Gammal tråd, men jag kan inte låta bli, underhåll är nåt som sitter i reptilhjärnan.. Dessutom har jag jävligt tråkigt.
1. Bra för vibrationerna i kroppen, ingen vinst för motor,batteri olja eller plånbok.
2. Tråkigt på vintern, men bra för motor, olja och plånbok.
Oljan är förvisso inte lika jävligt hygroskopisk som bromsvätka, men det hamnar likväl kondensvatten i oljan som inte ventileras bort då man inte når driftstemp på OLJAN direkt utan riktigt körning. Vad kylvattnet har för temp är i sammanhanget inte lika intressant som just oljan... Såhär vinterårsvis är det generellt gott om fukt i luften; genererar mer korrosiv väta i systemet. Fy, usch, tvi.
Gäller generellt ALLA bensinmotorer. Stiften behöver nå rätt driftstemp för att fungera rätt samt bli fri från sina beläggningar. En 20min fjutt-körning är kass för dem. Härav har ex. SAAB infört renbränning av sina stift i samband med motoravstängning. För att skiten ska funka nästa gång helt enkelt. Sådan teknik finnns inte på våra hojar. Punkt.
Nöjder med svaret ovan. Du har "hört" rätt.
Ja, det är min professionella uppfattning, i egenskap av underhållsansvarig på många, många maskiner och motorer som används säsongsvis.
Varsågod. Hoppas det smaka.
Avseende drifttidsmätare som den gode Doktorn var inne på så är det idag så finurligt att styrelektroniken registerar varje start, med alla inflytelser i driftstemp, driftstid efter start, antal starter totalt osv osv osv. Detta genererar information som styrenheten i bilen använder för att styra; tamtaram; SERVICELAMPAN. Ah, det finns alltså en direkt koppling mellan starter och serviceintervall (om man har en modern bil byggd av motorfolk. Jag säger inget mer...)
Underhållsladdning. Lite korrskyddsolja på obehandlade metallytor om den nu inte står torrt. Annars är torrluftat förråd optimalt.