Anna Lindh död... Kass.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Ugluk skrev:
Det är du som är juristen här, men jag kan föreställa mig att läkaren som skriver ut en patient har ett visst ansvar för patientens hälsa. Även uppföljningen med medicinering som väl ligger på kommunens socialtjänst borde ju medföra ett ansvar?

Borde kommun- och landstingspolitiker hållas ansvariga för effekter av budgetnedskärningar? Eller Bosse Ringholm för att kommunerna inte har bättre ekonomi? Eller den del av folket som var röstberättigade inför mandatperioden?
Enligt sådant resonemang är ju den enda som inte är ansvarig gärningsmannen. Knepigt.

Det finns ju naturligtvis inget enkelt svar som du redan vet.

Det naturliga sättet att påverka det till det bättre är ju att engagera sig politiskt, men det finns ju faktorer som avskräcker. De etablerade partierna tycks ha en ganska strikt hierarki och att som utomstående snabbt kunna påverka är nog näst intill omöjligt. Till det kommer ju att dagens samhälle med förväntningar på individerna att vi ska vara karriärssatsande, vältränade, barnavlande, allmänbildade och självförverkligande.

Folk har väl helt enkelt inte tillräckligt med energi för att ens försöka påverka inifrån.

Håller i princip med helt och hållet om vad du säger.

Många galningar har varit i farten nu. Ta som exempel femåringen i Arvika. Gärningsmannen är ju med 100 procent säkerhet psykiskt störd. Jag inbillar mig att många psykfall som nu inte får vård hade fått det om det inte varit för psykiatrireformen för ett par år sedan. Självfallet är denna tillkommet som ett led i statens besparingar, vilket må vara aldrig så vällovligt. Jag ställer mig dock mycket tveksam till om man sparat på rätt saker i detta avseende. Jag hävdar att psykiatrireformen kostat åtskilliga människor livet, såväl människor med psykiska problem som andra, vilka råkat komma i vägen för de förra.
 

R-Sexxa

Sporthoj.cum'are
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 Röd ..Devil Slip-on, Dynojet, Stålomspunnet...o lite tjaffs
knepigt

Hela dagen har min tankar stormat kring Anna och all uppståndelse kring denna traumatiska händelse...
först och främst. All respekt till Anna och hennes anhöriga!!

Men ... Vem faan bryr sig om "fredrik Svensson" i tumba blir nedstucken med kniv? ... inte skrivs det spaltkilometer med text om honom och allt han har gjort i livet ..
inte hissas flaggan på halvstång ... inte avbryter dom tv-sändningarna på ALLA kanaler för att han har dött ...
Bara för att vi inte "känner" honom så bryr vi oss inte ... men hur väl "kännde" vi Anna ? ... det är helt klart tragiskt det som har hänt och väldigt tråkigt. Men varför denna uppståndelse ... värre saker har ju hänt ... är inte alla lika värda ? ...
lite funderingar från min sida ..
 

pburman

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Bromma
Hoj
ZX-12R 2004
Mina tankar till hennes Familj!

Passerar Rosenbad på väg till jobbet på morgonen, ställer 12:an utanför dörren, tar av hjälmen och går in och skriver i kondoleansboken i morgon bitti!
 

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Som många säger "Vad är det för skilnad på Annan Lindh, och alla
andra som blir nerhugna!?"
Uhh, en jävla skilnad! Fattar inte riktigt vad som är så svårt o fatta!
Många har redan skrivit det här, men ännu fler gnäller om att varför
ska hon förtjäna denna uppståndelse!
Man skulle ju kunna gämnför detta med polismorden i Malexsander.
Någon blir dödad på grund av sitt jobb! Sånt är så lågt! (Stor mediad-
uppståndelse där med)
Polis är till för OSS! Samma sak med politiker (jag är väldigt dåligt
insatt i allt som har med politik o göra). Men likförbannat så är dem
där för oss! Så jag tycker att det finns en anledning till medias
uppvaktning om detta!

