Anmälan Falkenberg

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det känns ju väldigt tråkigt att behöva sortera bort folk redan innan start, eller redan innan kval, för visst, jag anser att de snabbaste givetvis ska köra.
Men det är som exempelvis för brink rätt surt att ha slantat in seriepengar för att få chans på prispengar och sedan bli nekad start i kvalet.. Bästa sättet borde va att ordna skaka fram 40 minuter extra kvaltid och splitta upp grupperna i två, sen är det snabbaste tiderna som gäller, visserligen kan det ju vara elakt regn på ena eller andra kvalpasset, men det är racing och då kan man inte göra mycket åt det.

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
pw50
oFFkeFF skrev:
Det känns ju väldigt tråkigt att behöva sortera bort folk redan innan start, eller redan innan kval, för visst, jag anser att de snabbaste givetvis ska köra.
Men det är som exempelvis för brink rätt surt att ha slantat in seriepengar för att få chans på prispengar och sedan bli nekad start i kvalet.. Bästa sättet borde va att ordna skaka fram 40 minuter extra kvaltid och splitta upp grupperna i två, sen är det snabbaste tiderna som gäller, visserligen kan det ju vara elakt regn på ena eller andra kvalpasset, men det är racing och då kan man inte göra mycket åt det.

skit samma om de regnar! bara jag får en chans!

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
BrInK skrev:
skit samma om de regnar! bara jag får en chans!

Jag vet att jag sagt detta på MCERR-listan, men när man vet att mer än dubbelt så många som får starta på en svensk bana tagit ut fasta startnummer till Rookie600, är det då inte lite väl sent att försöka anmäla sig när det bara är 2 veckor kvar? Oftast brukar sista anmälningstiden vara en månad innan tävling (20 dagar i det här fallet) och det har väl inte varit någon nyhet direkt?? Likaså har det väl heller inte varit någon nyhet, att serieanmälan till SM bara är av administrativ karaktär (enklare med 1 blankett än 5) och att det krävts en komplett anmälan (serieanmälan eller vanlig anmälningsblankett + startavgiften inbetald) innan man ansees som korrekt anmäld.

Sista anmälningsdag, pg-nummer och allt som behövs, står klart och tydligt i TR ocj inbjudan till SM:
"Betalning av startavgift skall ske senast 20 dagar innan respektive deltävling för att
anmälan skall anses giltig. Startavgift betalas till arrangör."

Så nog har infon funnits för de som orkat läsa posten man får.... :rolleyes:

Se håller jag helt och fullt med de som tycker att arrangören borde tänkt på detta, men att finna 40 min extra på fredagen och lördagen är nog omöjligt för en arrangör som Falkenberg. De har ju lite bullerbestämmelser att tänka på, och jag tror inte övriga klasser vill mista 5-10 minuter på alla sina pass (om de ens kann det enligt reglementet)??

Modellen kan ju annars vara att R600 bara får ett kvalpass var. Ena halvan kvalar på första kvalpasset och andra halvan kvalar på andra passet. Lite mindre åktid, men de snabbaste får köra tävlingen.

/Micke

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
EazyLiving skrev:
...

Sista anmälningsdag, pg-nummer och allt som behövs, står klart och tydligt i TR ocj inbjudan till SM:
"Betalning av startavgift skall ske senast 20 dagar innan respektive deltävling för att
anmälan skall anses giltig. Startavgift betalas till arrangör."

...

/Micke

Nu håller jag inte med!

Det stora felet Falkenberg har gjort i det här läget är ju att de har supit bort inbjudan till tävlingen. Om den kommit de sista dagarna så har den likt förbaskat kommit efter att startfälten blivit fyllda.

Såvitt jag kommer ihåg så finns INTE pg o.dyl. til FalkenbergsMotorklubb med i inbjudan och TR till SM-serien så det som har hänt nu är ju att folk ringt runt och fått svar i förskott osv. Skulle inte förvåna mig om vissa betalat till SO när det borde vara SM och vice versa.
Vi som serieanmält oss till SO sitter däremot i en annan, behagligare, sits om vi desutom förskottsbetalat hela serien. Som serieanmäld i SO finns inga ursäkter i sammahanget men som SM-arrangerande klubb har F-berg inte imponerat.

Inbjudan skulle varit ute extremt tidigt istället för, som det ser ut nu, sista minuten.

