Ang Varmköra hojen på vintern?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
machooman skrev:
Och kom ihåg att själen måste få sitt.. dra igång aset på vintern, sommaren kommer fortare då!;-)

Det är mycket billigare (och skonsammare för motorn) att dra igång filmen från förra sommarens race och bössa fullt på volymratten, sen luktar det inte så illa heller.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Hej!

Nu har man läst igenom allt här och snacka om att man blir nojjig av att läsa alla konstiga och vridna uppfattningar om att varmköra eller inte och hur mycket stryk hojen tar p.g.a. detta. hehe

Roligt att folk bryr sig om sina motorcyklar, men det känns en aning överdrivet att folk inte vågar starta och varmköra sina motorcycklar under vinter halvåret!

En sak kan jag hålla med om.. Ska man varmköra så gör det ordentligt.
Men jag förstår inte skillnaden mellan att tomgångsköra eller att "köra" med hojen. Jag menar temperaturen stiger ju vilket fall som helst och tändstiften "renas" eller rättare sagt sotas inte igen!
 
Last edited:

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Ok massa svar ..................Fast fortfarande inte på min fråga!

Dessutom nya frågor ang batteriet(trådkapare)

Kan någon nu som VET o inte gissar svaret vara vänlig att reda ut vad som är RÄTT o FEL.

Starta du hojen lite då o då o dröm om sommaren! För när det börjar närma sig så byter man ju stifft, motorolja, bromsolja, luftfilter o kollar bromsskivor och oken, en litev vår service... :)
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Skillnaden av att göra si eller så TROR jag bara den kan märka som köper sina två likadana NYA hojar samtidigt och äger dom en herrans massa år men behandlar dom olika, gör man så och den ena havererar en vecka före den andra då vet man vilket som ger en märkbar påverkan på livslängden
Edit: Konstigt att alla är så HIMMLA mån om sina maskiner när de flesta ändå byter lite då o då.:D
 

-Freddy-

Guest
Gammal tråd, men: en kallstart = 100mils landsvägskörning right?

Ha i tanken att nya hojmotorer tål mycket, läs bikes repotage om gixxer1000 som rullat 5000mil och knappt märkbart slitage i motorn. Det var inlusive bänkkörningar, bandagar, däcktest, slipontest, stått ute på vintern etc.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Om man nu skiter i livslängd,stift som slår igen och sånt tjafs måste jag
ändå undra,varför måste man starta hojen "för varmkörning" mitt
i vintern,ett extremt sug efter att stå och torrvarva eller:va

Förstår liksom inte meningen med det hela:confused:
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hej!

Nu har man läst igenom allt här och snacka om att man blir nojjig av att läsa alla konstiga och vridna uppfattningar om att varmköra eller inte och hur mycket stryk hojen tar p.g.a. detta. hehe

Roligt att folk bryr sig om sina motorcyklar, men det känns en aning överdrivet att folk inte vågar starta och varmköra sina motorcycklar under vinter halvåret!

En sak kan jag hålla med om.. Ska man varmköra så gör det ordentligt.
Men jag förstår inte skillnaden mellan att tomgångsköra eller att "köra" med hojen. Jag menar temperaturen stiger ju vilket fall som helst och tändstiften "renas" eller rättare sagt sotas inte igen!

men varför?
 

Chrisse6

Medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Enköping
Hoj
Ducati
låt skrotet stå tills i vår. Finns ingen anledning att hålla på att starta upp den i tid och otid. Ladda batteriet är det enda du behöver göra. Vill du lyssna på ljuvt motorljud så köp ducceklubbens nya cd. www.ducceklubben.org å vill du lyssna på japsyl så slå på en gammeldags vattenkokare som visslar så där gått när det kokar.

Skål / C
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Men vad är syftet med att dra igång hojen bara för att varmköra den ????........den kallnar ju ändå innan det är säsong, förhoppningsvis så har den fått i sig lite ny olja och en uppstart med den inför vintervilan, så då har den en ren o skyddande oljefilm i motorn, vad mer behövs.:confused: :confused:
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Gammal tråd, men jag kan inte låta bli, underhåll är nåt som sitter i reptilhjärnan.. Dessutom har jag jävligt tråkigt.


blondie skrev:
1. Starta o stå på tomgång 15-20 min. Bra eller Dåligt?
2. Låt stå hela vintern? Bra eller Dåligt?

1. Bra för vibrationerna i kroppen, ingen vinst för motor,batteri olja eller plånbok.
2. Tråkigt på vintern, men bra för motor, olja och plånbok.

Oljan är förvisso inte lika jävligt hygroskopisk som bromsvätka, men det hamnar likväl kondensvatten i oljan som inte ventileras bort då man inte når driftstemp på OLJAN direkt utan riktigt körning. Vad kylvattnet har för temp är i sammanhanget inte lika intressant som just oljan... Såhär vinterårsvis är det generellt gott om fukt i luften; genererar mer korrosiv väta i systemet. Fy, usch, tvi.

blondie skrev:
Har hört att stiften inte mår bra av att startas upp o tomgångsköras en gång i mån(på insprutshojar)?

Gäller generellt ALLA bensinmotorer. Stiften behöver nå rätt driftstemp för att fungera rätt samt bli fri från sina beläggningar. En 20min fjutt-körning är kass för dem. Härav har ex. SAAB infört renbränning av sina stift i samband med motoravstängning. För att skiten ska funka nästa gång helt enkelt. Sådan teknik finnns inte på våra hojar. Punkt.

blondie skrev:
Har oxå hört att problemet ligger i att stiften inte får upp rätt arbetstemp o en beläggning bildas?
Nöjder med svaret ovan. Du har "hört" rätt.

blondie skrev:
Stämmer detta?

