Antisladd och andra hjälpmedel

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Sökte men hittade ingen tråd om detta.
Min hoj har ABS men nästa ska även ha antisladd. Anti-wheelie som option. Har testat hojjar där man kan ställa in hur stark kontrollen ska vara, praktiskt på olika underlag (ibland kallas systemen för Traction Control och Wheelie Control)

Något annat som höjer säkeheten?

För att svara på din fråga och inte diskutera om ABS är för losers så har många hojar av senare årsmodeller även kurv-ABS, ska hjälpa att minska risken för låsning med nedlägg om man panikbromsar.

Sen kan det ändå vara en bra idé att lära sig trail braking, så tar man kurvan säkrare.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det här är ju ett praktexempel på dålig planering och körning i trafik om exakt allt måste klaffa in i minsta detalj för att inte i panik behöva avbryta en enkel omkörning.
- Det räcker att motorn levererar kraft under omkörningen, så behöver inget annat klaffa : )
Jag kör inte vårdslöst men om motorn lägger av under en omkörningssträcka, så blir sträckan väldigt kort även om det är en välplanerad situation.

Det gäller även om det är lite halt ute, och man ska ut från en sidogata på en korsande väg. Inte kul om motorn stryps när man är halvvägs.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hjälpsystem kan bli dyra:


ABS pumpen är tydligen en akilleshäl på modellen.

Det är servopumpen som gett upp. Det fanns elektrisk servo på årsmodellerna 2003-2006 och även om det gav magisk bromsförmåga så togs det bort på senare årsmodeller. Elektronik utvecklas ju.

25.000 är fantasisumma som man blir blåst på hos märkeshandlaren. Man får en utbytesenhet i Tyskland för typ 350€ och många gånger får man igång den genom att ta isär, putsa bort all rost och sätta ihop.

Ungefär som bilverkstäderna som ojade sig när bränsleinsprutningen kom. Eller framhjulsdrivna bilar. Eller elbilar.

”Ojojojoj, INGEN kommer att kunna laga detta och det blir SKITDYRT!!!!!”
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ungefär som bilverkstäderna som ojade sig när bränsleinsprutningen kom. Eller framhjulsdrivna bilar. Eller elbilar.

”Ojojojoj, INGEN kommer att kunna laga detta och det blir SKITDYRT!!!!!”

Blev det inte det då? Skitdyrt alltså?

TBH, ingen lagar några bränsleinsprutningar, men dom byter gärna komponenter, ju större och dyrare komponent dom får byta för att fixa ett fel, ju gladare blir dom.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Blev det inte det då? Skitdyrt alltså?

TBH, ingen lagar några bränsleinsprutningar, men dom byter gärna komponenter, ju större och dyrare komponent dom får byta för att fixa ett fel, ju gladare blir dom.
Jag vill påstå att du har fel när du säger "ingen". En bekant har en bilverkstad där de lägger ut filmer på Facebook och visar hur de lagar de saker som faktiskt gått sönder och inte bara byter enheter. Jag misstänker att de tjänar pengar på filmerna.

De som gillar okomplicerade bilar får väl passa på att köpa bil i Ryssland nu när de förenklar Lada Granta. https://www.vibilagare.se/nyheter/lada-granta-byggs-utan-moderna-sakerhetsfinesser
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
För att lampan för TC lyser när den aktiveras.
Om du sitter och tittar på instrumentpanelen för att se om några säkerhetssystem kickar in när du kör hoj så ska det mycket till om dom räddar dig ur situationen :fakta

Tittar man på bilsidan, som nog har betydligt större omsättning av fordon, och framförallt större antal, så har ju olyckorna inte direkt upphört bara för att bilarna har ABS, antisladd, antispinn, autobroms, lane assist och annat mög. Folk vaggas bara in i en falsk trygghet, kör lite fortare och till slut kan varken dom eller systemen hantera situationen.

Och ja, allt var bättre förr, gengasdrivna Volvo 240, inga krav på vinterdäck och bälten, bla bla :tungan Eller inte kanske, men det blir inte bättre av att vi hela tiden distanserar föraren från fordonet, trafiksituationen och det egna ansvaret.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag vill påstå att du har fel när du säger "ingen". En bekant har en bilverkstad där de lägger ut filmer på Facebook och visar hur de lagar de saker som faktiskt gått sönder och inte bara byter enheter. Jag misstänker att de tjänar pengar på filmerna.

