Ugluk skrev:Det är du som är juristen här, men jag kan föreställa mig att läkaren som skriver ut en patient har ett visst ansvar för patientens hälsa. Även uppföljningen med medicinering som väl ligger på kommunens socialtjänst borde ju medföra ett ansvar?
Borde kommun- och landstingspolitiker hållas ansvariga för effekter av budgetnedskärningar? Eller Bosse Ringholm för att kommunerna inte har bättre ekonomi? Eller den del av folket som var röstberättigade inför mandatperioden?
Enligt sådant resonemang är ju den enda som inte är ansvarig gärningsmannen. Knepigt.
Det finns ju naturligtvis inget enkelt svar som du redan vet.
Det naturliga sättet att påverka det till det bättre är ju att engagera sig politiskt, men det finns ju faktorer som avskräcker. De etablerade partierna tycks ha en ganska strikt hierarki och att som utomstående snabbt kunna påverka är nog näst intill omöjligt. Till det kommer ju att dagens samhälle med förväntningar på individerna att vi ska vara karriärssatsande, vältränade, barnavlande, allmänbildade och självförverkligande.
Folk har väl helt enkelt inte tillräckligt med energi för att ens försöka påverka inifrån.
Håller i princip med helt och hållet om vad du säger.
Många galningar har varit i farten nu. Ta som exempel femåringen i Arvika. Gärningsmannen är ju med 100 procent säkerhet psykiskt störd. Jag inbillar mig att många psykfall som nu inte får vård hade fått det om det inte varit för psykiatrireformen för ett par år sedan. Självfallet är denna tillkommet som ett led i statens besparingar, vilket må vara aldrig så vällovligt. Jag ställer mig dock mycket tveksam till om man sparat på rätt saker i detta avseende. Jag hävdar att psykiatrireformen kostat åtskilliga människor livet, såväl människor med psykiska problem som andra, vilka råkat komma i vägen för de förra.