EazyLiving

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Hörru Chrille... Vilken sida sköter du om, och vilka dokument har du lagt upp där. Känns det här bekant?

http://www.roadracing.se/Files/tr-sm-2003.doc

Läs längst ner. Står t o m på svenska så att alla RR-förare i sverige ska kunna förstå det. Tyvärr står det inte i blindskrift, finns ingen teckenspråkstolkning, både engelska och eparanto översättningar saknas, men nog står det där!! :D

Chrille skrev:
Nu håller jag inte med!

Det stora felet Falkenberg har gjort i det här läget är ju att de har supit bort inbjudan till tävlingen. Om den kommit de sista dagarna så har den likt förbaskat kommit efter att startfälten blivit fyllda.

Såvitt jag kommer ihåg så finns INTE pg o.dyl. til FalkenbergsMotorklubb med i inbjudan och TR till SM-serien så det som har hänt nu är ju att folk ringt runt och fått svar i förskott osv. Skulle inte förvåna mig om vissa betalat till SO när det borde vara SM och vice versa.
Vi som serieanmält oss till SO sitter däremot i en annan, behagligare, sits om vi desutom förskottsbetalat hela serien. Som serieanmäld i SO finns inga ursäkter i sammahanget men som SM-arrangerande klubb har F-berg inte imponerat.

Inbjudan skulle varit ute extremt tidigt istället för, som det ser ut nu, sista minuten.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
EazyLiving skrev:
Hörru Chrille... Vilken sida sköter du om, och vilka dokument har du lagt upp där. Känns det här bekant?

http://www.roadracing.se/Files/tr-sm-2003.doc

Läs längst ner. Står t o m på svenska så att alla RR-förare i sverige ska kunna förstå det. Tyvärr står det inte i blindskrift, finns ingen teckenspråkstolkning, både engelska och eparanto översättningar saknas, men nog står det där!! :D

Inte för att vara näsvis, men i samma dokument står det även att TR ska vara klart och publicerat innan också.

edit: Det är som vanligt lite virrvarr, men verkar iaf som det fungerar någorlunda. Exempelvis var det rätt oklart vart man skulle betala in startavgiften, falkenberg eller karlskoga..
Det är också oklart med startavgiften, åtminstone för min klass, då det i inbjudan jag fick stod 1200kr på mässan från SO, nu var det kanske 1500, jag vet faktiskt inte ännu..
Slipper iofs oroa mig nu, min handled är för paj för falken..

Last edited:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Är det Falkenberg som arrangerar eller är det Scandinavian Open gänget/Karlskoga MF? Jag tror på det senare. Info om alla SO-tävlingar (inkl blandade SM/SO) som Karlskoga MF arrangerar stod det om i IB den 22/5 fast inte på Svemosidan utan bredvid en artikel om Christer Miinins endurancesatsning. Jag missade den och säkert många med mig.
Fast vi får ju inte köra 250SP i Falkenberg med er andra så varför bryr jag mig? :mad:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
"Inbjudan och tilläggsregler skall offentliggöras senast 30 dagar före tävlingen. "

Vi har verkligen gjort det enkelt för rookierookiesarna :rolleyes:

Ungefär när andra versionen på serieanmälan kom var jag anmäld och klar så jag har inte läst allt hit och dit.

Micke, du har ju naturligtvis inte helt fel, men sen så har ju vi som kört ett par år inte missat våra platser heller....

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Falkenbergstävlingen diskuterades bla i denna tråd den 15/5, rätt länge sedan alltså.

Där skriver jag att det kommer att bli anstormning efter platserna och PG, instruktioner, etc. Glasklart som vanligt eftersom jag är en redig pöjk.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9004

Vill man inte chansa så har man alltså som Eazy Living säger PG på serieanmälningsblanketten. Ange bara namn, startnummer, klass. Klart!

Det har ju faktiskt skrivits spaltmeter om det höga antalet startande till R600 & R1000 i år, både på Bikeproject och Sporthoj.

Gelleråsen närmar sig.......

EazyLiving

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Jo, jag vet att vi gjort det lätt (not) men läser man innantill så finns infon där.

I o m att du lagt upp tillägsregler och inbjudan på nätet (dokumentet skrivet 8/4, vet inte sen hur lång tid du tog på dig att lägga upp det?) och på SM'ets officiella sida, så har inbjudan offentliggjorts 30 dagar innan. Sen kom ju samma inbjudan och TR i brevlådan till alla som serieanmält sig, så det är väl ganska så offentligt för de också.

Att Falkenberg inte fått ut sin inbjudan till IB är sorgeligt, men är förmodligen inget krav i o m roadracing.se. Mike Luff har haft info på sin sida, så det är väl offentligt nog + att alla serienmälda till SO fått infon under vintern.

Hur som helst så kan man inte komma ifrån, att är man rookie och inte exakt vet hur det går till, då frågar man någon i god tid. Det är ju bla därför vi kräver klubbmedlemslkap. Det är ju mycket upp till klubbarna att informera sina medlemmar hur det går till, lika mycket som det är medlemmarnas uppgift att engagera sig i sin klubb, om än bara genom att ringa och fråga hur det går till när man är nybörjare.

Sen ska ju Rookieklasserna vara läroklasser och se till att rr-förana får erfarenheter för att bli A-förare. Och nog kan man se detta som en bra lektion i att läsa inbjudan ordentligt och att fråga om man inte har klart för sig hur det går till. :tummenupp

Chrille skrev:
"Inbjudan och tilläggsregler skall offentliggöras senast 30 dagar före tävlingen. "

Vi har verkligen gjort det enkelt för rookierookiesarna :rolleyes:

Ungefär när andra versionen på serieanmälan kom var jag anmäld och klar så jag har inte läst allt hit och dit.

Micke, du har ju naturligtvis inte helt fel, men sen så har ju vi som kört ett par år inte missat våra platser heller....

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Bara några reflektioner...

Det är INTE på något sätt enkelt att sätta sig in i hur man ska anmäla sig till rr-tävlingar i Sverige, det är ju alla diskussioner här på forumen tillräckligt med tecken på. Micke, du har hållt på alldeles för länge för att kunna sätta dig in i hur en rookie, eller än mer, hur en rookie-rookie tänker :D

Att betala i tid löser inte problemet på sikt. För den enskilde föraren löser det problemet på kort sikt, ja, tills alla lärt sig pröjsa i tid. Då blir det lottning eller nåt annat. Men för gruppen som helhet så löser det inga som helst problem att vissa betalar snabbare än andra.

Problemet är ju att det är för många som vill köra. Frågan är vad man gör åt det??? Det kan ju inte vara lätt att planera för arrangörerna när det helt plötsligt blir sån anstormning som i år tex. Förhoppningsvis kan vi få separata B-tävlingar till viss del med mer körtid per dag, under förutsättning att vi fortfarande är många som vill tävla även nästa år.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
ZoulFly skrev:
.....
Problemet är ju att det är för många som vill köra. Frågan är vad man gör åt det??? Det kan ju inte vara lätt att planera för arrangörerna när det helt plötsligt blir sån anstormning som i år tex. Förhoppningsvis kan vi få separata B-tävlingar till viss del med mer körtid per dag, under förutsättning att vi fortfarande är många som vill tävla även nästa år.

DET hoppas vi på!! Men då ska många vara på hugget i höst. Vilken mer klubb än LMS och KMF fixar en sån tävling?

Förr kördes B-tävlingar på A-torp också men där kör vi ju ingenting i år...

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
B-tävlingar alá den som LMS körde över en dag juli 2001 borde ju kunna fungera, när r600/r1000 i det närmaste är 80 startande tillsammans, att få in liten debutant på en sådan dag går ju också. Det var ju rätt schysst med bantid, 2x20 minuter kval (som jag minns det) och 20 minuter race. Med tre b-klasser på en dag borde det alltså gå att få ihop ännu mer bantid.
Jag gillar stenhårt att r600/1000 är så stort, och tillför sm en hel del, men man ska inte glömma bort att det är sm, och att det är supportklasser, därför kan de klasserna inte ta över sm-arrangemangen. Rena b-tävlingar är ett måste :tummenupp

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Vem tror ni kommer ihåg något annat än de avslutande kraschkavalkaderna när de går hem? 5-10 vurpor per rejs :D

Men allvarligt FellOff, körde vi inte två dagar?? Oavsett så hade det varit kanon för man kan ju samlas kvällen innan ändå...

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Vem tror ni kommer ihåg något annat än de avslutande kraschkavalkaderna när de går hem? 5-10 vurpor per rejs :D

Men allvarligt FellOff, körde vi inte två dagar?? Oavsett så hade det varit kanon för man kan ju samlas kvällen innan ändå...

Det var väl så att vi körde licenskursen dagen innan? Och racet dagen efter? Jag kan tokminnas fel, jag blev rätt omtumlad/drogad efteråt, har inte många minnen från resten av sommaren :eek:

EazyLiving

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ta nu inte i för mycket. Så jäääla svårt har det inte varit. Spaltar man upp vad som ska göras i anmälningsväg, så är det inte så svårt eller konstigt. :fakta

1. Serieanmäler sig till resp. organisation. SO i vintras, SM vårvintern. Info har funnits på resp. hemsida (om än i vissa fall sent)

2. Betala in seriavgiften till resp. organisation. SO klart

3. Betala in till resp. SM-deltävling till resp. klubb senast 20 dagar innan start.

Klart!!!

