Ang Varmköra hojen på vintern?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
sandstream skrev:
Om så vore fallet, borde vi då inte ha en räknare i alla bilar som visade antalet kallstarter?
Det borde isf vara betydligt intressantare eftersom det nog inte finns någon som kör 100 mil oftare än de startar motorn kall.


Om jag inte har fel för mig har bmw ett sådant system. Men dom använder det för att räkna ut när bilen ska servas
 

Dr.Bike

Guest
sandstream skrev:
Om så vore fallet, borde vi då inte ha en räknare i alla bilar som visade antalet kallstarter?
Det borde isf vara betydligt intressantare eftersom det nog inte finns någon som kör 100 mil oftare än de startar motorn kall.

Rätt och fel! 100 mils körning ÄR trots allt nära nog noll i slitage.
Dock slitage!
En varm motor däremot, slits inte alls.
Se på dagens bilar, de rullar till att börja med LEDIGT 10.000 mil, det gjorde inte bilar förr, då var de mogna för en renovering.
En bil med lite kvalite´ rullar LÄTT 30.000 idag.

Men du har helt rätt i att antalet starter ÄR intressantare, och utan att räkna starter så har ju de flesta proffessionella maskiner, datorer, flygplan, entreprenadmaskiner, fartygsdieslar, BMW-bilar osv drifttidsmätare.

Detta är ju ett mycket bättre mått än meter och kilometer.

Byt olja var 100:e timme tex!

Det skulle innebära enorma skillnader i antal Km för olika driftsprofiler.
DU och jag kom väl 1000 mil medan en customnisse inne i stan körde tre hundra mil på två säsonger på samma intervall... :hihi
 
Last edited:

Walle1

Medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
göteborg
Hoj
fireblade-08
va menar du dr.bike med att all olja rinner av?
jag menade bara att oljan e trögare när den e kall
å smörjer inte lika bra
jag vet ju att det alltid e kvar en oljefilm i lager å så
va det det du tänkte på?
 

Dr.Bike

Guest
vtrwalle skrev:
va menar du dr.bike med att all olja rinner av?
jag menade bara att oljan e trögare när den e kall
å smörjer inte lika bra
jag vet ju att det alltid e kvar en oljefilm i lager å så
va det det du tänkte på?


Mmmm. Jag menade inte det.
Däremot finns det de som menar detta.
Det är fel. De som tror detta kan göra följande:
Smörj en vanlig plåt i olja och ställ den i garaget, kolla in den efter några månader.
Är den rostig?
 

Walle1

Medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
göteborg
Hoj
fireblade-08
Dr.Bike skrev:
Mmmm. Jag menade inte det.
Däremot finns det de som menar detta.
Det är fel. De som tror detta kan göra följande:
Smörj en vanlig plåt i olja och ställ den i garaget, kolla in den efter några månader.
Är den rostig?

nä det e den inte

vtrwalle skrev:
nä det e den inte
tror jag inte iallafall
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Neutral skrev:
Det var precis det jag tänkte på när jag skrev det. :)

har bara läst hit än och inte längre..men skillnaden som jag TROR är att när man gör detta på sommaren blir den varm efter att man kör dvs. ingen fukt kommer finnas kvar i motor då de blir ånga av de. på vintern så blir inte motorn så varm dvs det blir fukt kvar i motorn nicht gut.

OBS. detta är vad jag hört från folk som TROR och som jag själv TROR. det är INGEN djup sanning
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Om man vänder på resonomanget, vad skulle det ge att starta hojen mitt i vintern (mer än abstinens)?
Motorn kan inte sätta sig eller ta skada på ett par månader.

Startar aldrig hojarna under vintern. På våren ser man bara till att ha ett fräscht, nyladdat batteri och motorn startar på första varvet.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Dr.Bike skrev:
Mmmm. Jag menade inte det.
Däremot finns det de som menar detta.
Det är fel. De som tror detta kan göra följande:
Smörj en vanlig plåt i olja och ställ den i garaget, kolla in den efter några månader.
Är den rostig?

Inte om det är en bra olja.

Men, för 15 år sedan var det vanligt att "sommarbilar" (Typ Ford Escort cab, Opel GSI) fick rostiga kammar pga att dom körde på syntetolja. Vidhäftningen var så dålig att oljan rann bort totalt från kammen och skyddet försvann helt. Rent allmänt tror jag att syntoljor är bättre idag.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
sandstream skrev:
Om så vore fallet, borde vi då inte ha en räknare i alla bilar som visade antalet kallstarter?
Det borde isf vara betydligt intressantare eftersom det nog inte finns någon som kör 100 mil oftare än de startar motorn kall.
Ja, det borde finnas. Det är därför milen inte spelar så stor roll samt att taxibilar håller 80000 mil utan att motorn ger sig. Eller hur skulle du annars förklara att dom håller så länge? Dom körs lugnt? Kompetenta förare? :rofl
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Mats757 skrev:
Inte om det är en bra olja.

Men, för 15 år sedan var det vanligt att "sommarbilar" (Typ Ford Escort cab, Opel GSI) fick rostiga kammar pga att dom körde på syntetolja. Vidhäftningen var så dålig att oljan rann bort totalt från kammen och skyddet försvann helt. Rent allmänt tror jag att syntoljor är bättre idag.

För smala oljekanaler som koxade igen va väl problemet
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
JAG har VARMgarage :banana :banana :banana :banana
helt onödigt inlägg men man måste ju få skryta ibland

P.S Jag startar min ibland när jag e nere och självmordsbenägen D.S
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Finns två alternativ som jag ser det. Ett batteri mår bäst av att användas.
1: Underhållsladda och låt hojen stå.
2: Starta lite då och då, men låt hojen rulla eller åtminstone vara igång så den laddar ett tag eftersom det tar en hel del kraft att starta batteriet.
 

Dr.Bike

Guest
Mats757 skrev:
Inte om det är en bra olja.

Men, för 15 år sedan var det vanligt att "sommarbilar" (Typ Ford Escort cab, Opel GSI) fick rostiga kammar pga att dom körde på syntetolja. Vidhäftningen var så dålig att oljan rann bort totalt från kammen och skyddet försvann helt. Rent allmänt tror jag att syntoljor är bättre idag.

Mytbildning: Syntetolja rinner av lättare (eller gjorde förr) än mineralolja.

Sanning: Syntetolja har alltid häftat vid bättre och gör så fortfarande.
 

kallekula

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Linköping
Hoj
GSX-R 1100
Vatten i avgassystemet

Ett faktum är att en motors avgaser består av koldioxid och vatten plus lite oförbrända och halvförbrända bränslerester. Vattnet kondenseras i avgassystemet i och med att avgaserna kyls på vägen ut och där blir det kvar till dess att avgassystemet blir så pass varmt hela vägen att det ångar/kokar bort. Kör man inte motorn helt varm, dvs KÖR med den kommer det ligga vatten i avgassystemet halva vintern och då fattar vem som helst att det så småningom gör att man får byta sitt rostiga avgassystem mot ett nytt.
Det finns åtskilliga "stadsbilar" som bara har rullat 2000 mil och har uppmurkna avgassystem just därför att de aldrig hinner bli varna.
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
kallekula skrev:
Ett faktum är att en motors avgaser består av koldioxid och vatten plus lite oförbrända och halvförbrända bränslerester. Vattnet kondenseras i avgassystemet i och med att avgaserna kyls på vägen ut och där blir det kvar till dess att avgassystemet blir så pass varmt hela vägen att det ångar/kokar bort. Kör man inte motorn helt varm, dvs KÖR med den kommer det ligga vatten i avgassystemet halva vintern och då fattar vem som helst att det så småningom gör att man får byta sitt rostiga avgassystem mot ett nytt.
Det finns åtskilliga "stadsbilar" som bara har rullat 2000 mil och har uppmurkna avgassystem just därför att de aldrig hinner bli varna.

Tror att kondensbildning i samband med kallstarter och att det bildas en hel del svaveloxider av förbränningen (svaveloxid + vatten = svavelsyra = bad) är det mest skadliga med att inte varmköra ordentligt, inte slitaget av kallkörning. Svavelsyredroppar i oljan som hamnar i lager och annat lär ju leda till fin "pitting" i lagerbanor, och rost etc. på cylinderväggar m.m.

Kan bara relatera till flygmotorer (kolv) som jag sett som "halvvarmkörts" under vintertid upprepade ggr. Var till och med rostangrepp på ytor i motorn, kamlober etc som var klart synbara = motor skrotad.

Skall man starta skall man enligt rekommendation vad jag "Hört" och blivit rekommenderad varmköra tills oljetemperaturen överstiger 100 grader C, vilket leder till bortkokning av vatten.

I kallgarage låter vi till och med flygplanen stå med motorvärmare på dygnet runt då temperaturen är under 5+ för att hålla kondens borta.

Mina 2cc

/PS De flygmekar jag känner säger att det bästa är att konservera motorn om den skall stå mer än 1 månad (tillverkarnas rekommendationer oftast) eller helt ge fan i att hålla på att småköra utan rejäl varmkörning.
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
kallekula skrev:
Ett faktum är att en motors avgaser består av koldioxid och vatten..

Fick tips av min bredband-sensor-kit-supplier att avstängningsprocedur för motorn bör vara att hålla några tusen rpm när man slår av tändningen samtidigt med att öppna trottel fullt. Detta för att fylla avgassystemet med ren luft. Sensorerna går sönder när (liggande) vatten träffar en några hundra grader varm sensor. Kanske ett tips även för folk utan sensor. (förutom att man blir gravt idiotförklarad :hihi
 
Last edited:

Mr Machooman

Fullspeed!!!
Gick med
9 Sep 2005
Ort
Ö-o
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K8
Jag säger bara ett ord! Känsla...

Jamen herregud! ....Det är väl inga j**la Porslins hojar vi har...När jag har läst alla putsbögars inlägg får jag en känsla av att Mcn betraktas som ngt skört och ömtåligt och ska behandlas/vårdas därefter med nagellack och bomullsvaderade vantar.....Skärp er!

I grund och botten är det en 170kg stål & plåt maskin som inte går sönder för lite kyla och kallstarter...Dessa maskiner är byggda för att misshandlas& torteras på bana...Mer mc för pengarna kan man inte få vid sporthojs köp, där finns alla ingredienser!

Det här är Mr Machoomans tips:
Gå ut i Varmgaraget(+15) jeans och tshirt sätt dig på båge och starta aset och dröm dig bort...Bara ljudet av skönheten botar även den elakaste förkylningen ;-) ...Vi får inte glömma bort att det är känslan & friheten vi alla har i hjärtegroppen som måste få sitt då & då...och visst får man unna sig lite dagdrömmeri ibland...
((Det finns lika många smartheads som tips och tricks för att undvika olika defekter vid vinterförvaring. Det är säkert jättebra men hur nojig får man bli!!!
Så här gör jag och det har gått bra hittils: varmgarage(mellan 5- 15 +grader) koppla bort batteriet. klart!))

Vi har väl alla köpt en sportbåge för att mosa skiten ur den på vägarna och därför valt denna typ av maskin som är enligt alla konstens regler konstruerad för misshandel och stygga böjelser!

JAG menar att allt håller inte för evigt! Åk och ha j***igt skoj för det har jag! Och kom ihåg att själen måste få sitt.. dra igång aset på vintern, sommaren kommer fortare då!;-) ciao

// Machooman
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
machooman skrev:
Dessa maskiner är byggda för att misshandlas & torteras på bana...
Tror snarare att de är konstruerade för att köras fort med på t ex en bana. Om du gillar att misshandla din hoj så är det upp till dig men jag tror ingen hoj är byggd för det. :)
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
machooman skrev:
Jag säger bara ett ord! Känsla...

Jamen herregud! ....Det är väl inga j**la Porslins hojar vi har...När jag har läst alla putsbögars inlägg får jag en känsla av att Mcn betraktas som ngt skört och ömtåligt och ska behandlas/vårdas därefter med nagellack och bomullsvaderade vantar.....Skärp er!

I grund och botten är det en 170kg stål & plåt maskin som inte går sönder för lite kyla och kallstarter...Dessa maskiner är byggda för att misshandlas& torteras på bana...Mer mc för pengarna kan man inte få vid sporthojs köp, där finns alla ingredienser!

Det här är Mr Machoomans tips:
Gå ut i Varmgaraget(+15) jeans och tshirt sätt dig på båge och starta aset och dröm dig bort...Bara ljudet av skönheten botar även den elakaste förkylningen ;-) ...Vi får inte glömma bort att det är känslan & friheten vi alla har i hjärtegroppen som måste få sitt då & då...och visst får man unna sig lite dagdrömmeri ibland...
((Det finns lika många smartheads som tips och tricks för att undvika olika defekter vid vinterförvaring. Det är säkert jättebra men hur nojig får man bli!!!
Så här gör jag och det har gått bra hittils: varmgarage(mellan 5- 15 +grader) koppla bort batteriet. klart!))

Vi har väl alla köpt en sportbåge för att mosa skiten ur den på vägarna och därför valt denna typ av maskin som är enligt alla konstens regler konstruerad för misshandel och stygga böjelser!

JAG menar att allt håller inte för evigt! Åk och ha j***igt skoj för det har jag! Och kom ihåg att själen måste få sitt.. dra igång aset på vintern, sommaren kommer fortare då!;-) ciao

// Machooman


Bra! :klappar :klappar
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top