De som gillar okomplicerade bilar får väl passa på att köpa bil i Ryssland nu när de förenklar Lada Granta. https://www.vibilagare.se/nyheter/lada-granta-byggs-utan-moderna-sakerhetsfinesser

NÄSTAN ingen, jag vet att det finns små enskilda som lagar saker, men inte på alla orter, märkesverkstäderna gör inte det.

Förutom att jag aldrig mera ska köpa något från ryssland (om jag någonsin har gjort det) så lär dom bilarna aldrig få säljas utanför landets gränser.

Hade däremot en tillverkare från något annat land sålt en motsvarande okomplicerad bil (med avgasrening så att den hade fått säljas) så hade jag varit intresserad.

I min förra bil kopplade jag ur den icke fungerande ABS'en, den hade splittergranater från Tanaka istället för Airbags och utöver det inga finesser alls.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om du sitter och tittar på instrumentpanelen för att se om några säkerhetssystem kickar in när du kör hoj så ska det mycket till om dom räddar dig ur situationen :fakta

Tittar man på bilsidan, som nog har betydligt större omsättning av fordon, och framförallt större antal, så har ju olyckorna inte direkt upphört bara för att bilarna har ABS, antisladd, antispinn, autobroms, lane assist och annat mög. Folk vaggas bara in i en falsk trygghet, kör lite fortare och till slut kan varken dom eller systemen hantera situationen.

Och ja, allt var bättre förr, gengasdrivna Volvo 240, inga krav på vinterdäck och bälten, bla bla :tungan Eller inte kanske, men det blir inte bättre av att vi hela tiden distanserar föraren från fordonet, trafiksituationen och det egna ansvaret.

Olyckorna har minskat rejält, dessutom skadas allt färre osv osv osv.

Mycket tack vare säkerhetsteknik. Människan har inte blivit bättre.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
För att svara på din fråga och inte diskutera om ABS är för losers så har många hojar av senare årsmodeller även kurv-ABS, ska hjälpa att minska risken för låsning med nedlägg om man panikbromsar.

Sen kan det ändå vara en bra idé att lära sig trail braking, så tar man kurvan säkrare.
Tack, bra inspel
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Som med all teknik så blir den ju bättre med tiden, tidiga ABS hojar kanske drabbades av fler dyrbara fel än nyare gör.
Tidiga hojar med tractioncontroll lika så.

Dessutom blir ju systemen mera raffinerade för varje år, dom första ABS hojarna visste inte om du körde i en kurva eller inte....
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vilka dyrbara fel menar du har drabbat tidiga ABS-system?

Har funnit på hoj sedan 1988 eller så.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jaag vill flika in att alla dessa system riskerar att ta bort mer och mer av körglädjen, och i fallet motorcykel så är det just körglädjen enda anledningen till att jag kör, för särskilt praktiskt är det inte.
På en familjekärra som bara ska frakta människor, matvaror och packning så är säkerheten viktigare än körglädjen och där kan jag acceptera en del konstiga system som kör över mig som förare. Men i en sportbil eller motorcykel är det förödande för känslan och körglädjen helt enkelt.

ABS som går in och förstör när man vill bromsa upp bilen på sladd, anti spinn som gör att man inte kan leka alls, anti sladd som våldtar hela körningen när man vill leka lite på den tomma vintervägen. Drive by wire som inte ens låter mig gasa själv.

Under drygt 30 år med MC-kort har jag lagt omkull en gång på en oljefläck i en kurva. Det sa bara PANG och inget antisladd hade kunnat rädda situationen. Det betyder inte att jag är en makalöst bra MC-förare, men jag väljer dagar med bra väder när jag kör, eller kör försiktigt om jag blir överraskad av regn eller blöta löv etc.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Jaag vill flika in att alla dessa system riskerar att ta bort mer och mer av körglädjen, och i fallet motorcykel så är det just körglädjen enda anledningen till att jag kör, för särskilt praktiskt är det inte.
På en familjekärra som bara ska frakta människor, matvaror och packning så är säkerheten viktigare än körglädjen och där kan jag acceptera en del konstiga system som kör över mig som förare. Men i en sportbil eller motorcykel är det förödande för känslan och körglädjen helt enkelt.

ABS som går in och förstör när man vill bromsa upp bilen på sladd, anti spinn som gör att man inte kan leka alls, anti sladd som våldtar hela körningen när man vill leka lite på den tomma vintervägen. Drive by wire som inte ens låter mig gasa själv.

