Antisladd och andra hjälpmedel

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Varför man byter bromsvätska vet alla som kör bana och alla andra som brytt sig om att faktiskt undersöka varför...

Då den är hygroskopisk drar den med tiden åt sig vatten, även intern kondens.

Det är ingenting som gör hojen okörbar och volymen i systemet är väldigt liten på en hoj så man kanske inte märker det MEN det blir gärna intern korrosion på tex bromskolvar och ventiler och när man har ABS (och särskilt på BMW-s servobromsar som fanns 2002-2006) är volymen större, det finns pumpar och ventiler som man vill hålla i skick.

Dessutom kan vattenhalt i bromsvätskan medföra ångbildning i systemet när bromsarna blir varma, tex vid alp- eller bankörning. Ångbildning innebär att bromsarna helt enkelt slutar att fungera då ångan till skillnad från bromsvätskan är komprimerbar. Vad som händer då kan nog de flesta räkna ut med arslet och en bit krita.

Därför byter man bromsvätska minst varannat år. Det är billigt och enkelt och minst lika klokt som att byta olja i motorn varje år.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Varför man byter bromsvätska vet alla som kör bana och alla andra som brytt sig om att faktiskt undersöka varför...

Då den är hygroskopisk drar den med tiden åt sig vatten, även intern kondens.

Det är ingenting som gör hojen okörbar och volymen i systemet är väldigt liten på en hoj så man kanske inte märker det MEN det blir gärna intern korrosion på tex bromskolvar och ventiler och när man har ABS (och särskilt på BMW-s servobromsar som fanns 2002-2006) är volymen större, det finns pumpar och ventiler som man vill hålla i skick.

Dessutom kan vattenhalt i bromsvätskan medföra ångbildning i systemet när bromsarna blir varma, tex vid alp- eller bankörning. Ångbildning innebär att bromsarna helt enkelt slutar att fungera då ångan till skillnad från bromsvätskan är komprimerbar. Vad som händer då kan nog de flesta räkna ut med arslet och en bit krita.

Därför byter man bromsvätska minst varannat år. Det är billigt och enkelt och minst lika klokt som att byta olja i motorn varje år.
Ja, det vet jag också. :tummenupp

Men hur stor andel av 15-20 år gamla hojar på blocket tror du att har bromsvätska yngre än 2år i systemet?

Poängen är att avfärda ett vanligt dyrt fel på begagnade hojar som någonting som bara händer om man slarvat med bromsvätskebyte åker lite ut genom fönstret då det är något som är extremt vanligt att det fuskats med på hojar som har några år på nacken.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur nu vatten ska hitta in till ett slutet system?
Intern kondens var ett nytt begrepp för mig? Vad är det? Kolvätekedjor som omvandlas till diväteoxid?

Jag har iofs råkat ut för bromsar nästan försvunnit, troligen pga vatten i bromsvätskan som kokade, men det var en av sommarens varmaste dagar, bilen var 40 år gammal och bara gud vet hur gammal den bromsvätskan var men den hade nog haft betydligt fler än 2 år på sig att ansamla vätska.

Jag misstänker att bromsvätskebyten är nåt som verkstäder ofta tar betalt för utan att utföra och det är därför dom är så måna om att kunderna just ska byta sin bromsvätska. Tex min nämnda bil ovan kan säkert ha fått en lång rad sådana "oljebyten", särskilt med tanke på att bilen levt sina första 30 år i Stockholm.
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jo jag vet det där men jag har aldrig märkt något av det under mina resor i alperna eller som raceputte-wanna-be på -80 talet. Mina bromsskivor har aldrig varit röda men nog knäpper det i dom ibland (eller gjorde förr) när man stannar för en paus. Jag kanske bytte bromsvätska oftare förr. Köpte fö min första hoj med skiva 1977.

