Varför man byter bromsvätska vet alla som kör bana och alla andra som brytt sig om att faktiskt undersöka varför...
Då den är hygroskopisk drar den med tiden åt sig vatten, även intern kondens.
Det är ingenting som gör hojen okörbar och volymen i systemet är väldigt liten på en hoj så man kanske inte märker det MEN det blir gärna intern korrosion på tex bromskolvar och ventiler och när man har ABS (och särskilt på BMW-s servobromsar som fanns 2002-2006) är volymen större, det finns pumpar och ventiler som man vill hålla i skick.
Dessutom kan vattenhalt i bromsvätskan medföra ångbildning i systemet när bromsarna blir varma, tex vid alp- eller bankörning. Ångbildning innebär att bromsarna helt enkelt slutar att fungera då ångan till skillnad från bromsvätskan är komprimerbar. Vad som händer då kan nog de flesta räkna ut med arslet och en bit krita.
Därför byter man bromsvätska minst varannat år. Det är billigt och enkelt och minst lika klokt som att byta olja i motorn varje år.
Då den är hygroskopisk drar den med tiden åt sig vatten, även intern kondens.
Det är ingenting som gör hojen okörbar och volymen i systemet är väldigt liten på en hoj så man kanske inte märker det MEN det blir gärna intern korrosion på tex bromskolvar och ventiler och när man har ABS (och särskilt på BMW-s servobromsar som fanns 2002-2006) är volymen större, det finns pumpar och ventiler som man vill hålla i skick.
Dessutom kan vattenhalt i bromsvätskan medföra ångbildning i systemet när bromsarna blir varma, tex vid alp- eller bankörning. Ångbildning innebär att bromsarna helt enkelt slutar att fungera då ångan till skillnad från bromsvätskan är komprimerbar. Vad som händer då kan nog de flesta räkna ut med arslet och en bit krita.
Därför byter man bromsvätska minst varannat år. Det är billigt och enkelt och minst lika klokt som att byta olja i motorn varje år.