Under drygt 30 år med MC-kort har jag lagt omkull en gång på en oljefläck i en kurva. Det sa bara PANG och inget antisladd hade kunnat rädda situationen. Det betyder inte att jag är en makalöst bra MC-förare, men jag väljer dagar med bra väder när jag kör, eller kör försiktigt om jag blir överraskad av regn eller blöta löv etc.

Nu kan man väl iofs stänga av antispinn/sladd på de flesta ”sportbilar” så det ska ju inte vara ett problem. Samma med antispinn/antiwheelie på motorcyklar. På xsr900an va det läge 1-2 och av som gällde för antispinn. Läget 2 förhindrade allt hjulspinn och bakhjulsåka men läge 1 så tillät det lite släpp och även bakhjulsåka. Systemen på de flesta hojar idag är så smarta att de knappast skulle hindra någon i aktiv körning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Olyckorna har minskat rejält, dessutom skadas allt färre osv osv osv.

Mycket tack vare säkerhetsteknik. Människan har inte blivit bättre.


Förarna har blivit äldre. Snittåldern för en motorcyklist hoppar vissa perioder upp med nästan 1 år.
...om året.

Det är bra, till en viss gräns.
Bra för att allt färre tidiga 20-åringar gränslar hojar dom inte förstår.

Inte bra för att det blir färre av oss, hela tiden.

Gränsen när åldrandet inte är bra för statistiken längre går någonstans mellan 60 och 70 års ålder på föraren.
Det är intervallet när samma kullkörning som genererar en bitterrolig historia för en 20 - 50 åring går till att bli dödligt trauma för en 65+are.


(Jag vet, vi har en tråd om gamla gubbar på hoj. Jag lägger över den där också)

Vad jag vill ha sagt här i denna tråden är att jag är övertygad om att den höjda debutåldern för nya körkortstagare avspeglar sig i den totala olycksstatistiken. Det är inte längre huvudsakligen testosteronstinna ynglingar med konsekvensförståelse noll som börjar köra motorcykel.
Vi ser mer av mogna(re) människor med en annan sorts förankring i samhället - familj, karriär, åtaganden.
Det, och ett ökat antal kvinnliga motorcyklister påverkar olycksstatistiken.


...speciellt när man djupstuderar siffrorna och rensar från de körkortslösa knarkarna.

Så, vad är hönan och vad är äggröran?

Jag håller inte med om att man inte kan ändra på människan. Det är Tingvalltänk.
Information, utbildning, träning, repetition och attitydpåverkan berör alla som nås av budskapet och förbättrar de allra flesta i någon grad.

Jag säger att man absolut kan ändra människan, men framför allt att gruppen människor som har och tar behörighet att köra motorcykel har förändrats.

Äldre och visare, kort sagt.
Bättre förare än 20 åringar med knäpuckar och fartpuckel?
Kanske inte, men med en lifeexpectancy som går mer i takt med övriga samhället.

Jag tror det är fel - farligt faktiskt att gottskriva tekniken lejonparten av den sänkning av olyckstalen vi ser.

Farligt för att vi därigenom riskerar att ytterligare frikoppla oss själva från krafterna som skall hanteras.


Visst, skall en saluhoj hålla 200 häst - eller ens 150, så nog fan behövs det system.
Men om en åsna skall tygla hästarna?
Om förståelsen för naturlagarna saknas?

Om förståelsen för systemen inte finns där - varken vad dom gör eller vad dom skall förhindra?
Vad är vunnet då? Blir dom bara något som flyttar fram gränsen? Gränsen för när det smäller...?

Nej, jag sätter inte bara ljuset på den generationen som tror sig ha lärt sig köra hoj på en endimensionell bildskärm, och som fortsätter köra i något slags tvådimensionellt elektroniskt begränsat läge där ettor och nollor förväntas rycka in och reda ut situationer man själv skapar. Gång på gång.

Nej, jag pekar lika mycket på er som en gång lärt er köra hoj, men inte klarar av att utveckla er i takt med era hojar.
Vad är nyttan med kurvABS om ni inte vågar bromsa under nedlägg?

Ni tror att era tre- och fyrbokstavsakronymer skall skydda er från allt ont, men dom blir närmast en belastning om ni inte vet vad dom är till för, vad dom kan göra och vad dom inte kan göra.



Att lära ut hur man bromsar en motorcykel är svårt.
Svårt som i att det tar tid och kostar pengar - och långt ifrån alla är receptiva.
Olika krafter har velat se "en högre omloppshastighet" genom utbildningssystemet - därav irrläror som:

"Gör klar all bromsning och välj växel innan kurvan så du bara kan rulla igenom den" till dagens:

"Dra i spaken där så hårt och så snabbt du kan. Systemet sköter resten."