Jag lät verkstan byta bromsvätska på bilen trots att jag sa att jag inte kör så att bromsvätskan kokar. Jag gillar inte att mecka bil. Det var inget argumenterande eller någon diskussion. Menade bara att han vet och jag vet.
Gillar min gamla bil så den var lätt värd några extra hundralappar.
Jag bytte till nya sommardäck på bilen förra veckan efter att ha åkt med mina dubbfria de senaste två åren. Däcken var från 2004. Funkade fint. De fick slänga på nya dubbfria på vinterfälgarna samtidigt när de ändå höll på. Sommardäcken var nog från 2006. Mycket gummi kvar men ett däck var lagat med en punkakorv utifrån så de fick byta. Åtta nya plus ett nytt framdäck till TDMen. Ca-tjing!

074A3044-2134-43FB-AD83-A2316BB805B9.jpeg

Däck är viktigt. Åkte med ca 15 år gamla däck på min 750 LTD på vintern utan problem. Grusbilarna på Bulten flåsade en i nacken i kurvorna men chanslösa på rakorna. Det är många kurvor där...
På dr500an körde jag med odubbade traildäck. I 120 blir luftmotståndet så högt att bakhjulet spinner. Man åker med hjul som inte spårar. Bilarna kryper i 70.
Nynäsvägen 1982-83. Those were the days.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jo, men byasmeden hade säkert svetsat ihop hundratals Ural motorcyklar tidigare, och aldrig haft något problem.
Faktum är att det hade funkat på BMW'n också, om den inte hade haft ett ABS styrdon, allt annat överlevde ju.
Jag vet inte var batteriet sitter på en sån, men det kanske var jävligt jobbigt att komma åt
Att koppla loss batteriet hjälper inte alltid. Finns det jordpunkter i ramen kan man bränna känslig elektronik ändå.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
INTE jag i alla fall. Jag gillar bromsar och jag har bromsar.
Lämnade in bilen på service nyligen. Den hade bara gått 1100 mil sedan senaste servicen 2018. De prackade på mig det rekommenderade bromsvätskebytet också. (Rek byte efter två år.)
TDMen fick nya belägg efter 11700 mil. Bytte bromsvätska också. Jag har haft den hojen i nio år utan att byta bromsvätska. Kört på vintern, parkerat utomhus i perioder även på vintern. Original bromsslangar. Stumma bromsar med grymt bett. Hojen är en 2002a.
Min z750 twin från -82 har aldrig fått nya bromsslangar vad jag vet. Jag bytte bromspump när jag bytte styre. Innan dess testade min H-D-åkande kompis min hoj och en spontan kommentar var att den hade bra bromsar. Jag gillade inte hans bromsar eller hans hoj överhuvud taget. Möjligen bottendraget. Men jag gillar min hoj såå mycket mer.

Reprisbilden på gamla bromspumpen som funkade finfint.View attachment 473242
Jag tror också bytesintervallet på bromsvätska är något överdriven. Byter ändå efter 2-3 år då det går så fort och kostar så lite. Trots att vi är överens om att två år är lite väl ofta så hoppas jag ändå att du tycker man bör byta innan det ser ut som på din bild?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
INTE jag i alla fall. Jag gillar bromsar och jag har bromsar.
Lämnade in bilen på service nyligen. Den hade bara gått 1100 mil sedan senaste servicen 2018. De prackade på mig det rekommenderade bromsvätskebytet också. (Rek byte efter två år.)
TDMen fick nya belägg efter 11700 mil. Bytte bromsvätska också. Jag har haft den hojen i nio år utan att byta bromsvätska. Kört på vintern, parkerat utomhus i perioder även på vintern. Original bromsslangar. Stumma bromsar med grymt bett. Hojen är en 2002a.
Min z750 twin från -82 har aldrig fått nya bromsslangar vad jag vet. Jag bytte bromspump när jag bytte styre. Innan dess testade min H-D-åkande kompis min hoj och en spontan kommentar var att den hade bra bromsar. Jag gillade inte hans bromsar eller hans hoj överhuvud taget. Möjligen bottendraget. Men jag gillar min hoj såå mycket mer.

