Det finns ju en anledning till att ABS är lagkrav.
Det spelar ingen roll hur mycket världsmästare man är på att förberedd bromsa på ett känt underlag.
När man blir överraskad i en situation så är det första bromsningen som gäller, underlaget är kanske okänt med löv, grus, brunnslock, vita linjer etc.
Där och då är ABS helt överlägset när det gäller såväl bromssträcka som stabilitet och att faktiskt hålla sig på hjulen.
Och det var många år sedan som ABS funkade dåligt på grus. Nuförtiden är det fanimig magiskt. Särskilt om det är en äventyrshoj med offroadläge men även väghojar har snuskigt bra ABS idag.
Med det sagt så måste man likt förbannat öva bromsteknik så att det sitter hyfsat när man behöver det, men tro inte att första inbromsningen blir bättre än med ABS, för det blir den inte.
På t7an som inte har ett särskilt avancerat abs system är den helt värdelös på grus, i alla fall om man använder bakbromsen. Den bara rullar vidare utan minsta bromsverkan
Skickat från min iPhone med Tapatalk