Inget av det är rätt, och oavsett hur modernt ditt set-up är, så gäller det fortfarande att ha rätt bromsteknik för att få en lugn och effektiv inbromsning som går att kontrollera och styra sig ur.

Har du tagit körkort de sista decenniet kan du närmast lita på att du fått lära dig fel metod att bromsa din motorcykel på, och har du tagit kortet innan det är risken överväldigande stor att du antingen glömt av hur man skall göra - eller inte orkar gå igenom alla stegen för att "systemet sköter det där".

Well grattis.
Du har just avhändat dig kontrollen över din egen retardation, och därmed möjligheten att hitta luckan som räddar ditt liv.


Så, visst: System, okay.
Men var ärlig med varför dom finns.
För att rädda livet på just dig?
Eller för att kunna sälja top-end hojar med effekter som en ytterst liten skärva av motorcyklismen skulle kunna hantera om dom serverades råa - utan dessa livremmar, hängslen och skyhooks...?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Svårt att inte hålla med när det gäller MC och ökande ålder/stigande insikter, men jag avsåg minskade olyckor för hela fordonsmarknaden, dvs merparten bilar. Detta trots ökat antal fordonskilometrar och antal fordon.

Där har tekniken betytt väldigt mycket.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Olika krafter har velat se "en högre omloppshastighet" genom utbildningssystemet - därav irrläror som:

"Gör klar all bromsning och välj växel innan kurvan så du bara kan rulla igenom den" till dagens:

"Dra i spaken där så hårt och så snabbt du kan. Systemet sköter resten."

Jag har aldrig sett eller hört någon som torgfört ffa den sista irrläran. Ett ABS-system lurar inte de fysiska lagarna men det kan rädda dig för att hamna under bussen när ett brunnslock dök upp. Vanlig hederlig bromsteknik är det som ger dig en stabil inbromsning med bra grepp för framhjulet och balans ända till stillastående. Men när överlevnadsreaktionerna slår in är man ingen stjärnförare och det är då systemen hjälper till. Dvs när föraren gör fel.
Som de flesta som provat väl vet om så går det alldeles utmärkt att tvärbromsa mitt i en kurva, problemet är bara att kurvan inte blir särskilt tvär och om man bromsar pga överlevnadsreaktion när man möten den där bussen i högerkurvan så blir man antingen kylarprydnad eller fläck på vägen. Där kan kurv-ABS vara det som räddar dig.

Systemen är aldrig "istället för" körkompetens, det kompletterar den när kompetensen nått sin gräns. Därför är det lika viktigt idag att öva på bromsning och kurvteknik som det alltid varit.
Men systemen ger dig större marginaler när det oväntade händer.

Så, visst: System, okay.
Men var ärlig med varför dom finns.
För att rädda livet på just dig?
Eller för att kunna sälja top-end hojar med effekter som en ytterst liten skärva av motorcyklismen skulle kunna hantera om dom serverades råa - utan dessa livremmar, hängslen och skyhooks.

Med undantag för ABS så ligger det väldigt mycket i detta. Sjuttielva körlägen, gyron osv gör att hojar med fler hk än kilon kan köras även av rena nybörjare utan att de "kör ijäl sej DirekCt". Hörde en historia i tredje hand om någon som i S1000RR-s barndom kom på en bandag och gick ikull när han vred på fullt i nedlägg mitt i kurvan på våt bana.

"-Vafan, jag hade ju RAIN MODE aktiverat?!"

Så självklart finns det nackdelar. Men det kan man faktiskt säga om allt.

Skivbromsar (risk för låsning).
Broms på framhjulet (risk för att bromsa omkull sig).
Hjälm (man kör bara fortare).

Osv osv.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Svårt att inte hålla med när det gäller MC och ökande ålder/stigande insikter, men jag avsåg minskade olyckor för hela fordonsmarknaden, dvs merparten bilar. Detta trots ökat antal fordonskilometrar och antal fordon.

Där har tekniken betytt väldigt mycket.


Ah! Ja, absolut.
Krockkuddar, passiva system, aktiva system - helt annat tänk i grundläggande formgivning, där man gärna tar emot en Red Dot-award i marginalen medans man egentligen huvudsakligen jagar NCAP-stjärnor.

Enig.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top