Var i ligger problemet om man tar bort bristfällig information fram till april??? Åker man SO, så är det bara att skicka in en anmälningsblankett och betala en gång. Åker mann SM, så anmäler sig man en gång, betalar i seriavgiften en gång och sen behöver man bara betala in startavgiften senast 20 dagar före varje lopp. Ska man åka enskilda tävlingar, skicka anmälan och betala startavgift senast 20 dagar innnan racet. Busenkelt egentligen.

Tycker det tas allldeles för mycket tid till att klagas på något man inte vill ha svar på. Om alla hade tagit den tiden och ringt sin klubb eller arrangören, så hade det inte varit ågra problem (tror jag). Detta oavsett hur länge man haft licens (och betänk att jag körde en och halv säsong på 80-talet, sen började jag om som Rookie förra året, så nog ät jag lite rooke-rookie också, fast jag kan ju läsa innantil förståss!! :rolleyes: )

ZoulFly skrev:
Bara några reflektioner...

Det är INTE på något sätt enkelt att sätta sig in i hur man ska anmäla sig till rr-tävlingar i Sverige, det är ju alla diskussioner här på forumen tillräckligt med tecken på. Micke, du har hållt på alldeles för länge för att kunna sätta dig in i hur en rookie, eller än mer, hur en rookie-rookie tänker :D

Att betala i tid löser inte problemet på sikt. För den enskilde föraren löser det problemet på kort sikt, ja, tills alla lärt sig pröjsa i tid. Då blir det lottning eller nåt annat. Men för gruppen som helhet så löser det inga som helst problem att vissa betalar snabbare än andra.

EazyLiving

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
Det var väl så att vi körde licenskursen dagen innan? Och racet dagen efter? Jag kan tokminnas fel, jag blev rätt omtumlad/drogad efteråt, har inte många minnen från resten av sommaren :eek:

Du kommer ihåg rätt. :tummenupp

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
EazyLiving skrev:
Ta nu inte i för mycket. Så jäääla svårt har det inte varit. Spaltar man upp vad som ska göras i anmälningsväg, så är det inte så svårt eller konstigt. :fakta

1. Serieanmäler sig till resp. organisation. SO i vintras, SM vårvintern. Info har funnits på resp. hemsida (om än i vissa fall sent)

2. Betala in seriavgiften till resp. organisation. SO klart

3. Betala in till resp. SM-deltävling till resp. klubb senast 20 dagar innan start.

Klart!!!

Var i ligger problemet om man tar bort bristfällig information fram till april??? Åker man SO, så är det bara att skicka in en anmälningsblankett och betala en gång. Åker mann SM, så anmäler sig man en gång, betalar i seriavgiften en gång och sen behöver man bara betala in startavgiften senast 20 dagar före varje lopp. Ska man åka enskilda tävlingar, skicka anmälan och betala startavgift senast 20 dagar innnan racet. Busenkelt egentligen.

Tycker det tas allldeles för mycket tid till att klagas på något man inte vill ha svar på. Om alla hade tagit den tiden och ringt sin klubb eller arrangören, så hade det inte varit ågra problem (tror jag). Detta oavsett hur länge man haft licens (och betänk att jag körde en och halv säsong på 80-talet, sen började jag om som Rookie förra året, så nog ät jag lite rooke-rookie också, fast jag kan ju läsa innantil förståss!! :rolleyes: )

Svårt elle inte, Micke...faktum är att det ofta uppstår förvirring. Den enklaste varianten skulle jag kunna tänka mig ser ut nåt liknande som:

-ETT ställe dit du anmäler dig, ex. Svemo
-ETT pg/bg som du betalar till
-är man anmäld och betalar, så är man oxå med och kör om prispengar, dvs hela grejen med serieanmälan försvinner.

Det här skulle kunna roddas av en enda person tror jag efter lite inkörning. Denna person har järnkoll på allar rutiner, alla förare och livet blir enklare för alla inblandade.

Stiffy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sketen cross
Hur bestämmer dom vilka som får köra, om det är 48 st som har betalat i tid?

Pratade med Falkenberg i dag, och dom har inte lagt in någon inbjudan i IB pga att dom visste att det skulle bli fullt.
Dom vet inte vilka förare som är serieanmälda pga att SVEMO inte har skickat något underlag.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...