Reprisbilden på gamla bromspumpen som funkade finfint.View attachment 473242
Så såg hela bromssystem o koppling systemet ut på min thunderace när jag köpte den. Första gången i mitt liv jag sett kristaliserad bromsvätska.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Att koppla loss batteriet hjälper inte alltid. Finns det jordpunkter i ramen kan man bränna känslig elektronik ändå.

Jag säger inte att det inte kan hända, men det är jävligt osannorlikt.
Har du ingen sluten krets så spelar det liksom ingen roll.

Man plockar ju inte bort all elektronik från fordon när man svetsar i dom, och det svetsas i miljontals fordon hela tiden, man lägger av batteripolen så att det inte blir en sluten krets.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur nu vatten ska hitta in till ett slutet system?
Intern kondens var ett nytt begrepp för mig? Vad är det? Kolvätekedjor som omvandlas till diväteoxid?

Jag har iofs råkat ut för bromsar nästan försvunnit, troligen pga vatten i bromsvätskan som kokade, men det var en av sommarens varmaste dagar, bilen var 40 år gammal och bara gud vet hur gammal den bromsvätskan var men den hade nog haft betydligt fler än 2 år på sig att ansamla vätska.

Jag misstänker att bromsvätskebyten är nåt som verkstäder ofta tar betalt för utan att utföra och det är därför dom är så måna om att kunderna just ska byta sin bromsvätska. Tex min nämnda bil ovan kan säkert ha fått en lång rad sådana "oljebyten", särskilt med tanke på att bilen levt sina första 30 år i Stockholm.
Vatten hittar alltid in.
Det är vatten som tränger in i systemet som är problemet och orsakar att man får risk för korrosion och ångbildning med påföljande bromsbortfall.
Det är tyvärr ett faktum som är resultatet av att ingenting någonstans i världen är 100% tätt för luft och vattenånga.

Det är till och med så att det tränger in fukt i trycksatta gasflaskor med torkad helium. Med andra ord. Det tränger in vatten i en gasflaska med 200 bars tryck trots att den är såpass tät att den kan hålla kvar den större delen av allt helium den innehåller i flera år. Detta eftersom naturen alltid strävar efter att utjämna skillnader och om insidan av gasflaskan inte innehåller något vatten men det finns fukt på utsidan så kommer det att vilja leta sig in.
Detsamma gäller naturligtvis också för bromssystemet men det är inte i närheten av så tätt som en gasflaska för 200bar är.

Slutsatsen är. Om du vill vara säker på att ha full bromsförmåga i alla lägen och minimera risk för korrosion invändigt i bromssystemet så är det en bra idé att med något slags periodicitet byta bromsvätskan för att bli av med den fukt som trängt in.
Många gör inte detta och i de flesta fall så går det utmärkt men faktum kvarstår att det är något som är värt att beakta.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Slutsatsen är. Om du vill vara säker på att ha full bromsförmåga i alla lägen och minimera risk för korrosion invändigt i bromssystemet så är det en bra idé att med något slags periodicitet byta bromsvätskan för att bli av med den fukt som trängt in.

Men med vilken periodicitet?
Är det någon som har fuktmätt bromsvätskan och kollat?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vatten hittar alltid in.
Det är vatten som tränger in i systemet som är problemet och orsakar att man får risk för korrosion och ångbildning med påföljande bromsbortfall.
Det är tyvärr ett faktum som är resultatet av att ingenting någonstans i världen är 100% tätt för luft och vattenånga.

Det är till och med så att det tränger in fukt i trycksatta gasflaskor med torkad helium. Med andra ord. Det tränger in vatten i en gasflaska med 200 bars tryck trots att den är såpass tät att den kan hålla kvar den större delen av allt helium den innehåller i flera år. Detta eftersom naturen alltid strävar efter att utjämna skillnader och om insidan av gasflaskan inte innehåller något vatten men det finns fukt på utsidan så kommer det att vilja leta sig in.
Detsamma gäller naturligtvis också för bromssystemet men det är inte i närheten av så tätt som en gasflaska för 200bar är.

