Här är det
View attachment 473163
På en nyare BMW, så det var nog inte bara ett par årsmodeller och bara servot som krånglade med ABS
Släpp det där nu, saker krånglar och då får man byta dem.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har inte haft nytta av ABS:en på någon av hojarna i trafik men testat på grus på en Touratech-kurs. Imponerande, den dagen det behövs vill jag ha det.Jo, fast när jag jag påpekade att svindyra delar (ibland lika dyra som den begagnade motorcykeln) krånglade fick jag veta att det minsann "bara var servot på vissa BMW av vissa årsmodeller som någonsin hade krånglat och det gnussade man lätt upp med lite stålull"
Nu visar det sig inte bara vara servot, och inte bara dom årsmodellerna, utan det kallas typfel/vanligt fel i var och varannan annons (där det är åtgärdat, dom som inte har åtgärdat skriver inget om att det är ett vanligt typsfel)
Har inte haft nytta av ABS:en på någon av hojarna i trafik men testat på grus på en Touratech-kurs. Imponerande, den dagen det behövs vill jag ha det.
Traction control har jag haft användning för i regnväder på GS:n, på S:n fick jag ett kast häromdagen i en korsning när jag svängde (S:en är lite abrupt på gasen i början av pådraget) - det fixade sig, men ganska obehagligt så jag är inte negativ till systemet - men som många säger, säker körning är föraren som fixar - inte systemen
Men som kommentar till inlägget så är jag inte jätteimpad av BMW:s kvalitet - servot är en sak, ihoprostad kardan (splinesförband utan fett) har jag haft på GS:en - förvisso tog BMW den på "goodwill" - det hade liknat f-n annars. Elektronik som inte är 100% (ABS felmeddelande som poppar upp vid start, helsvart instrument (TFT) som kräver tändning av o omstart för att funka. Men jag gillar hojarna ändå, lite strul får man leva med
När kom OBD2 uttag på motorcykel? Utan den kan bilprovningen inte göra systemtest via OBD2 uttaget som dom gör på bilar. I så fall är väl bilprovningens kontroll av ABS lite som adolphson & falk sjunger i Blinkar blåDet går tydligen att besikta med bortplockad ABS, eller så har han bara haft tur på besiktningarna:
"Vanligt fel på denna modell är ABS systemet. Det är bortmonterat & bortkopplat enligt Amerikanska & brittiska BMW klubbarnas anvisningar. Har genomgått besiktningen UA efter detta. "
På min bil (en diesel, en årsmodell för gammal för att ha OBD) plockade jag bort glödlampan i panelen och ABS klistermärket som satt på bilen för att skryta om att den hade det.När kom OBD2 uttag på motorcykel? Utan den kan bilprovningen inte göra systemtest via OBD2 uttaget som dom gör på bilar. I så fall är väl bilprovningens kontroll av ABS lite som adolphson & falk sjunger i Blinkar blå
"Kontrollen blinkar blå
En signal för det säkra
Kontrollen blinkar blå
Då är allt som det ska
Om skärmen är normal
Finns inga skäl att tveka"
Så med lite kreativitet och kunskap går det säkert att bygga en modul som släcker ABS-lampan efter rätt förutsättningar, utan att ha en fungerande ABS.
Vem fan byter bromsvätska regelbundet?Exakt.
Hojen i länken har bytt - tadaa - SERVOpumpen vilket är en BMW-specifik del på 1150/1200-modellerna 2003-2006. Inga andra. Felet uppstår dessutom när man inte byter bromsvätska regelbundet.
Undrar fortfarande vilka bilar/MC som drabbats av dyra ABS-fel, det var ABS generellt saken handlade om.
Eller så är det förstås som vanligt anekdotiskt struntprat utan förankring i verkligheten.
Tjaa,jag gör det när man man ändå gör lite vinterunderhåll på hojarna kan man juVem fan byter bromsvätska regelbundet?
Det låter djäkligt konstigt om du frågar mig.Fotografen på Long Way Round fick problem med ABS? på sin BMW i fuckbortistan och fick köpa en CZ125 tvåtaktare för att kunna fortsätta.
Det är ju till och med snäppet värre, när systemen gör hojen/bilen omedelbart okörbar så den kräver bärgning.
Speciellt på en äventyrshoj i fuckbortistan.
Det låter djäkligt konstigt om du frågar mig.
Generellt så brukar fel på ABS systemet någonstans göra så att den stänger av ABS och därmed funkar som ett fordon utan ABS.
Styrboxen känner av att något inte är som det skall med ABS och stänger av funktionen och tänder varningslampan.
Det finns säkert fel som kan uppstå på ABS systemet som leder till att hojen blir okörbar men det måste vara maximal otur skulle jag säga. Det enda jag kan tänka mig är om packningar i ABS pumpen ger upp så att den börjar pissa ur sig bromsvätskan när man bromsar. Då blir det ju lite väl spännande att köra vidare.
Hade han inte haft tillgång till serviceteam plus flyg osv hade han kört vidare. Trasig ABS stoppar ingen resa…
I många moderna fordons instruktionsböcker står det ju i princip att man ska slå av tändningen och ta bärgare till närmsta verkstad för i princip alla fel som kan uppstå, från trasiga dimljus till soppatorsk. Det kan ju också spela in i deras beslut. Sen framstår det ju som ovanligt korkat att pinnsvetsa något utan att koppla bort alla elektriska saker först.Nja, den var nog säkert körbar, men dom tordes helt enkelt inte, dom lastade den i servicebussen och körde den från fuckbortistan till närmsta stad med en flygplats sedan flög ett team från BMW dit och fixade den åt honom.
Felet var elektriskt och uppstod efter att den lokala bysmeden hade pinnsvetsat ihop den spruckna bakramen. (jag kollade upp det efter jag skrev inlägget)
Så tekniskt sett inte ABS'ens fel, men samtidigt hade han inte haft ABS så hade han kört vidare.
Jo, men byasmeden hade säkert svetsat ihop hundratals Ural motorcyklar tidigare, och aldrig haft något problem.Sen framstår det ju som ovanligt korkat att pinnsvetsa något utan att koppla bort alla elektriska saker först.
INTE jag i alla fall. Jag gillar bromsar och jag har bromsar.Vem fan byter bromsvätska regelbundet?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|