Anmälan Falkenberg

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Stiffy skrev:
Hur bestämmer dom vilka som får köra, om det är 48 st som har betalat i tid?

Pratade med Falkenberg i dag, och dom har inte lagt in någon inbjudan i IB pga att dom visste att det skulle bli fullt.
Dom vet inte vilka förare som är serieanmälda pga att SVEMO inte har skickat något underlag.

Först till kvarn gäller dvs i turordning vartefter man har anmält sig OCH betalat.

Det här är ett STORT problem att kolla på inför nästa år. Samarbetet Svemo-SO kinka redan lite förra året vad gäller betalningar osv men i år ser det ju för djävligt ut.

Problemet bottnar ju i att vi har fått en otroligt tillväxt vilket i slutänden är ett lyxproblem även om det suger för den enskilde föraren. Förhoppningsvis är arrangörerna bättre förberedda nästa år.

Min spontana tanke är bara:
-VARFÖR går inte Svemo ut och erbjuder uppklassning till ett gäng handplockade förare allteftersom? Inte tvångsuppklassning utan mer Om du vill kan du få klassa upp dig inför nästa tävling
Jag kommer iaf på två förare på rak arm och har väl ideer om tre-fyra förare som borde granskas lite för att se om det vore rimligt.
Det har tagit lite övertryck ur klasserna och gett en nyttig injektion av nytt blod i NSB och 600std
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Chrille skrev:
-VARFÖR går inte Svemo ut och erbjuder uppklassning till ett gäng handplockade förare allteftersom

För att de är [fördom]upptagna med att dricka konjak i sina nya blazers[/fördom].
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
ZoulFly skrev:
Svårt elle inte, Micke...faktum är att det ofta uppstår förvirring. Den enklaste varianten skulle jag kunna tänka mig ser ut nåt liknande som:

-ETT ställe dit du anmäler dig, ex. Svemo
-ETT pg/bg som du betalar till
-är man anmäld och betalar, så är man oxå med och kör om prispengar, dvs hela grejen med serieanmälan försvinner.

Det här skulle kunna roddas av en enda person tror jag efter lite inkörning. Denna person har järnkoll på allar rutiner, alla förare och livet blir enklare för alla inblandade.

När den största delen Rockisar har problem med innbetalningar o liknande kan man antingen enkelt, idiotförklara alla som har börjat med RR (eller hur Micke :D ) eller så ställer man sig frågan :

Är det FEL på alla Rockisar eller är det fel på SYSTEMET :skrämd

Håller för övrigt med Zoul Fly i att enklare rutiner och ett centralt organiserat SM (då pratar jag om anmälan, innbetalning osv.) vore det bästa i långa loppet och att SVEMO borde ta sitt hjävla ansvar o kolla upp hur många seriösa Race puttar det finns i resp. klass så att arrangörerna kan lägga upp och planera tävlingarna bättre.

#11 (som skulle vilja byta klass i morrn)
 
Last edited:

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Chrille skrev:
Först till kvarn gäller dvs i turordning vartefter man har anmält sig OCH betalat.

Det här är ett STORT problem att kolla på inför nästa år. Samarbetet Svemo-SO kinka redan lite förra året vad gäller betalningar osv men i år ser det ju för djävligt ut.

Problemet bottnar ju i att vi har fått en otroligt tillväxt vilket i slutänden är ett lyxproblem även om det suger för den enskilde föraren. Förhoppningsvis är arrangörerna bättre förberedda nästa år.

Min spontana tanke är bara:
-VARFÖR går inte Svemo ut och erbjuder uppklassning till ett gäng handplockade förare allteftersom? Inte tvångsuppklassning utan mer Om du vill kan du få klassa upp dig inför nästa tävling
Jag kommer iaf på två förare på rak arm och har väl ideer om tre-fyra förare som borde granskas lite för att se om det vore rimligt.
Det har tagit lite övertryck ur klasserna och gett en nyttig injektion av nytt blod i NSB och 600std

He he... om jag hade platsat så hade jag bytt klass på direkten :D

#11
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
#11 skrev:
...... och att SVEMO borde ta sitt hjävla ansvar o kolla upp hur många seriösa Race puttar det finns i resp. klass så att arrangörerna kan lägga upp och planera tävlingarna bättre.

.....

Försökte i höstas. Vi kom fram till ungefär +10 i i R600 och +10 i R1000 och det var siffror som var svåra att tro på. Därför var den allmänna uppfattningen bland många av oss som diskuterat detta att det skulle bli fler aktiva men inte i den kvantitet som vi nu ser.

Den som borde larmat(och som kanske har larmat) är Tony som delar ut startnummer. där har vi ju i slutändan den sista värdemätaren på startfältens storlek.
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Chrille skrev:
Försökte i höstas. Vi kom fram till ungefär +10 i i R600 och +10 i R1000 och det var siffror som var svåra att tro på. Därför var den allmänna uppfattningen bland många av oss som diskuterat detta att det skulle bli fler aktiva men inte i den kvantitet som vi nu ser.

Den som borde larmat(och som kanske har larmat) är Tony som delar ut startnummer. där har vi ju i slutändan den sista värdemätaren på startfältens storlek.

Ja det är väll det enda sätttet att veta, eller hur har man gjort innan?? (om man har gjort något överhuvudtaget :rolleyes: )
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
En annan tanke i sammanhanget:

Var uppehöll sig alla dessa rookies under Sviestad? Är det så många hemkära pjåskisar i Gbg som inte vågar lämna hemmets lugna vrå?

Med lite tur kanske vi kan hitta tillbaks till den nivå att SO-rookiestartfälten är bättre än SM's. Det ska ändå vara en skandinavisk serie ...
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
ZoulFly skrev:
Svårt elle inte, Micke...faktum är att det ofta uppstår förvirring. Den enklaste varianten skulle jag kunna tänka mig ser ut nåt liknande som:

-ETT ställe dit du anmäler dig, ex. Svemo
-ETT pg/bg som du betalar till
-är man anmäld och betalar, så är man oxå med och kör om prispengar, dvs hela grejen med serieanmälan försvinner.

Det här skulle kunna roddas av en enda person tror jag efter lite inkörning. Denna person har järnkoll på allar rutiner, alla förare och livet blir enklare för alla inblandade.

I SO har det varit så nästan hela tiden. Det bedrivs som ett företag. På gott och ont. Har ju visat sig att det sportsliga ibland fått stå tillbaka för det ekonomiska. :rolleyes:

SM bedrivs på idéll basis och av olika klubbar med idéelt arbetande och oavlönad personal. Det har aldrig varit någon gemensam satsning pga av olika klubbkulturer och gammalt groll mellan klubbarna. Att sen vi förare inte ställt upp ordentligt på våra hemmaklubbar gör att vi får till viss del skylla oss själva och får det SM vi förtjänar.
Svemo har i slutändan inget att göra med den enskilda SM-tävlingens arrangemang, det ligger på klubbbasis.

Prispengarna betalas idag av oss själva. Antingen pytsar vi in det i serianmälningsavgift för oss som vill ha prispengar, eller också höjer vi annmälningsavgifterna och låter alla ta del av prispengarna. Valfrihet eller inte! :confused:

Inget försvar, bara en reflektion av hur det är. Henrik har försökt ändra på detta, men förändringen går långsamt och jag tror Henrik har lite blodspår i pannan nuförtiden!! :(
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
#11 skrev:
När den största delen Rockisar har problem med innbetalningar o liknande kan man antingen enkelt, idiotförklara alla som har börjat med RR (eller hur Micke :D ) eller så ställer man sig frågan :

Är det FEL på alla Rockisar eller är det fel på SYSTEMET :skrämd

Håller för övrigt med Zoul Fly i att enklare rutiner och ett centralt organiserat SM (då pratar jag om anmälan, innbetalning osv.) vore det bästa i långa loppet och att SVEMO borde ta sitt hjävla ansvar o kolla upp hur många seriösa Race puttar det finns i resp. klass så att arrangörerna kan lägga upp och planera tävlingarna bättre.

#11 (som skulle vilja byta klass i morrn)
Läs punkt 4.8 angående anmälningsrutiner, ska bli spännande att se var det slutar.
Även jag drog igång ett litet försök att se hur många förare det var i respektive klass i och med LMS forum med ett delforum per klass. Men att döma av de som både hittade dit och som presenterade sig i förartråden för varje klass så hade vi lika gärna kunnat köra på en gokartbana. En annan sak jag undrar över är varför man tar ut startnummer (86 st i R600 var det väl?) utan att ha för avsikt att köra? På det viset blir ju siffrorna från Tony lite missvisande.
Sen tycker jag personligen att det vore väldigt smidigt om alla anmälningar gick centralt, t.ex via nätet men därmed inte att det ska vara en central organisation som styr med själva arrangemangen á la SO utan där ska banne mig klubbarna göra jobbet.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Torkel skrev:
... En annan sak jag undrar över är varför man tar ut startnummer (86 st i R600 var det väl?) utan att ha för avsikt att köra? På det viset blir ju siffrorna från Tony lite missvisande.
....

Den där tankegången är väldigt missvisande och det är flera som har kört fast i den. Jag och många med mig har fått höra att Även om du bara ska köra något enstaka rejs kan du lika gärna lösa ut startnummer"

Gör man så och man på Svemo sedan under säsongen räknar antal serieanmälda och startande per tävling så har man mycket snart startnumren som en bra prognos. Nu vet ju ingen av oss vad verkansgraden på startnumren är men jag skulle gissa på att av dina 86 rookies så kommer säkert fler än 70 ha kört ett kval i höst...
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Det har inget med idiotförklaring att göra, utan snarare en viss lathet av vissa att inte ens läsa den lilla information som finns. Två A4 sidor text borde man klara av att läsa efter minst 9 år i grundskolan, eller hur? Om man sen inte riktigt fattar vad som står, då är man väl smart nog (eller kanske mer, inte drabbad av så mycket lathet) att man frågar någon som kan tänkas veta? Det går ju för f-n inte bara sitta hemma och säga:
"-Dooh... Jag fattar inte, men om jag sitter här och väntar, så kommer MR Svemo med tårta och erbjuder mig gratis start i MotoGP!!"

Saker och ting kan klart göras enklare, men så jäkla svårt har det inte varit. Hur kommer det sig annars att vi hade nästan 200 anmälda förare till Sviestadloppet?


#11 skrev:
När den största delen Rockisar har problem med innbetalningar o liknande kan man antingen enkelt, idiotförklara alla som har börjat med RR (eller hur Micke :D ) eller så ställer man sig frågan :

Är det FEL på alla Rockisar eller är det fel på SYSTEMET :skrämd

Håller för övrigt med Zoul Fly i att enklare rutiner och ett centralt organiserat SM (då pratar jag om anmälan, innbetalning osv.) vore det bästa i långa loppet och att SVEMO borde ta sitt hjävla ansvar o kolla upp hur många seriösa Race puttar det finns i resp. klass så att arrangörerna kan lägga upp och planera tävlingarna bättre.

#11 (som skulle vilja byta klass i morrn)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
#11 skrev:
He he... om jag hade platsat så hade jag bytt klass på direkten :D

#11

Gå i mål tre ggr på raken och håll dig iaf topp5 så tycker jag du kan söka med motivationen Jag ska ända köra NSB eller 600std
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
EazyLiving skrev:
....
Saker och ting kan klart göras enklare, men så jäkla svårt har det inte varit. Hur kommer det sig annars att vi hade nästan 200 anmälda förare till Sviestadloppet?

Hmmm, för att er inbjudan var ute i tid i IB precis som vi lärt oss på licenskursen att den ska vara??
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Chrille skrev:
Hmmm, för att er inbjudan var ute i tid i IB precis som vi lärt oss på licenskursen att den ska vara??

Jajjamänsan!!! Och det kanske kan härledas till att vi är ett par förare som faktiskt tagit oss i kragen och engagerat oss i vår klubb. Det har t o m gått så långt att vissa förare knappt hinner åka alls för att de sliter satan med träningar och tävlingar. Tyvärr är jag själv inte ens i närheten av att lägga ner så mycket jobb, jag la ju all energi på att läsa TR istället. :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Anmälningar via nätet är väl under utveckling som jag förstått det.