Slutsatsen är. Om du vill vara säker på att ha full bromsförmåga i alla lägen och minimera risk för korrosion invändigt i bromssystemet så är det en bra idé att med något slags periodicitet byta bromsvätskan för att bli av med den fukt som trängt in.
Många gör inte detta och i de flesta fall så går det utmärkt men faktum kvarstår att det är något som är värt att beakta.

Ja, men det är ju en ytterst långsamt process.
Jag tror att fukten huvudsakligen hittar in med luften varje gång någon tar av locket för att titta. Och jag tror att det tar väldigt många år innan det är ett praktiskt problem.

Som jag skrev så har jag ju upplevt problemet i praktiken så jag förnekar inte att de existerar.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Finns så smidiga och prisvärd fuktmätare så jag byter bromsvätska när det är för mycket fukt vilket det vanligtvis blir efter två till tre säsonger trots att bromssystemet är väl tillslutet..
Dessutom är det bra att kunna verifiera att den nya bromsvätskan är fuktfri...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Finns så smidiga och prisvärd fuktmätare så jag byter bromsvätska när det är för mycket fukt vilket det vanligtvis blir efter två till tre säsonger trots att bromssystemet är väl tillslutet..
Dessutom är det bra att kunna verifiera att den nya bromsvätskan är fuktfri...
Precis, det finns fuktmätare och det är enkelt att kolla. De flesta bilverkstäder fuktmäter ju vid varje service, eller åtminstone kryssar i rutan på protokollet.

Men eftersom bromsvätska är billigt och halva jobbet är gjort när du skruvat av locket till behållaren, varför inte då byta samtidigt och dessutom se till att systemet är genomluftat med ny fräsch bromsvätska?

Det man ofta upptäcker är att Nya Dyra Märkesverkstaden inte gjort luftningsjobbet ordentligt, och hej bara vilken bra känsla man fick i bromsarna sedan. :)

Eller struntar ni i att byta oljan i motorn också? Kylvätskan?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har bytt själv genom åren och nu har GS:en blivit så gammal o dyr att serva så jag kommer göra det själv framöver. En tanke om ABS..... man kan lätt byta mellan handtag och ok, även på ABS - då har man rimligen bytt 70-80% av vätskeinnehållet i hela systemet, kvar blir den mängd som finns i ABS-ledningar och i pumpen. Vätskor jämnar ut sig (typ osmos) så kan man räkna med att gammal vätska o ny blandar sig, eller stannar all gammal vätska kvar i ABS-enheten? Man kan ju byta lite oftare då istället för att tvångsköra ABS-pumpen med GS-911
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Precis, det finns fuktmätare och det är enkelt att kolla. De flesta bilverkstäder fuktmäter ju vid varje service, eller åtminstone kryssar i rutan på protokollet.

Men eftersom bromsvätska är billigt och halva jobbet är gjort när du skruvat av locket till behållaren, varför inte då byta samtidigt och dessutom se till att systemet är genomluftat med ny fräsch bromsvätska?

Det man ofta upptäcker är att Nya Dyra Märkesverkstaden inte gjort luftningsjobbet ordentligt, och hej bara vilken bra känsla man fick i bromsarna sedan. :)

Eller struntar ni i att byta oljan i motorn också? Kylvätskan?

Kylarvätska byter jag aldrig i mina fordon, jag kollar fryspunkt och fyller eventuellt på med vad som behövs.

Vart tionde år eller så gör man ju ändå något jobb som gör att man tappar ut en del och fyller på med nytt (jag har gamla fordon så det händer att en slang spricker, en termostat/termokontakt/vattenpump/blockvärmare behöver bytas osv)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har bytt själv genom åren och nu har GS:en blivit så gammal o dyr att serva så jag kommer göra det själv framöver. En tanke om ABS..... man kan lätt byta mellan handtag och ok, även på ABS - då har man rimligen bytt 70-80% av vätskeinnehållet i hela systemet, kvar blir den mängd som finns i ABS-ledningar och i pumpen. Vätskor jämnar ut sig (typ osmos) så kan man räkna med att gammal vätska o ny blandar sig, eller stannar all gammal vätska kvar i ABS-enheten? Man kan ju byta lite oftare då istället för att tvångsköra ABS-pumpen med GS-911