Ja, det är min professionella uppfattning, i egenskap av underhållsansvarig på många, många maskiner och motorer som används säsongsvis.

blondie skrev:
Tack på förhand Blondie

Varsågod. Hoppas det smaka.




Avseende drifttidsmätare som den gode Doktorn var inne på så är det idag så finurligt att styrelektroniken registerar varje start, med alla inflytelser i driftstemp, driftstid efter start, antal starter totalt osv osv osv. Detta genererar information som styrenheten i bilen använder för att styra; tamtaram; SERVICELAMPAN. Ah, det finns alltså en direkt koppling mellan starter och serviceintervall (om man har en modern bil byggd av motorfolk. Jag säger inget mer...)


:)

TIG-Svetsarn skrev:
förhoppningsvis så har den fått i sig lite ny olja och en uppstart med den inför vintervilan, så då har den en ren o skyddande oljefilm i motorn, vad mer behövs

Underhållsladdning. Lite korrskyddsolja på obehandlade metallytor om den nu inte står torrt. Annars är torrluftat förråd optimalt.
 
Last edited:

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Gammal tråd, men jag kan inte låta bli, underhåll är nåt som sitter i reptilhjärnan.. Dessutom har jag jävligt tråkigt.




1. Bra för vibrationerna i kroppen, ingen vinst för motor,batteri olja eller plånbok.
2. Tråkigt på vintern, men bra för motor, olja och plånbok.

Oljan är förvisso inte lika jävligt hygroskopisk som bromsvätka, men det hamnar likväl kondensvatten i oljan som inte ventileras bort då man inte når driftstemp på OLJAN direkt utan riktigt körning. Vad kylvattnet har för temp är i sammanhanget inte lika intressant som just oljan... Såhär vinterårsvis är det generellt gott om fukt i luften; genererar mer korrosiv väta i systemet. Fy, usch, tvi.



Gäller generellt ALLA bensinmotorer. Stiften behöver nå rätt driftstemp för att fungera rätt samt bli fri från sina beläggningar. En 20min fjutt-körning är kass för dem. Härav har ex. SAAB infört renbränning av sina stift i samband med motoravstängning. För att skiten ska funka nästa gång helt enkelt. Sådan teknik finnns inte på våra hojar. Punkt.


Nöjder med svaret ovan. Du har "hört" rätt.



Ja, det är min professionella uppfattning, i egenskap av underhållsansvarig på många, många maskiner och motorer som används säsongsvis.



Varsågod. Hoppas det smaka.




Avseende drifttidsmätare som den gode Doktorn var inne på så är det idag så finurligt att styrelektroniken registerar varje start, med alla inflytelser i driftstemp, driftstid efter start, antal starter totalt osv osv osv. Detta genererar information som styrenheten i bilen använder för att styra; tamtaram; SERVICELAMPAN. Ah, det finns alltså en direkt koppling mellan starter och serviceintervall (om man har en modern bil byggd av motorfolk. Jag säger inget mer...)


:)



Underhållsladdning. Lite korrskyddsolja på obehandlade metallytor om den nu inte står torrt. Annars är torrluftat förråd optimalt.

Jotack, jag skulle vilja se den som kör korrskyddsolja inuti motorn...det var väl det saken gällde:D :D
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Gammal tråd, men: en kallstart = 100mils landsvägskörning right?

Ha i tanken att nya hojmotorer tål mycket, läs bikes repotage om gixxer1000 som rullat 5000mil och knappt märkbart slitage i motorn. Det var inlusive bänkkörningar, bandagar, däcktest, slipontest, stått ute på vintern etc.


Så man kör 100mil varje gång man startar första gången(kallstart) även om man bara kör ex. 2mil:confused: lr??
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Gammal tråd, men: en kallstart = 100mils landsvägskörning right?

Ha i tanken att nya hojmotorer tål mycket, läs bikes repotage om gixxer1000 som rullat 5000mil och knappt märkbart slitage i motorn. Det var inlusive bänkkörningar, bandagar, däcktest, slipontest, stått ute på vintern etc.

Den stod väl inte bara ute utan kördes också på vintern, har jag för mig?
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Hör nu här...så här ska det vara......hojjafan ska stå still på vintran annars kan det göra jävelen så ont....basta:crash :crash :cpparty
 

-Freddy-

Guest
Så man kör 100mil varje gång man startar första gången(kallstart) även om man bara kör ex. 2mil:confused: lr??

Ingen aning, jag svarade bara på ett resonemang som skulle framställa 100mils motorvägskörning som illa för motorn.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Vilken hysteri det är ang starta eller inte!? hehe Nästan roligt!

Behagar man starta eller använda hojen under vintern så ska man göra det. Hojen är byggd för att hålla och för att användas!

Såg två motard killar i stan idag och snacka om att man blev glad!
Med tummen upp och leende på läpparna gick jag vidare! :)

Kör, vårda/sörva den och kör igen! :)
Tänk bara på att vägarna är saltade. Tvätta hojen ordentligt efter ni har kört! :)

Allt det här kloka sa jag som inte kör på vintern! hehe Skäms nästan! :(

God fortsättning på er alla! :)
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top