,,,, Anna Lindh, R.I.P
Och medlidande och tankar går till anhöriga
 

Firebolt

Blinkar för omkörning
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Buell XB9R Firebolt
:gråta En hemsk dag för Sverige och demokratin. Jag blev ledsen över beskedet under förmiddagen, det fanns ju lite hopp under natten.
Hoppas att gärningsmannen grips, så vi får svar på varför.

Anna Lindh - R.I.P
 

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Vaxholm
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87
Re: knepigt

Om du verkligen inte har förstått varför det är en sådan uppståndelse just i detta fall (eller Palmemordet eller Malexander som någon nämnde) efter att du har följt nyheterna eller läst denna tråd så kan jag nog inte förklara för dig heller.

Allt är redan sagt.

99% i denna tråd har varit vettigt. Ditt inlägg tillhörde inte den delen.

Jag hade kunnat skrivit med en bitskare formulering, men jag hoppar det denna gång.

Peace

R-Sexxa skrev:
Hela dagen har min tankar stormat kring Anna och all uppståndelse kring denna traumatiska händelse...
först och främst. All respekt till Anna och hennes anhöriga!!

Men ... Vem faan bryr sig om "fredrik Svensson" i tumba blir nedstucken med kniv? ... inte skrivs det spaltkilometer med text om honom och allt han har gjort i livet ..
inte hissas flaggan på halvstång ... inte avbryter dom tv-sändningarna på ALLA kanaler för att han har dött ...
Bara för att vi inte "känner" honom så bryr vi oss inte ... men hur väl "kännde" vi Anna ? ... det är helt klart tragiskt det som har hänt och väldigt tråkigt. Men varför denna uppståndelse ... värre saker har ju hänt ... är inte alla lika värda ? ...
lite funderingar från min sida ..
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Re: knepigt

R-Sexxa skrev:
Men ... Vem faan bryr sig om "fredrik Svensson" i tumba blir nedstucken med kniv? ... inte skrivs det spaltkilometer med text om honom och allt han har gjort i livet ..
inte hissas flaggan på halvstång ... inte avbryter dom tv-sändningarna på ALLA kanaler för att han har dött ...
Bara för att vi inte "känner" honom så bryr vi oss inte ... men hur väl "kännde" vi Anna ? ... det är helt klart tragiskt det som har hänt och väldigt tråkigt. Men varför denna uppståndelse ... värre saker har ju hänt ... är inte alla lika värda ? ...
lite funderingar från min sida ..

Varför skrivs det inte fantastiska inlägg om Svempa i vårt korplag när han gör mål. Zlatan får ju hur stort utrymme som hellst?
Ja just det, varför bryr vi oss om Zlatan och inte om Svempa. Kan det vara att Zlatan representerar Sverige i för Sverige viktiga matcher.
Varför skrivs det så mycket om Anna Lindh och inte om "Fredrik Svensson" i Tumba. Det kan vara så att Fredrik Svensson inte satt som nummer två i makthierarkin, inte var folkvald till riksdagen, inte förhandlat om internationella avtal, inte företrätt Sverige inom EU - FN - etc., inte fördömt stormaktsaggretioner i internationella forum, inte varit en förebild för så många människor. Kort sagt, när medmäniskan-Fredrik blir nedstucken så är det lika tragiskt som när medmäniskan Anna blir nedstucken. Dock är det så att när knegar-Fredrik blir mördad skapar det inte samma nationella trauma som när utrikesminister-Anna blir nedstucken.

Jag tror detta är ett klassiskt problem av att blanda ihop äpplen och päron.

För övrigt mådde jag skit av detta hela gårdagen och känslan av tommhet och sorg hänger med än.

Än en gång, jag uppmanar polisen att inte misslyckas med att ta fast mördaren. Jag tror inte vi vill ha ett 17-årigt trauma till.

gladh
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
Enligt aftonbladet så skriver polisen: Den misstänkte mannen brukar oftast bära minst en kniv och även järnrör...

Hur friskt är det att låte en sådan individ vistas på gatorna...

Det va ju även en 20 åring som gick in på ett dagis och högg en 5 årig flicka till döds....

Inför dödsstraff i sverige....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top