Då SO är ett ekonomiskt drivande företag, borde ju Mike defintivt se chansen att ordna rena rookierace i sommar.
Han borde inte ha några större problem att norpa en-två dagar på karlskoga för det. Sen om SO-organisationen orkar med ett sådant arrangemang vet jag inte.
Men att norpa bantid från sm/nm-klasser som det försökts göra för att bereda plats för r600/1000 tycker jag är fel i ett sm/nm..
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
EazyLiving skrev:
Jajjamänsan!!! Och det kanske kan härledas till att vi är ett par förare som faktiskt tagit oss i kragen och engagerat oss i vår klubb. Det har t o m gått så långt att vissa förare knappt hinner åka alls för att de sliter satan med träningar och tävlingar. Tyvärr är jag själv inte ens i närheten av att lägga ner så mycket jobb, jag la ju all energi på att läsa TR istället. :tummenupp

Som klubb är LMS något av en idyllisk förebild för oss utomstående, men nu har jag berömt er så j-a mycket förr att ni snart blir kaxiga(-re i ditt fall)

Själv kommer jag nog skotta grus på cross-VM i min klubb. Ett stort steg för RR?
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
EazyLiving skrev:
Det har inget med idiotförklaring att göra, utan snarare en viss lathet av vissa att inte ens läsa den lilla information som finns. Två A4 sidor text borde man klara av att läsa efter minst 9 år i grundskolan, eller hur? Om man sen inte riktigt fattar vad som står, då är man väl smart nog (eller kanske mer, inte drabbad av så mycket lathet) att man frågar någon som kan tänkas veta? Det går ju för f-n inte bara sitta hemma och säga:
"-Dooh... Jag fattar inte, men om jag sitter här och väntar, så kommer MR Svemo med tårta och erbjuder mig gratis start i MotoGP!!"

Saker och ting kan klart göras enklare, men så jäkla svårt har det inte varit. Hur kommer det sig annars att vi hade nästan 200 anmälda förare till Sviestadloppet?

Oupps nu fick man huvudet bortskutet av Micke igen :D
Om det vore så enkelt, skulle alla dessa diskussionerna ha startats då???

Hälsn. En dum, lat gävel som tycker om RR men inte har gått ut grundskolan :tummenupp

PS. jag har lyckats anmäla mig i tid och allt har funkat så här långt, men jag tycker ändå att det är ett dåligt system och jag tror att det med enkla medel kan gå att göra det mycket bättre.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
...
Men att norpa bantid från sm/nm-klasser som det försökts göra för att bereda plats för r600/1000 tycker jag är fel i ett sm/nm..

Då får NM/SM-klasserna skärpa sig!!! ...och fyllas på med "snabbklassade" förare

*skvallerläge på*
Förra veckan påstods det att endast TVÅ förare i en av SM/NM-klasserna hade kommit med kompletta anmälningar till Falken vilket återigen startat diskussione om vissa klassers existensberättigande.
*skvallerläge av*

OM det stämmer så börjar man undra om dessa NM/SM-klasser.
 

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
EazyLiving skrev:
I SO har det varit så nästan hela tiden. Det bedrivs som ett företag. På gott och ont. Har ju visat sig att det sportsliga ibland fått stå tillbaka för det ekonomiska. :rolleyes:

SM bedrivs på idéll basis och av olika klubbar med idéelt arbetande och oavlönad personal. Det har aldrig varit någon gemensam satsning pga av olika klubbkulturer och gammalt groll mellan klubbarna. Att sen vi förare inte ställt upp ordentligt på våra hemmaklubbar gör att vi får till viss del skylla oss själva och får det SM vi förtjänar.
Svemo har i slutändan inget att göra med den enskilda SM-tävlingens arrangemang, det ligger på klubbbasis.

Prispengarna betalas idag av oss själva. Antingen pytsar vi in det i serianmälningsavgift för oss som vill ha prispengar, eller också höjer vi annmälningsavgifterna och låter alla ta del av prispengarna. Valfrihet eller inte! :confused:

Inget försvar, bara en reflektion av hur det är. Henrik har försökt ändra på detta, men förändringen går långsamt och jag tror Henrik har lite blodspår i pannan nuförtiden!! :(

Ja, jag har inte gjort mycket för att föra tävlingsverksamheten framåt så här långt, det ska villigt erkännas. Och jag är inte ute efter att hänga nån heller, för jag vet själv hur det är att arbeta ideellt. Men jag kan tycka det är synd att gammalt groll ska få ligga och till viss del hindra utveckling och snabb respons på den anstormning som är just nu.

Och SOs idé tror jag är kanon; att försöka bedriva en vinstdrivande verksamhet. För det innebär att dom måste se till att ha nöjda kunder för att överleva och i nuläget är väl dom största intäkterna förararnas startavgifter, vilket gör oss till kunderna. Detta innebär att dom måste se till att VI FÖRARE är nöjda för att dom ska kunna överleva med sin verksamhet.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top