med att en kallstart (köra bilen från nollgradigt upp till arbetstemperatur, på tomgång) Sliter lika mycket på motorn som att köra den fullt uppvärmd i 100 mil landsväg/motorväg.
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |