sandstream skrev:
Om så vore fallet, borde vi då inte ha en räknare i alla bilar som visade antalet kallstarter?
Det borde isf vara betydligt intressantare eftersom det nog inte finns någon som kör 100 mil oftare än de startar motorn kall.
Rätt och fel! 100 mils körning ÄR trots allt nära nog noll i slitage.
Dock slitage!
En varm motor däremot, slits inte alls.
Se på dagens bilar, de rullar till att börja med LEDIGT 10.000 mil, det gjorde inte bilar förr, då var de mogna för en renovering.
En bil med lite kvalite´ rullar LÄTT 30.000 idag.
Men du har helt rätt i att antalet starter ÄR intressantare, och utan att räkna starter så har ju de flesta proffessionella maskiner, datorer, flygplan, entreprenadmaskiner, fartygsdieslar, BMW-bilar osv drifttidsmätare.
Detta är ju ett
mycket bättre mått än meter och kilometer.
Byt olja var 100:e timme tex!
Det skulle innebära enorma skillnader i antal Km för olika driftsprofiler.
DU och jag kom väl 1000 mil medan en customnisse inne i stan körde tre hundra mil på två säsonger på samma intervall...
