Olyckorna har minskat rejält, dessutom skadas allt färre osv osv osv.
Mycket tack vare säkerhetsteknik. Människan har inte blivit bättre.
Förarna har blivit äldre. Snittåldern för en motorcyklist hoppar vissa perioder upp med nästan 1 år.
...om året.
Det är bra, till en viss gräns.
Bra för att allt färre tidiga 20-åringar gränslar hojar dom inte förstår.
Inte bra för att det blir färre av oss, hela tiden.
Gränsen när åldrandet inte är bra för statistiken längre går någonstans mellan 60 och 70 års ålder på föraren.
Det är intervallet när samma kullkörning som genererar en bitterrolig historia för en 20 - 50 åring går till att bli dödligt trauma för en 65+are.
(Jag vet, vi har en tråd om gamla gubbar på hoj. Jag lägger över den där också)
Vad jag vill ha sagt här i denna tråden är att jag är övertygad om att den höjda debutåldern för nya körkortstagare avspeglar sig i den totala olycksstatistiken. Det är inte längre huvudsakligen testosteronstinna ynglingar med konsekvensförståelse noll som börjar köra motorcykel.
Vi ser mer av mogna(re) människor med en annan sorts förankring i samhället - familj, karriär, åtaganden.
Det, och ett ökat antal kvinnliga motorcyklister påverkar olycksstatistiken.
...speciellt när man djupstuderar siffrorna och rensar från de körkortslösa knarkarna.
Så, vad är hönan och vad är äggröran?
Jag håller inte med om att man inte kan ändra på människan. Det är Tingvalltänk.
Information, utbildning, träning, repetition och attitydpåverkan berör alla som nås av budskapet och förbättrar de allra flesta i någon grad.
Jag säger att man absolut kan ändra människan, men framför allt att gruppen människor som har och tar behörighet att köra motorcykel har förändrats.
Äldre och visare, kort sagt.
Bättre förare än 20 åringar med knäpuckar och fartpuckel?
Kanske inte, men med en lifeexpectancy som går mer i takt med övriga samhället.
Jag tror det är fel -
farligt faktiskt att gottskriva tekniken lejonparten av den sänkning av olyckstalen vi ser.
Farligt för att vi därigenom riskerar att ytterligare frikoppla oss själva från krafterna som skall hanteras.
Visst, skall en saluhoj hålla 200 häst - eller ens 150, så nog fan behövs det system.
Men om en åsna skall tygla hästarna?
Om förståelsen för naturlagarna saknas?
Om förståelsen för systemen inte finns där - varken vad dom gör eller vad dom skall förhindra?
Vad är vunnet då? Blir dom bara något som flyttar fram gränsen? Gränsen för när det smäller...?
Nej, jag sätter inte bara ljuset på den generationen som tror sig ha lärt sig köra hoj på en endimensionell bildskärm, och som fortsätter köra i något slags tvådimensionellt elektroniskt begränsat läge där ettor och nollor förväntas rycka in och reda ut situationer man själv skapar. Gång på gång.
Nej, jag pekar lika mycket på er som en gång lärt er köra hoj, men inte klarar av att utveckla er i takt med era hojar.
Vad är nyttan med kurvABS om ni inte vågar bromsa under nedlägg?
Ni tror att era tre- och fyrbokstavsakronymer skall skydda er från allt ont, men dom blir närmast en belastning om ni inte vet vad dom är till för, vad dom kan göra och vad dom
inte kan göra.
Att lära ut hur man bromsar en motorcykel är svårt.
Svårt som i att det tar tid och kostar pengar - och långt ifrån alla är receptiva.
Olika krafter har velat se "en högre omloppshastighet" genom utbildningssystemet - därav irrläror som:
"Gör klar all bromsning och välj växel innan kurvan så du bara kan rulla igenom den" till dagens:
"Dra i spaken där så hårt och så snabbt du kan. Systemet sköter resten."
Inget av det är rätt, och oavsett hur modernt ditt set-up är, så gäller det fortfarande att ha rätt bromsteknik för att få en lugn och effektiv inbromsning
som går att kontrollera och styra sig ur.
Har du tagit körkort de sista decenniet kan du närmast lita på att du fått lära dig fel metod att bromsa din motorcykel på, och har du tagit kortet innan det är risken överväldigande stor att du antingen glömt av hur man skall göra - eller inte orkar gå igenom alla stegen för att "systemet sköter det där".
Well grattis.
Du har just avhändat dig kontrollen över din egen retardation, och därmed möjligheten att hitta luckan som räddar ditt liv.
Så, visst: System, okay.
Men var ärlig med varför dom finns.
För att rädda livet på just dig?
Eller för att kunna sälja top-end hojar med effekter som en ytterst liten skärva av motorcyklismen skulle kunna hantera om dom serverades råa - utan dessa livremmar, hängslen och skyhooks...?