Inte jag heller. Hade jag träffat på en sån jävel hade han blivit ett huvud kortare.
Men jag ser spåren. Jag brukar fiska lite när jag träffar nytillkomna motorcyklister.
Höra vad dom tycker om utbildningen, pejla vad dom har lärt sig.
Körgårdsövningarna är oftast pest, och få förstår varför man tragglar med sådant.
"Ofta man krypkör på det viset, änna..."
Många har fått lära sig att "köra defensivt" är viktigt.
Korkat uttryck, även om jag förstår vad man egentligen vill fram till.
Köra "defensivt" i viss sorts stadstrafik är närmast en inbjudan till att själv bli manglad.
Det lite märkliga är att "köra defensivt" sätts i motsats till att "köra aggressivt".
Den egentliga motsatsen är ju att köra "offensivt" - någon man bör sträva efter enligt mig.
Alltså - vaken, alert, på hugget, medveten om sina egna styrkor och svagheter, angelägen om skaffa sig själv alla fördelar man kan komma åt utan att för den sakens skull beröva andra deras möjlighet att komma helskinnade hem.
I den sortens offensiva körstil ingår saker som att tänka åt andra och dessutom tänka tre gånger till i umgänget med jordbruksredskap.
Jag vet inte om det är engelskans "offensive" som spökar och förvrider fokus, eller om någon i Borlänge vill att det bara skall finnas aggressiv (straffbar!) och defensiv körning i folks huvuden?
Ämne för egen tråd, egentligen. Sorry!
När jag leder in snacket med de nytillkomna på just detta med inbromsning så kommer alltid ABS! upp med just kapitalversaler och utropstecken. Det har dom verkligen fått lära sig.
Dom är totalt marinerade i ABSens välgörande nytta. Å det är väl bra.
Men dom vet inte så mycket mer.
Ytterst få kan beskriva momenten i en bra inbromsning.
Ingen har de senaste 10 åren berättat för mig om bakbromsens nyckelroll i en inbromsning.
Tvärt om får jag ibland höra att den "inte gör någon nytta".
Inte många berättar om vikten av att sätta an bromsen mjukt och gradvis lägga på tryck.
Ingen har spontant nämnt vikten av att få framdäcket att svampa ut innan man lägger full kraft i inbromsningen.
När man beskriver en korrekt inbromsning så känner somliga igen vissa avsnitt, och förstår andra bitar när det förklaras för dem. Att inbromsningen skall börja med bakbromsen är dock främmande för nästan alla, tills man lagt en kvart på att förklara dynamiken i en stabil inbromsning.
Inget av de 5 - 6 momenten i en korrekt inbromsning har försvunnit tack vare ABS.
Dom har bara slutat läras ut.
...säger jag, baserat på intervjuer med ett begränsat urval av nyblivna motorcyklister.
Jag har haft fel förr. Inte för att jag skulle erkänna det, men...
Det finns dom som på allvar menar att dom blivit instruerade att "dra i spaken så snabbt och hårt dom kan" i en paniksituation. Deras lärares argument skall ha varit att varje millisekund räknas och kan räknas om till meter stoppsträcka.
Andra erkänner efter ett tag att dom kanske blandat ihop processen med hur man skall bromsa en bil med ABS.
...och där - äntligen, går vi i mål och närmar oss trådens ämne: Hjälpsystem.
Fatta och förstå dem. Och förstå varför du vill ha ett på din nästa motorcykel.
Var ärlig mot dig själv.
Jag kan vara ärlig med att jag skulle ha svårt att hantera 200 hästar i en hoj utan hjälpsystem.
Alltså vill jag inte ha en sådan hoj.
Men det är jag det. YMMV.