Skaffa Haynes eller BMW-s egen handbok. Beroende på årsmodell så gör man olika. På årsmodellerna 93-12 sitter det två luftningsnipplar på ABS-enheten, sedan finns det ytterligare beroende på variant. GS-911 är också snabbt intjänad för självservaren.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag tror också bytesintervallet på bromsvätska är något överdriven. Byter ändå efter 2-3 år då det går så fort och kostar så lite. Trots att vi är överens om att två år är lite väl ofta så hoppas jag ändå att du tycker man bör byta innan det ser ut som på din bild?
Ja man bör byta oftare. Men jag såg att bromsvätskan skvalpade där inne och bromsarna funkade utan problem så jag hade ingen anledning att lyfta på locket.
Jag vänder mig lite mot överdrivet servande, tre olika momentnycklar med överlappande åtdragningsmoment och naturligtvis fabrikens verkstadshandbok. På originalspråk.

När det gäller oljebyte så kör jag enligt boken även om jag någon gång kört 50 mil över rek intervall. Vissa oljefilterbyten kan man, enligt manualen, göra varannan gång.
Ventiljustering/kontroll, tändstiftsbyte mm har avhandlats tidigare i olika trådar.
Kontroll/byte tvätt eller infettning av styrlager är det väl ingen som ängnar sig åt i någon större utsträckning. Sving- och länklagring är väl inte heller så viktigt. Oljebyte i "framgafflarna" görs väl bara när "framgafflarna" läcker.

Kylarvätskan är bytt.

Byter bromsbelägg när det är dags. Vill ju inte repa de nya bromsskivorna. Jävla skivbromslås... ;)

51EBCD6E-0D17-4E90-987C-0DA9D858A01D.jpeg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur många skulle acceptera motorcyklars serviceintervaller på en bil?

Tändstift byter man väl inte på bilar längre?
Ventiljusteringar gjorde man väl när det var stötstänger i motorn?
Smörja/fetta om saker har man väl inte gjort efter kriget på bilar?
Brytarspetsarna försvann och med dom en servicepunkt som ingen saknar.

Olje/filter intervallerna har blivit längre på bilar, kanske för långa t.o.m.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur många skulle acceptera motorcyklars serviceintervaller på en bil?

Tändstift byter man väl inte på bilar längre?
Ventiljusteringar gjorde man väl när det var stötstänger i motorn?
Smörja/fetta om saker har man väl inte gjort efter kriget på bilar?
Brytarspetsarna försvann och med dom en servicepunkt som ingen saknar.

Olje/filter intervallerna har blivit längre på bilar, kanske för långa t.o.m.

Tja, snart accepterar man inte service överhuvudtaget… utvecklingen går som sagt framåt. :)

Men grejen med hoj är att den blir som ny igen efter service. Det som slits ut, byts - som tex sving- och styrlager, kolvringar, ventilstyrningar eller -säten, packboxar/simringar etc.

Förr gick en MC-motor mycket hårdare med högre varv och högre temperaturer än en bilmotor. Nu är även de vattenkylda och har små toleranser, bra oljor och är ytterst välkonstruerade. Därför är det förstås överkurs att byta olja var 1000-e mil MEN då vi ändå bara kör halva året är det ju ett lysande tillfälle att starta den nya säsongen med en nyservad hoj.

Men nu är vi långt off topic.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Fy vad tråkigt med ABS och antisladd!

Redan på min Honda NS125F började jag köra på bredställ i rondeller och korsningar när det var blött. Och med min Virago 535 vart det hur lätt som helst att sladda i rondellerna då den var så lång och låg. Låste även framhjulet en gång med Viragon och klarade mig. Körde en gammal CB750 något år också och den gick jag så brett med ut ur en rondell så det tog i styrstoppet.

Enda gången jag kört omkull var med NS125an och då var det pga is sent på hösten och jag tvivlar på att något system förutom stödhjul skulle kunna ha räddat mig där.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top